Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertere båt til elektrisk

Startet av Elbåt, torsdag 31. oktober 2013, klokken 22:01

« forrige - neste »

Ben

Og forresten, det er trolig en feil i skjemaet jeg la ut. 19/64 på motorkontroller må mest sannsynlig til minus12V (dette er jo hovedkontaktor jord).
Jeg arbeider nå med Fiat-simotion. Fant ut at denne trolig er fra en Fiat 600 Elettra. Lette rundt på italienske forum og fant tilslutt koblingsskjema (på italiensk). Arbeider med å tolke dette nå. Filene er for store til å legges ut her. Jeg lastet dem ned herfra:http://www.selidori.com/tech/index.php?ricerca=Seicento%20Elettra&cercain=modello
Evt kan de som trenger dem ta kontakt med meg så kan jeg sende!

Ben

Ang Fiat 600: Det ser ut til at disse Fiatene bruker en slags kode-enhet som kommuniserer med motorkontrolleren ved oppstart. Signalet går til pin 54 (iso K-line).
Google translate foreslår:
"Den VMU er koblet til en systemkode som stammer fra den forbrenningsmotor-versjonen. Funksjonen av denne disposisjonen er allerede viden rapportert i manualer velferd relativitets til andre biler av produksjonen. I dag den Elettra 600 er utstyrt med et system kode første generasjon, for hvor tastene er lagret med bruk av hovednøkkelen. Meldinger som sendes og mottas mellom de to oscillatorer overføres via seriell linje koblet til pin 54 av VMU. Den VMU lar deg gjøre, som for versjoner med forbrenningsmotor, akuttstartkoden hvis systemet skulle svikte. Nøds start er utført, som kjent, ved hjelp av koden på "Code card" og bruk av gasspedalen K55. Den brukes svikt varsellys trekkraft enhet (e50c) for å telle tallene i koden. Kontrollkoden er plassert under rattstammen"

Lite sannsynlig at jeg finner en løsning på dette, men spør her for sikkerhets skyld: Er det noen av dere som har kjennskap til dette kode-systemet og hva slags signal som sendes til motorkontroller?

Ben


Ben


Ben

Etter en lang pause pga datatrøbbel (forbaskede Siadis) fant jeg en work-around tidligere i sommer og har de siste ukene jobbet med å sette opp en testbenk for siemensmotoren. Fikk det til og testet den i dag. Målet var å finne virkningsgrad til motoren ved lav turtall (noen hundre rpm), og relativt høyt dreiemoment (20-50Nm). Resultatet var nedslående: virkningsgrad ca 55%
Jeg har en gang lest at virkningsgraden for induksjonsmotorer faller drastisk når belastningen er under 50%. Jeg trodde og håpte "belastning" betydde dreiemoment (og dermed rotorstrøm), men det ser ut til at det heller betyr effekt. Jeg har beregnet at motoren skulle arbeide ved 400rpm og 40Nm i båten (direkte kobling til propell). 40Nm er 80% av nominelt dreiemoment (51Nm).
Men 400rpm, 40Nm er ca 1,7kW som er 10% av motorens nominelle effekt (17kW)
Det betyr nok at jeg forkaster Think-motoren til prosjektet mitt. Kjedelig:-/
Testbenken la jeg stå litt til om noen av dere skulle trenge noen målinger

bosonic

Hvorfor ikke bruke en enkel utveksling med tannreim eller kjede??
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ben

Hei og takk for innspill!
Jeg er usikker på om det vil hjelpe. Effekten vil jo være den samme om motoren går fort eller sakte. Med mitt testutstyr kan jeg kun teste opp til ca 900rpm (bruker en sykkelcomputer). Da jeg testet på 800rpm, 20Nm fikk jeg omtrent samme virkningsgrad som 400rpm, 40Nm.

Jeg kan egentlig godt lage en utveksling (selv om det blir noe mer komplisert installasjon). Det jeg trenger er en motor som har god virkningsgrad (80-90%) ved ca 2kW levert effekt, men samtidig er istand til å levere betydelig høyere effekt (gjerne 10kW eller mer) i korte tidsintervall ved ca 2-3 ganger turtallet. Kanskje en slik motor rett og slett ikke eksisterer (eller at jeg rett og slett tenker feil...)!?

Ben

Fikk koblet opp instrumentpanelet fra en Think og brukte den som fartsmåler. Da fikk jeg testet motoren ved i overkant av 3000rpm og ca 10Nm (ca 3kW). Ser ut til at virkningsgraden er ca den samme også ved dette turtallet (rundt 55%)

Har fått et tips om å bruke en CNC servomotor i båten. Noen av dere som kunnskap om disse?

Ben

Fant ut at noen motorprodusenter også oppgir motorens "efficiency map". Dette viser seg og være helt topp for å kunne velge ut motor. Dessverre har jeg ikke funnet en leverandør med både "efficiency map" og nettbutikk:-/
Her er et par eksempler for de intersserte: http://www.cpmotion.com/products.php (se "datasheet"), og https://sme-group.com/synchronous-reluctance-motor/

Søkte litt mer og fant også en generell efficiency map for induksjonsmotorer: https://www.eleceng.adelaide.edu.au/students/wiki/projects/index.php/Projects:2015s1-61_Computer_Aided_Measurement_and_Analysis_of_Equal_Efficiency_Characteristics_of_Electrical_Machines
Brukte denne og sammenliknet med mine måleresultater fra kjelleren. De passet relativt bra, men jeg merker meg at høyeste virkningsgrad i kartet bare er i overkant av 80% - litt lavt er det ikke? La min sammenlikning i vedlegg her (stjernene henviser til noen utvalgte målinger: sort:1,9kW,55% grå: 1,8kW,54%, mørk rød:1,5kW, 65%, gul: 2,3kW, 0,53%, 1,8kW, 79%, oransje: 3,2kW, 59%, blå: 2,1kW, 59%).
Fant også et eff map for en 80kW Siemensmotor (http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/ac-vs-series-dc-efficiency-56409p5.html). "Skalerte den ned" til Thinkmotoren og sammenliknet her også. Matchet litt dårligere. Ligger også i vedlegg. Samme fargekoder.
Siste kart hentyder at større turtall, ca 6000rpm (ved "2kW") kunne gi virkningsgrad rundt 80%, men ut i fra min egne målinger har min tvil at dette også gjelder thinkmotoren.


Ben

Har grublet på om jeg skal kjøpe meg en Golden Motor 48V, 3kW vannkjølt. Denne er trolig grei for en marsfart på 4,5knop, men jeg tror det blir for pinglete når jeg må gjøre manøvreringer i sterk vind etc.
Hva hvis jeg kobler et 60V (eller høyere) batteri på denne?
Fra det lille jeg har lært om inverterstyrte induksjonsmotorer så øker motorkontrolleren spenningen til motoren i takt med at frekvensen økes. Derfor er dreiemomentet konstant. Ved turtalløkning over "base speed" kan jo ikke spennigen øke mer, og motorens dreiemoment synker med økende turtall (men effekten er her konstant). Hvis jeg bruker et større batteri enn 48V da kan vel dette knekkpunktet for dreiemomentet flyttes til høyere turtall(?) Kanskje jeg da kan få den lille 3kW-motoren til å yte rundt 10kW (ihvertfall i noen sekunder)?? Eller har produsentene lagt inn beskyttelse for overspenning i motorkontrollerne?

Kom gjerne med innspill! Og tips til god motor!

bosonic

Tenker du bare børsteløs, eller er børstemotor også aktuelt?

ME1004 fra Motenergi er oppgitt til 6,4kW v 48V (oppgitt effekt varierer noen alt etter hvilken leverandør)
En fordel med børstemotor er ekstra sikkerhet når montert i båt, en ekstra kontaktor eller manuell bryter kan "starte" motoren selv om motorkontroller skulle streike.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ben

Takk for tips Bosonic! Ja, alle typer el-motorer er av interesse.
Fant motorens kurve (http://www.thunderstruck-ev.com/Manuals/ME1004%20CW%20%2048VDC.pdf) her http://www.thunderstruck-ev.com/product-manuals-and-data-sheets.html.  Dreiemomentet på horisontal akse er i inch-pound. Ser relativt bra ut på første blikk. Ser ut som flere av motorene til motenergy kan være aktuelle...

PerBear

Sitat fra: Ben på søndag 07. august 2016, klokken 21:33
Ved turtalløkning over "base speed" kan jo ikke spennigen øke mer, og motorens dreiemoment synker med økende turtall (men effekten er her konstant). Hvis jeg bruker et større batteri enn 48V da kan vel dette knekkpunktet for dreiemomentet flyttes til høyere turtall(?) Kanskje jeg da kan få den lille 3kW-motoren til å yte rundt 10kW (ihvertfall i noen sekunder)?? Eller har produsentene lagt inn beskyttelse for overspenning i motorkontrollerne?

Kom gjerne med innspill! Og tips til god motor!

Ser du kun på motor kan du øke momentet ved å øke strømmen inntil et eller annet går i metning. Men husk at dobling av strøm firdobler varmetap i viklingen så momentet kan økes kun for korte perioder. Ellers blir vikling for varm og isolasjon ødelegges.
Turtall kan økes ved å øke frekvens og spenning men vil stresse isolasjonen på motorviklingen så det finnes et tak for maks fart ut fra isolasjonsstyrke. Økt frekvens vil også gi økt virvelstrømstap slik at mer og mer av kjølekapasiteten til motoren må brukes for å kjøle stator og rotor. Dessuten tar det tid å endre magnetfeltet slik at vesentlig økt frekvens også gjør at dreiemomentet vil gå ned. Så økt turtall reduserer virkningsgrad og tilgjengelig dreiemoment.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Ben

Takk for innspill Perbear.
Leste noen middels tilbakemeldinger på disse Golden Motor.. De er ko også ganske billlige så det er vel begrenset hva man kan forvente.

Kan få tak i en rimelig 3kW Heinzmann PMS 100 fra en Peugeot elscooter.. Men jeg finner ikke ut hvordan man kan få programmert en motorkontroller for denne spesifikke motoren. Er det noen her på forumet som har peiling på programmering av AC motorkontrollere? Feks Sevcon, Curtis...

Ben

Jeg har oppdatert koblingsskjema for Think-motoren (i vedlegg)

Skal snart demontere testbenken for Think-motoren. Hvis noen ønsker at jeg skal teste noe så haster det ganske. Det gjelder både elektriske koblinger og mekanisk effekt (jeg kan maks gå til 2-3000rpm, 4kW++)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA