Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: o.b.lix på fredag 16. november 2018, klokken 10:35
Tok en video med mobil en kveld.

Dette er Tesla X med Duo Nuuk-settet til bilkomponenter inkl monteringsfeste i pakken.



https://youtu.be/vKj59xYGhcQ
Linken funker ikke

Muffinman

Da har jeg montert den Lazer 18-tommeren. Ingen presisjonsmontasje, men den havnet nå i sprekka under skiltet på et vis. Rigid 10" hypercomboen havnet på hylla over skiltet.

Første jeg legger merke til er at fargetemperaturen på Lazer`en er mye varmere enn på Rigid`en. Den er oppgitt til 5000K, men har inntrykk av at den er enda litt varmere. Det fungerer ihvertfall ekstremt bra på mørk og våt vei, i forhold til det mye kaldere Rigid-lyset. Denne gir mye lys langs sidene av veien, så her ser man det man trenger og vel så det. Ser ut som den lyser bra langt også, men vanskelig å vurdere nøyaktig siden Rigid`en også prøver å strekke seg langt fram.

Uansett, denne lampa ser ut til å være en vinner når det gjelder lysbilde, lysmengde, fargetemperatur og pris. Hvis den i tillegg er holdbar og glasset er robust er det ikke så mange grunner igjen til å kjøpe noe annet.

o.b.lix

Sitat fra: knut.aulie på fredag 16. november 2018, klokken 16:42
Linken funker ikke

Jeg tror jeg spyr, denne er blitt slettet fordi radioen stod på i bakgrunnen, må redigere vekk lyden ja.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 16. november 2018, klokken 23:11
Første jeg legger merke til er at fargetemperaturen på Lazer`en er mye varmere enn på Rigid`en. Den er oppgitt til 5000K, men har inntrykk av at den er enda litt varmere. Det fungerer ihvertfall ekstremt bra på mørk og våt vei, i forhold til det mye kaldere Rigid-lyset. Denne gir mye lys langs sidene av veien, så her ser man det man trenger og vel så det. Ser ut som den lyser bra langt også, men vanskelig å vurdere nøyaktig siden Rigid`en også prøver å strekke seg langt fram.

Uansett, denne lampa ser ut til å være en vinner når det gjelder lysbilde, lysmengde, fargetemperatur og pris. Hvis den i tillegg er holdbar og glasset er robust er det ikke så mange grunner igjen til å kjøpe noe annet.

Nja, pris er den vel ingen vinner på, annet enn i forhold til Rigid. Den koster over det dobbelte av Strands Duo Nuuk'en, som jeg tror gir mer enn nok lys for de fleste. Jeg har den selv og den er også ganske varm i fargetemperatur. Jeg kan ihvertfall ikke se noen forskjell til det originale fjernlyset, og de ligger vel som regel rundt 4300K?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#859
Tesla har vel noe kaldere lys enn 4300k.

Jeg underdrev nok litt. Lampa gir rett og slett vanvittig mye lys, og det havner akkurat der det skal være. Det som imponerer mest er hvor langt fremover den lyser opp veikantene.  Mistenker at Strands er en divisjon under der. Får uansett sammenlignet om ikke lenge :)

Jeg tror nok at man må ganske mye lenger opp enn de knappe 7k denne koster for å få noe som matcher. Derfor brukte jeg ordet prisvinner.

Otto

Sitat fra: Muffinman på fredag 16. november 2018, klokken 23:11
Da har jeg montert den Lazer 18-tommeren. Ingen presisjonsmontasje, men den havnet nå i sprekka under skiltet på et vis. Rigid 10" hypercomboen havnet på hylla over skiltet.

Første jeg legger merke til er at fargetemperaturen på Lazer`en er mye varmere enn på Rigid`en. Den er oppgitt til 5000K, men har inntrykk av at den er enda litt varmere. Det fungerer ihvertfall ekstremt bra på mørk og våt vei, i forhold til det mye kaldere Rigid-lyset. Denne gir mye lys langs sidene av veien, så her ser man det man trenger og vel så det. Ser ut som den lyser bra langt også, men vanskelig å vurdere nøyaktig siden Rigid`en også prøver å strekke seg langt fram.

Uansett, denne lampa ser ut til å være en vinner når det gjelder lysbilde, lysmengde, fargetemperatur og pris. Hvis den i tillegg er holdbar og glasset er robust er det ikke så mange grunner igjen til å kjøpe noe annet.

Godt å høre :+1: Jeg skal montere min i løpet av dagen.

O2
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Perlemorhvit P90DL byttet til Blå 2020 Raven Dual Motor i 2021.
- Nesten ny Plaid i 2023!

Counterpointer

Sitat fra: Muffinman på lørdag 17. november 2018, klokken 08:16
Jeg underdrev nok litt. Lampa gir rett og slett vanvittig mye lys, og det havner akkurat der det skal være. Det som imponerer mest er hvor langt fremover den lyser opp veikantene.
Bilde? Gjerne av både montering og lysbilde på mørk vei

Muffinman

Ganske meningsløst å ta bilder for å vise/sammenligne lysbilder på diverse lamper siden kameraet kompenserer for lysmengden slik at man ikke får så godt inntrykk av hvordan det egentlig ser ut. Og justere man manuelt blir det fort misivisende, det også siden man risikerer over/undereksponering. Man må nesten kjøre selv for å se hvordan det fungerer. Monteringen er jeg ikke superstolt av, så jeg nøyer meg med å si at den er inne i sprekken under nosecone, men såpass langt fremme at den lett lar seg rengjøre. Det blir penere å felle den dypt inn, men det samles utrolig mye dritt evt snø på bare et blunk når åpningen fungerer som en "trakt", og rengjøringen blir med fille på fingertuppen for å rekke. Hadde Rigid`en slik, og håper det blir enklere slik det er nå.

Otto

Sitat fra: Otto på lørdag 17. november 2018, klokken 09:48
Sitat fra: Muffinman på fredag 16. november 2018, klokken 23:11
Da har jeg montert den Lazer 18-tommeren. Ingen presisjonsmontasje, men den havnet nå i sprekka under skiltet på et vis. Rigid 10" hypercomboen havnet på hylla over skiltet.

Første jeg legger merke til er at fargetemperaturen på Lazer`en er mye varmere enn på Rigid`en. Den er oppgitt til 5000K, men har inntrykk av at den er enda litt varmere. Det fungerer ihvertfall ekstremt bra på mørk og våt vei, i forhold til det mye kaldere Rigid-lyset. Denne gir mye lys langs sidene av veien, så her ser man det man trenger og vel så det. Ser ut som den lyser bra langt også, men vanskelig å vurdere nøyaktig siden Rigid`en også prøver å strekke seg langt fram.

Uansett, denne lampa ser ut til å være en vinner når det gjelder lysbilde, lysmengde, fargetemperatur og pris. Hvis den i tillegg er holdbar og glasset er robust er det ikke så mange grunner igjen til å kjøpe noe annet.

Godt å høre :+1: Jeg skal montere min i løpet av dagen.

O2

Da er det montert.

Et helt vannvittig lys i forhold til originalt! Og ja, veldig bra spredning. Anbefales på det sterkeste.

Etter å ha kjørt i fem år med Tesla's original lys, er dette uten sammenligning den beste oppgradering som kan gjøres.

O2
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Perlemorhvit P90DL byttet til Blå 2020 Raven Dual Motor i 2021.
- Nesten ny Plaid i 2023!

Contango

Sitat fra: Muffinman på fredag 16. november 2018, klokken 23:11
Da har jeg montert den Lazer 18-tommeren. Ingen presisjonsmontasje, men den havnet nå i sprekka under skiltet på et vis. Rigid 10" hypercomboen havnet på hylla over skiltet.

Første jeg legger merke til er at fargetemperaturen på Lazer`en er mye varmere enn på Rigid`en. Den er oppgitt til 5000K, men har inntrykk av at den er enda litt varmere. Det fungerer ihvertfall ekstremt bra på mørk og våt vei, i forhold til det mye kaldere Rigid-lyset. Denne gir mye lys langs sidene av veien, så her ser man det man trenger og vel så det. Ser ut som den lyser bra langt også, men vanskelig å vurdere nøyaktig siden Rigid`en også prøver å strekke seg langt fram.

Uansett, denne lampa ser ut til å være en vinner når det gjelder lysbilde, lysmengde, fargetemperatur og pris. Hvis den i tillegg er holdbar og glasset er robust er det ikke så mange grunner igjen til å kjøpe noe annet.
Har du både Rigid og Lazer montert? Lazer'en ser ut til å gi et vanvittig lys. Er det Drive eller Spot? Betyr ikke kastelengden at du også må blende ned veldig tidlig for møtende biler? Er det i praksis bedre å velge en litt svakere Drive for best fleksibilitet?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

#865
Kombo og spot gir unødvendig lang (og smal) lysstråle. Min neste ledbar skal være med Drive lysbilde. Bredt lydbilde er helt klart mer fordelaktig enn kilometerlangt lys som må blendes ned alt for tidlig. Det er litt waste.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

GeirKj

Sitat fra: Otto på lørdag 17. november 2018, klokken 18:56
Da er det montert.

Et helt vannvittig lys i forhold til originalt! Og ja, veldig bra spredning. Anbefales på det sterkeste.

Etter å ha kjørt i fem år med Tesla's original lys, er dette uten sammenligning den beste oppgradering som kan gjøres.

O2
Får du mye blink i mot før automatikken blender ned?

Muffinman

Veldig stor forskjell på det man kaller "combo" lysbilde. Lazer`en har visstnok slik lysbilde. Rigid`en har det også, men det er et hav av forskjell i spredning.

Og en 10" hyper combo gir forresten ikke en unødig lang lysstråle. Den lyser faktisk passe langt, men den begrensede størrelsen gjør at den samlede lysmengden ikke gir noen wow-faktor. Denne har 3 leds til hver side og 5 til spot`en; 20" har hele 9 leds til hver side mens spotten relativt sett er svakere. Tipper derfor at Rigid sin hypercombo er bedre balansert i 20" enn i 10". Men til kjøringen jeg har hatt de siste par-tre årene med 10" hypercomboen montert (120.000km) har den passet fint. En passe dæsj mer lys langs veikanten, og litt mer langt fremme. Skulle jeg erstattet den med en driving tror jeg at jeg ville gått for en 20" for å få lys langt nok frem.

Ikke merket noe til at jeg må blende ned tidligere, de fleste gangene man møter biler er det ikke på veldig lange rettstrekk. Husk også at det ikke automatisk blir mer lys i øya på den man møter fordi ledbaren i seg selv avgir mer lys; det kommer jo an på hvor mye den sprer. Lazer`en leverer mye lys totalt, men sprer det mye.

Otto

Sitat fra: GeirKj på lørdag 17. november 2018, klokken 22:12
Sitat fra: Otto på lørdag 17. november 2018, klokken 18:56
Da er det montert.

Et helt vannvittig lys i forhold til originalt! Og ja, veldig bra spredning. Anbefales på det sterkeste.

Etter å ha kjørt i fem år med Tesla's original lys, er dette uten sammenligning den beste oppgradering som kan gjøres.

O2
Får du mye blink i mot før automatikken blender ned?

Jeg har faktisk ikke prøvd den mer enn en time etter at det ble mørkt. Noe av turen gikk med til å justere "høyden" på lyset. Prøvde også på auto, og var veldig overrasket over å ikke ha fått et eneste motblink...

Uten å ha sammenlignet med andre, så er jeg imponert over spredningen på lyset. Etter å ha lest litt her inne, så var jeg redd for at dette kanskje skulle bare lyse smalt og langt, men det er ikke tilfelle. Kan ikke skjønne annet enn at dette burde (nesten) være påbudt. Dette var faktisk en større oppgradering enn D, nextgen og autopilot!

På toppen av alt fikk jeg versjon 9 når jeg kom hjem  :)

O2
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Perlemorhvit P90DL byttet til Blå 2020 Raven Dual Motor i 2021.
- Nesten ny Plaid i 2023!

torav

Dette var inspirerende! Men for en nykommer i LED-bar verden, kan dere hjelpe meg så jeg ikke bommer her:

1) Er dette produktet "Lazer Linear 18 Elite"?
2) Anbefalt plass å kjøpe dette?
3) Hva trenger man av relé/adaptere/braketter når den skal monteres på en 2014 model S?

Tor A
Model S85, rød, beige skinn, tech, pano, luft, lyd, park, levert 26. Juni 2014
Model S85D, grå, grå skinn, tech, pano, dobbeltlader, levert april 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA