Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Navigasjon og oppdatering av kart?

Startet av Jorgensen, onsdag 27. november 2013, klokken 08:57

« forrige - neste »

Bavaria94

Samme her. 32GB akkurat for lite. Gikk greit å laste ned på mac, og inn på 64 GB Minnepenna. Satte den bare inn i bilen, og det hele gikk av seg selv, og oppdatering utført i løpet av et par kjøreturer. Oppdatering viser veiarbeid der det ikke har vært aktiviter på noen mnd., samme med gule/røde felter, helt tomt for trafikk.  :-1-:
2017 i3FC94Ah

bjorngb

Om ikke BMW ville bruke data over telenett for oppdateringer (som Tesla?) burde de bygget inn wifi for å kunne oppdatere over wifi....
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

Rollep

Da fikk jeg endelig oppdateringen til å virke.
Litt dyrere 64 Gb pinne av anerkjent merke fungerte ikke.
Kjøpte så en Taiwan pinne på Biltema, da funket det.
Det merkelige er at alle mine pinner funker helt fint til å spille musikk fra, uansett om de er formatert til FAT32 eller exFAT men kartoppdatering vil som sagt kun starte fra Biltema pinnen.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Fredde

Bestemte meg for å ta sjansen på å oppdatere navigasjonen på bilen som er fra januar. Kjøpte en minnebrikke på Komplett på 64gb, var ganske spent på hvordan oppdateringen skulle gå etter hva andre har skrevet her på forumet.

Minnebrikken var formatert som FAT32 allerede da jeg satte den inn første gang. å kjøre nedlastingen gikk også greit etter å ha slettet proxy-innstillingene som kom opp først. Før jeg slettet disse fikk jeg beskjed om at det var noe galt med nettforbindelsen.

Installasjonen i bilen gikk greit på vei hjem fra jobb, men er usikker på om noe på kartet egentlig har endret seg? Ser helt likt ut og ser at bla den nye E6 ved Ringebu ikke har kommet inn. Har noe feilet i min oppdatering, eller har ikke BMW oppdatert E6 i kartet ennå? Det sto at jeg lastet ned versjon 2017-2.

pendleren88

Jeg oppdaterte også kartene til 2017-2, var ikke skjedd en eneste korreksjon av flere store feil på eksisterende kart. Så tror ikke BMW sin leverandør av karttjenester er særlig solide.
Bestilt Bmw i3 den 31.10.16, produsert 15.12.16 og levert 16.01.17.

Jeronan

#65
Sitat fra: pendleren88 på onsdag 11. oktober 2017, klokken 17:18
Jeg oppdaterte også kartene til 2017-2, var ikke skjedd en eneste korreksjon av flere store feil på eksisterende kart. Så tror ikke BMW sin leverandør av karttjenester er særlig solide.

This navigation system is outright terrible. One of the worst I have ever used so far.  :-1-:
We got the last 2017-2 update and traffic and rerouting is still outright broken!

There was a lot of problems last weekend again around the Norbytunnelen and Vinterbro and the BMW navigation just keeps re-routing you straight back into the traffic jam! Eventhough, the navigation clearly showed it was red and thus jammed up on the map! It just doesn't work.

I still think this is one of the major reasons why people keep using TomTom boxes still for navigation!
I use it regularly in my Volvo and the traffic info and re-routing system is absolutely superior!
Two summers back for example, when we were on our way back to Norway from Holland and driving through Germany, there was a lot of road work going on with hours of traffic jams and the TomTom re-routed us perfectly around it....one extra hour total of driving time, but over 3 hours worth of traffic jams avoided!
If it weren't for the TomTom, we would have missed the boat at Hirtshals.

It's just really frustrating, that after all these years, they still can't get it right with the onboard navigation systems! Especially with the kind of money they are charging!
Especially from Premium brands like BMW, you expect better.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Orbit

Samme sted, samme tunnell, men min rutet meg fint over noen bakveier ved Ås og så i retning Ski på vei nordover. Det er noen innstillinger for å velge om navigasjonen faktisk skal foreslå/endre ruten når den ser kø. Husker ikke helt oppsettet jeg har der, men det kan i alle fall være verd å titte på.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jeronan

Sitat fra: Orbit på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 14:19
Samme sted, samme tunnell, men min rutet meg fint over noen bakveier ved Ås og så i retning Ski på vei nordover. Det er noen innstillinger for å velge om navigasjonen faktisk skal foreslå/endre ruten når den ser kø. Husker ikke helt oppsettet jeg har der, men det kan i alle fall være verd å titte på.

I have all that set. I am driving towards Nesodden and the stupid thing just keeps routing me back to Nordby and Vinterbro straight into the jam and when I force my de-tour (since I know how to drive it now, so was just testing it) it suddenly puts me all the way over Ås back to the E6 towards Oslo in another traffic jam, while there is a side road going straight to Drøbak saving more than 20 minutes on what the Navigation system wants me to drive!
I think it's only able to compute de-tours over big main roads and ignores side roads completely.

The TomTom however, gets it straight right away and gives a correct de-tour immediately. It is just much more sophisticated.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jorgensen

Nå er 2018-1 kart tilgjengelig for nedlasting på ConnectedDrive-siden.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Viks

#69
Sitat fra: Jorgensen på fredag 01. desember 2017, klokken 08:10
Nå er 2018-1 kart tilgjengelig for nedlasting på ConnectedDrive-siden.

Den må vel prøves... Har ikke oppdatert til 2017-2 grunnet alle de "positive" tilbakemeldingene..

Må bare finne tid til å laste ned ca.30GB med siruphastighet fra BMW-servere

Toalmar

Lastet ned og installert for 14 dager siden, men kan vel ikke si jeg har sett noen forandringer.
Vet ikke om andre har merket noe endringer?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Agmuns

Sitat fra: Jorgensen på fredag 01. desember 2017, klokken 08:10
Nå er 2018-1 kart tilgjengelig for nedlasting på ConnectedDrive-siden.
Jeg får bare opp 2017-4. Må man laste ned og installere i kronologisk rekkefølge?

Viks

Sitat fra: Agmuns på lørdag 16. desember 2017, klokken 16:23
Sitat fra: Jorgensen på fredag 01. desember 2017, klokken 08:10
Nå er 2018-1 kart tilgjengelig for nedlasting på ConnectedDrive-siden.
Jeg får bare opp 2017-4. Må man laste ned og installere i kronologisk rekkefølge?

Nei, tror ikke det. Har ikke installert den siste 2017 oppdateringen, men fikk lastet ned 2018-1 likevel. Har ikke installert det ennå :)

skwelbil

Jeg har siste i3 lci 94ah og får kun opp 2017-4 versjon av kart til nedlasting.

Er det forskjellige kart versjoner til 2017 idrive og nye idrive? Noen som vet?
BMW i3S 120ah Fully Charged 2019

Viks

Sitat fra: skwelbil på søndag 28. januar 2018, klokken 21:47
Jeg har siste i3 lci 94ah og får kun opp 2017-4 versjon av kart til nedlasting.

Er det forskjellige kart versjoner til 2017 idrive og nye idrive? Noen som vet?

Det var rart det... Jeg har fått installert 2018-1 for en stund siden - dog lite endringer å se og mange nye veier som ikke er med fortsatt...

Tror ikke det er forskjell på kart versjoner hos BMW. Samme kart er tilgjengelig på tvers av bilporteføljen. Både bensin/diesel og elektrisk. Men hvorfor er det noen som ikke får lov til å laste ned den aller siste versjonen er jo en gåte

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA