Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Navigasjon og oppdatering av kart?

Startet av Jorgensen, onsdag 27. november 2013, klokken 08:57

« forrige - neste »

Toalmar

Sitat fra: Tiny_D på onsdag 18. januar 2017, klokken 19:47
Sitat fra: Toalmar på onsdag 18. januar 2017, klokken 19:45
Sitat fra: Tiny_D på onsdag 18. januar 2017, klokken 19:43
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 18. januar 2017, klokken 19:40
Sitat fra: Orbit på onsdag 18. januar 2017, klokken 18:36
Sitat fra: Orbit på torsdag 29. desember 2016, klokken 22:49
Når kommer neste kartoppdatering (2017-1) ut? Ser denne har vært ute til testing siden oktober. Det er vel oppdatering to ganger per år, og på BMWs egne sider er det ennå 2016-2 som gjelder. Har det tidligere år kommet ny versjon 1/1 og 1/7?

For å svare meg selv: Fikk kart 2017-1 den 15. januar.

Jepp, la inn 2017-1 i går.
Men, den trenger en 64 GB minnepinne med Fat32 - ikke likefrem, måtte bruke Guiformat.exe for å formatere pinnen da disse normalt har NTFS. Guiformat.exe kan lastes ned gratis.

Brukte en pinne med exFAT, det fungerte fint det også!
Hva valgte dere for å få lagt inn oppdateringen i bilen?
Ser den oppdateringen selv når minnepennen settes inn?

Oppdateringen starter automatisk :)
Da antar jeg at minnepennen er synderen da den er av ett ukjent merke.
Finner en annen og prøver med den
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Sitat fra: Toalmar på onsdag 18. januar 2017, klokken 19:53
Sitat fra: Tiny_D på onsdag 18. januar 2017, klokken 19:47
Sitat fra: Toalmar på onsdag 18. januar 2017, klokken 19:45
Sitat fra: Tiny_D på onsdag 18. januar 2017, klokken 19:43
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 18. januar 2017, klokken 19:40
Sitat fra: Orbit på onsdag 18. januar 2017, klokken 18:36
Sitat fra: Orbit på torsdag 29. desember 2016, klokken 22:49
Når kommer neste kartoppdatering (2017-1) ut? Ser denne har vært ute til testing siden oktober. Det er vel oppdatering to ganger per år, og på BMWs egne sider er det ennå 2016-2 som gjelder. Har det tidligere år kommet ny versjon 1/1 og 1/7?

For å svare meg selv: Fikk kart 2017-1 den 15. januar.

Jepp, la inn 2017-1 i går.
Men, den trenger en 64 GB minnepinne med Fat32 - ikke likefrem, måtte bruke Guiformat.exe for å formatere pinnen da disse normalt har NTFS. Guiformat.exe kan lastes ned gratis.

Brukte en pinne med exFAT, det fungerte fint det også!
Hva valgte dere for å få lagt inn oppdateringen i bilen?
Ser den oppdateringen selv når minnepennen settes inn?

Oppdateringen starter automatisk :)
Da antar jeg at minnepennen er synderen da den er av ett ukjent merke.
Finner en annen og prøver med den
Det var minnepennen, installasjonen er nå godt i gang....
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Lars C. Krogenæs

Greier dere å roe ned bruken av sitering /quote?

Sitering er greit hvis det er noe eksakt man vil sitere på. Slik dere holder på blir det bare umulig å følge med. Det som er sitert, står også i tråden over, slik at det egentlig ikke er nødvendig med sitering i det heletatt.

Takk for forståelsen for dette  :)

Lars
Forum admin
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Mr.Zero

Jeg har fått lastet inn kartet, men finner ikke ut hvor jeg skal få skrevet inn aktiviseringskoden.. Hjeeeeelp!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Nedzad Vegara

Jeg ble ikke spurt om kode. Fikk beskjedd at det var funnet nyere versjon av kartene og om jeg ville oppdatere.
Oppdateringen gikk gjennom.

Toalmar

Det var ikke behov for kode hos meg heller
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Milo

Fortsetter den innstallasjon av kart etter man skrur av bilen?

Ingeniøren

Sitat fra: Milo på tirsdag 24. januar 2017, klokken 16:52
Fortsetter den innstallasjon av kart etter man skrur av bilen?

Jeg startet installasjonen, skrudde av bilen og gikk ut og låste. Ut fra dioden på pinnen gikk den fortsatt. Når jeg kom ut etter en stund hadde den stoppet halvveis men startet på igjen derfra når jeg skrudde på igjen. Samme leksa og etter en halvtimes tid, når jeg kom ut, var den ferdig.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Milo

Ok. Min ser ut til å laste inn, men noe går galt. Fordi den begynner på nytt etter at jeg kommer tilbake til bilen. Helt på nytt. Sier at nyere kart er funnet osv.

Milo

Her har BMW laget en skikkelig bedriten løsning:


  • BMW Update Manager virker kun for Windows
  • BMW Update Manager krever FAT 32 for å pakke ut kart filen den laster ned
  • Windows tillater ikke å formatere USB pinner over 32GB til å være FAT32, selv kommando linjen ville ikke formatere i dette formatet. Man kan selvsagt laste ned eget program som gjør dette
  • Filen man laster ned er 29.6GB (pakket ut), noe som akkurat ikke passer inn på en 32GB USB minnepinne

Dette er jo helt fantastisk dårlig. De kunne jo enkelt ha tillatt ExFAT og problemet hadde vært løst. Slik som det er nå må man jo være teknisk for å få dette til. For min del formaterte jeg USB 64GB pinnen til FAT32 fra MAC.
(ironisk).

Tiny_D

Jeg brukte exFAT på en 64gb pinne uten problemer.
Fully Charged Protonic Blue i3 - Levert Oktober 2016

Milo

Ser flere som har hatt suksess med ExFAT og jeg tviler ikke på at det fungerer. Men da går jeg utifra at dere zipper ut filen som BMW Update Manager lastet ned manuelt?

Når BMW Update Manager ber om en USB pinne og ser at denne har ExFAT får man en feilmelding. Den forlanger FAT32 for å pakke ut filen. Det gjør den ihvertfall hos meg.

Det er dette som jeg synes er ubegripelig dårlig av BMW. Alle med IT kompetanse får jo til dette, men det bør jo være laget enkelt nok til at de fleste får dette til uten problemer.

Orbit

Har du evt noen ekstra [skjult] partisjon på minnepinnen som stjeler plass? Jeg brukte pinne med 32GB, og fikk plass til alt med FAT32. Skal ta en detaljsjekk på eksakt hvor mye det er ledig senere i dag.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jonna

Deler Milo sitt syn her, løsningen er helt på trynet. Jeg gikk selvsagt på samme smell ang. 32 gb minnepinne, den var for liten (oppgitt kapasitet 28,6 gb) og måtte tilbake til butikken for å kjøpe en ny 64 gb minnepinne (merke Kingston). Sjekket filsystemet på den, den var FAT32. En liten stemme i bakhodet murret om at FAT32 på 64 gb minnepinne kunne by på problemer, men jeg kjørte nå på.

Kommer ut i bilen, bilen gjenkjenner at minnepinnen er i og at kartoppdateringen er der. Jeg får beskjed om å bekrefte starten av oppdateringen. Da kommer det opp et nytt vindu om at jeg må sette inn minnepinnen i USB-enhet 1. Noget forvirret slår jeg opp i bilens manual for å undersøke om det er andre usb-enheter i bilen jeg ikke var klar over. Det var det selvsagt ikke, så da antar jeg det er noe krøll med minnepinnen likevel, kanskje det tidligere påpekte "problemet" med FAT32 på 64 gb.

Nå er jeg på løsningen med exfat, men det er selvsagt ikke bmwupdateren glad i (selv om det står i håndboka at exfat skal fungere fint), så da må man altså manuelt pakke ut zipfila til minnepinnen. Krysser fingrene for at dette fungerer nå.

- Jonna


Milo

Jonna, det fungerte med min 64gb minnepinne når den tilslutt ble formatert til FAT32. Da klarte BMWUpdater å pakke ut kartet på pinnen og oppdateringen gikk fint.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA