Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på lørdag 13. oktober 2018, klokken 19:53
Fått ei svak rakling i bakenden ved kjøring i sakte fart over ujevn vei. Mistenker disse, vad tycks?
Det viser seg at disse må skiftes. I tillegg til camberarmene bak, camberarmer foran og thrustarmer foran. Kan vel si at vi ville fått en relativt fin bruktbil for summen bilene i signaturen kostes på mtp understellsdeler i år  ???

Alt slites, men kan ikke si jeg er kjempeimponert over holdbarheten på understellet til TMS. Ble 35-40 i påkost på P85`en, og 25-30 på 85D`en. Begge mellom 130 og 140.000km.

Hyperstress

Og dette er slitedeler som ikke er ment å vare vesentlig lengre enn to år, slik at 5 års reklamasjon ikke kommer til anvendelse?

(Jeg bare lurer, da jeg føler at understellet på bilen min er litt "raklete", og jeg frykter å bli presentert en lignende regning..)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

#3512
Kan vel ikke sette levetid på kalender da det vil variere med kjørelengde, hvordan bilen er kjørt og på hvilket underlag osv. Tesla tar mye på garanti inntil 100k, men deretter er det nok på eiers risiko og regning. Man kan vel sammenligne med dekk tenker jeg. Man kan vel godt si at man har fem års reklamasjonsfrist på understellsdeler, men det er ikke det samme som at man når frem med reklamasjonen.

Det er jo faktisk to års reklamasjonsfrist på frukt, for å sette det i perspektiv :)

Fastlane83

Må bare skryte litt av Tesla i dag. Oppdaget at vindusspylermotoren ikke fungerte på tur til jobb. Ringte Tesla Kristiansand, de hadde ny motor på lager og sendte servicebilen for å bytte mens bilen stod parkert på jobb. Fra å få en negativ opplevelse med mye styr for å levere bil på verksted osv så ble det snudd til en positiv sak som skaper god PR for Tesla. Veldig fornøyd!
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Carl Anton Stenling

En god bit unna serviceopplevelsen jeg hadde med Birger N. Haug og Nissan. Vindusspylermotoren for min Nissan Leaf fungerte knapt, bare en liten sildring av spylervæske. Ifølge BNH skulle det være slik på denne modellen og var dermed ingen grunn til garantireparasjon. Jeg byttet selv og tar service et annet sted heretter.

Tesla er på godt og vondt litt annerledes enn de etablerte bilforhandlerne!
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

JorEl

Hentet ny bil og syntes alle panellgaps var fine utenom bakluken som jeg la merke til. Ble selvfølgelig anbefalt og overse det ;) En pakning på bakvinuet var heller ikke festet skikkelig, men alt i alt var vi meget imponert over bilen. Bilen ser og lukter godt 8) Ba selger om og notere feilene. Det skulle han gjøre. Ellers så har jeg funnet pakninger på fører og passasjersiden, mellom vinduet som går opp og ned, og det lille som ikke beveger seg. Løsningen ser ut til å være funksjonell, men utførelsen passer ikke med det ellers gode inntrykket av bilen. Ser litt hjemmelaget ut..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

TeslaSvein63

Jeg har nå hatt langtur om sommeren flere år på rad. En del hendelser som har oppstått på turene får jeg lite gehør hos Tesla for. Noe har jeg klaget på jevnt og trutt siden bilen var ny, P85 sen 13 modell. Jeg tar for meg noen av tingene med spørsmål om andre opplever det samme. Jeg har vanskelig for å svelge at det skal være slik. Har alltid hatt treg skjerm og vanskelig navigasjon. Må slåss med den på hver tur i form av å legge inn destinasjon og kansellere flere ganger. På en 140 mils tur, kun ladestopp, så må jeg restarte store skjermen minst 3-4 ganger, da det stopper opp. I år stivnet alt flere ganger, altså speedometeret fryser også. Viften i klima stopper også. Meget frustrerende av og til og ikke ane hvor fort man kjører. Tar tid å få igang sulamitten. Ved restart så ble radioen taus. Ikke mulig å få lyd i den selv om man ser at stasjonen er på og virker. Da må man ta enda en restart for å få liv i radioen. En gang og også nå i det siste på småturer når markøren på navi forsvinner på småturer, kommer ikke lyden tilbake, men når jeg slår på spotify får jeg lyd og når jeg da går til radio, blir det lyd i den også. Finner dette merkelig. Får av og til varsel om unabel to charge ved lading, men det ser ut til å fungere likevel og etter 5-10 sekunder forsvinner varselet. Hva synes dere? Noen andre med slikt eller vet hva det skyldes? Mener bestemt at det er mest krøll i regn / fuktig vær. Blir jeg trenert for at Tesla skal slippe å ta dette på garanti tro.

Klykken

Noen nevnte at høye tall på triptelleren(e) kan gi krøll. Nullstilt disse? Ikke at det skal gi utslag ved fuktig vær, men...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Hodetelefoner

Min P85D hadde veldig treg skjerm. 165.000km.
Gikk inn og valgte "resette alt sammen" knappen. Etter det ble skjermen rask som før. Slapp å vente på at rygge kamera skulle dukke opp, kartet kunne man flytte fritt rundt igjen (ingen lagg). Eneste negative var at jeg mistet noen favoritter (lokasjon). Men tar vel 5 min å lagre disse igjen.

cra

Sitat fra: Klykken på tirsdag 13. november 2018, klokken 23:08
Noen nevnte at høye tall på triptelleren(e) kan gi krøll. Nullstilt disse? Ikke at det skal gi utslag ved fuktig vær, men...

Guilty as charged!

Jeg fikk råd om reset av (minst en) tripteller da jeg opplevde ekstrem treghet i computeren på min forige bil, og nullstilling av en tripteller gjorde underverker. Det har etter det jeg forstod å gjøre med at det ligger masse info om kjøreturene som så brukes til kalkulasjon av snittforbruk osv, og med høy km-stand så blir dette et ganske stort og krevende regnestykke.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TeslaSvein63

Tesla Rud slettet tripptellerne bare noen uker før turen pga treg skjerm, ett problem som har vært i bilens levetid, så det er ikke der det ligger hos meg. Hva med at speedometeret og ventilasjon fryser? Utrolig at bilen ikke tåler å ha litt km på tripptelerne uten å få hikke. Er jo litt morsomt å følge med på snittforbruk osv over et år og bilens levetid.

georglu

Sitat fra: TeslaSvein63 på onsdag 14. november 2018, klokken 12:30
Tesla Rud slettet tripptellerne bare noen uker før turen pga treg skjerm, ett problem som har vært i bilens levetid, så det er ikke der det ligger hos meg. Hva med at speedometeret og ventilasjon fryser? Utrolig at bilen ikke tåler å ha litt km på tripptelerne uten å få hikke. Er jo litt morsomt å følge med på snittforbruk osv over et år og bilens levetid.

Gjelder disse problemene med trip-teller også de aller nyeste bilene? Jeg hadde sett for meg å beholde én trip-teller for bilens totalforbruk og én trip-teller for den aktuelle sesongen for å kunne følge med på bilens forbruk.

Jeg bruker også TeslaFi.com for logging av kjøretur o.l., men det ser ut som det er et avvik i forhold til det bilen rapporterer, så stoler ikke 100% på dataene der.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

cra

Sitat fra: georglu på onsdag 14. november 2018, klokken 12:52
Gjelder disse problemene med trip-teller også de aller nyeste bilene? Jeg hadde sett for meg å beholde én trip-teller for bilens totalforbruk og én trip-teller for den aktuelle sesongen for å kunne følge med på bilens forbruk.

Jeg tviler på at dette er relatert til hardware, men det er mulig nyere biler med kraftigere datamaskin tåler litt med før det går i stå.

Bruker det på samme måte selv; en trip for totalt snittforbruk, en annen som jeg nullstiller når jeg skifter hjul for å ha kontroll på hvor langt jeg kjører hvert sett.

Uansett så er kanskje de som ikke bruker trip-tellerne i det heletatt de som vil få størst problemer, siden de kanskje ikek nullstiller noen av dem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

DagfinnN

Etter 30 år i databransjen hvorav 20 som programmerer, kan jeg ikke tenke meg at kalkulering av tripteller skal ha noe som helst negativ betydning for datamaskinens respons. Dette er kalkulering som billige kalkulatorer på 70 tallet klarte på 1 millisekund. Det har vært en smule forbedring i computer hardvare siden 1970.
Datamaskinen som styrer Voager 1 og 2 har en datakraft som er mindre enn i Key Fob. Likevel klarer den å styre et romskip. Så glem triptellerkalkulasjon i denne sammenhengen.
I V9 har Tesla valgt å vise kart og posisjonering hele tiden. Det er vesentlig mer krevende enn å kalkulere et snittforbruk. Jeg regner med at det bare er noe få (troll) her som tror at Tesla er så dumme at de hadde vist kart kontinuerlig dersom de trodde det gikk utover responstiden.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

cra

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 14. november 2018, klokken 13:47
Etter 30 år i databransjen hvorav 20 som programmerer, kan jeg ikke tenke meg at kalkulering av tripteller skal ha noe som helst negativ betydning for datamaskinens respons.

Jeg har også 20 års erfaring som programmerer, og kan godt tenke meg at dette gir utslag. Kanskje ikke selve kalkulasjonen (datamaskinene har utviklet seg, som du sier), men det er nok en del ting som skjer for å hente ut de tallene som ligger til grunn for utregningene. Jeg har selv erfart at nullstilling av tripteller endret opplevelsen fra sirup til ny bil, så at det fungerer å nullstille tripteller (i alle fall når man har to like tellere med høy km) er jeg 100% overbevist om. Det er uansett så enkelt å gjøre at det burde være verdt et forsøk.

Akkurat hva som gjør at datamaskinen blir treg av det kan vi selvsagt spekulere i hvis vi gidder, men jeg lar det være med at det fungerer å nullstille tellerne. Jeg har uansett ikke nok kunnskap om koden i en Tesla til å vite nøyaktig hva som foregår.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA