Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - k1

#76
Sitat fra: Contango på lørdag 25. februar 2023, klokken 11:09
... HW4 vil etter all sannsynlighet gjenopprette parkeringsfunksjonaliteten mangelen på USS fjernet...

Mener du at HW3 biler ikke vil få en tilsvarende parkeringsfunksjonalitet? Da er vel Tesla i trøbbel, da de eksplisitt skriver på sine sider at:
"I en kort periode under denne overgangen vil Tesla Vision-biler som ikke er utstyrt med USS, leveres med enkelte funksjoner midlertidig begrenset eller deaktivert, deriblant:

Parkeringsassistent: varsler deg om objekter rundt bilen når den kjører <8 km/t.
Autopark: manøvrerer automatisk inn på parallelle eller vinkelrette parkeringsplasser.
Summon: flytter bilen manuelt frem eller tilbake via Tesla-appen.
Smart Summon: navigerer bilen til din posisjon eller ønsket sted via Tesla-appen.
I den nærmeste fremtid, når disse funksjonene oppnår likeverdig ytelse med dagens biler, vil de bli gjenopprettet via en serie OTA-oppdateringer av programvare."
#77
Sitat fra: elektro på søndag 19. februar 2023, klokken 23:06
Sitat fra: k1 på søndag 19. februar 2023, klokken 21:45
Sitat fra: elektro på søndag 19. februar 2023, klokken 20:38
Sitat fra: k1 på søndag 19. februar 2023, klokken 20:34
Herre jemini, hvor mange innlegg om parkeringssensor (manglende sådan) har dette tospannet hatt her inne på Tesla forumet?? Blir repetitivt...

Beklager hvis der er et litt sårt tema. Det er frivillig å lese denne tråden.

EDIT: Personlig er jeg veldig utålmodig etter flere svar, da jeg gjerne skulle hatt en Model Y til 500.000. Prisnedgangen har fått fyldig dekning i media, men få later til å ha fått med seg at Tesla har fjernet parksensorene og ikke har noe fungerende system for dette pt. Det synes jeg er litt synd.

Hvis du har noe mer interessant å komme med, så er det topp. Nå er jeg spent!

Du gjør ikke deg selv større ved å legge ord i min munn. Det er overhodet ikke et sårt tema, derimot blir det svært repetitivt å lese det samme om og om igjen fra deg og helgenen, altså det nærmer seg spam. Frivillig å lese, men man vet ikke hva som står i tråden FØR det er lest.
Alle er vel spent på hva Tesla vision løsningen blir, men å gjenta det samme gang på gang gir deg vel ikke akkurat flere svar? Du må bare vente som alle oss andre...
Ærlig talt, så var det du som begynte å ta mannen i stedet for ballen her. Da må du tåle kritikk tilbake. Og du fremstår fryktelig indignert hver gang noen uttaler seg bare litt negativt om Tesla.

Hvis vi ikke kan snakke om at folk åpenbart kjøper bilene uvitende om at de ikke har sensorer, i en tråd som handler om å vente eller kjøpe bil uten sensorer, foreslår jeg at du vender tilbake til menigheten din og venter der.

Nå beriker du vel ikke akkurat bare denne tråden med det samme oppgulpet gjør du vel? Igjen pålegger du meg følelser jeg ikke har; indignert og tidligere sårt for meg... Og menighet? Jeg er slettes ikke noen Tesla "fanboy" hvis det er det du prøver å sikte til. #slutt spammingen
#78
Sitat fra: elektro på søndag 19. februar 2023, klokken 20:38
Sitat fra: k1 på søndag 19. februar 2023, klokken 20:34
Herre jemini, hvor mange innlegg om parkeringssensor (manglende sådan) har dette tospannet hatt her inne på Tesla forumet?? Blir repetitivt...

Beklager hvis der er et litt sårt tema. Det er frivillig å lese denne tråden.

EDIT: Personlig er jeg veldig utålmodig etter flere svar, da jeg gjerne skulle hatt en Model Y til 500.000. Prisnedgangen har fått fyldig dekning i media, men få later til å ha fått med seg at Tesla har fjernet parksensorene og ikke har noe fungerende system for dette pt. Det synes jeg er litt synd.

Hvis du har noe mer interessant å komme med, så er det topp. Nå er jeg spent!

Du gjør ikke deg selv større ved å legge ord i min munn. Det er overhodet ikke et sårt tema, derimot blir det svært repetitivt å lese det samme om og om igjen fra deg og helgenen, altså det nærmer seg spam. Frivillig å lese, men man vet ikke hva som står i tråden FØR det er lest.
Alle er vel spent på hva Tesla vision løsningen blir, men å gjenta det samme gang på gang gir deg vel ikke akkurat flere svar? Du må bare vente som alle oss andre...
#79
Herre jemini, hvor mange innlegg om parkeringssensor (manglende sådan) har dette tospannet hatt her inne på Tesla forumet?? Blir repetitivt...
#80
Model Y / Sv: TMY modellbil
søndag 19. februar 2023, klokken 18:32
Sitat fra: RJK på søndag 19. februar 2023, klokken 17:18
Sitat fra: Handyman på søndag 19. februar 2023, klokken 15:47
Sitat fra: RJK på lørdag 18. februar 2023, klokken 22:55
Sitat fra: Handyman på lørdag 18. februar 2023, klokken 19:44
Sitat fra: RJK på lørdag 18. februar 2023, klokken 18:02
Regnet ut om du får vektavgift på denne? Er vel for rimelig til å få MVA ved registrering, men kanskje denne ikke faller inn under mva-fritaket heller?
;) 8)
MVA-fritaket ble jo fjerne for lenge siden ;-)
Kanskje på denne, men fremdeles mva-fritt på elbiler for de første 500 K NOK. Må da finne en som klassifiseres rett, og koster 500 K maks, før vektavgiften. Så sånn sett fremdeles et eksisterende mvafritak.
Blir vel bare å sette inn batteri og motor så er det en elbil :-)
Er jo elbil allerede, er jo en TMY. Dog, ifølge websiden må du kjøpe batteriene løst. De følger ikke med automatisk. Men hvem kjøper en elbil uten batterier?

;-)



NIO eiere?
#81
Bestilling og levering / Sv: Lakk og levering
fredag 17. februar 2023, klokken 15:13
40k er for meg i overkant mye vs opplakkering etter 5 år. Kjøper av bil tror jeg heller ikke gir 40k mer for en bil uten steinsprutskader vs en med noen små enkle. Hadde selv xpel klar folie på sprutsoner på min forrige, og selv der fikk jeg et par steinsprut som gikk gjennom folien og slo av lakk, men for all del færre enn hvis jeg ikke hadde hatt folie. Ny eier var ikke veldig opptatt av folie eller ikke.

Et siste moment er at ved innbytte hos Tesla ber de deg ta av folien. De vil ikke ha bil med folie inn for videresalg.

Men ja, folie er etter behov. Kjører du ruter med mye fare for steinsprut er det sikkert gull.
#82
Bestilling og levering / Sv: Lakk og levering
fredag 17. februar 2023, klokken 10:03
1. vent til 1.mars og deres investor day- der forventer man en oppdatering på hw4 om når og hvilke modeller. Da vet man kanskje mer - nå er det ren gjetting fra alle kanter.

2. ja forskjell på fargene; multicoat (rød og hvit), samt de nye quicksilver og cherry red forventes nok tykkere lakk da det er mange lag som legges. Ang folie eller lakkforsegling eller begge deler er det også hyppig diskutert rundt om på forumet. Jeg hadde folie på min forrige men gjør det ikke igjen grunnet kost/nytte. Lakkforsegling har like mye for seg uavhengig av bilmerke vil jeg påstå (mer eller mindre).
#83
Model Y / Sv: Vil Tesla skru av parkeringssensorene?
onsdag 15. februar 2023, klokken 17:46
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. februar 2023, klokken 17:30
Alle produsenter som gjør slik må jo regne med at noen reagerer.

VW har store SW problemer og fortjener naturligvis pepper for det. Jeg kan forbanne VW for dette i alle forum uten at noen reagerer,men påpeker en noe negativt om Tesla steiler jo noen hele tiden. Der ting kan bli bedre burde jo alle ha interesse av å få dette kommunisert bredt slik at produsenten kan ta tak i ting.

Altså, når dette får deg til å uttale at det bare er trist som f..., så bør du virkelig få deg andre perspektiver i livet. Og dersom du ikke egentlig mente det slik, ja da har du jo åpenbart en agenda om å snakke ned Tesla, da det ikke påvirker deg på noen som helst måte som VW eier... Det blir bare for dumt  :-1:
#84
Model Y / Sv: Vil Tesla skru av parkeringssensorene?
onsdag 15. februar 2023, klokken 16:57
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. februar 2023, klokken 16:13
Sitat fra: k1 på onsdag 15. februar 2023, klokken 15:32
For mye krisemaksimering og "teorisering" rundt dette med skitne kameraer her på forumet imo. La oss se hva løsningen blir før vi svartmaler noe som helst.

Ja,kundene av FSD har jo blitt godt vant til å vente. En ting er å levere ut biler uten sensorer MEN MED løsning for kamera.Noe helt annet er å levere ut biler UTEN sensor og UTEN løsning for kamera.

Å kjøpe bilen med en løsning enten med eller uten sensorer er helt ok ,men akkurat nå vet ingen hva det blir. Og det er jo her Tesla går sine egne veier og skaper usikkerhet. Hadde man lovet at løsning vil komme innen dd.mm.yyyy så hadde de solgt mange flere biler. Men Tesla tør,vil eller kan ikke. Og det er bare trist som f...

Forventet ikke noen positiv spin-off eller vinkling om noe som helst fra Tesla fra deg nei...
#85
Model Y / Sv: Vil Tesla skru av parkeringssensorene?
onsdag 15. februar 2023, klokken 15:32
For mye krisemaksimering og "teorisering" rundt dette med skitne kameraer her på forumet imo. La oss se hva løsningen blir før vi svartmaler noe som helst.
#86
Altså, se på 1 år. Så har man noen måneder hvor saltsørpe er aktuelt. Så har man der igjen bare noen av dagene i disse månedene hvor kamera blir så bedritent at det ikke kan ses ut av. Javel, da får man stoppe og gå ut før man rygger og tørke av kameraet... Ellers har man speil, vinduer, sidekameraer å bruke.
Jeg kan forstå fordelen med sensorer og hva de tilfører, men jeg kan ikke skjønne krisemaksimeringen jeg leser her på forumet.
Ps, bor selv i Oslo området, kjører til jobb i sentrum nær daglig hvor parkeringen er smal og kjip, og opplever svært sjelden dette med fullstendig ubrukelige kameraer pga skitt som et problem.
#87
Sitat fra: Autowinder på søndag 12. februar 2023, klokken 21:20
Jeg fikk ikke angrerettskjema uansett om jeg ikke prøvekjørte. Det har noe med netthandel tror jeg, og årsaken at men ikke har sett hva man får. Er mulig annerledes når man går i «butikken» og sparker i dekkene og prøvekjører, da er det jo ikke et rent nettkjøp. Så de kan kanskje ha forskjellsbehandlingen på det tørre.

Lov om opplysningsplikt og angrerett... definerer jo dette gjeldende ved fjernsalg.
Og dersom selger ikke opplyser om angrerett har kjøper 12 måneder pluss 14 dager angrefrist.
Jfr §21

Siste siden i din bestillingsavtale inneholder angrerettskjema - alle får den når de bestiller bilen. Bestillingsavtalen din finner du på din kontoside.
#88
Sitat fra: MaxQ på fredag 10. februar 2023, klokken 18:43
"bedre kjøp" og eneste argumentet er egentlig pris? I såfall er det med skyggelapper for alt annet negativt - sånn sett en ubrukelig konklusjon.

Om reell rekkevidde kun skiller 3 mil, så vil jeg si at det ikke hindrer kjøp av ID.5 målt mot model Y. Prisdifferansen kan faktisk være verdt det om en ser på øvrige ulemper ved Tesla eierskap.

Tja, 165k i prisforskjell er en ting.
Synes ellers tabellen viser andre tydelige forskjeller, som bagasjeromsplass, hengervekt, ladehastighet, effektivitet, osv.
Så er det jo opp til hver enkelt å vektlegge hva som betyr mest til slutt i valget man tar i to tilsynelatende konkurrerende biler i samme segment TMY vs ID4/5 GTX.
#89
https://www.nettavisen.no/tesla-model-y-long-range/volkswagen-id-5/elbil/test-tesla-model-y-vs-volkswagen-id-5-gtx/f/5-95-900817

Pluss og minus
Tesla Model Y
Pluss: Kjøreegenskaper, forbruk, pris
Minus: Simpelt interiør

Volkswagen ID.5 GTX
Pluss: Komfort, kjøreegenskaper, lydnivå
Minus: Pris

"Bedre kjøp
Dette er to biler som byr på mye av det samme, som også tydelig treffer godt hos publikum. Model Y ligger litt foran med lavere forbruk, langt kraftigere motor, stabile «over lufta»-oppdateringer og frunk.

Og nylig skjedde det noe som virkelig gjør at det er lett å velge den foran GTX.

Vi snakker selvfølgelig om en kraftig barbering av prisen. Drøyt 70.000 kroner ned for Model Y Long Range gjør at startprisen kryper langt under prisen på ID. 4 GTX og ID. 5 GTX.

I tillegg er det lite ekstra å putte inn i Teslaen. Den er langt på vei ferdig utstyrt, mens ID-ene, som testbilen, gjerne blir påført en del ekstrautstyr som påvirker prisen.

De to testbilene ender dermed med svært ulike sluttsummer. Og selv om GTX er mer komfortabel på langtur, er det helt umulig å si noe annet enn at Model Y, per i dag, er et langt bedre kjøp."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA