Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Daniel80

Sitat fra: steam på lørdag 06. januar 2018, klokken 09:30
Sitat fra: o.b.lix på fredag 05. januar 2018, klokken 16:21
Sitat fra: steam på fredag 05. januar 2018, klokken 12:22
14. Autopilot sluttet å virke etter oppdatering til 2017.50

Etter å ha oppdater til 2017.50 har jeg nå hverken cruise eller Autopilot.

Dette er kjent softwarefeil, 2017.50.1 kom dagen etter og denne virker, og enda bedre 2017.50.3 som kom nyttårsdag, som har regnsensor også.
Synd for meg at jeg har 2017.50.3 da.

Fortsatt ingen autopilot etter å ha prøvd Jeronan sitt tips. Har prøvd hard reset to ganger.

Har hørt at det kan komme av fukt og korrosjon i blinklys kameraene på siden.  v50 softwaren aktiverer visst disse, og hvis de er defekt kobles hele AP ut.. Hørt om flere som har hatt dette problemet nå, men har ikke opplevd det selv.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

E_S

Rett før jul konket vindusviskerne (tregere og tregere, til slutt stopp), noe som Tesla faktisk fikset på sparket på en halvtime (all ære til en trivelig svenske på Tesla Grorud!), i går streiket vindusspyleren. :P
:)

Muffinman

Da kan det virke som den ene låsemekanismen til panseret på P85`en er utslitt, selv om den nesten ikke er brukt. Startet med at frunken spratt opp av seg selv i dag tidlig slik at alarmen gikk, og naboene fikk en brå start på dagen...

Plukket av deksler og tok en titt i kveld, og til tross rengjøring og oppsmøring ser det ikke ut til å fungere. Den lille låsearmen med hake glipper fra inngrepet sitt, og frunken kan nå åpnes enten ved å bare trekke den hardt opp eller å "pumpe" på panseret til det slipper. Det virker faktisk som om selve inngrepet i mekanismen er utslitt, og det kan ikke ha vært en veldig holdbar løsning i utgangspunktet. Den gode nyheten er at det sikkert kan utbedres med litt filing.

Andre som har sett samme feil?

MyMuffin

Har nå hatt bilen inne 2 ganger for fiks av knatrelyder fra headliner området - problemet har vært der siden bilen var ny i september 2017.

Veldig kjedelig å få tilbake bilen fra service med "tommel opp" fra teknikeren at nå skulle det være fikset.
Etter en times kjøretur så var vi tilbake til start..
Virker som at dette er veldig temperatur avhengig, da jeg kan sette meg i en kald bil og problemet vil da være fraværende frem til bilen blir varm / etter en real kjøretur.

Kommer fortere frem hvis jeg har forvarmet bilen.

Noen som har kjennskap til tutorials om hvordan man eventuelt kan fikse dette selv? Skal visstnok være en slags teip som sitter mellom headlineren og taket.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Muffinman

Denne knekkingen kommer og går på min 2015 uten panotak også. Har stuffet litt skumgummi for å stabilisere, og strammet bolter til blant annet solskjerm. Det hjalp i flere måneder, men det er nå tilbake. Tror ikke jeg gidder å klage på det, for løsningen er helt sikkert enkel. Men vanskeligere å finne akkurat hvor lyden oppstår, og da får man gjerne friskmelding av et problem som viser seg allerede på vei hjem fra verkstedet...

Chris Neumann Ruud

På lørdag fikk jeg Driver Assistance Unavailable og road support sier det er noe med frontradaren, så den må inn.
Men det mer kritiske er at vundusviskerarmen har begynt å spise opp panseret:
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

cra

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 22. januar 2018, klokken 10:12
På lørdag fikk jeg Driver Assistance Unavailable

Det får jeg også av og til, men det skjer nesten alltid på eksakt samme sted på brua hjemme. Det skiller kanskje noen meter fra en spesifkk lyktestolpe på brua! O.o  Jeg tror det rett og slett er autopass-systemet som kødder det til akkurat der. Det kommer opp melding. men like etter fungerer alt som det skal igjen. Nå er det slutt på bompengene på den brua 1. februar, så da regner jeg med problemet forsvinner. Men kanskje burde jeg få en stor sak i avisene om hvor mye jeg "taper i besparelse" på å kjøre elbil nå som alle de andre kjører gratis også. Det er jo tross alt den eneste fordelen siden det ikke er betalingsparkering i kommunen, og ikke så mye som en mneter kollektivfelt i hele fylket (så vidt jeg vet). Eller ikke.

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 22. januar 2018, klokken 10:12
Men det mer kritiske er at vundusviskerarmen har begynt å spise opp panseret:

WTF?!?!  :o :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: cra på mandag 22. januar 2018, klokken 10:38
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 22. januar 2018, klokken 10:12
På lørdag fikk jeg Driver Assistance Unavailable

Det får jeg også av og til, men det skjer nesten alltid på eksakt samme sted på brua hjemme. Det skiller kanskje noen meter fra en spesifkk lyktestolpe på brua! O.o  Jeg tror det rett og slett er autopass-systemet som kødder det til akkurat der. Det kommer opp melding. men like etter fungerer alt som det skal igjen. Nå er det slutt på bompengene på den brua 1. februar, så da regner jeg med problemet forsvinner. Men kanskje burde jeg få en stor sak i avisene om hvor mye jeg "taper i besparelse" på å kjøre elbil nå som alle de andre kjører gratis også. Det er jo tross alt den eneste fordelen siden det ikke er betalingsparkering i kommunen, og ikke så mye som en mneter kollektivfelt i hele fylket (så vidt jeg vet). Eller ikke.

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 22. januar 2018, klokken 10:12
Men det mer kritiske er at vundusviskerarmen har begynt å spise opp panseret:

WTF?!?!  :o :o
Ja, WTF - feiljustering over tid har slitt ned armen og laget en grop i Aluminiumen.
Men all ære til Drammen! Fikk drop-inn-time i går med en gang hvor de byttet viskerarm og motor + oppheng (Var vist galt justert oppheng, nye armen gikk også oppi) og skal sende bilen til karosseriooppretting når den er inne på neste service. Og mens jeg var der, pusha de 2018.2, som, når jeg hadde installert den når jeg kom hjem, rekalibrerte radaren, så nå funker TACC/Autosteer/langlys osv igjen :)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på onsdag 17. januar 2018, klokken 12:57
Denne knekkingen kommer og går på min 2015 uten panotak også. Har stuffet litt skumgummi for å stabilisere, og strammet bolter til blant annet solskjerm. Det hjalp i flere måneder, men det er nå tilbake. Tror ikke jeg gidder å klage på det, for løsningen er helt sikkert enkel. Men vanskeligere å finne akkurat hvor lyden oppstår, og da får man gjerne friskmelding av et problem som viser seg allerede på vei hjem fra verkstedet...
Da tror jeg at jeg kilden til ulyden er lokalisert. En berøring av lokket til kamera/regnsensor øverst på frontruta, og det blir stille i lange tider før det kommer tilbake. Dermed bør dette være enkelt å ordne.

MyMuffin

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 23. januar 2018, klokken 08:41
Sitat fra: Muffinman på onsdag 17. januar 2018, klokken 12:57
Denne knekkingen kommer og går på min 2015 uten panotak også. Har stuffet litt skumgummi for å stabilisere, og strammet bolter til blant annet solskjerm. Det hjalp i flere måneder, men det er nå tilbake. Tror ikke jeg gidder å klage på det, for løsningen er helt sikkert enkel. Men vanskeligere å finne akkurat hvor lyden oppstår, og da får man gjerne friskmelding av et problem som viser seg allerede på vei hjem fra verkstedet...
Da tror jeg at jeg kilden til ulyden er lokalisert. En berøring av lokket til kamera/regnsensor øverst på frontruta, og det blir stille i lange tider før det kommer tilbake. Dermed bør dette være enkelt å ordne.

Gratulerer!
Hos meg er det tydelig at det kommer fra toppen av A-stolpe / headliner enden på begge sider.
Er bilen kald så er den stille, men så fort jeg får oppvarmet den litt (eventuelt forvarmet) så knatrer det så snart jeg kjører.
Dette var aldri ett problem på min forrige "heltak" Tesla. Det har vel noe med isolasjonen pga. glasstaket (ikke pano). Synes dog det er merkelig at ikke flere har rapportert om dette.
Kanskje jeg bare er litt uheldig (er vel småtterier iforhold til mange andre problemer som folk opplever).
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

M@rtin

Har samme ulyd. Vanskelig å lokalisere når man selv kjører. Peiler den hos meg inn til høyre A-stolpe. Definitivt på plass etter oppvarming, men forsvinner igjen etter 10min (hittil), når jeg kommer ut på E6 og bilen ligger roligere. Vil lyden forsvinne til våren?

Martin
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

MyMuffin

Sitat fra: M@rtin på tirsdag 23. januar 2018, klokken 13:15
Har samme ulyd. Vanskelig å lokalisere når man selv kjører. Peiler den hos meg inn til høyre A-stolpe. Definitivt på plass etter oppvarming, men forsvinner igjen etter 10min (hittil), når jeg kommer ut på E6 og bilen ligger roligere. Vil lyden forsvinne til våren?

Martin

Ja tror har det har en sammenheng med utetemp. I dag var det plussgrader på vei hjem fra jobb og da forsvant det etter en stund.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

M@rtin

2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

Muffinman

Nå har den beste halvdelen hatt problemer med å starte forvarming fra app på vår 2013 P85 et par dager. Andre som har opplevd noe slik? Lot seg fint starte fra skjermen. Ikke prøvd reset enda.

Muffinman

Ser faktisk ut til at det løste seg med en reset.

Forresten litt ymse som har skjedd på nyeste oppdatering. Skjermene på begge biler blir ikke-responsive den første tiden etter at man setter seg inn i bilen. Videre har det vært "spøkelser" på ferde; en gang tok jeg 85D på fersken med klimaanlegget i gang (ikke smart precon) et par timer etter at jeg etterlot den på flyplassparkeringen. Jeg sjekket via appen at bilen var låst og alt var avskrudd før jeg gikk på flyet. Og i går var ladingen stoppet uten feilmeldinger eller annet. Lot seg restarte fra appen. For to dager siden kom jeg ut til bilen og panseret hadde løst seg ut. Skulle nesten tro det er noen som driver litt gjøn her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA