Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vektfordeling og vinterkjøring

Startet av sn0le, torsdag 31. oktober 2013, klokken 15:49

« forrige - neste »

sn0le

Kom akkurat til å tenke på en ting.
Tesla S har vel en 50/50 vektfordeling.
Noen som har gjort seg opp noen tanker på hvordan det vil slå ut på vinterføre?
Jeg har alltid hatt en oppfatning at 60/40 er tryggere på vinteren, siden man får bedre grep på fordekkene, som man faktisk styrer bilen med.

Heldigvis har man jo 150ltr frunk, så man kan jo bruke dette rommet til det man har seg av bagasje på turer.

Andre som har tenkt på dette?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

eclipse


Sitat fra: sn0le på torsdag 31. oktober 2013, klokken 15:49
Kom akkurat til å tenke på en ting.
Tesla S har vel en 50/50 vektfordeling.
Noen som har gjort seg opp noen tanker på hvordan det vil slå ut på vinterføre?
Jeg har alltid hatt en oppfatning at 60/40 er tryggere på vinteren, siden man får bedre grep på fordekkene, som man faktisk styrer bilen med.

Heldigvis har man jo 150ltr frunk, så man kan jo bruke dette rommet til det man har seg av bagasje på turer.

Andre som har tenkt på dette?

Jeg mener å ha lest at TSM har 60/40 vektfordeling
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Bjoris

#2
Iflg specen på bilen så er det ca 48% på forhjulene og da 52% bak, altså langt fra 60/40 noe jeg tror hadde blitt ganske sprøtt på en bakhjulsdreven bil:)

Det er jo gjort mye testing på glatte veier og det ser ut til at TMS oppfører seg mye bedre enn en kunne frykte. Men jeg er fortsatt litt usikker på om det blir piggdekk, mest for at fruen skal bli tryggere når det er glatt...

valvolainen

Har hatt endel vintre med en eldre geländewagen. Denne er det bortpå 50/50 vektfordeling framme og bak og kan ikke si annet enn at det er brillefint. Her kjører man bare med bakhjulstrekk, så legger man inn firehjulstrekken når det trengs. Når den blir presset i svinger har bakenden en tendens til å slippe først, selv uten pådrag. Mye froksjon ved nedbremsing, så den bremser hardt ned, men når det slipper så sklir man! Dette er nok gjengs for de fleste tunge biler, merker det også på landroveren vi har idag.

Samtidig vil en kunne holde høyere hastighet på glatt føre med en lettere bil. Dette er også ganske så naturlig, gitt vektforskjellen. Tror nok at de som er vant med en småbil på 1000kg vil få en liten a-ha opplevelse, men man blir fort vant med den ekstra vekten. Det raporteres jo om på us forumet at bilen føles mye lettere enn den egentlig er.

sn0le

#4
Heldigvis har jeg hatt Ford Granada i mange år, så tung bil med bakhjulstrekk er jeg godt vant med. Og vi har jo ikke korte vintre nordpå heller. :)
Fordelen med TMS er jo alskens elektroniske hjelpemidler.

Men er usikker på hvordan jeg ville lastet en TMS.
Hvis den i utgangspunktet er 48/52 så vil det kanskje være lurt å fylle frunken før man putter last bak?
Vil heller ha 100kg ekstra foran enn bak mtp styringsegenskapene.
Mulig jeg tenker helt feil her.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA