Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Griffel

#1
Men er det mulig i praksis, når Aneo i tillegg til å eie anlegget eier ladestasjonene. Hvordan få nødvendig flertall for et mer fornuftig alternativ når mange må ut med et større engangsbeløp?
#2
Sitat fra: RJK på lørdag 05. mars 2022, klokken 21:03
Nå skal det sies at jeg ikke har sjekket om Ohmia får bygget egne bokser og eventuelt hvor de bygges, eller om de kjøper ferdig vare fra andre, velkjente produsenter. Men selv i det siste tilfelle så detter enhetsprisen fort med relativt store summer bare man kjøper mange nok.
Nå er det jo lett å se på hjemmesiden at Ohmia benytter norskproduserte Easee, og når disse skal ha lastdeleing blir det Easee charge. Med en gjennomsnittlig utnyttelse av abonnementstrinnen midt på trinnet  gir en nedbetaling på 150kr/mnd  en kWh pris på ca. 1,44kr +/- 8 øre. (8år=14 500, 6år=10 800).

(Disse beløpene er det som gir tilnærmet lik kWh pris på alle trinn)

Så akkurat nå med dagens strømpriser ikke så galt, men fortsetter det slik vil nok abonnementsprisen øke og den enkelte har vel ikke noe særlig valg. (Dette gjelder nye avtaler. Noe av kWh pris i gamle avtaler og innskudd dekker infrastruktur. For de nye avtaler er dette noe borettslaget betaler og som da betales over felleskost.)
#3
Nå koster jo en easee charge hos elbilgrosisten ca. 16000 så å tro at 5000 er innkjøpspris er ekstremt optimistisk. Så kommer jo bakplate og installasjon i tillegg.
Derfor er nok ikke avtalen hårreisende med nedbetaling og de strømprisene vi har i dag. Men la oss si 140kr/mnd for leie av selve stasjonen så blir kWh prisen (for nye anlegg) fra 0,98 til 1,36 om en bruker abonnementet 100%.

For nye anlegg hvor borettslag/sameiet må dekke infrastrukturen er det vel i tillegg til det bruker må betale et beløp som kommer over felleskost, enten som et ekstra beløp på kost for garasjeplass dersom alle har en plass, eller som et mer "usynlig" beløp bakt inn i felleskost, og det er da noe som alle i borettslaget betaler elbil eller ikke som da dekker grunn installasjonen.
#4
Det kan jo bli interessant å se hvordan abonnements grensene for kWh faller ut sammenlignet med km. Kanskje er det en anledning til å heve prisene uten at det blir alt for synlig?

Tilfeldig valg av regne eksempel:
Tesla 3 antatt forbruk som ligger til grunn for km/år 1,8kWh/mil
(vet ikke hva Ohmia benytter i sin strøm til bilen garanti, men et årlig gjennomsnitt ligger vel lavere enn det)
12000 km mest hjemme, Ammerudsletta borettslag: 549/mnd (Tilfeldig valgt)
100% utnyttelse av abonnement. 3,05kr/kWh
85% utnyttelse av abonnement : 3,59kr/kWh
Med dagens strømpriser kanskje ikke mer enn nødvendig. Gjennomsnitt for 2021 husholdning i Oslo 2021 kom kanskje opp i 1,6 -1,7kr/kWh.
I 2020 om abonnementsprisen var den samme var dette jo en kjempe forretning, og det er jo forventet at strømprisene vil synke noe igjen i 2022.

Det er nok ikke et for å innføre en begrensning at endringen innføres men heller for å tilfredsstille kundenes, og myndighetenes, ønske om at en skal kunne forstå hva en betaler for. Det er vel et spørsmål om ordningen med et km abonnement grenser til å være ulovlig.
Uansett løser nye ordning problemet til tråd-starter med to biler + firmabil.

Eller en anledning til å legge på prisen uten at det blir alt for tydelig?
#5
Litt pussig ordning.
Hentet fra Ohmia hjemmesiden:

"Vi endrer våre ladeabonnement

Etter ønske fra et flertall av våre kunder endrer vi 22. februar våre ladeabonnement til å være basert på antall kilowattimer (kWt) man bruker, men du vil fortsatt ha en fast og forutsigbar månedspris.

Du vil kunne se hvor mange kWt abonnementet inneholder, og hvor mye strøm du har brukt. Vi introduserer også roll-over, hvor kWt man ikke har brukt overføres til neste periode*. Ellers er abonnementet fortsatt beregnet på biltype, årlig kjørelengde og hvor man lader mest.

Våre abonnement vil fortsatt ha en fast og forutsigbar månedspris som i tillegg til strøm inkluderer tilgang til ladeboks, drift av anlegget, forsikringer, garanti, teknologiske oppdateringer og kundeservice.

Akkurat som før trenger man ikke å tenke på svingninger i strømprisen, abonnementsprisen er den samme uansett. Les mer om endringen her.

* Du kan maks overføre tre måneder av antallet kWt i ditt ladeabonnement, men det er ingen utløpsdato på disse."


kWh men "Ellers er abonnementet fortsatt beregnet på biltype, årlig kjørelengde og hvor man lader mest." Lyder bare rart og uten mening.

I en tid hvor en oppfordres til strømsparing er det pussig å lage et system hvor en må abonnerer på på et antall kWh, men bedre enn km.

Det finnes jo konkurrenter med mer forståelige avtaler.

Uansett litt mer forståelig enn tidligere, og litt mer fleksibelt siden en nå kan ha en ladestasjon og to el-biler på samme abonnement (trolig).

Men om en blir flådd er et annet spørsmål.

#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 21. november 2021, klokken 12:52
Sitat fra: model3citizen på søndag 21. november 2021, klokken 10:51
Hvis vi sammenligner Oslo/Viken før og etter:

Pris i dag : 44,80 øre/kWh

Pris fra 01.01.2022

Jan - Mars

06:00 - 22:00 : 38,11 øre/kWh
22:00 - 06:00 : 30,11 øre/kWh

Apr - Sept

06:00 - 22:00 : 35,61 øre/kWh
22:00 - 06:00 : 28,86 øre/kWh
Hvor finner du disse prisene for Oslo/Viken 2022, og hva blir prisene for effekt leddet?
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 21. november 2021, klokken 10:31
Sitat fra: flux på lørdag 20. november 2021, klokken 21:07
ACER burde ikke "godta" en slik nettleie modell, da den gjør det dyrere for norske forbrukere å utnytte overskuddsenergi fra vindkraft i Danmark, England og Tyskland.
Hvordan kommer du fram til dette?
Nettleie er for infrastrukturen, strømprisen er helt uavhengig av denne.
#8
Sitat fra: Vollis47 på fredag 19. november 2021, klokken 15:43
Denne nye effekttariffen er jo egentlig bare noe tull. Jeg kan ikke se for meg at den fører til at folk vil spare på strømmen. Den virker utelukkende å være en ordning for å få høyere inntekter.
Effekttariffen er for å jevne ut forbrukt slik at en unngår topper, bidrar i seg selv ikke til strømsparing.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 18. november 2021, klokken 17:22
Et fastledd virker alltid slik at et høyt forbruk gir lavets pris pr kWt.
Men det lønner seg nok dårlig å bruke mer enn en har behov for.
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 18. november 2021, klokken 16:47
Sånn jeg ser det er dette mer en modell som oppfordrer til jevnt og høyt forbruk om man vil ha mest mulig igjen for pengene. Må bare finne noe fornuftig å bruke all den strømmen på. Bitcoin ser jo ut til å ha kommet for å bli, så om man først har en solid hovedsikring er det vel bare å kjøre på :)
Så i tillegg til elbillading er nok Bitcoin et alternativ.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 18. november 2021, klokken 15:52
Uten å ha sett prisene ennå vil nettleien få flere poster

Fastavgift erstattes med: "Månedsmaks" = Energiforbruket den klokketimen i måneden som har høyest forbruk. (kWt/t = kW)

"time of use" (Elvia har litt vansker med norsk) dvs:
Energiforbruk hverdager mellom 06.00 og 22.00
Energiforbruk natt, lørdag og søndag. til Lavere pris
Avgifter:
Energiavgift til staten
MVA

Har en da mulighet til å jevne ut forbruket, flytte forbruk fra dagtid til natt er det en fordel.

Så komme strøm i tillegg hvor spotpris varierer fra time til time og normalt er rimligst om natten og har to topper i løpet av dagen.

Det kan fort hende at elbil som lader om natten med moderat effekt er en god venn til redusert nettleie når en deler totalkost på antall kWt sammenlignet med det en har idag.

Men det stemmer at nettleien er designet for å ta rotta på de som lader med 22kW en time midt på dagen.
Har du slike behov bruk en lynlader på 50kW++ 
#11
I Elvia området og trolig ellers er månedlig. Det vil si den time i hver måned det den timen i hver måned som gir høyest energiforbruk som teller.
#12
Sitat fra: Mastiff på torsdag 18. november 2021, klokken 09:33
Å, søren. Da misforsto jeg artikkelen jeg leste om det. Jeg forsto det sånn at for beregning av effektledet var det bare toppbelastning som varte i en hel time som telte med, så når man før en stor middag kjører alle induksjonsplatene og to steikeovner samtidig, må man slå ned noe før det har stått på i en hel time for å unngå å hoppe opp et hakk på effektleddet.
Hjelper nok ikke å slå ned rett før det har gått en time. Det er kWt forbruket i den aktuelle klokketimen som registreres som kW. Så planlegg den store middagen som tar nesten en time slik at halve forbruket havner fra 25 min på og andre halvdel til 25 minutter over om du vil optimalisere.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 18. november 2021, klokken 12:18
Ja spesielt om en da velge å legge dusjing fra 5min på til 5min over kl. heletimen
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 18. november 2021, klokken 11:55
Husk at dersom du kjører 15000 km/år bruker du ca 3000kWh
Kan en lade 10 timer hver natt med 2kW 300 dager i året har en den i prinsippet mulig for det dobbelte.

Behovet vil selfølgelig variere litt fra dag til dag, men husk at det kanskje ikke er nødvendig med fulladet batterei hver morgen, med at en dekker dagens behov med god margin. Ikke vent til batteriet er nesten tomt, men lad når en har anledning med lav effekt og ikke samtidig med at potetene koker, så vil en nok se at effekttariff kan være gunstig, med litt planlegging.

Vær også klar over forskjellen på kW og kWt/t kW er en øyeblikksverdi mens kWt/t er gjennomsnittet over en klokketime. Det er kWt/t som benyttes i effektavregning, så en vannkoker på 2,2kW som koker op 0,9l vann på snaut 3minutter betyr 0,1kWt/t. Bidrag til effektledd er da ikke 2,2 men 0,1.

Det er for eksempel en missforståelse at det er lønsomt å benytte en vannkoker med lavere effekt som bruker lenger tid siden varmetapet i oppvarmingspereioden øker.
#15
Ja når prisen i utgangspunktet er satt med god høyde er behovet for regulering av pris mindre, og hvordan abonnementsavgiften reguleres går ikke fram.

Siden mye av avgiften er leie av ladestasjon gjør jo strømprisen i seg selv mindre utslag.

Nå har vel mange av fellesgarsjer allerede effekt tariff på nettleie, og en må tro at Ohmia tilpasser tilgjengelig effekt slik at de kan tjene inn litt på den ordningen også for de som nå får en slik ordning.

Er det noen med erfaring med den nye modellen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA