Nyeste innlegg

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Bestilling og levering / Sv: Levering november - desember 2017
« Nyeste innlegg av sfinxern i dag kl. 20:44 »
Bruk denne:
http://www.uecc.com/internal/supporttracking

Den vanlige trackeren til uecc fungerer ikke. Min bil som har tatt turen får ingen treff i den vanlige til uecc, men får treff på den over.

Men var bilen din med Grand Sapphire med ankomst Zeebrugge 15.11?
2
Kia Soul EV / Sv: Torque for Kia Soul: Batterikapasitetsmåling
« Nyeste innlegg av Usikker i dag kl. 20:38 »
Fra det andre forumet:

Thanks for posting these. That is exactly what we want. The BMS PID values for the 2018 Soul EV are identical to the earlier models, with the exception of 5 new cell voltages. The first 96 cell voltages are in the same places. The 5 new values are the first 5 in the 2105 response. I was expecting 4. Those 5 spaces were previously empty and unknown.

The 2018 Soul EV has 100 cells, 4 more than before. Your car is perfectly balanced with all cells at 3.68V.
So what is the 101st cell voltage. My guess is that it could be an average value.
We'll need someone to go to Kia and get a readout and post it here to be sure.
3
Kia Soul EV / Sv: Torque for Kia Soul: Batterikapasitetsmåling
« Nyeste innlegg av Usikker i dag kl. 20:33 »
Vet ikke men de som holder på her http://www.mykiasoulev.com/forum/  med soulevspy software mener dette er riktig, kan teste med 102 men det får bli i mårra, nok grubling i dag  ;)
4
Kia Soul EV / Sv: Torque for Kia Soul: Batterikapasitetsmåling
« Nyeste innlegg av EV666KM i dag kl. 20:31 »
Current battery KIA Soul EV

Rated capacity: 75 Ah (37,5 Ah x 2)Battery weight: 277 kgRated voltage: 360 VNumber of cells: 192 (96s2p)Total battery capacity: 27 kWh (192 x 37,5 Ah x 3,75 V)

New battery

Nominal capacity: 80 Ah (40 Ah x 2)Battery weight: 290 kgRated voltage: 375 VNumber of cells: 200 (100s2p)Total battery capacity: 30 kWh (200 x 40 Ah x 3,75 V)

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

5
Kjøpe elbil? / Lade Zoe & Outlander Phev
« Nyeste innlegg av Arnekamp i dag kl. 20:22 »
Så er valget tatt. Bil nr. 2 blir en Zoe...
Fra før har vi en Outlander Phev og nå trenger jeg litt hjelp.
Renaulten kommer jo med en veggboks som jeg lurer på om jeg kan bruke med Outlanderen ?
Eller bør jeg velge en annen modell/type ? Dessverre er det "bare" it-nett hos oss (35A hovedsikringer) så kanskje dette begrenser valget noe.

Ellers så har vi et torp i Sverige og der er det TN-nett med rød trefaskontakt ute. Kan jeg bruke/utnytte laderen som følger med bilen på denne kontakten eller må jeg tilleggsinvestere for å få en raskere lading ?

Håper noen kan kaste litt lys over denne jungelen av ladere/kabler og ulike kontakter og standarder.

Arne
6
Kia Soul EV / Sv: Torque for Kia Soul: Batterikapasitetsmåling
« Nyeste innlegg av EV666KM i dag kl. 20:22 »
Hmmm trodde det var 100 celler.... Hva skjer om du legger inn 102?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

7
Zoe / Sv: Ny Zaptec lader for 16A lading.
« Nyeste innlegg av HolyDiver i dag kl. 20:21 »
Den kostet 7500kr når man valgte bort PodPoint. Jeg valgte Zaptec 16A istedet for podpoint, da jeg ikke aksepterte å få en trafo med tomgangstap på 150W stående på døgnet rundt.

Med overgang fra 1-fas 230V CEE til Schuko og 400V 3-fas CEE fra Biltema kan jeg lade overalt. Fornøyd så langt, selv om det er litt viftestøy fra transformatoren. Noen beskriver dette som en støvsuger, men det er relativt lav viftestøy etter mine ører. Mulig det blir annerledes i 20+ grader.
8
Model S / Sv: Autosteer Speed Restricted
« Nyeste innlegg av Christopher Neumann Ruud i dag kl. 20:19 »
Hvem vet hva som bestemmer hva som styrer fartsgrensene til Tesla, men det skjedde noe i høst etter at de tilsynelatende byttet kartleverandør, sammen med at det kan virke som at Teslas programmerere blander sammen litt kode her og der:

Der bilen finner fartsgrensene går det an å kjøre fartsgrense + offset på AP, men av en eller annen grunn så faller den ned til 70 blank uten offset dersom den ikke klarer å finne fartsgrensene, selv om generell fartsgrense i Norge er 80.
På AP1 er dette helt idiotisk, da det virker som det er en kodeendring i AP2 - koden som skulle diktere maks tillatt hastighet på "local roads" (som er/var 45mph / 70 kmh) som slår inn og begrenser topphastighet. Spesielt i områder med opphevet fartsgrense (///) er dette et stort problem at bilen enten ikke ser ny grense og fortsetter med den gamle, eller går rett til 70 blank som maks.

I tillegg er det masse problemer med dårlig kartdata som gjør at bilen senker hastigheten lenge før annonsert grense, ikke får med seg mindre endringer osv.

Det rare er at det virker som det er et "standard" - system, som er VELDIG god på å lese korrekte fartsgrenser, men som ikke øker/senker hastigheten av seg selv, og ett annet system som leser fartsgrensene men som ruller terning i hvert kryss hvilken grense som er den gjeldende. - og det er av og til lotto hvilket system som bilen starter opp med, spesielt i dagene etter FW-oppdatering

Dette har jeg rapportert til Tesla flere ganger og de sier at de jobber med saken, men at det hovedsaklig er "feil data på veien" som gjør det.

TL;DR - det har skjedd noe rot i teslas AP - kodebase og kartdata som gjør at spesielle og generelle fartsgrenser er blitt litt krøll
9
Kia Soul EV / Sv: Torque for Kia Soul: Batterikapasitetsmåling
« Nyeste innlegg av Usikker i dag kl. 20:17 »
Detta blir litt hjemmemekk da jeg ikke helt har skjønt hvordan de konvertere denne type data fra bilen:
>21 05
7EC 10 2D 61 05 FF FF FF FF
7EC 21 C6 C6 C6 C6 C6 05 05
7EC 22 04 00 00 00 00 11 B7
7EC 23 23 28 00 01 50 05 04
7EC 24 00 00 00 00 00 00 AE
7EC 25 00 00 C6 C6 00 00 00
7EC 26 00 00 00 00 00 00 00


til å lage sånne spørringer som dette i Torque (har adril vært noe programmerer)
000_Cell Voltage 93,Cell 93,2104,ag/50,2.80,4.20,V,7E4
000_Cell Voltage 94,Cell 94,2104,ah/50,2.80,4.20,V,7E4
000_Cell Voltage 95,Cell 95,2104,ai/50,2.80,4.20,V,7E4
000_Cell Voltage 96,Cell 96,2104,aj/50,2.80,4.20,V,7E4


men uansett, hvis man kikker på denne lista
https://raw.githubusercontent.com/JejuSoul/OBD-PIDs-for-HKMC-EVs/master/Soul%20EV/extendedpids/Kia_Soul_EV_Battery_Cell_data.csv

så er det et system og det er hvis man kikker på første linje
et stykke inn i linja finner du ,2102,e   neste linje er  ,2102,f
og sånn fortsetter det videre til ,2102,aj  før det går videre til ,2103,e

ok, på den siste linja finner du ,2104,aj   så da er 2104 brukt opp
I de rådata jeg har lest ut ligger det også 2105 og det er der resten av batteriet ligger i 30kw batteriet så da laga jeg bare følgende linjer basert på litt system som jeg "tror" kan være riktig

000_Cell Voltage 97,Cell 97,2105,e/50,2.80,4.20,V,7E4
000_Cell Voltage 98,Cell 98,2105,f/50,2.80,4.20,V,7E4
000_Cell Voltage 99,Cell 99,2105,g/50,2.80,4.20,V,7E4
000_Cell Voltage 100,Cell 100,2105,h/50,2.80,4.20,V,7E4
000_Cell Voltage 101,Cell 101,2105,i/50,2.80,4.20,V,7E4


Disse 5 linjene lagra jeg i en egen csv fil og importere i Torque, henta fra disse og la de på skjermen for å se om det dukka opp noe info

Resultatet ser dere under. Om dette er riktg... vet ikke med volten stemmer og den leses fra noe annet enn det vi har hatt tidligere
Tok med celle 96 i bilde for å se at resten ble likt


10
Model X / Sv: Final invoice - stor prisforskjell
« Nyeste innlegg av Simmelim i dag kl. 20:13 »
Jeg mener jo at dette er noe så mange har opplevd at jeg kan ikke forstå hvorfor du skal gå videre med dette. Selger har nok hatt mye og gjøre og bare slengt ut et svar for å komme seg videre i arbeidsdagen. Dessverre er det nok av inkompetente selgere som jobber i Tesla. Jeg kan nærmest garantere deg at dette er noe du aldri vil få igjennom. Jeg vet det er kjipe penger å ikke få i avslag men siden du har godtatt kjøpesummen ved avtaleinngåelsen så skjønner jeg ikke hvorfor du gjør en big deal ut av dette. Er jo ingen andre som får en slik rabatt!
Sider: [1] 2 3 ... 10