Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

wasted1980

Sitat fra: kirky på torsdag 16. november 2017, klokken 15:04
Noen som vet hva som kan gjøres med at ene speilet ikke går helt ut når de foldes ut? Virker som det møter motstand i el-motoren, noe gummi, lim eller noe som holder det litt igjen.

Det rare er at når jeg har vasket bilen så går det fint ut i en dag eller noe, men så går det tilbake. Kan jeg spraye noe, eller må den inn til service tro?

Ny bil.

Hadde dette på nybilen jeg også. Det sitter en "teip" under speilene når bilen blir levert fra fra fabrikk. Denne ble tatt bort og har aldri opplevt problemet igjen etter det.
TMS "P"75D Full pakke

TM≡ Reservert 01.04.16

P85 | Perlehvit | Panorama | Luft | Tech | Hi-Fi | Dobbeltlader | Vinterpakke | Skinn + Alacantara | Carbon | Spoiler | 7 seter | 20" Tomason TN9 | SOLGT

kirky

Aha, skal sjekke teip, og evt CRC i nødfall. Hadde vært supert om det ble fikset, ser litt jalla ut pluss at rygging etc avogtil er keitete. :)
2019 Long Range S, HW3, CCS.

El Bilist

Hadde utlevering for 10 dager siden og har allerede fått problemer med håndtaket på sjåførdøren. Motoren klarer ikke dra det inn på plass igjen etter den har vært åpnet. Den slurer og går noen ganger før den stoppes og døren blir låst opp igjen. Dersom jeg bare gir det en liten dytt smetter det på plass igjen. Virker som det er noe som har litt for mye slark inni der slik at håndtaket kommer noen mm for langt ut ved åpning av dør slik at det kommer i en klem i åpningen og sitter fast. Fant et par poster her inne fra folk som har hatt samme problemet. Får ringe og bestille service på mandag. Mulig noe smøring kan hjelpe i mellomtiden.
Begge bakdører er også for høyt stilt i forhold til fremdørene, er ca. en halv cm ut av posisjon i forhold til fremdørene på det verste, kan nesten dra en finger mellom dør og skjørtet på begge sider så håper de også kan justere disse litt ned i samme slengen men vet ikke om dette er noe de kan gjøre i en fei på vanlig service. Noen som vet?

Har nettopp hatt bilen hos Asker Autospa for påføring av lakkbeskyttelse så er ikke helt bekymringsfritt å skulle gi den fra meg til et verksted for at de skal styre med demontering av dører osv.  :-\
Leaf 2014 mod.
Model S 75D 2017 mod.
Model 3 - reservert
Leaf 2013 mod.  - solgt

overlay

Sitat fra: El Bilist på søndag 19. november 2017, klokken 09:28
Hadde utlevering for 10 dager siden og har allerede fått problemer med håndtaket på sjåførdøren. Motoren klarer ikke dra det inn på plass igjen etter den har vært åpnet. Den slurer og går noen ganger før den stoppes og døren blir låst opp igjen. Dersom jeg bare gir det en liten dytt smetter det på plass igjen. Virker som det er noe som har litt for mye slark inni der slik at håndtaket kommer noen mm for langt ut ved åpning av dør slik at det kommer i en klem i åpningen og sitter fast. Fant et par poster her inne fra folk som har hatt samme problemet. Får ringe og bestille service på mandag. Mulig noe smøring kan hjelpe i mellomtiden.
Begge bakdører er også for høyt stilt i forhold til fremdørene, er ca. en halv cm ut av posisjon i forhold til fremdørene på det verste, kan nesten dra en finger mellom dør og skjørtet på begge sider så håper de også kan justere disse litt ned i samme slengen men vet ikke om dette er noe de kan gjøre i en fei på vanlig service. Noen som vet?

Har nettopp hatt bilen hos Asker Autospa for påføring av lakkbeskyttelse så er ikke helt bekymringsfritt å skulle gi den fra meg til et verksted for at de skal styre med demontering av dører osv.  :-\

Fortstår deg veldig godt. Men det er nesten noe man må gjøre, men dokumenter lakk før og etter, identifiser om noe nytt har kommet opp. Jeg hadde tenkt til å legge coating på min i vår, men har ikke hatt mulighet før nå pga. en serie av nye skader.

Egentlig litt i tvil i tilfelle de ødelegger noe på neste service ::)

El Bilist

Sitat fra: overlay på søndag 19. november 2017, klokken 11:12
Fortstår deg veldig godt. Men det er nesten noe man må gjøre, men dokumenter lakk før og etter, identifiser om noe nytt har kommet opp. Jeg hadde tenkt til å legge coating på min i vår, men har ikke hatt mulighet før nå pga. en serie av nye skader.

Egentlig litt i tvil i tilfelle de ødelegger noe på neste service ::)

Ja, jeg kunne egentlig tenkt meg å bruke bilen en del mer før første service i tilfelle det skulle dukke opp andre ting etterhvert, har kun kjørt 300km så langt. Men iom. det er førerdøren må det nesten fikses asap. Er ganske keitete å gå inn og ut av bilen slik det er nå. Må åpne vinduet og gi håndtaket en dytt hver gang etter jeg har satt meg inn :)
Skal i hvert fall huske på å dokumentere lakken før og etter ja, og gå nøye over når de er ferdige.
Ps. Om du bor i området og skal gjøre en coating kan jeg anbefale asker autospa.
Leaf 2014 mod.
Model S 75D 2017 mod.
Model 3 - reservert
Leaf 2013 mod.  - solgt

steam

Sitat fra: steam på fredag 03. november 2017, klokken 14:07
Da var det min tur til å klage på bilen min. Det som følger nå er en liste over alle feil og mangler jeg har funnet på min bil. Bilen er en helt ny 75D, levert tirsdag 24.10.2017. Alle feilene på denne listen ble oppdaget under overlevering eller i løpet av den første uken med eierskap.


1. Lakkskader på panser og bagasjeluke

Bilen hadde under overlevering to små, men synlige, lakkskader. Begge er en ripe på ca 2 cm. Tesla lovet å utbedre dette ved første besøk til et servicesenter.

https://i.imgur.com/hhQF6jn.jpg
https://i.imgur.com/NRf9I6v.jpg

2. Venstre fremhjul treffer hjulbuen når bil står i high og very high

Allerede første kvelden opplevde jeg at hjulene lagde en fæl slaglyd mot hjulbuen. Video er tatt av problemet og Tesla har sagt de skal utbedre problemet og eventuelle skader som måtte oppstå som følger av mangelen. Eksempelbilde er i posisjon "Very High".

https://i.imgur.com/MERBe8x.jpg

3. Vannlekkasje i bagasjeluken

Dagen jeg hentet bilen regnet det som aldri før på hele østlandet. Da jeg kom hjem etter et par timer opplevde jeg at det lakk vann fra håndtakene på bagasjeluken. Tesla har lovet å rette mangelen, men jeg forventer også at alle følgeskader (rust, råte osv) som måtte komme av denne mangelen skal dekkes av Tesla i lang tid fremover. Noen som vet hvordan jeg går frem for å få dette?

Videoen er tatt ca 18 timer etter at det stoppet å regne. Det kan umulig være sunt for bilen å ha så mye vann der så lenge.
https://streamable.com/z27pe

4. Bulk i aluminiumslist inne på passasjersiden

Den fine aluminiumslisten med "Model S" ved passasjerdøren har en bulk på seg. Bilde er tatt og Tesla har lovet å bytte listen.

https://i.imgur.com/glSwDBU.jpg

5. AP2 låser seg til 50 km/t selv om jeg befinner meg på motorveien

Denne feilen har oppstått to ganger. Hvis jeg først kjører med autopilot på en landevei med fartsgrense 60 km/t eller lavere så låser bilen seg til maksfart på 50. Selv når jeg er på E6 med 100-sone.

Bildet er tatt i 70-sonen på Ring 3 i Oslo. Her er det vanligvis ingen fartsbegrensning.
https://i.imgur.com/KlxmVZE.jpg

6. "Dunk"/"Klunk"-lyd fra frontmotor ved Autopilotkjøring i lav hastighet

Autopiloten er perfekt for køkjøring, men ved kjøring i meget lav hastighet (3-6 km/t) vil det komme en meget ekkel lyd fra frontmotor når den bremser/sakker ned farten. Lyden er rapportert til Tesla som sa de skulle ta en kikk på det.

Waning: Vertical video :(
Hør på lyden ca midt i klippet.
https://streamable.com/hq13b

7. Tesla Skøyen / Vianor har ødelagt hattehyllen

Bilen skulle egentlig leveres med vinterdekk, men jeg fikk dette satt på av Tesla/Vianor fredag 27.10. I den forbindelse ble sommerdekkene lastet bak i bilen, og hattehyllen ble skadet som følger av dette.

https://i.imgur.com/WAAMNsE.jpg

8. Gummilist ved B-stolpe blir "revet opp" av vinduet som lukker seg

Både på førerside og på passasjersiden av bilen blir gummilist mellom front-dør og B-stolpe dratt til sides. Jeg merker noe vindstøy fra disse glippene. Tesla har lovet å se på saken.

Warning: Vertical video :(
https://streamable.com/zsk1k
https://i.imgur.com/uqhtcZ6.jpg

9. Gummilist ved "triangelvinduet" på passasjersiden lekker til tider mye luft.

På passasjersiden vil noen ganger gummilisten ved triangelvinduet lekke store mengder luft. Vanskelig å merke når man ligger i 50-80 km/t, men ekstremt merkbart på vei hjem fra Danmark når man ligger i 120 km/t eller mer.

https://i.imgur.com/oFz9ofH.jpg

10. 12V battery Low Voltage Warning

Da jeg startet bilen fredag 03.11 kom det opp en melding om at 12V-batteriet hadde for lav spenning. Jeg kontaktet Tesla per telefon som ba meg kjøre til nærmeste servicesenter. Tesla Skøyen tok en rask titt på loggene og bestemte at det ikke var noe å være nervøs for, men at de mest sannsynlig ville bytte 12V-batteriet ved min neste servicetime.

11. Car Needs Service/Steering Assist Reduced

Rask feilmelding som poppet opp på skjermen i ca 2 sekunder onsdag 08.11. Ringte og snakket med Tesla, og de sa at bilen måtte inn til service, men at vi ikke trengte å fremskynde det noe mer enn den timen jeg allerede har satt. De sa at det mest sannsynlig var noe galt med servoen og at de trodde denne skal byttes.

Alle tips om hvordan jeg burde forholde meg til disse problemene mottas med stor takk!

12. Ultrasoniske sensorer foran virker ikke alltid

Ultrasoniske sensorer foran vil ikke alltid virke. Feilen er filmet og meldt inn til Tesla.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Muffinman


steam

Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

MyMuffin

Skulle ha bilen inn hos rud i morgen for en del småfiks (inkl. lakkeringsfeil som ble oppdaget ved delivery).

Denne timen var allerede utsatt en gang tidligere for å "samle" opp alle utbedringene til ett enkelt service opphold.

Ble nå oppringt av dem som beklagelig innrømmet at de hadde tatt seg vann over hodet med bookingen og første mulighet for utbedring er først i 2018.

Skuffende.. Trodde de begynte å få orden på ting i service apparatet deres.
Har nå 2 ferske erfaringer fra rud, den andre var mangel på lånebil som jeg hadde blitt lovet noen dager i forveien - endte med ranger service når de fikk tak i lånebil - dårlig start, god service med ranger, men mange av feilene ble ikke utbedret.

Ser nå at bilen min fort blir 6 måneder gammel før alle problemer som har vært der fra dag 1 blir utbedret..
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

El rookie

Forhjul skraper i hjulbue fra 90 til 100%  Rauttutslag.  Dekket treffer hjulbuen ca klokken 9 på venstre fordekk ved hard høyresving. Meldt til Tesla via mintesla men nada respons foreløpig.

Kjent greie?

Muffinman

Jepp. Kan varme innerskjermen og lage litt mer klaring, eller justere caster. Jeg er ikke helt fan av det siste, for man må ofre litt retningsstabilitet. De aller fleste vil neppe merke det riktignok.

Kjent sak siden leveringene begynte høsten 2013. Noen fikk det på 21" men ikke på 19". Dekktype har også betydning; et dekk som ikke er særlig avrundet i kantene kan gi berøring på noen biler selv om andre i samme dimensjon ikke gjør det.

DePe

Ett bilde sier mer en 1000 ord..
Kun en oversikt.. Er Ca 100 sider tilsammen..

Bilen har vært inne siden slutten av august..
fikk den på fredag
leverte den på mandag pga:


Feil på Ryggesensor, ser ting som ikke er der
Mugg i panotak
feil på HVAC
Feil deler/interiør montert i bilen.. Har alacantra, bil levert med stoff deler/interiør
Bil full av fukt
+++

What to do?

Øggen

Sitat fra: DePe
What to do?
/quote]

1 rime for you at what to do.
Sell and buy new.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

DePe

Sitat fra: Øggen på lørdag 23. desember 2017, klokken 22:40
Sitat fra: DePe
What to do?
/quote]

1 rime for you at what to do.
Sell and buy new.

Så du mener det er riktig å legge problemene over på en annen kjøper fremover å la Tesla ta ansvar?

HolyDiver

Få hevet kjøpet ASAP. Hadde aldri i verden godtatt dette. Mandagsbilen burde bli Tesla sitt problem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA