Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#1
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superlad...
Siste innlegg av THE - I dag kl. 08:51
Sitat fra: MuskElBil på I går kl. 21:18
Sitat fra: Hjortefot på I går kl. 10:37
Sitat fra: elbilist i Bergen på søndag 21. april 2024, klokken 18:49Kjørte forbi Vøringsfoss i Eidfjord i dag. Talte 14 supercharger fundament i betong med rød trekkkabler stikkende opp.  (...)
Er det "bare" turistattraksjonen i gangavstand der? Sikkert mange på gjennomreise som stopper der 15-30 minutter for å ta en selfie og gjerne benytte seg av eventuelle fasiliteter. Smart sted å ha hurtigladere. (Og kiosk/kafe og toalett.)

Bra med byggeaktivitet i Vestland i det siste, men det er jo plenty av steder som godt kunne hatt lading, Skjolden, Matre, Håland, Knarvik, Bergen (sentrum og Flesland), Sogndal etc. etc., så det er bare å "stao pao"!

Nord for Sognefjorden er rimelig tørrlagt ja. Kjører du fra Lavik ferjekai og skal over Sognefjellet er det iflg gulesider en tur på over fem timer uten tilgang til SuC, kun de få andre laderne på veien.
Alternativet er å ta en omvei til Lærdal, men det er dårlig løsning med ferje osv.
Nær Sogndal hadde vært midt i blinken mtp nord-syd også.

Tja, om du absolutt må kjøre via Balestrand for  komme fra Lavik til Sogndal, så er det et langt strekk uten superladere. Om du kjører via Førde så sparer du ei ferge, og får kortere kjøretid fra Lavik til Sogndal. I tillegg har du superlader på Skei der du kan toppe opp litt. Riktignok bare ti mil fra Lavik til Skei, og fremdeles langt til neste superlader om du skal over Sognefjellet. Fra Skei til Lom er det omtrent like langt både i kjøretid og km å kjøre over Strynefjellet og Sognefjellet. Kjører du Strynefjellet så har du Tesla Superlader i Bismo (180 km/3timer fra Skei).

Over Sognefjellet må du ned til Vinstra om du skal sørover etter Sognefjellet eller til Dombås om du skal nordover. Fra Skei blir det 280 km til Dombås og 286 km til Vinstra. Fullt mulig med de fleste Teslaer selv om man lader bare på superladere. Kjører du Fv55 fra Lavik til Sogndal så blir det +-360 km fra lader i Lavik til Vinstra/Dombås, så da kan det nok være greit med en liten ladestopp på en annen lynlader langs ruta for å kjøre bekymringsfritt.

Jeg skal ikke protestere på at det hadde gjort seg med en Tesla superlader i Sogndal, men det akkurat Lavik-Balestrand- Sognefjellet er kanskje ikke en strekning som veldig mange kjører, og er nok ikke høyt på prioriteringslista til Tesla. Jeg tror det kan bli trøblete å finne tomt/lokasjon til superlader i Sogndal også, så har ikke stor tro på at Tesla kommer dit.
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av daktari - I dag kl. 08:40
Klarer ikke kutte $10.000 ved å sette inn litt enklere seter og dørpaneler. Må mer radikale endringer til på alle områder. (1000 endringer som hver sparer 10 dollar.)
Typiske ting er mindre bremser, mindre motor, torsjonsbakaksel, mindre batteri og pakke, droppe varmepumpa, enklere hvac, manuelle ventiler, mindre skjerm med enklere spec, ingen qi-ladere osv osv.
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av OlaM - I dag kl. 08:00
Kan det være at den nye billig-modellen enkelt og greit er en strippet Model 3? Det er vel først og fremst prisen som skal ned, ikke størrelsen. Småbiler for by er ikke et like viktig fenomen i USA og Kina.
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av OlaM - I dag kl. 07:57
Sitat fra: Vaduz på I dag kl. 07:49Det er jo ikke noe rart det? Markedet forventet tydeligvis enda dårligere resultat. Alle visste at det var et elendig kvartal for tesla, det blir priset inn fortløpende. Denne gangen med en overkorreksjon.

Det er jo sånn tankegang som gjør at Reddit spekulantene river seg i håret, fordi de tror at kvartalsrapporten blir dårlig, så da skal aksjen ned, da kjøper de 10x puts.

Det understreker jo at dagens marked først og fremst er drevet av kortsiktig spekulasjon, ikke langsiktig investering. Se på Meta i går. Kjemperesultat, over forventningene, aksjen gikk ned 15%. Blir interessant i kveld med Microsoft og Google (Alphabet). Hvis Meta har tjent så mye penger så har vel de også, men hvor mye har Reddit veddet?  ;D
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av Vaduz - I dag kl. 07:49
Sitat fra: daktari på I går kl. 18:26Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...

Det er jo ikke noe rart det? Markedet forventet tydeligvis enda dårligere resultat. Alle visste at det var et elendig kvartal for tesla, det blir priset inn fortløpende. Denne gangen med en overkorreksjon.

Det er jo sånn tankegang som gjør at Reddit spekulantene river seg i håret, fordi de tror at kvartalsrapporten blir dårlig, så da skal aksjen ned, da kjøper de 10x puts.
#6
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehol...
Siste innlegg av Vaduz - I dag kl. 07:44
Sitat fra: JRF på I dag kl. 00:05
Sitat fra: Handyman på I går kl. 18:52Skadeutgifter er en del av driftskostnadene til et utleiefiram, men det er ikke det samme som vedlikeholdskostnader. Man må kunne skille snørr og bart.
Er det? Leiebil firmaer har vel forsikret bilene akkurat som alle andre, og hele egenandelen belaster de jo kunden for når de skader bilen. Så det skal vel være ca 0 kr i driftskostnader til skader for leiebilfirmaet? Eller faktisk så går vel mange leiebil firma til og med i pluss på dette da de ofte belaster kunden for egenandel for skader uten å utbedre skaden etterpå, eller belaster mange kunder etter hverandre for samme skaden...

Forsikringen blir jo dyrere dersom flåten er dyr å reparere eller utsatt for skade. Er jo ikke slik at forsikringsselskapet tar den kostnaden. Om utleier ikke kan videreføre den kostnaden til forbruker grunnet svak etterspørsel/manglende betalingsvilje så er det ikke lønnsomt.
#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av OlaM - I dag kl. 07:43
Sitat fra: dundun på I går kl. 18:11(Noen nevner Apple over her, de har P/E på 25ish de siste åra såvidt jeg husker)

Etter spekuleringsboblen i pandemien har den vært over 20 og til og med over 30, men i tiåret før det lå den godt under 20 og av og til under 10.

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/AAPL/apple/pe-ratio
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av Electric cars in Norway - I dag kl. 06:32
Hmmm Tesla testa 158 og endte opp på 162 men men... Tyder på at det blir humpete fremover.... Tyngdekraften peker nedover...

Trur eg 
#9
Sitat fra: Marzo på I dag kl. 00:22Den er kun gyldig når man betaler selv for leiebilen. Ikke ved lån.
Marzo :+1: spot on 
#10
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehol...
Siste innlegg av Marzo - I dag kl. 00:22
Sitat fra: filtvet på I går kl. 18:42Mulig det kan hjelpe med en helårs leiebilforsikring (egenandel). Hadde en slik før men fikk heldigvis aldri testet den.

Den er kun gyldig når man betaler selv for leiebilen. Ikke ved lån.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA