Drev og så på bruktannonser i Danmark og la merke til at det på samtlige står at garantien er 4 år. Sammenlignet så garantivilkårene på norske Tesla-nettsider mot de danske, og rett nok er det 5 år/100 000 km i Norge mot 4 år/80 000 km i Danmark hva gjelder den generelle garantien. Lurer på hvorfor det er slik. 5 års lovfestet reklamasjonsrett innebærer jo ikke en forpliktelse på selger til å avgi like lang garanti.
Mens batterigarantien ser ut til å være den samme: 8 år/192 000 km/70 % på LR. Men det er vel slik det er nå. Var det slik for mars 2019-modellene også? Når jeg går på min side og "Detaljer" står det kun at garantien er gyldig til 27. mars 2027. Km-tallet står ikke der.
Førstnevnte vil da si at jeg har et fortrinn her i Danmark mot andre tilsvarende biler. Regner ikke med at det er grunnlag for at jeg (eller evt. neste eier) kan avspises med nedsatte rettigheter fordi at jeg tok med meg bilen da jeg flyttet.
Forbrukervernet er ikke like sterkt i Danmark, men pussig at det skal være slike utslag.
Mens batterigarantien ser ut til å være den samme: 8 år/192 000 km/70 % på LR. Men det er vel slik det er nå. Var det slik for mars 2019-modellene også? Når jeg går på min side og "Detaljer" står det kun at garantien er gyldig til 27. mars 2027. Km-tallet står ikke der.
Førstnevnte vil da si at jeg har et fortrinn her i Danmark mot andre tilsvarende biler. Regner ikke med at det er grunnlag for at jeg (eller evt. neste eier) kan avspises med nedsatte rettigheter fordi at jeg tok med meg bilen da jeg flyttet.
Forbrukervernet er ikke like sterkt i Danmark, men pussig at det skal være slike utslag.