Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#91
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av What-a-watt - tirsdag 23. april 2024, klokken 11:11
SitatKan virke som at en Giga Press ikke bare er en high-pressure die casting machine, men en "series of high-pressure aluminium die casting machines", og da gjerne fra 4000 tonn til 9000 tonn.
Men ser ut til at en del andre bilfabrikanter nå har begynt å bruke Giga Press også. Men leser over alt at det var "Tesla revoutionized the auto industry.... med Giga presses".

High-pressure die casting er som veldig mange andre gode oppfinnelser, i konstant utvikling. Den grunnleggende teknikken er den samme, men den har utviklet seg i størrelse og omfang.

Elektromotoren er et annet eksempel. Oppfunnet av Edison, Siemens, og Tesla fra rundt 1820 som en revolusjon, men som først fikk sin utbredelse rundt 1890. Den påfølgende utviklingen er mere en evolusjon enn en revolusjon.

Det eneste Tesla, etter mitt synspunkt, kan få æren for i denne saken er å ha funnet nye bruksområder av en "gammel" oppfinnelse/teknologi. Slikt skjer nærmest kontinuerlig, men blir ofte en sensasjon når det dreier seg om profilerte produkter.
#92
Model 3 / Sv: Bil til verksted
Siste innlegg av Handyman - tirsdag 23. april 2024, klokken 09:26
"Valet mode" skrur du av og på i appen (ligger under Sikkerhet og sjåfører) og dersom verkstedet trenger tilgang så kan du gi dem det når de måtte ønske.
#93
Bestilling og levering / Sv: Model Y - angrerett
Siste innlegg av ToWalkOrDrive - tirsdag 23. april 2024, klokken 09:07
Vi har vel ikke helt fått vite sluttregningen på dette, verken hvor mye de skal ha siden han kjørte over 100km, eller hvordan det går med innbyttebilen. Hadde vært interessant å vite.
#94
Model 3 / Sv: Bil til verksted
Siste innlegg av sjokomelk - tirsdag 23. april 2024, klokken 08:45
Ofte kan verksted ha behov for å åpne panseret/frunk. Så unngå valet mode for å gjøre jobben deres enklere.
#95
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av ToWalkOrDrive - tirsdag 23. april 2024, klokken 08:35
Sitat fra: What-a-watt på mandag 22. april 2024, klokken 19:19"The first car producer to use high-pressure die casting extensively was General Motors (GM). They began using this technique in the early 1960s for manufacturing various components of their vehicles. High-pressure die casting allowed for the efficient and cost-effective production of complex parts with high precision, contributing significantly to the advancement of automotive manufacturing processes."  ;)

Kan virke som at en Giga Press ikke bare er en high-pressure die casting machine, men en "series of high-pressure aluminium die casting machines", og da gjerne fra 4000 tonn til 9000 tonn.
Men ser ut til at en del andre bilfabrikanter nå har begynt å bruke Giga Press også. Men leser over alt at det var "Tesla revoutionized the auto industry.... med Giga presses".
#96
Model 3 / Sv: Bil til verksted
Siste innlegg av OlaM - tirsdag 23. april 2024, klokken 07:23
Jeg gir kortet uten å ha valet mode.
#97
Model 3 / Bil til verksted
Siste innlegg av Yamakazi - tirsdag 23. april 2024, klokken 00:19
Hei.

Jeg skal levere min M3 på et verksted (ikke Tesla) for utbedring av en bilskade.

Bør jeg gi verkstedet key fob og samtidig ha bilen i valet mode?
Eller kanskje kun Tesla kortet?

Hvordan gjør dere det? Takk
#98
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av OlaM - mandag 22. april 2024, klokken 22:53
Sitat fra: emurof på mandag 22. april 2024, klokken 21:39
Sitat fra: OlaM på mandag 22. april 2024, klokken 13:11Robotaxi er et luftslott. Men det er disse luftslottene som priser aksjen til 34x P/E. Uten Elon og uten "den draumen me ber på" så er det bare en vanlig bilprodusent, og de er ikke verdt så altfor mye. Ford har 11x. Ned to tredjedeler i pris vil tilsvare den lille toppen før pandemien (da med en helt annen E under brøkstreken naturligvis). Det kan være fornuftig.
Ja, og fabrikken i Kina ville aldri bli bygget, Model Y var bare en bløff og ingen kom til å kjøpe den uansett siden den bare var en oppblåst Model 3, Tesla ville aldri i verden klare å tjene penger, det var fysisk umulig å lage en halv millioner biler innen 2020, Tesla konkurs hvert øyeblikk nå i mange år, osv.

Du er veldig sikker i din sak, og det til tross for fremskrittene FSD har gjort på ganske kort tid etter at v12 kom ut.

Og selv uten FSD og robotaxi så er Tesla ikke bare en vanlig bilprodusent nei. Du glemmer at de også har andre produkter og tjenester.

Luftslott fylt med stråmenn.  :laugh:
#99
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av daktari - mandag 22. april 2024, klokken 22:50
"Siden vi ikke tok feil den gangen og var med på en short-skvis, så tar vi ikke feil i denne saken heller. Eller noen andre, ever."
#100
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av What-a-watt - mandag 22. april 2024, klokken 21:46
SitatOg selv uten FSD og robotaxi så er Tesla ikke bare en vanlig bilprodusent nei. Du glemmer at de også har andre produkter og tjenester.

Finnes vel knapt en bilprodusent som ikke har andre produkter utenom bilproduksjon. Fly, skip, militært, landbruk, anlegg, motorsykler, båtmotorer, finans, eiendom. osv.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA