Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Revai 2009 - ladeproblem - LØST!!

Startet av scoot, tirsdag 22. oktober 2013, klokken 12:54

« forrige - neste »

kje

Jeg prøvde å endre noen av faktorene i ems analyzer, men jeg må skrive inn et passord? Vet noen hvor jeg kan få tak i dette passordet?

Tgun

#76
"Engineer", prøv det
Husker ikke om det er med liten eller stor e i begynnelsen

Sent from my iPhone using Tapatalk

kje

Sitat fra: Tgun på mandag 06. mars 2017, klokken 21:37
"Engineer", prøv det
Husker ikke om det er med liten eller stor e i begynnelsen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk det fungerte! ☺

Nå har jeg prøvd to forskjellige vifter under høyre baksete, men begge viser over 12V mellom brun og gul ledning. Ettersom jeg forstår burde denne vise 2.75V? Hva er det som ikke stemmer?

kje

Yess!!  :D

Nå prøvde jeg med en tredje vifte jeg hadde liggende. Og den gav 2.5V mellom gul og brun ledning. Da gikk den med en gang over i både c2 og c3 under lading. SOC viser nå fullt.

scoot

Ikke unormalt i det hele tatt, hvis du tenker etter så er ladespenning fra dynamo normalt sett 14.2V, altså 2.2V over nominell spenning. Reva sitt ladesystem er forøvrig mer "strømstyrt", siden den pøser ut XX Ampere helt til den når 60v ish hvis jeg ikke husker feil ( lenge siden jeg har holdt på med dette nå, men mener å huske 62V er øvre grense før den slår ned ladestrømmen ). 62V/8=7,75. Men her er det jo totalsummen av cellene den måler, så hvis noen havner på 8V mens noen på 7V vil summen til slutt nå 62V.

Jeg fikk aldri noe grei på disse BV1-8 kalibrerings-faktor greine. Kjør utjavning med jevne mellomrom så cellene får stabilisert seg så blir dette bra. ( og selvfølgelig vær nøye med vannpåfylling!! ).

EDIT: Godt å se at min gamle furte/hate/eksperiment-tråd fortsatt kan bidra til noe nyttig ;-)
2009 Revai

kje

Takk for hjelpen i tråden din Scoot.  :+1:  :D

Har BV1-8 kalibrerings-faktorene innvirkning på ladeprosessen? Kan batteriene bli overladet dersom kalibrerings-faktorene er for høye?

lastve

Hei.
Ja de bestemmer alt om ladeprosess, SOC osv.
Feil verdier vil gi over/underlading av batteriene.
Vær nøye med å legge inn riktige verdier!
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

kje

Sitat fra: lastve på lørdag 18. mars 2017, klokken 23:36
Hei.
Ja de bestemmer alt om ladeprosess, SOC osv.
Feil verdier vil gi over/underlading av batteriene.
Vær nøye med å legge inn riktige verdier!

Hva er fremgangsmåten for å legge inn riktige verdier?

scoot

Nåja så nøye er det nå faktisk ikke. Det er den målte totalverdien på pakka som bestemmer når ladinga er over. Laderen i seg selv bryr seg ikke om BV1-8, den leser B1+2+3osv. Dvs at når pakka di totalt har 62V så går den over til utjavning eller topplading. Jeg kjørte rundt med kokkos-verdier i ett år, gikk helt fint det, ved manuell måling med voltmeter så holdt cellene ca samme spenning, selvom EMS-Analyzer sa jeg var helt på trynet.

Mulig jeg husker feil nå altså, men jeg er ganske sikker på at laderen bare måler total pakkespenning, mens verdiene er med på å bestemme når det er tid for utjavningslading. Dette brydde jeg meg lite om, jeg kjørte en manuell utjavning jevnlig uansett.

Prøvde forsåvidt å kalibrere, eneste logiske jeg kom fram til var å kontrollmåle med multimeter mens jeg justerte +/- XXX fram til det ble sånn passelig.
2009 Revai

kje

Er det sånn at med høyere verdier på B1V1-8 lader den batteriene med høyere totalvolt?

scoot

Nei, det skal ikke ha noen innvirkning. Totalvolten vil være på 62-64v ( ca 8V per batteri ) uansett. Laderen pøser på med A helt til pakka når denne summen, etter dette går den ned til 5A topplading.
Men hvis avvikene på BV1-BV8 er store så vil den kjøre en utjevningslading, for oss som uansett tvingte bilen til å gjøre dette regelmessig så spiller ikke BV1-BV8 så stor rolle.

2009 Revai

kje

Ok. Så BV1-8 verdiene har ikke noe å si dersom jeg uansett foretar en manuell utjevningslading iblant?

lastve

Hei.
Dette er ikke min erfaring.
Som du sier så Legger ems sammen Bv1 til 8.
Dette bruker ems til å måle totalspenning på batteripakke. Skriv opp alle kalibreringsverdiene. Så reduserer du alle verdiene med f.eks 500. Da vil du se at ems tror at batteriene har f.eks 50V mens med mulimeter så vil du måle f.eks 45V
Dette blir helt feil. Når ems tror at den har toppspenning så er den I virkeligheten lavere og batteriene vil ikke bli topplaget.  .
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

scoot

Er det noen forskjellige ladere/controllere ute å går med årgang her? Min bil virket tilsynelatende å bruke måleledningene for pakka, altså ikke individuelle celler og utføre kalkulasjon. Så lenge denne verdien stemte overens med det jeg målte med multimeter funket den utmerket. For det er jo kombinasjonen av første og siste måleledning som gir pakkespenning avlest direkte - uten å kalkulere noe som helst (??)
2009 Revai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA