Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GreenEyez

#31
Model 3 / Garanti m3 LR: Norge 5år/100’km vs Danmark 4/80’
søndag 23. januar 2022, klokken 23:46
Drev og så på bruktannonser i Danmark og la merke til at det på samtlige står at garantien er 4 år. Sammenlignet så garantivilkårene på norske Tesla-nettsider mot de danske, og rett nok er det 5 år/100 000 km i Norge mot 4 år/80 000 km i Danmark hva gjelder den generelle garantien. Lurer på hvorfor det er slik. 5 års lovfestet reklamasjonsrett innebærer jo ikke en forpliktelse på selger til å avgi like lang garanti.

Mens batterigarantien ser ut til å være den samme: 8 år/192 000 km/70 % på LR. Men det er vel slik det er nå. Var det slik for mars 2019-modellene også? Når jeg går på min side og "Detaljer" står det kun at garantien er gyldig til 27. mars 2027. Km-tallet står ikke der.

Førstnevnte vil da si at jeg har et fortrinn her i Danmark mot andre tilsvarende biler. Regner ikke med at det er grunnlag for at jeg (eller evt. neste eier) kan avspises med nedsatte rettigheter fordi at jeg tok med meg bilen da jeg flyttet.

Forbrukervernet er ikke like sterkt i Danmark, men pussig at det skal være slike utslag.
#32
Model 3 / Sv: Går ikke å koble nøkkel til førerprofil
tirsdag 11. januar 2022, klokken 00:07
Lurer på noe av det samme. Finner ikke ut hvordan man kobler telefon opp mot en førerprofil lenger i versjon 11.
#33
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
torsdag 06. januar 2022, klokken 12:46
For de som har FSD-pakke, står det «Inkludert pakke», «Medfølgende pakke» el.l. på innstillingene.

Hva står det for de som har EAP?
#34
245 som alternativ dimensjon på Performance-felger, er det noe nytt som kom i slutten av 2020?

Når jeg ser på bilder av Uberturbine med 235 bredde, ser det ut som felgen stikker utover dekket. Ser ikke pent ut.

Jeg har 245 på mine 20" Sport felger, med Rimprotection-dekk, og det ser bra ut og beskytter til en viss grad mot kantkjøring.
#35
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
onsdag 05. januar 2022, klokken 10:34
Setter pris på din innsats, takk. Enig i dine refleksjoner om pris mv. Men jeg tror ikke det kommer tydelig frem i hovedinnlegget at CircleK er en ladeoperatør/tilbyr lading i Danmark.
#36
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
tirsdag 04. januar 2022, klokken 01:53
Etter ett år i København var jeg for første gang innom en CircleK for å sjekke hyperladestasjonene. Jeg har ubevisst utviklet en aversjon mot bensinstasjoner etter at jeg gikk over til el. Og savner ikke å henge der.

Det er fortsatt gratis på de få utvalgte stasjonene som har CircleK-lading. Kanskje det skal stå som en egen oppføring i hovedinnlegget, @amatøren?

Vær forberedt på interaksjon med utålmodige taxisjåfører på alle hurtigladere i København. Insentiv-ordninger for el-taxier har gitt et boom i el-drosjer her, det er svært få E220CDI'er her igjen. Kombinert med også svært få raske ladere, skaper det kniving.
#37
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
mandag 03. januar 2022, klokken 17:39
Lasta ned Plugsurfing-appen nå. Man får ikke opp noen CircleK-ladere i den, verken i Norge eller Sverige. Ser for det meste Fortum/Recharge-ladere.

Muligens det er verdt et forsøk allikevel? Svensken som ladet der sa jo at han brukte Plugsurfing-brikke... (eller så mente han muligens at han hadde linket opp RFID på den mot sin svenske CircleK-konto...)
#38
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
mandag 03. januar 2022, klokken 12:23
Stemmer. Tastet inn riktig ladenr og kortinfo, men laderen ville ikke igangsette.
#39
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
søndag 02. januar 2022, klokken 22:45
Det har kommet en 300 kW hyperlader på CircleK Kungsbacka.

Norsk CircleK Charge-app finner kun norske stasjoner, så ikke mulig å starte den derfra.

Dansk vanlig CircleK-app finner svenske stasjoner, men har ikke funksjonalitet mht. lading (vet ikke om det også finnes en dansk CircleK Charge-app).

Har ikke registrert noen brikker på den norske CirckleK Charge-appen, så forsøkte å igangsette laderen med følgende brikker:

Gammelt svensk Clever-kort
Shell Recharge/OneMotion-brikke
Svensk E-On ladekort
Svensk inCharge-brikke

Husker ikke om jeg forsøkte min danske e-On-brikke også.

QR-kode linker til CirckleK-app på svensk App Store, man får error.

Man kan igangsette via nettsiden og kredittkort, men jeg fikk det ikke til. Prisen da skulle være over 7 kr/kWh.

Spurte svensken ved siden av hva han brukte. Han brukte Plugsurfing. På tide for meg å skaffe seg det.
#40
Tesla SW og AP / Sv: Stemmekommandoer på norsk (liste)
fredag 24. desember 2021, klokken 23:08
"Åpne internett" gjør ingenting i model 3 SW versjon 11.
#41
Ingen som har fått versjon 11 i bilen i Norge? Sto i release notes at sentry/dashcam kan skues i Tesla-appen kun hvis man har Premium Connectivity.

Forøvrig et helt annet UI i bilen nå, må bli kjent med alt på nytt. Men deilig at telefonen-appen har fått en knapp direkte på skjermen nå. Og at sidekamera slår seg på når man blinker er veldig nyttig når man skal til høyre og krysse sykkelfelt.
#42
Model 3 / Sv: Erstatte 2019 model 3 med ny model 3
fredag 24. desember 2021, klokken 15:16
Sitat fra: utking på tirsdag 21. desember 2021, klokken 15:23
Sitat fra: gruffalo på tirsdag 21. desember 2021, klokken 14:53
Sitat fra: HCO på tirsdag 21. desember 2021, klokken 11:40
Jeg forstår ikke premisset. Hvorfor må du bytte den ut? Dette er ikke en tysk fossilbil som"smuldrer opp" så snart garantien har gått ut (ja, jeg har hatt noen halvgamle tyske biler i min tid - det har vært dyr fornøyelse).

At du ønsker å bytte den ut fordi du har råd til det, og liker å kjøre ny bil, kan jeg selvsagt forstå.

Beklager avsporingen, men jeg opplever at det er mange som tror at "tommelfingerreglene" for eie av fossilbil også gjelder elbil. For eksempel at den bør byttes før 100.000km for å ha et problemfritt bilhold.

Jeg vil ikke ha den etter at garantien går ut. Den har vært på verksted ti ganger bare i år, og fortsatt er det en backlogg på ting som skal fikses over jul. Jeg ser ingen grunn til at dette stopper når garantien utløper.

Nå har jeg litt batteri degradation på min tydeligvis, men min har ikke vært på verksted enda. Gått 72k km nå. Tør jeg spørre om hva du har vært inne for?

Jeg er nysgjerrig på det samme, hva har vært så ille på din? Min mars 2019, 43' km, har ikke hatt noen problemer omtrent, aldri vært noe akutt, kun tre-fire småting totalt i løpet av de snart 3 årene.

Og jeg har også samme tanker som deg, Gruffalo, mht FSD. Man får jo med Basic Autopilot, men jeg vil føle det som en solid nedgradering å kjøpe en som ikke har Autopark, Summon, og Autostans på rødt lys. Derfor driver jeg og ser på tidlige 2021-modeller med EAP/FSD, de går nesten 100 000 lavere enn nypris.
#43
Sitat fra: hELgenen på fredag 05. februar 2021, klokken 06:53
Å flytte over landegrensen og ta med bil høres ikke  enkelt ut. Personlig hadde jeg nok valgt den enkle veien å selge bilen i Norge og kjøpe ny i destinasjonslandet. Da forholder man seg til avgiftsregimet i landet man flytter til
At det er toll på øvrig flyttelass er også en joker her.
Mulig det å bruke en speditør som driver med slikt hadde forenklet mye?  Ser forøvrig ofte mange utenlandske håndtverkerbiler i Norge,lurer på hvor lenge de kan kjøre rundt i Norge å ta oppdrag uten å fortolle bilen. Virker ikke som man har helt kontroll på denne aktiviteten. Vil tippe man kunne bruke norsk bil i Danmark på tilsvarende måte en periode og brukt den tiden på å finne ut av ting
Da gir du fra deg muligheten til avgiftsfri innførsel til destinasjonslandet, og å måtte realisere tap på salget. Dobbelttap!

Flyttegodstollen er en joker du avklarer på forhånd. Og til DK er det ikke toll på flyttegods (og bil regnes som flyttegods, i motsetning til i Norge).

Bruk av speditør er et kostnadsspørsmål. Sjekket prisen på forhånd, de skulle ha NOK 48'. Jeg betalte 18'.

Politiet i Norge har bl.a. gjennomført razzier mot polakker som kjører i fete privatbiler i årevis. Tror fristen er 1 mnd i Norge. Det er fristen i DK. Er du treg med å finne ut av ting, risikerer du at du mister retten og evt. også pådrar deg tilleggsavgifter og straff.
#44
Sitat fra: Electrix på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:00
Sitat fra: GreenEyez på onsdag 18. november 2020, klokken 09:57
11. Lading i Danmark er grisedyrt. Tegn abonnement hos e-on eller Clever, om du ikke har lademulighet i din nye danske bolig.
Strømavgifter og nettleie i Danmark er grisedyrt, de har vel rundt 400% påslag på strømprisen i motsetning til Norge som har ca 100% påslag. Det kan være lurt å vurdere solceller hvis man har en egnet bolig, og gjerne lade på egenprodusert strøm hvis det passer til bruksmønsteret av bilen.

Ellers en veldig fin beskrivelse, da får du bilen med deg nesten uten avgifter da?
Takk!

Yes, fikk tilbake den midlertidig innbetalte reg.avgiften på sensommeren, og har dermed ikke betalt mva eller toll for å få danske skilter på bilen!
#45
Model 3 / Sv: Ulemper ved model 3?
torsdag 09. desember 2021, klokken 22:39
Sitat fra: Syklist på onsdag 08. desember 2021, klokken 11:51
Litt overraskende at de 2 bilene ikke har originaldekk med så lav km stand. 

Jeg trodde Model 3 med 18-tommers hjul ble levert med Michelin PS2. Men kanskje noen batcher av produksjonen har Pirelli dekk.

Eller kanskje de har blitt levert med 19 hjul og eier har byttet til 18 med andre dekk?

M3LR vinterdekk fra Tesla er Pirelli som standard i Danmark.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA