Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i Åre

Startet av fummul@hotmail.com, torsdag 02. januar 2014, klokken 22:22

« forrige - neste »

drFloyd

Sitat fra: JWinterburn på mandag 06. januar 2014, klokken 19:00

Sitat fra: drFloyd på lørdag 04. januar 2014, klokken 14:03
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 03. januar 2014, klokken 23:12
Du var vell ikke tilfeldigvis i Åre 21.12 drFloyd? Kom en P+ sig rød og parkerte ved meg litt etter at jeg kom...
Nei, det var nok ikke meg. Var der en måneds tid tidligere. Min er også sig rød, men har helfoliert bila...
vet du hvilken kontakt det var der ? Må jeg ha rød adapter, eller holder det med den type 2 laderen fra salto ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du trenger ikke ta med verken ladekabel eller kontakt. Alt henger klart (type 2) på ladestasjonen som ikke ligger langt fra jernbanestasjonen (på motsatt side av jernbanelinja i forhold til innsjøen) så det er bare å parkere og koble seg på.

Skal for øvrig se om jeg kan finne noen bilder av bila. Send meg en PM...

JWinterburn


Sitat fra: drFloyd på mandag 06. januar 2014, klokken 19:04
Sitat fra: JWinterburn på mandag 06. januar 2014, klokken 19:00

Sitat fra: drFloyd på lørdag 04. januar 2014, klokken 14:03
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 03. januar 2014, klokken 23:12
Du var vell ikke tilfeldigvis i Åre 21.12 drFloyd? Kom en P+ sig rød og parkerte ved meg litt etter at jeg kom...
Nei, det var nok ikke meg. Var der en måneds tid tidligere. Min er også sig rød, men har helfoliert bila...
vet du hvilken kontakt det var der ? Må jeg ha rød adapter, eller holder det med den type 2 laderen fra salto ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du trenger ikke ta med verken ladekabel eller kontakt. Alt henger klart (type 2) på ladestasjonen som ikke ligger langt fra jernbanestasjonen (på motsatt side av jernbanelinja i forhold til innsjøen) så det er bare å parkere og koble seg på.

Skal for øvrig se om jeg kan finne noen bilder av bila. Send meg en PM...
pm sendt :)


Sent from my iPad using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Oreo

Sitat fra: fummul@hotmail.com på torsdag 02. januar 2014, klokken 22:22
Jeg har en plan om en slalomhelg til Åre om en liten mnd. spørsmålet er akkurat det med lading. kjører opp på Torsdag og ned Søndag fra Trondheim. Ser det er en hurtiglader der, kansje flere ? Er det noen som har prøvd denne ? bør jeg beregne lang tid for lading ? Er denne gratis ?
Skal til Åregården, som jeg ser er en kort spasertur unna.
Alt dette selvfølgelig om jeg er så heldig og få bil til da.
Skal du være fra torsdag til søndag trenger du vel ikke mer enn en vanlig stikkontakt og medbragt UMC, kanskje en skjøteleding (2.5mm^2)? Strømuttak til motorvarmere er vel ikke så uvanlig heller? Jeg ville ha hørt med plassen jeg leier rom først og fremst. Etter min mening bør ladestasjonen primært brukes av dem som er på gjennomreise/dagstur. De som overnatter på hoteller har/burde ha andre muligheter til lading med UMC'en.
Forøvrig interessant å høre folks erfaring med Type 2 laderen i Åre. Kjipt å høre at den kun er 13A.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

JWinterburn


Sitat fra: Oreo på tirsdag 07. januar 2014, klokken 08:39
Sitat fra: fummul@hotmail.com på torsdag 02. januar 2014, klokken 22:22
Jeg har en plan om en slalomhelg til Åre om en liten mnd. spørsmålet er akkurat det med lading. kjører opp på Torsdag og ned Søndag fra Trondheim. Ser det er en hurtiglader der, kansje flere ? Er det noen som har prøvd denne ? bør jeg beregne lang tid for lading ? Er denne gratis ?
Skal til Åregården, som jeg ser er en kort spasertur unna.
Alt dette selvfølgelig om jeg er så heldig og få bil til da.
Skal du være fra torsdag til søndag trenger du vel ikke mer enn en vanlig stikkontakt og medbragt UMC, kanskje en skjøteleding (2.5mm^2)? Strømuttak til motorvarmere er vel ikke så uvanlig heller? Jeg ville ha hørt med plassen jeg leier rom først og fremst. Etter min mening bør ladestasjonen primært brukes av dem som er på gjennomreise/dagstur. De som overnatter på hoteller har/burde ha andre muligheter til lading med UMC'en.
Forøvrig interessant å høre folks erfaring med Type 2 laderen i Åre. Kjipt å høre at den kun er 13A.
god ide, jeg fyrer avgårde en mail til hotellet og hører med de :) tenkte å lade den natt til fredag eller natt til søndag... For å ha den en annen plass i mellomtiden..


Sent from my iPad using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

torerikb

Bor du på Holidayclub? Der er det iallefall veldig mange motorvarmeuttak utenfor. Antar at de er hotellets. De står mellom hotellet og jernbanen.
Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

JWinterburn

Skal ha en leilighet i Dæhliegården etter hva jeg forsto, men nøklene var vist hos hollyday club. det er vel kansje som Røros der og, motorvarmere over alt, problemet jeg så på røros var at varmerene utenfor hotellet kunne maks stå på i 30 minutter....
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Oreo

Hm, ja det kan jo være litt utfordrende .


Sent from a mobile device
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Bent

For noen måneder siden kjørte jeg Trondheim->Östersund på en fredag, overnattet på hotell der til søndag, og kjørte så tilbake til Trondheim. Dette med Roadster som ladet i garasjen til hotellet på 10A under hele oppholdet og ikke ladet overhodet på transportetappene. Dette gikk helt problemfritt.

Nå brukte ikke jeg bilen i løpet av helgen så den fikk kost seg godt med lading. Dersom du istedet skal kjøre rundt en del trenger du muligens litt mer saft i strømmen enn 10A.
Tesla Roadster, 25Mm

JWinterburn

Ser positivt på at det må vel på et dller anbet vis la seg gjør å få litt støm ila helga ..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

torerikb

Blir spennende å høre hvordan det gikk

Sent from my HTC One dual sim using Tapatalk

Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

JWinterburn

Det ble en snodig setning ser jeg, men oppdatering kommer. Må bare få noe å plugge ladekabelen i først..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

BauDemo

Sitat fra: JWinterburn på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:01
Det ble en snodig setning ser jeg, men oppdatering kommer. Må bare få noe å plugge ladekabelen i først..
Du får gärna skriva en kommentar (typ hur har det gått) eller ladda upp bilder på uppladdning.nu för laddplatserna du använder - andra kan sedan ha njuta av denna info nästa gång.

Här kommer länkar till visa laddplatser på vägen:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=55001f44-cdf9-4833-a951-985463ec186a&ln=no
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=4d579b4d-462d-40de-bcb7-c59163c41717&ln=no
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=ce2dd84b-f420-4fda-a171-01f0e196b413&ln=no
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

JWinterburn


Sitat fra: BauDemo på onsdag 08. januar 2014, klokken 23:17
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:01
Det ble en snodig setning ser jeg, men oppdatering kommer. Må bare få noe å plugge ladekabelen i først..
Du får gärna skriva en kommentar (typ hur har det gått) eller ladda upp bilder på uppladdning.nu för laddplatserna du använder - andra kan sedan ha njuta av denna info nästa gång.

Här kommer länkar till visa laddplatser på vägen:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=55001f44-cdf9-4833-a951-985463ec186a&ln=no
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=4d579b4d-462d-40de-bcb7-c59163c41717&ln=no
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=ce2dd84b-f420-4fda-a171-01f0e196b413&ln=no
takk, det skal jeg nok få til :))


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Trondhjemer

Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer ifm lading på vei til og i Åre. Hadde håpet og få den nyeste sw før jeg dro, men det fikk jeg selvsagt ikke :-( Når det er sagt har jeg ikke hatt problemer med lading tidligere i kulda. For to uker siden ladet jeg på Meråker i -19 lørdag og søndag uten problemer. Riktignok var dette med UMC som følger med bilen og i 13A vanlig ladestolpe.

På turen til Åre fikk jeg ikke benyttet UMC som følger med bilen da det ikke var tilgjengelige stikk kontakter for denne. Joda det er satt opp motorvarmere i hele Åre men disse fungerer kun i 1 time av gangen hvilket gjør det hele noe upraktisk.

Det var mellom -21 og -25 under mitt opphold i Åre og en iskald vind så de effektive kuldegradene var nok enda lavere.

PÅ Storlien utenfor Coop Ekstra er det nå 4 ladepunkter, 2 type 2 kontakter og 2 type 1 kontakter. Disse er faste så man trenger ikke ha med egen kabel med type 2 kontakt. Det som er viktig her er at den type 2 kontakten som er nærmest "green highway" skiltet er 230V 32A 3 fas mens den andre type 2 kontakten er 230V 16A 1 fas. Altså viktig å velge riktig kontakt her. Jeg har dobbellader i min bil og fikk ut ca 82kmt da bilen sperrer på 26A :-(

I Åre (og Duved) er alle type 2 kontaktene som jeg fant 230V 16A 1 fas og disse var skikkelig ustabile i den tiden og kulden jeg opplevde. Disse stanset titt og ofte og var ikke til å stole på under mitt opphold.

Til slutt vil jeg bare legge til en annen observasjon jeg gjorde under disse forholdene og uten at bilen står på lading "mistet" jeg mere en 40km fra 22 den ene kvelden til 08 den påfølgende morgenen hvilket jeg anser som veldig mye.

Håper man veldig snart setter opp 230V 32A 3 fas i Åre da løser disse problemene seg tror jeg.
Trondhjem

Solgt min Avensis, uten bil frem til levering av TMS

Tesla Model S85 | grey metallica | 19" | luft | tech | park | lyd | pano | dobbeltlader | barneseter

BauDemo

Sitat fra: Trondhjemer på torsdag 23. januar 2014, klokken 10:01
PÅ Storlien utenfor Coop Ekstra er det nå 4 ladepunkter, 2 type 2 kontakter og 2 type 1 kontakter. Disse er faste så man trenger ikke ha med egen kabel med type 2 kontakt. Det som er viktig her er at den type 2 kontakten som er nærmest "green highway" skiltet er 230V 32A 3 fas mens den andre type 2 kontakten er 230V 16A 1 fas. Altså viktig å velge riktig kontakt her. Jeg har dobbellader i min bil og fikk ut ca 82kmt da bilen sperrer på 26A :-(

I Åre (og Duved) er alle type 2 kontaktene som jeg fant 230V 16A 1 fas og disse var skikkelig ustabile i den tiden og kulden jeg opplevde. Disse stanset titt og ofte og var ikke til å stole på under mitt opphold.

Hej Trondhjemer,

Skulle du kunna skriva detta på uppladdning.nu? Det finns "Legg til rapport / kommentar" till varje laddplats - det hjälper alla som skall planera sin resa.
Om du tycker det är svårt att skiva in - kan jag skriva in det?

Här kommer länk till "Ladeplass Duved/Jämtkraft":
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=4d579b4d-462d-40de-bcb7-c59163c41717&ln=no

och "Ladeplass Storlien snabbladdstation EVpower / Jämtkraft":
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=ce2dd84b-f420-4fda-a171-01f0e196b413&ln=no

Du får gärna ladda upp bilder om du har tagit - eller skicka till mig och jag kan ladda upp de.

//Nikolay

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA