Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når får vi bilene våre?

Startet av jgg, fredag 06. desember 2013, klokken 17:34

« forrige - neste »

østfolding


Hvorfor klarer VW å levere 4.000 biler til Norge neste år, Nissan 5.000 eller flere (de har riktig nok holdt på en stund) og BMW bare 1.500?

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10134303

LMOR

BMW ser ut til å klare 1500 til påsketider, så 4000 bør være mulig hvis de selger nok. Dette er vel ambisjonene, og ikke maks.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged


LMOR

Denne artikkelen er "gammel". BMW hadde planlagt å produsere 10 000, og 1 000 av disse skulle til Norge. Fabrikken kan produsere 30 000 uten utvidelser (som de også nå vurderer. De har allerede startet å utvide produksjonskapasiteten av karbon-fiber). Det stod ca 1000 før meg på venteliste, og jeg får nå i mars/april ser der ut til. Da skulle de kunne klare å levere i hvert fall 3000. Det er alltid slik at de planlegger konservativt. Det er litt synd å ansette folk og kjøpe materialer til å produsere 30 000 biler, hvis de selger 10 000...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

østfolding

Sitat fra: LMOR på mandag 23. desember 2013, klokken 19:31
Denne artikkelen er "gammel". BMW hadde planlagt å produsere 10 000, og 1 000 av disse skulle til Norge. Fabrikken kan produsere 30 000 uten utvidelser (som de også nå vurderer. De har allerede startet å utvide produksjonskapasiteten av karbon-fiber). Det stod ca 1000 før meg på venteliste, og jeg får nå i mars/april ser der ut til. Da skulle de kunne klare å levere i hvert fall 3000. Det er alltid slik at de planlegger konservativt. Det er litt synd å ansette folk og kjøpe materialer til å produsere 30 000 biler, hvis de selger 10 000...

Hvor har du 3.000 fra?

BMW skal visst i dag ha bekreftet 2.000 nå.

(Og ser for øvrig at VG-saken nå er oppdatert med BMW-tall)

LMOR

#35
Sitat fra: østfolding på tirsdag 24. desember 2013, klokken 09:12
Hvor har du 3.000 fra?

Det var bare 10%. Norge skulle få 1 000 av 10 000, og hvis produksjonen går opp til 30 000, så blir det 3 000. Nå leste jeg på en tysk side at produksjonen kan skrus opp til 50 000. Fant også at ventetiden i dag i Tyskland er 4 mnd, som stemmer med at alle reserverte i Norge ser ut til å bli levert i løpet av 4mnd.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

østfolding

Vil vi få noe varsel rett før bilen kommer til Norge og er klar for henting? Eller er det bare å vente på en telefon fra selger om at bilen nå er klar?

Har fått "ikke-bindene leveringsdato 17. januar" i ordrebekreftelsen, så venter spent nå om dagen...

magmin

Sitat fra: østfolding på lørdag 28. desember 2013, klokken 23:24
Vil vi få noe varsel rett før bilen kommer til Norge og er klar for henting? Eller er det bare å vente på en telefon fra selger om at bilen nå er klar?

Har fått "ikke-bindene leveringsdato 17. januar" i ordrebekreftelsen, så venter spent nå om dagen...
Hvor lang tid gikk det fra underskrift av kontrakt til du fikk ordrebekreftelsen?
BMW i3

østfolding


Sitat fra: magmin på søndag 29. desember 2013, klokken 10:07
Sitat fra: østfolding på lørdag 28. desember 2013, klokken 23:24
Vil vi få noe varsel rett før bilen kommer til Norge og er klar for henting? Eller er det bare å vente på en telefon fra selger om at bilen nå er klar?

Har fått "ikke-bindene leveringsdato 17. januar" i ordrebekreftelsen, så venter spent nå om dagen...
Hvor lang tid gikk det fra underskrift av kontrakt til du fikk ordrebekreftelsen?

Skrev kontrakt 28. november, fikk bekreftelsen i midten av desember.

Serratus

Jeg har hørt motstridende utsagn om fordeling av biler til forhandlere. Jeg trodde forhandlerne bare skulle opptre som agenter og at det er en nasjonal kvote som fordeles etter når man har reservert. Nå hører jeg at enkelte forhandlere hevder at de har større kvote enn andre, og derfor kan levere tidligere enn andre. Kan dette virkelig stemme??

Coachen

Sitat fra: Serratus på søndag 29. desember 2013, klokken 17:52
Jeg har hørt motstridende utsagn om fordeling av biler til forhandlere. Jeg trodde forhandlerne bare skulle opptre som agenter og at det er en nasjonal kvote som fordeles etter når man har reservert. Nå hører jeg at enkelte forhandlere hevder at de har større kvote enn andre, og derfor kan levere tidligere enn andre. Kan dette virkelig stemme??

Dette stemmer ikke med hva min forhandler sa.
Vi får bilene våre etter når reservasjonen ble gjort, Norge under ett.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Tore Wold

Vår i3 "Elling" ankommer Drammen havn i kveld kl 21:30 med "Autoprogress"
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

i3_X5_116dA

Sitat fra: Tore Wold på mandag 30. desember 2013, klokken 14:15
Vår i3 "Elling" ankommer Drammen havn i kveld kl 21:30 med "Autoprogress"

:o ... ikke misunnelig i det hele tatt, jeg ... neida!  ::)

Sonus

Sitat fra: Serratus på søndag 29. desember 2013, klokken 17:52
Jeg har hørt motstridende utsagn om fordeling av biler til forhandlere. Jeg trodde forhandlerne bare skulle opptre som agenter og at det er en nasjonal kvote som fordeles etter når man har reservert. Nå hører jeg at enkelte forhandlere hevder at de har større kvote enn andre, og derfor kan levere tidligere enn andre. Kan dette virkelig stemme??

Min oppfattelse er også at "reservasjonslisten" ikke nødvendigvis følges av BMW Norge. Jeg kansellerte min reservasjon etter prøvekjøring i slutten av November, men fikk rett før Jul, 20 Desember, tilbud om I3 levert til samme antydede leveringstidspunkt som da jeg stod på reservasjonslisten, Mars 2014.

Det kan jo være at forhandlerene trikser til plasser som de får kanselleringer på?


Tore Wold

Sitat fra: Sonus på mandag 30. desember 2013, klokken 21:03
Sitat fra: Serratus på søndag 29. desember 2013, klokken 17:52
Jeg har hørt motstridende utsagn om fordeling av biler til forhandlere. Jeg trodde forhandlerne bare skulle opptre som agenter og at det er en nasjonal kvote som fordeles etter når man har reservert. Nå hører jeg at enkelte forhandlere hevder at de har større kvote enn andre, og derfor kan levere tidligere enn andre. Kan dette virkelig stemme??

Min oppfattelse er også at "reservasjonslisten" ikke nødvendigvis følges av BMW Norge. Jeg kansellerte min reservasjon etter prøvekjøring i slutten av November, men fikk rett før Jul, 20 Desember, tilbud om I3 levert til samme antydede leveringstidspunkt som da jeg stod på reservasjonslisten, Mars 2014.

Det kan jo være at forhandlerene trikser til plasser som de får kanselleringer på?

At noen ikke liker at det blir leveringskø og kommer med slike udokumenterte påstander er håpløst.
   
BMW har opptrådd svært ryddig og rettferdig ovenfor meg. Jeg reserverte vår i3 den 24.8.2012 og ble lovet tidlig levering. Til tross for at BMW forhandleren i Trondheim som jeg opprinnelig bestilte bilen gjennom mistet agenturet, har BMW Group Northern Europe oppretthold min plass i leveringskøen og jeg får nå levert min i3 som den første nord for Dovre hos deres nye forhandler.  Utrolig godt håndtert og gode tilbakemeldinger fra BMW hele tiden.

Vår bil ankom Drammen havn i kveld 30.12.  Nå bare gleder vi oss til å få "Elling" i garasjen. :-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA