Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når får vi bilene våre?

Startet av jgg, fredag 06. desember 2013, klokken 17:34

« forrige - neste »

hemi

jeg var MOT det og kjøpte uten, men skulle jeg kjøpt igjen hadde jeg kjøpt MED lyd, senest i går tulla noen unger og dytta kompisen sin rett ut i veien forran meg, de hørte meg ikke komme, jeg så ann situasjonen og kjørte sakte/obs og fikk bråbremset uten at noen ble skadet, opplever også stadig at folk i flokk går i veien, meg rett bak de, lykkelig uvitende om at jeg er der.

Øyvind.h

Da måtte lyden vært kraftig. Unger som leker blir helt oppslukt i lek og hverandre. Det er utrolig hva de ikke hører av lyder.

Klart - i gangfart er jo elbilen lydløs, i motsetning til 15-20km/t og oppover. Men i gangfart er skadepotensialet svært lavt, slik at lyd dermed løser et problem som ikke eksisterer.

I 20-30km/t og oppover er det ikke lett å høre forskjell på en elbil og en støysvak liten bensinbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Burger

Hemi: I slike tilfeller er det viktigere å gjøre som du gjorde, følge med på situasjonen og ha lav fart samt brake assist som reagerer kjappere enn oss vanlige mennesker med å nødbremse
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

hemi

Bbensinbilene mine har henholdsvis 6.2 og 5.7 liter  v8  så har aldri hatt problemet der, men med i3 er problemet reelt.

i3 har gått 19.000 på 13mnd nå, så besparelsen er reel ;)

Trond.m

#2284
Sitat fra: Elmo på onsdag 15. november 2017, klokken 14:00
Sitat fra: Zuexi på onsdag 15. november 2017, klokken 13:27
Hvorfor er det så mange som er motstander av fotgjengerlyd? Er tross alt et sikkerhetsutstyr som kan hindre ulykker, personskader eller i værste fall liv.
Nå mente jeg primært at det definitivt ikke er noe jeg vil betale for da.
Men her har vi i alle år vært plaget at trafikkstøy, og så når bilene blir mere stillegående så skal man legge på støy. Blir ikke det helt feil ?? Mennesker er tilpassningsdyktige vanedyr. Så la heller folk venne seg til å se seg for. 50% av alle fotgjengere går rundt med musikk i øra uansett så kunstig støy på stillegående biler hjelper lite.
Det er ikke overraskende at BMW eiere er minst opptatt av å hjelpe andre med å ferdes sikkert i trafikken  ???

Forøvrig var dette et tips om utstyr som kan bestilles og som ikke står i prislisten av en eller annen grunn (og vil bli lovpålagt i 2019). Det var ikke meningen å starte en debatt.

Agmuns

Sitat fra: hemi på onsdag 15. november 2017, klokken 15:12
jeg var MOT det og kjøpte uten, men skulle jeg kjøpt igjen hadde jeg kjøpt MED lyd, senest i går tulla noen unger og dytta kompisen sin rett ut i veien forran meg, de hørte meg ikke komme, jeg så ann situasjonen og kjørte sakte/obs og fikk bråbremset uten at noen ble skadet, opplever også stadig at folk i flokk går i veien, meg rett bak de, lykkelig uvitende om at jeg er der.
I de tilfellene der hjelper ikke lyd. Det samme har skjedd meg i bensinbil i boligferltet jeg bor i. Nå er riktig nok bensinbiler stillegående, men de er langt ifra lydløse.

Ingeniøren

Sitat fra: Zuexi på onsdag 15. november 2017, klokken 13:27
Hvorfor er det så mange som er motstander av fotgjengerlyd? Er tross alt et sikkerhetsutstyr som kan hindre ulykker, personskader eller i værste fall liv.

Fordi noen av disse lager en helvetes lyd. Har to Zoe i nabolaget og det høres ut som er romskip når de kommer. Ødelegger hele gleden ved en kopp kaffe på terrassen en stille morgenstund.  :-1-: :-1-:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Vi snakker om BMW i denne tråden, og da betyr det lite om Zoe har en lyd du ikke liker. La oss gå tilbake til tema. Venter en i3 FC imperial blue med utvendig lyd om ca 14 dager. Har hatt det mine tidligere 94Ah og er veldig fornøyd med det. De som kjøpte min «gamle» satte også pris på at jeg hadde vært så forutseende og bestilt det som blir standardutstyr i 2019 :-)

Egil Fonn

Hadde slik kunstig ulyd i MB Belectrik. Fant sikring og tok den ut. Stille ble det. Har ikke opplevd farlige situasjoner på grunn av stillhet de 80k jeg har kjørt elektrisk. Kunne gjerne hvert mulighet for kunstig lyd om den lett lot seg aktivere og  deaktivere. Siste valg burde videreføres ved re oppstart av bil.
På i3 er det vel slik at ulyd(4U9) må deaktiveres i meny hver gang ved oppstart om den ikke ønskes?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Elmo

De første PSA classic (Citroen Saxo og Peugeot 106) hadde en egen "forgjengerlyd-knapp" i tillegg til hornet. Som et horn, men med en slags skrangle/dure lyd, mye snillere enn hornet. Måtte altså holdes inn for å gi lyd.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Viks

#2290
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 16. november 2017, klokken 07:31
...
På i3 er det vel slik at ulyd(4U9) må deaktiveres i meny hver gang ved oppstart om den ikke ønskes?

Stemmer det. Er ikke noe å ha. Hvert fall før det blir pålagt. Skjønner heller ikke at noen ønsker mer støy fra stillegående elbil...


Sitat fra: Elmo på torsdag 16. november 2017, klokken 08:42
De første PSA classic (Citroen Saxo og Peugeot 106) hadde en egen "forgjengerlyd-knapp" i tillegg til hornet. Som et horn, men med en slags skrangle/dure lyd, mye snillere enn hornet. Måtte altså holdes inn for å gi lyd.

Elbil med toghorn;D

Walker

Når det snart blir påbudt med lydvarsel på elbiler, kan det være et alternativ å bruke hysje lyder. Eksempelvis kan de si "hysj hysj", "hysj da", "shhh shhh", "shhh da" - eller flere i kombinasjon. Mange brukere ville foretrekke muligheten til å legge inn egenproduserte lyder. Da kunne bilene hviske ting som "mindre bråk i trafikken", "vær stille da" eller "nei til kunstige lyder i trafikken". (Kom gjerne med egne forslag!)   

magnusr

Min bil ble produsert 30 juli. Noen som har en formening/erfaring om hvor lang tid det tar fra produksjon til levering for tiden? :)

Trond.m

Sitat fra: magnusr på torsdag 02. august 2018, klokken 20:25
Min bil ble produsert 30 juli. Noen som har en formening/erfaring om hvor lang tid det tar fra produksjon til levering for tiden? :)
Normalt tar det ca 3 uker. Normalt bytter de modellår 1. juli. Er det en 2019 modell du får, eller vil 2019 modellen først leveres i slutten av året ?

magnusr

#2294
Aner ikke om det blir 2018 eller 2019.

Oppdatering: Det blir 2018 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA