Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Salte veier og korrosjon

Startet av sebbamok, torsdag 31. oktober 2013, klokken 02:13

« forrige - neste »

sebbamok

Må si jeg er bekymret for hvordan det skal gå til vinteren når bilen skal marinere i en saltvannslake under et konstant bombardement av sand og grus på norske vinterveier. Jeg er ingen ekspert, men har tittet under hjulbuen bak dekkene og komponentene der er ganske så eksponert. Har sett bilder på diverse forum (inkludert dette) der det hele er temmelig korrodert. Ved tidligere diskusjoner har man snakket om at dette må dekkes av garantien på bilen. Selv er jeg ikke så interessert i å krangle om garantier, men heller i første omgang gjøre tiltak for å forebygge eventuelle problemer. Har noen gjort seg opp tanker om dette? Hadde det for eksempel vært mulig å spraye inn sårbare områder med en slags film for beskyttelse? Evnt andre forslag?

Her ser man noen eksempelbilder i et US-forum:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10398-Model-S-Technical-Mechanical-Issues/page180?p=393979&viewfull=1#post393979

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

elektrolux

Hentet fra samme link:

"It looks like aluminum became the sacraficial metal where it attaches to the steel bumper assembly.

Boats use Zinc plates to help with corrosion is the salt environment.

http://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_corrosion"


Mange biler blander aluminium og stål, men det krever komplett elektrisk isolasjon mellom materialene. Think bruker aluminium i øvre del av rammen uten at dette har vært problematisk, og enkelte tyske biler har ekstrudert aluminium inni kanelene. Et mareritt for bilopprettere som må bytte hele kanelen, men dette er med å gjøre bilen stivere og tryggere. Da brukes plastbelagte nagler for å holde stål og aluminium sammen fysisk men elektrisk adskilt. Tenker selv at dette er en tidsbombe. Over tid vil plasten kunne slites av og da er korrosjonen i gang.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sjøhyene

hmm, dette er beste argumentet jeg har sett så langt for å velge årlig servicepakke, sånn at de kan holde et øye med at slike ting som dette ikke utvikler seg for langt.
Var ja ganske så bekymringsverdige de bildene fra teslamotorsclub.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Mr.Zero

De skulle nok ha brukt sjøvannsbestandig aluminium... ;D Er forresten eier av en Busterbåt som ja...korroderer så det holder i og rundt der braketter, motor, flaggstangholder mm er festet. Rep-løsningen til Buster er å slipe vekk lakken!  ???
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA