Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

sfinxern

Jeg har et DOD RC500S liggende som jeg skal installere. Lurer på å sette det bort til noen som kan det og for å få det helt skjult. Er kamera både foran og bak.

Er det noen spesielle i Oslo-området dere anbefaler for en slik jobb?

Og en annen ting, er det noen utfordringer med dashcam i bakruta når man har ganske mørk solfilm? Går vel greit.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

HelectriC

Sitat fra: sfinxern på tirsdag 22. mai 2018, klokken 08:05
Jeg har et DOD RC500S liggende som jeg skal installere. Lurer på å sette det bort til noen som kan det og for å få det helt skjult. Er kamera både foran og bak.

Er det noen spesielle i Oslo-området dere anbefaler for en slik jobb?

Og en annen ting, er det noen utfordringer med dashcam i bakruta når man har ganske mørk solfilm? Går vel greit.

Det går greit å ha dashcam gjennom solfilm ved dagslys. Du vil ikke kunne identifisere noe gjennom solfilm som blir filmet nattetid. Jeg har 20% film.
ioniq 5

emurof

Jeg blir aldri helt klok på dette:

Vil det være trygt å koble et BlackVue DR750S-2CH til 12V-batteriet?

Vil det kunne holde kameraet gående 24/7 uten at 12V-batteriet tar kvelden?

Vil 12V-batteriet lades opp fra det store batteriet hvis det begynner å gå tomt, eller vil det bare gå helt tom uten videre hvis man trekker for mye strøm?

Muffinman

12v batteriet vedlikeholdslades av DC-DC konverteren. Det vil ikke bli utladet. Bilens øvrige systemer trekker jo også strøm fra det samme batteriet når bilen står parkert, og det er mange ganger så mye som et skarve dashcam :)

Amatøren

Egen erfaring jeg la inn i annen tråd:

Sitat fra: Amatøren på mandag 21. mai 2018, klokken 09:02
......

Går dere for konstant 12 V må dere være klar over at det tapper 12 V batteriet langt ned hvis bilen blir stående uten lading over helgen. Da må dere huske å koble det fra.

Opplevde at keyless funksjonen og Car-Net sluttet å virke, men resten virket og bilen kunne låses opp med fjernkontrollen og startes/slås på.

Dermed har jeg tenkt å koble til en bryter så jeg kan velge mellom konstant 12 V og 12 V kun når bilen er på.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

SH aka F_P

Send meg en PM om du trenger hjelp til montering @sfinxern. Har trolig verdensrekord i antall monterte dashcam i Tesla. Sånn ca. 1000 monteringer er vel erfaring nok :)
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Muffinman

2013-modellen vår har stått med to kameraer parkert i over to uker, uten problemer. Men dcdc slutter visst å vedlikeholdslade 12v batteriet under 5% soc. Da tømmes det fort, med eller uten kamera.

Begge bilene våre har i tillegg stått en uke eller så flere ganger. Gamlingen har som nevnt to kameraer, den andre tre og snart fire. Ikke et eneste problem, og 12v spenningen viser normale verdier hele tiden.

Amatøren

OK.

Bedre løsning enn på e-Golf. Den lader ikke 12 V batteri med mindre bilen er i bruk eller står tilkoblet strøm.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

emurof

Da virker det forholdsvis trygt å gå for BlackVue rett på 12V-batteri.

Men etter at jeg så en sammenligning med DOD så ble jeg faktisk litt i tvil om jeg skulle kjøpe det eller BlackVue. DOD virker som det har bedre kvalitet generelt, men BlackVue har bedre kamera bak i mørket. Det skal ikke være enkelt å finne den perfekte løsning! Men jeg vet i det minste at jeg kan koble det til permanent strømkilde da.

geear

Sitat fra: Amatøren på onsdag 23. mai 2018, klokken 21:51
OK.

Bedre løsning enn på e-Golf. Den lader ikke 12 V batteri med mindre bilen er i bruk eller står tilkoblet strøm.
Veldig OT siden dette er en tråd i Model S-forumet, men det du sier trenger korrigering. Vår 190km e-Golf har stått med dashcam kontinuerlig i nærmere to uker uten strøm tilkoblet. Helt uproblematisk.

Amatøren

Sitat fra: gr på torsdag 24. mai 2018, klokken 12:50
Veldig OT siden dette er en tråd i Model S-forumet
Ser den, derfor.....

Mine innlegg kom på grunn av mine erfaringer og viste ikke at Tesla vedlikeholdsladet 12 V batteri fra HV batteri når den står uten lading.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

cra

#1121
Er det noen som kjenner til dashcam noenlunde i samme klasse som BlackVue som kan benytte samme kabel til kamera bake? Har et BW650 2CH pr i dag som er mer enn godt nok på det meste, men eventfiler overskrives. Kunne tenke meg å bytte til noe annet som tar vare på event filere, og gjerne med lik kabel så jeg kan slippe å trekke på nytt.

Edit: Jeg ser at 750 skal ha denne funksjonaliteten. Er det noen som har dette kameraet som kan bekrefte at event override protection fungerer?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amatøren

Har ikke testet, men har du siste FW på ditt 650 kamera. I så fall mangler det også fortsatt?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

HelectriC

Ikke en gang nyere Blackvue har samme kabel lenger >:( jeg gikk for å sjekke muligheten til å skifte men da jeg så at det nå er en kabel til kamera bak der kontakten ligner på vanlig hodetelefon 3,5mm og jeg har noe lignende koaxial, så ble det ikke noe med det :-[
ioniq 5

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA