Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - k1

#91
Sitat fra: Ed_Eng87 på mandag 06. februar 2023, klokken 11:51
Hmm så da er det noe god sannsynlighet å få tyskprodusert bil da. Er det mulig at disse inventory bilene er de siste med den forrige fargen av rød og grå fra Tyskland før Quick Silver og midnight cherry red kom?
Nei. Giga Berlin har aldri produsert rød og midnight silver. De har kun, så langt, produsert hvit, sort og quicksilver.
#92
Model Y / Sv: Model Y LR/P pris har steget i USA
lørdag 04. februar 2023, klokken 10:58
Det kom også endring i går i at alle TMY nå får $7.500 credit (også 5 seter) opp til bilkostnad på $80.000 (tidligere bare $55.000), så det henger nok sammen med prisutviklingen vi vil se i USA.
#93
Sitat fra: elektro på fredag 03. februar 2023, klokken 11:27
Sitat fra: Sandvika på torsdag 02. februar 2023, klokken 08:19
Om man uansett gjør som de fleste oppegående mennesker, rygger inn på parkeringsplasser så tenker man overhode ikke over at disse mangler.

Har merket meg at det er en del folk som har meget sterke meninger om hvordan man skal parkere. :police: Som regel finner jeg det imidlertid mest praktisk å kjøre med fronten inn, for å få tilgang til bagasjerommet. Særlig aktuelt i utenfor butikker, i p-hus på handlesentre, flyplasser, hoteller mm. Det gjør det også noe enklere å hjelpe barn inn i bilen uten å gni seg hele veien inn mellom bilene først og åpne døra fra "motsatt" side.

Det handler vel om en balanse mellom det praktiske og det sikreste.
Bakgrunnen rundt sikkerhet handler om at dersom du kommer til en parkeringsplass har du relativt god oversikt over stedet når du da rygger inn vs må du rygge ut har du ikke lenger like god oversikt (fra du setter deg i bilen til du begynner å rygge kan det ha skjedd noe du ikke har oversikt over). Og man ser vel at det skjer flere uhell med biler som rygger ut av plassen sin vs de som rygger inn på plassen, uten at jeg innehar noen statistikk på dette.
#94
Model Y / Sv: Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y
torsdag 02. februar 2023, klokken 18:16
Sitat fra: førategangtesla på torsdag 02. februar 2023, klokken 17:45
Hadde min MYP inne hos tesla Kristiansand for diverse justering av paneler, de justerte frunk, bagasjerom (som forsåvidt ble bra) og så skulle de justere dørene da bakskjermene stikker bittelitt utenfor samt de er litt lavere i linjen under kamera/dør. I desember når de byttet varmepumpe så fikk jeg beskjed om at dørene skulle justeres da de var utenfor spesifikasjonene, nå i dag fikk jeg beskjed om at dørene var innenfor spesifikasjon. Jeg gav beskjed om at det er riper på toppen bak hvor gummipakningen på dør treffer karmen, her har de polert og også griset med polishrester på gummipakning, pakning under bakvindu og teppe, det ser ikke ut. Jeg spurte om man skal forvente at det riper når man bruker bakdørene og jeg fikk tilbakemelding fra tesla at det var normalt og noe man kunne forvente. Han anbefalte meg å legge på ppf der. Bilen er 2 måneder gammel og skal jeg polere bort disse ripene hver 2 måned så er jeg gjennom til stålet på 12-24 måneder, jeg spurte hva de dekker hvis dette skulle begynne å ruste, men det måtte taes når/hvis den tid kommer. Bilen min var visst innenfor spesifikasjon. Jeg er rett og slett sur, har allerede spurt i appen om hva jeg kan bruke for å fjerne poleringsresten og at jeg går utifra at tesla bytter disse pakningene osv hvis jeg ikke får det bort, jeg spurte om hva jeg kan bruke for å prøve å rense dette, fordi jeg er redd de pusher alt ansvar over på meg hvis jeg bruker "feil" middel.

Edit. Kan legge til at jeg vasker inni dørkarmene 1-2 ganger i uken, samt at jeg vasker gummipakning og kontaktflate med babywipes nettopp for å unngå dette. Jeg har jo lest litt om tesla sin praksis før jeg kjøpte bilen, selv om dette skulle være unødvendig. Jeg har holdt bilen bra og dette er ikke normalt og jeg kommer ikke til å gi meg. Er tesla Stavanger flinke folk? Kanskje verd en kjøretur dit etter at jeg har fått nøstet opp i dette, for dette finner jeg meg ikke i.

Hva kan jeg gjøre her, kan det være lurt å ta kontakt med forbrukerrådet eller noe slikt?

Det er kjedelig når man kommer til slik "uenighet".
Først av alt - pust med magen. Forhold deg på en høflig, men direkte måte - det kommer man som regel lenger med (sier ikke at du ikke har gjort det altså).
Personlig ville jeg tatt en ny tur til SC, og sagt at "jeg er ikke fornøyd med arbeidet som ble gjort, og jeg skulle gjerne ha snakket med verkstedmesteren", altså lederen på verkstedet. Vist ham arbeidet, og spurt om han synes det ser bra ut, noe du ikke syns. Regner med han er enig med deg dersom det er såpass innlysende som du skriver. Hør hva han mener er løsningen her, og hva du forventer.
Da pleier det å løse seg fremfor å måtte gå den lange veien via forbrukerrådet osv - det er mye pes.

Ang der det slites, så har du jo 5 års reklamasjon på bilen din, så blir det dårligere osv, så kan du jo ta det opp med dem igjen. Det ligger jo nå i loggen at du varslet om det allerede nå. Så ta dem på ordet, blir det ille/rust osv så tar du det opp igjen med dem da.
#95
Sitat fra: calefranco på mandag 30. januar 2023, klokken 14:51
Usikker på hvor objektiv han er men denne fyren mener at USS er nesten gammeldags, og at det er mye bedre å satse på Tesla Vision:
https://www.youtube.com/watch?v=1imyiPbYB24
IKKE en jeg ville kalt objektiv nei - uten at det betyr at det han mener er feil.
#96
Sitat fra: elektro på mandag 30. januar 2023, klokken 12:14
Sitat fra: k1 på søndag 29. januar 2023, klokken 17:50
Blå er sist ute nå iht konfiguratoren...  :-\

Men kun med QuickSilver og Cherry Red er man vel garantert bil fra Berlin?
Ja for LR og SR, mens for P kommer alle fra Berlin så langt, og blå er sist i løypa av farger derfra på P.
#97
Sitat fra: MooCow på søndag 29. januar 2023, klokken 19:47
Sitat fra: k1 på søndag 29. januar 2023, klokken 17:50
Blå er sist ute nå iht konfiguratoren...  :-\

Berre for P. For LR Og SR er det fortsatt februar - mars.
sant  :+1:
#98
Blå er sist ute nå iht konfiguratoren...  :-\
#99
Tesla / Sv: Tesla bryter forbrukerkjøpsloven
torsdag 26. januar 2023, klokken 14:26
Handler kanskje om at de ønsker en viss seriøsitet rundt bestillingen, slik at de unngår noen å bestille en bil hver uke for å bare ha en bestilling inne...
Låser du 2500,- pr bestilling så holder du unna litt fler useriøse bestillinger?
#100
Tesla / Sv: Parkeringssensor - dealbreaker?
onsdag 25. januar 2023, klokken 15:15
Sitat fra: snakkesalig på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:22
Jeg har en P i bestilling, men den blir ikke tatt ut før en fullgod løsning er på plass.

I eksakt samme situasjon, en blå som er tentativ langt ut på sommeren en gang. Men det gjør også at jeg ikke endrer farge for å få bil før, i hvert fall ikke før jeg vet at de har en løsning på plass. Skraper og bulker er for dyre å fikse, og med trange garasjer, parkeringsplasser osv som brukes hyppig, er det tragisk uten.
#101
Tesla / Sv: Tesla bryter forbrukerkjøpsloven
onsdag 25. januar 2023, klokken 15:06
Sitat fra: RubberDucky på onsdag 25. januar 2023, klokken 13:00
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 25. januar 2023, klokken 07:02
Alt står tydelig beskrevet i kontrakten/kjøpsavtalen du signerer når du kjøper bilen. Og du får spørsmål om du faktisk har lest den før du signerer/bestiller bilen.

I Norge har vi noe som kalles angrerettloven. Den gir oss som forbrukere klare rettigheter i forhold til kjøp av varer på nett. 14 dagers angrefrist etter at varen er mottatt. Uansett grunn. Tesla kan ikke fraskrive seg ansvar som gir forbruker dårligere vilkår. Slike vilkår er ugyldige, uansett om du signerer eller ei.

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/angrerettloven
Men i alle dager da - sett deg inn i tråden før du svarer med det samme for andre gang. Det er ingenting av det du skriver som Tesla bryter. Enkelt og greit. Det står også godt beskrevet i kontrakten/kjøpsavtalen du får ved bestilling.
ETTER at du har mottatt varen har du 14 dager hvor du kan levere bilen tilbake (dog innenfor en max km, rimelig nok). "Problemet" til Trond var at han ikke ville vente til han fikk varen før han ombestemte seg. Og der har Tesla satt et gebyr pr dags dato på 2500,- for å kanselere varen FØR du mottar den.
MEN, de som bare spør Tesla får jo også dette refundert FØR de har mottatt varen - de må bare spørre. Og her ligger uenigheten her inne.
Igjen, saken er jo løst: Trond spurte om refusjon på tross av informasjon om gebyret ved bestilling - Trond fikk refusjon.
#102
Tesla / Sv: Tesla bryter forbrukerkjøpsloven
onsdag 25. januar 2023, klokken 07:15
Alt i alt, hva er realiteten i dette det nå lages storm i vannglass av?
Trond spurte - Trond fikk. Ikke vanskeligere enn det...
#103
Tesla / Sv: Tesla bryter forbrukerkjøpsloven
tirsdag 24. januar 2023, klokken 21:57
Tenke seg til at det måtte 4 sider med støy til for noe som ordnet seg så "enkelt"  :laugh:
#104
Sitat fra: Lucaria på mandag 23. januar 2023, klokken 15:46
Det er andre kalipere både fram og bak. De er kjempefine. Sen om man bryr seg eller ikke er noe annet.
Jeg vet ikke, men ser det hevdes det er samme som LR bak nå (var ulik tidligere), bare med et rødt plastdeksel på? Hevdes flere steder, men jeg har ikke bil så jeg kan ikke verifisere.
#105
Ser blå YP er flyttet sist i køen på produksjon nå iht konfiguratoren. Blå står nå med edd juli-august, mens cherry red er juni-aug.
Tror jeg gir opp min blå P ganske snart...  :-\
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA