Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#21
Lade hjemme / Sv: Svenske Elsäkerhetsverket ...
Siste innlegg av Ingeniøren - I dag kl. 09:35
Men det står og, og er det politikk at de ikke valgte ta dette med i sammendraget, at salgsforbudet forsatt gjelder men at Easee kan klage...

Mao, det er ikke lov å installere noen som ikke er montert allerde....

#22
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superlad...
Siste innlegg av ToWalkOrDrive - I dag kl. 09:33
Ikke kjempeille lademuligheter i Sogndal heller, med Eviny, som har 6 ladere med 200kW (4 stk) og 360kW ladere (2 stk), hvor en velger å betale med Bilkraft-appen (med rabatt) eller Vipps.
Men i ferietid kan det sikkert bli trangt. Bra at ladere og biler har begynt å bli såpass raske i ladingen.
#23
Sitat fra: Gazer75 på I går kl. 17:33Må flire litt av denne motstanden til vindkraft. Men det er vel mindre stygt å sjå på eit stort område som ligg under vatn når dei demmer opp ein dal eller fjellområde.

Her er Blåsjø:
https://norgeibilder.no/?x=38764&y=6609165&level=11&utm=33
Samanlike med foto frå 1957...

Er ein del slike eksempel, men mange plassar manglar gamle nok foto frå før utbygging. Ein del hadde mindre oppdemming på 50-talet som seinare vart utvida kraftig.

For det første:
En må se kost/nytte:
- Området rundt blåsjø lager 4 TWh mer kraft enn alle vindmøller i Norge til sammen
- Et oppdemmet vann ser naturlig ut - et vann er vakkert, utenom akkurat mot de sidene demningen er, men da bare på nedsiden
- Vannmagasin-kraft kan tappes ut når du trenger det, mens vindmøllekraft må du av og til betale folk for å bruke opp, siden ingen styrer vinden
- Blåsjø har to pumpekraftverk, så her kan en pumpe opp vann når Europa har for mye vindkraft/solkraft.
#24
Verstingen er blitt utslippsfri

The post Verstingen er blitt utslippsfri appeared first on Norsk elbilforening.

Source: Verstingen er blitt utslippsfri
#25
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superlad...
Siste innlegg av THE - I dag kl. 08:51
Sitat fra: MuskElBil på I går kl. 21:18
Sitat fra: Hjortefot på I går kl. 10:37
Sitat fra: elbilist i Bergen på søndag 21. april 2024, klokken 18:49Kjørte forbi Vøringsfoss i Eidfjord i dag. Talte 14 supercharger fundament i betong med rød trekkkabler stikkende opp.  (...)
Er det "bare" turistattraksjonen i gangavstand der? Sikkert mange på gjennomreise som stopper der 15-30 minutter for å ta en selfie og gjerne benytte seg av eventuelle fasiliteter. Smart sted å ha hurtigladere. (Og kiosk/kafe og toalett.)

Bra med byggeaktivitet i Vestland i det siste, men det er jo plenty av steder som godt kunne hatt lading, Skjolden, Matre, Håland, Knarvik, Bergen (sentrum og Flesland), Sogndal etc. etc., så det er bare å "stao pao"!

Nord for Sognefjorden er rimelig tørrlagt ja. Kjører du fra Lavik ferjekai og skal over Sognefjellet er det iflg gulesider en tur på over fem timer uten tilgang til SuC, kun de få andre laderne på veien.
Alternativet er å ta en omvei til Lærdal, men det er dårlig løsning med ferje osv.
Nær Sogndal hadde vært midt i blinken mtp nord-syd også.

Tja, om du absolutt må kjøre via Balestrand for  komme fra Lavik til Sogndal, så er det et langt strekk uten superladere. Om du kjører via Førde så sparer du ei ferge, og får kortere kjøretid fra Lavik til Sogndal. I tillegg har du superlader på Skei der du kan toppe opp litt. Riktignok bare ti mil fra Lavik til Skei, og fremdeles langt til neste superlader om du skal over Sognefjellet. Fra Skei til Lom er det omtrent like langt både i kjøretid og km å kjøre over Strynefjellet og Sognefjellet. Kjører du Strynefjellet så har du Tesla Superlader i Bismo (180 km/3timer fra Skei).

Over Sognefjellet må du ned til Vinstra om du skal sørover etter Sognefjellet eller til Dombås om du skal nordover. Fra Skei blir det 280 km til Dombås og 286 km til Vinstra. Fullt mulig med de fleste Teslaer selv om man lader bare på superladere. Kjører du Fv55 fra Lavik til Sogndal så blir det +-360 km fra lader i Lavik til Vinstra/Dombås, så da kan det nok være greit med en liten ladestopp på en annen lynlader langs ruta for å kjøre bekymringsfritt.

Jeg skal ikke protestere på at det hadde gjort seg med en Tesla superlader i Sogndal, men det akkurat Lavik-Balestrand- Sognefjellet er kanskje ikke en strekning som veldig mange kjører, og er nok ikke høyt på prioriteringslista til Tesla. Jeg tror det kan bli trøblete å finne tomt/lokasjon til superlader i Sogndal også, så har ikke stor tro på at Tesla kommer dit.
#26
Sitat fra: Joccy på I dag kl. 07:29
Sitat fra: Joccy på tirsdag 23. april 2024, klokken 09:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. april 2024, klokken 08:57Sånn utenom det så settes det opp vindmøller i dag på langt over 200 meter i rotordiameter.


Eksempler på disse på land i Norge?
Dette kunne jo vært enkelt å svare på hadde det vært tilfelle.


For det første nevnte jeg ikke hvor disse på over 200 meter er plassert. Per nå er det i Utlandet. Jeg sa bare at 90 meter i diameter ikke er store i forhold til hvor store en kan lage de med dagens teknologi. Som alle som følger med på vindmøller vet så forskes det på vindmøller, og fortjenesten til disse utenlandske selskapene i Norge er ofte størst jo større møller en lager av mange grunner, særlig når antall velvillige politiske myndigheter (kommunepolitikere) går ned.

Vindmøllen i Sølvåg i Gulen skal f.eks. være 265 meter høy, med 220 meter vindmølleblader i diameter.

Egentlig en vindmølle designet for offshore bruk, men nei, vi skal slikke EU langt opp i brunhullet og tillate plassering av denne 900 meter fra bolighus  ;D

I Rogaland (Trollåsen) er det planlagt vindmøller med totalhøyde på 270 meter, men med litt kortere blad enn i Gulen pga høy vind. Rotordiameter blir da 150-200 meter, og toppen vil nesten rekke opp til toppen av Eiffeltårnet.

I Kina har de installert vindmøller med 252 meter i diameter, f.eks. Goldwind GWH252-16MW som er i Fujian distriktet.

https://www.nrk.no/vestland/her-kan-noreg-sin-storste-vindturbin-kome_-_-livet-er-over-dersom-molla-kjem-1.16464890

Men fortsett å være i fornektelsesfasen. Vindmøller er bare søtt. Nei, å så spennende...den snurrer jo rundt helt av seg selv....og så hvit og pen...
#27
Kjøpe elbil? / Sv: Beste bybil kjøp under 200...
Siste innlegg av daktari - I dag kl. 08:47
En av de franske. Eks. DS 3. Citroën ë-C4, Peugeot e-208/3008, Opel Mokka.
https://www.finn.no/342860150
#28
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av daktari - I dag kl. 08:40
Klarer ikke kutte $10.000 ved å sette inn litt enklere seter og dørpaneler. Må mer radikale endringer til på alle områder. (1000 endringer som hver sparer 10 dollar.)
Typiske ting er mindre bremser, mindre motor, torsjonsbakaksel, mindre batteri og pakke, droppe varmepumpa, enklere hvac, manuelle ventiler, mindre skjerm med enklere spec, ingen qi-ladere osv osv.
#29
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
Siste innlegg av edyrli - I dag kl. 08:32
Sitat fra: Electric cars in Norway på I dag kl. 06:35Å få seg en nær ny Fisker til 350 isch fremstår mer og mer som et kupp... Men veldig Lotto da hvis noe skulle skje.
Men for en tøff bil da gitt.

#løp&kjøp

Det er risky, men selv om man regner med kort levetid eller sammelikner med leasing så ser dette bra ut. Ocean blir bare litt dyrere over 3 år enn om man skulle leaset noe tilsvarende. Da har man "fri" kjørelengde og gode muligheter for at bilen fortsatt har noe verdi etter 3 år. Dersom man leaser en Modell Y (long range 4x4 med vinterhjul) over 3 år med 20.000 km/år kommer den på 331.756 i løpet av disse 3 årene. Da er man helt sikker på at restverdien for din del er 0 kr. Så kan det komme påkost i tillegg.
#30
ë-C4 / Sv: Erfaring med E-C4 - Ulyder...
Siste innlegg av Syklist - I dag kl. 08:25
Lånte tilfeldigvis en i går og opplevde ingen ulyd.  Tror dette var et unntak. Siden bilen har samme drivlinje som de andre PSA/Opel/Stellantis bilene, så ville problemet gått igjen på 208, 2008 o.s.v.

Nå er opplevelsen av (u) lyd forskjellig. Jeg synes ikke den lave hviningen på vår Corsa-e er noe problem, heller ikke på Model 3 når man gasser på. 

e-C4 er mere stillegående en  Model 3 21 modell (har ikke kjørt "Highland"). Ellers er prøvekjøring det beste for å finne ut hva man trives med.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA