Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Toyota RAV4 EV

Startet av Kristia, torsdag 12. desember 2013, klokken 12:18

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Trikkern på fredag 14. oktober 2016, klokken 23:54
Jeg har hengerfeste på min, men mener det står maks tillatt hengervekt 0kg i vognkortet. Men vet mange i USA kjører med henger. Har sett bilder av at de drar bortimot 1tonn. Men om det er Annbefalt eller lovlig der borte er jeg vel mer usikker på  ;) var heftig diskusjon på verkstedet i dag faktisk  når den var til eu kontroll om lovligheten til hengerfestet. Men da var det mest på grunn av krav til strøm kontakt bak i tillegg til hengerfestet. For det har jeg ikke. Men ble ihvertfall godkjent etter et par telefoner  8)

Det er lov å trekke henger med alle biler i USA; uavhengig av hva bilprodusenten sier. Det er produsenten av hengerfestet som setter grensene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. oktober 2016, klokken 01:04
Sitat fra: Trikkern på fredag 14. oktober 2016, klokken 23:54
Jeg har hengerfeste på min, men mener det står maks tillatt hengervekt 0kg i vognkortet. Men vet mange i USA kjører med henger. Har sett bilder av at de drar bortimot 1tonn. Men om det er Annbefalt eller lovlig der borte er jeg vel mer usikker på  ;) var heftig diskusjon på verkstedet i dag faktisk  når den var til eu kontroll om lovligheten til hengerfestet. Men da var det mest på grunn av krav til strøm kontakt bak i tillegg til hengerfestet. For det har jeg ikke. Men ble ihvertfall godkjent etter et par telefoner  8)

Det er lov å trekke henger med alle biler i USA; uavhengig av hva bilprodusenten sier. Det er produsenten av hengerfestet som setter grensene.

skulle vert sån her og  men fikk min geo  godkjent med hengerfeste  og da skulle det gå med toyota rav 4 og

EV_Mor10

Pratet med importøren som har RAV4 EV på finn.no og han nevnte noe om ombygning dersom jeg skulle importere en RAV selv.
Noen som vet hva han mente med det?

Ser at det er en god del penger å spare på å importere selv.
Har en onkel som bor halve året i California og sønnen i huset der borte er bilmekaniker, så han kan sikkert bistå med en utvelgelse av bil.
Onkel har også importert en del Amcars til miljøet på Tretten, så frakt bør også gå nogenlunde knirkefritt.
Får passe på å fylle opp bilen med Jdemo og kanskje noen dekk/annet stæsj ved import.

Noen som har hatt utfordringer med bilen enda, eller har noen råd?

Trikkern

Så vidt jeg vet er det ingen ombygging for å få den godkjent i Norge. Ikke hørt noe om det fra de som har importert selv ihvertfall. Ville fått montert jdemo før den ble sendt over hit ja :) jeg hadde ulyd i motoren på 2012 modellen jeg hadde. Men fikk ordnet opp via importør av bilen.
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Radiobil1

Sett flere av disse på sørlandet siste uka. SørImport tar de visst inn.


Noen her som har prøvd dem, virker som en praktisk bil!

ravn

Jeg skal ned til sørlandet å prøvekjøre en i helgen.
Er på jakt etter en ny "hverdagsbil" da Roadsteren er mer gøy enn praktisk (skal selvfølgelig beholde den) og C-Zero blir beslaglagt av hun hjemme.

Virker veldig bra, men usikker på dette med service.
Har tidligere hatt en Ford Ranger EV importert fra USA. Ford tok gjerne service på den og skaffet reservedeler, men ting tok veldig lang tid, og de hadde heller ikke riktig diagnoseinstrument for alt. Så var bedre å ordne seg selv og bruke uavhengige verskted. Regner med Rav4 blir mye det samme.

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Brorson

Fornøyd med Rav4 EV. Prøvekjøringen?
Snakket med Sørimport som kunne fortelle at den kan gå 400-500 000. På batteriet. Det er jo som en eventyr min 2012 mod har gått 53000 så da bør jeg ha bil i mange år til!!!

ravn

Bilen de hadde til prøvekjøring var ikke så imponerende. Den var ikke helt frisk (visstnok etter at forrige eier hadde kjørt den med tung henger).  Full av feilmeldinger og risting. Men grunnen er jo rett og slett at Rav4ene de får inn blir solgt før de har kommet til butikken :)

Men uansett så blir det en 2013 modell på meg.
Hvor kraftig on-board lader har den? Får jeg utnytta 32A ladestasjonen min?
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Brorson

Mener 40A men jeg har ikke ladet med så mye.
Ser at Sørimport har solgt de fleste de har hatt på Finn. Til en veldig høy pris.
Problemet med Rav'n er at ingen kan oppgradere og reparere de i Norge!!

ravn

Har tidligere hatt en Ford Ranger EV som også var importert fra usa, som da gav de samme utfordringene i forhold til service. Til syvende og sist så var det ikke spesiellt problematisk. Ford kunne skaffe meg deler, men når jeg trengte dem var det billigere å bruke ebay. Det er nok av verksted som ikke har problem med å mekke på alle (el)biler og nok av kompetanse. Største problemet er selvfølgelig riktig diagnoseutstyr. På Rangeren fikk vi tak i ett selv.




Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Brorson

Har ikke hatt noe problem ennå! Har pratet en del elmek i Asker, de kan heller ikke bilen. Noe har fått montert hurtigladere på Toyota. En har vell også måtte sende sin til USA for oppgradering på 100000 som var kjøpt på Sørimport!!

ravn

Elbilmek klarte nå å montere hurtiglader på min roadster (samme system som rav4) :) 

Men det er er klart at det er risikosport å kjøpe bil som ikke er ment for eksport, så det er nok ikke en bil for hvem som helst.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Brorson

Det er riktig det, men en får krysse fingrene og holde seg langt unna verksted, har klart det så lang, min sønn har kjørt den 50000 bare med EU kontroll!
Men har snakket med et par andre som har hatt store problem med sine.

ravn

Men er det feks en DC/DC som ryker så er det jo dumt å sende hele bilen til usa, lettere å ta den ut selv og sende bare den (og da gjerne til noen som fikser den istedenfor å kjøpe ny).

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

ravn

Da har jeg fått meg ny bil :)

Strålende fornøyd, tydelig at Toyota kan hvis de vil.

Eneste "problemet" jeg har er en sykt irriterende alarm så lenge bilen er i revers. Samme gjelder visst noen Prius.
Dette hadde ikke bilen jeg prøvekjørte. Har prata med Toyota og dette er en innstilling som kan endres, så skal innom med den en dag for å få bort dette. Lurer på hva man har tenkt. Menigen er vel at man ikke plutselig skal gå bakover når man forventer å gå fremover, men lyden er så irriterende at man rasker seg for å bli ferdig med ryggingen og ender opp med en farligere løsning ;)

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA