Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tor Erik

#1
Model Y / Sv: 2019 TM3 vs. 2022 Model Y
onsdag 13. april 2022, klokken 11:27
Som Arne1 nevner så er ikke jeg plaget av noe støy i Model Y (2022 modell). Syns den er rolig nok. Kjører med Nokian 19.
Ellers er jo bilen litt stivere enn kanskje flere er vant med. Men personlig synes jeg det kler den fint. Morsom bil å ratte. Ellers har vi en ID.3, og har nylig eid en ID.4 (GTX). Om jeg skal rangere de etter hvilke jeg foretrekker å sitte bak rattet i, først Tesla Y (1), ID.3 (2) og ID.4 (3). ID.4 GTX med adaptiv understell var nok hakket mer isolert fra veien. 
#2
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: TMY Hjulstøy!
torsdag 17. mars 2022, klokken 12:48
Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 11:50
Sitat fra: Tor Erik på torsdag 17. mars 2022, klokken 08:54
Sitat fra: Grenadier på torsdag 17. mars 2022, klokken 05:21
Vi har bestilling på Y inne, etter noen prøvekjøringer i Oslo-området. Jeg har tidligere sittet på en del i en Model 3 2019-modell, som jeg syntes bråkte fælt. Men 2021 Y syntes jeg var mye bedre. Og 2022-modellen har vel fått dobbelt glass bak også.

Hva tenker dere generelt om støyen i Y? Er den virkelig så ille må da? Håper jo ikke det, med tanke på bilen som er bestilt   8)

Jeg hentet Y for noen uker siden. Den støyer ikke mye. Men over veldig ruglete asfalt så vil det forplante seg litt, kanskje noe mer enn ID.3 vi har.
Ellers har jeg knirking fra bak som kommer over større ujevnheter, type store fartsdumper. Ikke irriterende og lar det ligge til det evt kommer tydeligere frem over tid.
Med forbehold: Jeg har ikke hatt noen skikkelig lang tur med den enda.
Hadde ID3 som leiebil et par dager nylig, kom da fra Y 1,5 time tidligere, og 1,5 time fra jeg leverte ID3 til jeg kjørte Y igjen, og det første jeg merket meg med ID3 var at den hadde MERKBART mer støy med piggfrie CVC7 på det jeg tror var standardstørrelse (gjetter 17"), enn min egen Model Y på 255/40-20" CVC7. Minnet om e-Niro. Mye skarpere støy fra asfalten som føltes som det kom gjennom dørene eller noe. Selv i de lave hastighetene i Bergensområdet og ut på Sotra.
Ja, når jeg tenker litt mer over det så er det nok mer hjulstøy fra ID.3 (kona som kjører den). Men føler allikevel at veldig grov asfalt forplanter ser mer i Y enn i ID.3. Men ikke ofte jeg treffer på det. Ellers syns jeg kjørekomfort virker bra nok. Ikke noe ubehagelige smell over skarpe dumper etc. Merker at det sitter mye isolasjon rundt omkring. Og den er mer morsom å kjøre enn ID.4 GTX (som jeg hadde før). Gleder meg litt mer til hver tur. Og plassen er helt perfekt (slipper skiboks som jeg måtte ha på ID.4)!
#3
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: TMY Hjulstøy!
torsdag 17. mars 2022, klokken 08:54
Sitat fra: Grenadier på torsdag 17. mars 2022, klokken 05:21
Vi har bestilling på Y inne, etter noen prøvekjøringer i Oslo-området. Jeg har tidligere sittet på en del i en Model 3 2019-modell, som jeg syntes bråkte fælt. Men 2021 Y syntes jeg var mye bedre. Og 2022-modellen har vel fått dobbelt glass bak også.

Hva tenker dere generelt om støyen i Y? Er den virkelig så ille må da? Håper jo ikke det, med tanke på bilen som er bestilt   8)

Jeg hentet Y for noen uker siden. Den støyer ikke mye. Men over veldig ruglete asfalt så vil det forplante seg litt, kanskje noe mer enn ID.3 vi har.
Ellers har jeg knirking fra bak som kommer over større ujevnheter, type store fartsdumper. Ikke irriterende og lar det ligge til det evt kommer tydeligere frem over tid.
Med forbehold: Jeg har ikke hatt noen skikkelig lang tur med den enda.
#4
Model Y / Sv: Hvordan blir neste leveranse av Model Y?
tirsdag 15. mars 2022, klokken 12:11
Min vin 236xxx viser 495. Vognkort sier y5ld under typegodkjenning/variant, som noen mener er ny 82.
#5
Model Y / Sv: Hvordan blir neste leveranse av Model Y?
mandag 14. mars 2022, klokken 08:43
Sitat fra: geear på fredag 11. mars 2022, klokken 20:38
De skal vel ha 82 nå mot 77 kWh tidligere? Hva vises som estimert rekkevidde hvis du drar ladegrensa til 100%?

Min september 2021 viser typisk 496-503 km eller noe rundt der. De som kom nå bør vel vise iallfall 20 km mer.
Min viser omtrent det samme, 495-ish. Hentet for 1 uke side. Og har alt som er nevnt tidligere m Ryzen etc etc.
Bilen står ute. Så vet ikke om det har mye si på visning eller ikke. Jeg har ikke ladet den til mer enn 80% siden jeg fikk den.
#6
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
mandag 21. februar 2022, klokken 22:34
Sitat fra: skumlerud på mandag 21. februar 2022, klokken 22:06
Sitat fra: Tor Erik på mandag 21. februar 2022, klokken 15:25
Eks. på dansk registrert 2022 https://www.nummerplade.net/nummerplade/cz83651.html. Totalvekt 2619 KG
Eks. på dansk registrert 2021 https://www.tjekbil.dk/nummerplade/CZ83651/overblik. Totalvekt 2371 KG

Beklager, dette forsto jeg ikke? Er ikke dette linker til opplysninger om samme bil fra to ulike tjenester?
Takk. Beklager :) Mente https://www.tjekbil.dk/nummerplade/DG86782/overblik for 2022.
#7
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
mandag 21. februar 2022, klokken 15:25
Eks. på dansk registrert 2022 https://www.nummerplade.net/nummerplade/cz83651.html. Totalvekt 2619 KG
Eks. på dansk registrert 2021 https://www.tjekbil.dk/nummerplade/CZ83651/overblik. Totalvekt 2371 KG
Samme som i Tyskland og alle andre EU land, så vidt jeg kan se. Eneste var noen fra Sveits som nevnte i tff-forum.de at de ikke hadde fått økt nyttelast, men satt med gamle verdier (samme vekt som 2021 - som også er forskjellig fra 2021 til 2022). Sveits er ikke med i EU/EØS. Vegvesen forholder seg til hva produsenter melder sentralt til EU, vil jeg tro. Vil være veldig merkelig om ikke de samme verdiene blir for Norge.
#8
ID.4 / Sv: Produksjon og levering av GTX
onsdag 29. september 2021, klokken 14:07
Produksjonen skal gå fort. For min del stod den en stund på steg 7 (rundt uke 32-33, om jeg husker rett), kanskje 1-2 uker for å vente på deler. Så <1 uke etter produksjon for å vente på transport fra Tyskland. Bilen kom vel til Norge rundt uke 37, og jeg hentet fredag 24 sept.
#9
ID.4 / Sv: Erfaringer etter levert GTX
mandag 27. september 2021, klokken 10:44
Etter 4 dager med GTX, Mangan Grey, ALT utstyr:
Positive:
- Veldig behaglig å kjøre. Veldig stille. De adaptive demperne gjør stor forskjell fra maks til min.
- Mer enn nok krefter. Spesielt 30 til 70 går fort, etter det så dabber det litt av. Vil tro de kommer med en oppdatering der? AWD i USA sies 0-60 på 5.4. Og jeg merker at de holder mye igjen på starten.
- Behagelig og gode seter (top sport) med masasje :) 
- App-en fungerer overraskende bra. Mangler jo litt der enda. Men klarer eks. å sende fra navigasjon i app til bil (som mange sier ikke funker). (jeg var sikker på den skulle være dårlig - så satt den som positiv)
- Veldig Tesla romslig i kupe, som jeg liker.
- Forbruk virker bra.
- + masse mer

Forbedringer?
- Litt jalla fester for led lyset på bagasjerom. Skuffet der.
- UI kunne vært noe bedre. Går raskt nok nå med 2.3 oppdateringen. Men de kunne gjort mer. Kanskje fått mer forbruksdata frem i displayet, foran fører. Det kommer sikkert noen oppdateringer som vil gjøre alt litt bedre - får vi håpe.
- Ryggekamera er OK, men syns oppløsningen kunne vært et hakk bedre.
- Lyden er faktisk ikke så ille, men savner kanskje litt mer bass når jeg vil spille litt ekstra høyt. Men generelt mer enn bra nok.

Jeg trodde jeg aldri skulle si det, men det blå interiøret har faktisk begynt å falle i smak.

Alt i alt en topp bil.
#10
ID.3 / Sv: Skru av automatisk opplåsing
lørdag 21. august 2021, klokken 13:33
Jeg hadde en ID.3 over helgen og ble litt gal av denne funksjonen. Det gikk fint å skru det av i infortainment, husker bare ikke hvor. Utrolig fin bil å kjøre :)
#11
ID.4 / Sv: Hvilken rekkevidde får du?
fredag 06. august 2021, klokken 12:52
Jeronan. Jeg har selv eid Tesla Model S og Model 3. Resultatene nevnt over her stemmer ganske bra med mine observasjoner. Fra det jeg har lest og observert (ref. bl.a. Bjørn Nyland sine tester) så kommer man langt i en ID.4, om ikke hastigheten er for høy (gjelder alle). Og ikke så mye kortere enn Model 3 jeg eide (2019 modell), gitt normale norske hastigheter.
#12
ID.4 / Sv: LED vs LED matrix - er lyspakken verdt det?
onsdag 04. august 2021, klokken 12:02
Takk for at du la til bildene her! Ikke stor forskjell. Men vil nok være mer merkbart under kjøring. Mao full LED bør være bra nok gitt besparelse på 18-ish tusen kr. Overgang fra halogen til full LED vil nok merkes betydelig (ref. lenken over).
#13
ID.4 / Sv: LED vs LED matrix - er lyspakken verdt det?
onsdag 04. august 2021, klokken 11:16
Jeg var litt i tvil når vi skulle bestille ID.3. Men når jeg fikk høre at standard LED har automatisk av/på for fjernlys (disclaimer: har det ikke "skriftlig") så var saken ganske klar, spar 18.000. For vår del blir dette en "bybil" hvor de fleste veier er opplyst, mao behov for "superlys" er ikke så påtrengende. Ellers kan du se Bjørn Nyland sine tester på YouTube hvor han tester både standard LED og Matrix (begge ID.4).
EDIT: Bilen er altså bestilt men ikke ankommet. Så har ikke fått testet std LED enda.
#14
Hvordan får du med krok?
#15
ID.4 / Sv: Id4 4 hjulstrekk
torsdag 29. april 2021, klokken 14:04
Sitat fra: Zoe2017 på torsdag 29. april 2021, klokken 12:15
Vi har bestilt, med neste alt utsyr. Jeg syns prisen er fortsatt OK på bilen og utstyrspakkene (bortsett fra setene). Overgang fra 10 år gammel V70 med god bagasjerom og takrails, så ID4 eller Enyaq var nærmest til dagens løsning som vi er fornøyde med.
Hvilke farge ble det? Usikker på Kings Red Metallic eller den mer vanlige Mangan Grey Metallic  :-\
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA