Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Syklister og forurensning

Startet av Walker, torsdag 02. januar 2014, klokken 14:52

« forrige - neste »

Walker

En norsk statsviter som i tillegg har lært å sykle, har i dag en kronikk der han redegjør for hvor forkastelig det er å lage biler med elektrisk motor. Hovedargumentene går ut på at produksjon og bruk av elbiler øker de totale forurensningene. Som et alternativ ønsker han at folk skal bruke sykkel til jobben og når de henter hjem ny vaskemaskin.

Det er liten tvil om at syklister forurenser minimalt  - så lenge de ferdes på egne, separate sykkelveier.

Men om de kaster seg ut i trafikken på smale norske veier, må bilistene bremse ned hvis det er møtende trafikk samtidig som de innhenter disse kamikaze trafikantene. Dette kan gjenta seg hundrevis av ganger under en enkelt sykkeltur. Hver gang bruker bilene ekstra energi for å øke farten igjen, og i sum representerer dette  en betydelig ekstra forurensning. I rushtiden kanskje mer enn om syklisten hadde brukt egen bil.

Thomas Parsli

Antar det er denne du omtaler: http://www.nrk.no/ytring/meningslose-fordeler-til-elbil-1.11430748

Jeg har bodd i Oslo i over 30 år, men etter snaue 10 år i Asker (med jobb i Oslo) leser jeg denne typen "sykkelargumenter" som tungetale. Og siden jeg ikke deler religion med Ove Bengt Berg forstår jeg pent lite av tungetalen...

Sykkelfanatikere forholder seg ikke til en virkelighet hvor de fleste bor langt fra jobb, skole, barnehage og fritidsaktiviteter -men argumenterer ut fra en slags kvasipolitisk religiøs navlebeskuelse som resulterer i totalt meningsløst fjas.

Den innlysende løsningen synes å være at vi alle flytter til Grünerløkka, selger bilen(e) og begynner å sykle.
Fus.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

fws

Jeg leste innlegget, og det er lenge siden jeg har sett så mange faktafeil. Stort sett alle tallene er utdatert eller direkte feil. Det han også glemmer er at elbilen er i en tidlig utviklingsfase. Det er utrolig mye potensiale som ikke er utnyttet ennå.
Nissan Leaf 2018

PerBear

Som syklist og medlem av SLF påstå at Berg må ha vært bevisstløs i gjerningsøyeblikket når han skrev kronikken.

Når jeg sykler er det ille med all støyen og eksos fra fossilbilene. Elbiler har ikke utslipp av kreftfremkallende eksos slik alle dieselbiler har. Elbiler støyer mindre og forbruker mindre energi, og fungerer fantastisk bra med fornybar energi. Jeg trives mye bedre som syklist sammen med elbiler enn sammen med alle "dieseldyrene".

Berg har drevet "cherrypicking" og har gitt et meget subjektivt bilde av elbilenes miljøbelastning. I rapporten fra NTNU fremgår det tydelig at i Norge har elbilen stor positiv virkning på miljøet.

Med masseproduksjon av elbiler samt større andel av fornybar el ellers i verden vil miljøbelastningen fra produksjon og bruk av hver bil bli mye, mye mindre enn fra fossilbiler.

Kilde: http://www.elbil.no/elbilfakta
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Walker

Det kunne være interessant å vite hva denne statsviteren mener om elektriske tog. Gjelder de samme argumentene for strømmen som disse bruker? Tør han hevde at norske tog er storforbrukere av kullkraft? Kanskje han mener at folk bør bruke pedaldrevne dresiner i stedet for å sitte på med tog og T-bane? - Eller jakter han bare på kunstige argumenter for å vedlikeholde og utbre sine egne gamle fordommer mot elbiler?

Griffel

Vi har heldigvis ytringsfrihet, og dette var jo en ytring.
Denne er ganske fri for korrekte fakta og derfor av liten verdi.
Et morsomt begrep en ofte støter på i offentlig kommunikasjon er: "feil fakta".
Denne ytringen er vel stort sett basert på "Feil fakta".
Det eneste jeg lurer på etter å ha lest ytringen er:
Hva vet egentlig en Statsviter?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elbil fundamentalist

#6
Sykler bruker energi de også. Altså energi fra beina til sykkelisten. Denne energien får vedkomende fra høyverdig menneskemat. Det desidert mest kompliserte og høyraffinerte "drivstoffet" tilgjengelig. Hvis vi ser på marginalproduksjonen av menneskeføde, der det drives jordbruk som ikke er lønnsomt uten massive subsidier og transportert inn til norge fra alle verdens hjørner fordi våre ganger ikke liker "lavoktan", og med tilbereding og foredling inkludert varmebehandling på kulldrevet komfyr. Tar man med all søppelproduksjon fra embalasje og forbruk fra lagring i kjøleskap, kjøledisker, butikker, resturanter, samt distanser tilbakelagt med å transportere denne maten hjem som normalt ikke gjøres med sykkel.er jeg sikker på at Co2 belastningen pr tråkket kilometer overgår elbiler med 100 gangeren...  Da har jeg ikke tatt med "ladetapet" pr person i flg Kiwi er på 50kg mat som kastes som søppel hvert år.  ;D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Electrix

Men når det gjelder sykling så behøver ikke folk nødvendigvis spise så mye mer mat pga syklingen, veldig mange har et etablert onboard lager som de gjerne kan forbruke en del av.

Sykling gir også god helsegevinst og mindre bruk av helsevesenet. Indirekte blir det også mindre bruk for treningssentre som også gir utslipp i både bygging og drift, i tillegg til all bilkjøringen til og fra trening...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

At elbilister skal klare å overbevise meg om at elbiler er mindre miljøskadlig enn sykler, er enda vanskeligere enn for Bjart og venner å overbevise meg om at bensinbiler er minder skadlig for miljø enn elbier.

Men at det er mindre helseskadlig for syklister om de bilene en må dele vegen med er elbiler enn fossildrevne er uansett hevet over tvil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elbil fundamentalist

Innlegget mitt er selvfølgelig bare ett eksempel på hvor tullete og dårlig forskning Bjart og co med sine resonnementer er. Det er meget enkelt å få sykkelister til å være miljøsvin av rang om man bare bruker de rette forutsetningene. Marignaldrivstoff for sykkelister er selvsagt scampi frityrstekt i palmeolje så klart...
http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10051210 Ingen kan være i tvil om at denne forutsetnignen, vil gjøre sykling til jobben til ett glade vannvidd for jordkloden og miljøet?
Scampi eksempelet er like usannsynlig som at elbiler kun kjører på brunkull naturligvis..

Fakta er at man må være presis om hva marginalstrømforbruk faktiskt er, og det er ikke elbilstrømforbruk. Marginalforbruk er den type elforbruk som tenderer til å kuttes først om strømprisene øker, og motsatt ved synkende priser. Elbilkjøring gir svært høy nytte og vil i svært liten grad bli påvirket av endrede strømpriser. Oppvarming med elpanelovner er vel ett mer realistisk marginalforbruk som varierer med pris. Om prisene øker fyrer man litt mer i vedovnen og man gidder plutselig og styre nattsenking på elovnene med timeur, tettelister rundt vinduene og man senker gjerne innetempraturen noe og tar heller på en god genser. Altså de enkleste tingene som uten særlig oppofrelse kan redusere elforbruket relativt mye når strømmen blir dyr. Om man tror at høye elpriser vil vedvare, skaffet svært mange over kort tid varmepumper, slik vi opplevde i 2003/2004 da strømprisene konstant lå godt over 1kr gjennom vinteren. Skal man være redelig på hva som tiltak reduserer kullelektrisitet, så er det høyere strømpriser. Dersom elbilforbruket fører til ett skift mot høyere strømpriser, vil dette faktisk gi mer lønnsomhet i enøkprosjekter som etterisolering etc. og utbygging av fornybar energi. Å angripe elbilen blir å kaste ut babyen med badevannet! Derfor er Bjart og co miljøfientlige i sine vedvarende angrep på elbilen. Hverfall han Bjart som helst spiser palmeoljefriterte Scampi til frokost før sykkelturen til jobb ;D  ;D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

VigdisA

Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

cra

Ikke glem det svært forurensende vedlikeholdet på syklistene. Jeg regner med at samtlige må kokes i boblebadet en time hver kveld for å myke opp stive muskler. Og hva er det som holder vannet på ~40oC om ikke brunkull-strøm? ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hamiso

At statsvitaren er på ville vegar er nå ein ting.
Men som ansvarlege elbilistar synes eg ikkje me bør koma med usaklege anti-sykkelargument som kan minna om dei argumenta som fossilbilistane fører for tida, både mot syklistar og elbilisme.
Sykkel er bra! Og ein felles alliert i kampen for reinare luft.
Ja til kollektivtransport, sykkel og elbilisme! Saman kan me utretta noko stort for framtida.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

svingen

 sykler selv og levere 2 barn i barnehage (2km til barnehagen kjekt med sykkelvogn) og så sykkle til bussen ca 1km,før jeg tar bussen til jobb  hele prosjektet tar ca 1 time kjørt bil ca 40 min, så ser jeg det blir sakt med spøk her att man bruker mye energi og ja jeg spiser mere enn når jeg kjør bilen (måtte lever barna på andre siden av byen pga manglet barnehage plass) men kan aldri tenke meg det er mere energi forbruk enn en elbil med tanke på dekk som må byttes og andre slite deler + selve energien, sykkler pga jeg vil barna skal oppleve annet enn å kjøres i bil til alt og uaktuelt å ta bensinbilen til jobb, folk rundt omkring spør om vi har vurdert 2 biler forklarer vi har 2 biler og spør da hvorfor jeg sykkler, blir nesten like oppgitt som jeg leser "du bruker mere energi enn min elbil til jobb siden du dusjer eller spiser mere enn meg" jeg liker veldig godt elbil vi har kjørt nesten 300 mil siden vi fikk den før jul, men som det blir sakt vi må samarbeide og ikke jobb mot sykkelister dem lager ingen kø på egne hvis dem har sykkelveie og veldig miljøvenlig :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

cra

Jeg tror ikke det er noen (i alle fall ikke mange) her poå forumet som i fullt alvor mener at syklister forurenser mer enn elbilister. I så fall har de vært elbilmotstandere intil nylig, men ikke lagt av seg behovet for å rakke ned på andre. At vi elbilister søker et pusterom ved å ha det litt moro med samme type argumenter rettet mot syklister kan sikkert oppleves som dumt (det har aldri vært meningen å fornærme syklistene!), men om noen tror slike fossilbil-argumenter rettet mot syklistene er sagt i alvor så er det kanskje på tide å sjekke om slipset sitter for stramt på?

Evt. kan man jo som syklist kjøre tilsvarende argumentasjon mot fotgjengere. Da får man litt innsikt i hvordan det "tenkes" på den andre sida av bordet, og man blir flink til å plukke gress (grasping for straws). ;)  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA