Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nissan Leaf som eneste bil?

Startet av idril28, mandag 30. desember 2013, klokken 10:08

« forrige - neste »

idril28

Hei,
Jeg vurderer å bytte ut bilen min med en Nissan Leaf Tekna 2014. Dette vil da være eneste bilen i husholdningen. Jeg jobber på Ryen i Oslo, og det er i underkant av 5 mil en vei til jobb. Utenom jobb kjører ikke lange distanser, korte butikkturer og kjøring til trening i området. Jeg har mulighet til å lade bilen på parkeringsplassen på jobb.

Med tanke på alt jeg sparer i drivstoff og bomring i løpet av et år gjør at jeg vurderer denne bilen. Vil jeg kunne klare meg med denne som eneste bil?

Kjell Leaf

#1
Ja det vil du, og jeg er sikker på at du ikke vil angre.
Jeg har den også som eneste bil bortsett fra roadster toseter som bare er sommer/kosebil.
Jeg har nå hatt min Tekna i tre uker og er strålende fornøyd, jeg har allerede kjørt den 1.200 km og det har bare kostet meg 170 kr ;D ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: idril28 på mandag 30. desember 2013, klokken 10:08
Hei,
Jeg vurderer å bytte ut bilen min med en Nissan Leaf Tekna 2014. Dette vil da være eneste bilen i husholdningen. Jeg jobber på Ryen i Oslo, og det er i underkant av 5 mil en vei til jobb. Utenom jobb kjører ikke lange distanser, korte butikkturer og kjøring til trening i området. Jeg har mulighet til å lade bilen på parkeringsplassen på jobb.

Med tanke på alt jeg sparer i drivstoff og bomring i løpet av et år gjør at jeg vurderer denne bilen. Vil jeg kunne klare meg med denne som eneste bil?

Kun om du også har lademulighet hjemme. 2x5 mil + småkjøring kan bli litt i drøyeste laget vinterstid. På sommeren går det nok helt fint.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elisabeth

Helt klart ja, med lademulighet på jobb og hjemme er rekkevidden ingen problem. Min Leaf er også den eneste bilen i husholdningen, og det fungerer greit. Jeg har bare hatt bilen i ei uke, men har testet kjøring til og fra jobb (2 mil frem og tilbake) + kjøring til byen (4 mil frem og tilbake) + småkjøring i nærområdet. Det tilsvarer nemlig en dag med vanlig kjøring her i huset. (kjører til byen etter middag 2 dager i uka). Jeg har regnet ut at jeg sparer ca 100 kr pr dag i forhold til kjøring med gammelbilen (bensinforbruk og bompenger) de dagene jeg kjører til byen på ettermiddagen og ca 70 kr de dagene jeg kun kjører mellom jobb og hjemme.
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Belloq

#4
Jeg har også bare Leafen som eneste bil, pendler 6 mil hver dag lader kun hjemme. Vil anbefale deg og kjøpe en ladekabel som lader 16 amp, da går det ganske kjapt og lade den opp igjen hvis du trenger litt ekstra kjøring på kveldene. Har ikke angret på mitt valg enda, eneste man må gjøre er og planlegge dagen litt mer en med fosilbilen ;)

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Kabelen jeg kjøpte koster 4400,- Da her du en kabel i bilen og en montert på veggen:) Sparer deg for mye slitasje på stikker og ladeutsyret, og bare og plugge i når du kommer hjem.
P85 2014

Sandven

Jeg har også Leaf Tekna som eneste bil! Har i høst pendlet til jobb, vel 9 mil tur retur, uten lading på jobb! Da er det ikke så mye rom for sprell etterpå, men det har gått helt fint like vel! Med lading på jobb hadde det ikke vært noe problem! Fra nyttår får jeg 4 mil tur retur jobb og lademulighet på jobb så det blir jo supert!

Jeg fikk min bil i midten av august og har kjørt over 7600 km alt :O

idril28

Takk for svar :)
Jeg må selvsagt ha lademulighet hjemme også. Men dette er helt nytt for meg...

Belloq: denne ladekabelen du snakker om, er den til bruk i vanlig kontaktuttak (forutsetter at jeg legger opp en egen 16 amp kurs/sikring)? Og hvilket produkt på den siden er det du refererer til? Det var så mange på den siden :)

Hvis jeg går for å kjøpe en Leaf, så vil jeg spare mellom 3-4000 i mnd i bilutgifter.

Belloq

#7
Sitat fra: idril28 på mandag 30. desember 2013, klokken 12:39
Takk for svar :)
Jeg må selvsagt ha lademulighet hjemme også. Men dette er helt nytt for meg...

Belloq: denne ladekabelen du snakker om, er den til bruk i vanlig kontaktuttak (forutsetter at jeg legger opp en egen 16 amp kurs/sikring)? Og hvilket produkt på den siden er det du refererer til? Det var så mange på den siden :)

Hvis jeg går for å kjøpe en Leaf, så vil jeg spare mellom 3-4000 i mnd i bilutgifter.

Stemmer :) kjøpte følgende 31313 Portabel ladekabel 16A 230 V CEE til J1772 6-10-16A
                                             254 Adaptorkabel CEE/Shuko for semiportabel ladestasjon
                                         1523165 Kombi stikk 230V CEE enfase + Shuko 216-6 IP44

Med 254 kan du bruke den i vanlig kontaktutak , men jeg monterte 1523165 i stedet for vanlig stikke og bruker 254 hvis jeg skal på tur og kun vanlig stikke er tilgjengelig
P85 2014

knnygar

Har også Leaf som einaste bil, og har klart meg med det sidan mai.
Skulle sjølvsagt hatt litt meir rekkevidde og hengarfeste av og til.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Haahov

Har også bare elbil i husholdningen (2 x). Har regnet på det og de få gangene vi trenger ekstra rekkevidde, lønner det seg for oss å leie fossilbil (ellers så får man som regel byttelånt med familie, venner etc.). Også får man mye bedre samvittighet  ;)
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Villaterje

Har har vi også elbil som eneste bil. To små unger+12 mil tur-retur jobb. Solgte Passaten og kjøpte Leafen i november. Foreløpig det smarteste jeg har gjort på veldig lenge:)
Nissan Leaf Acenta 2013

Daeedor

Vi bor ute "på landet" med bussforbindelse som bare egner seg til trygdede og pensjonister (ikke mange avganger pr dag ....og vi måtte ha begynt på jobb klokka 09 , sluttet før 15 og byttet buss 2 ganger for å komme på jobb..) , så vi må ha bil. Vi må faktisk ha 2 stk biler, for kona og jeg kjører i hver vår retning. Så da har vi 2 Leaf som nr. 1 biler.  Men : vi må ha mulighet for å trekke henger også , så derfor har vi en Chevy Tahoe som nr 2 bil og reservebil. Det funker fint..... den kjøres ikke mye og går fint i 10 år til sannsynligvis. 
Da er kostnaden med å ha den stående ganske minimal. Ikke forurenser den stort heller , der den står parkert... :)

Ergo er behov for bil ganske annerledes når man sammenligner by og land , spesielt med hensyn til kollektivmuligheter. Her ute går 50 seters bussen stort sett med under 5 passasjerer  ::), så det sier seg selv at tilbudet neppe blir utvidet i overskuelig fremtid.  Men ; vi har El-bil som nr1 likevel ! (naboene synes jo vi er litt rare , selvsagt.)  :) 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA