Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - olavxxx

#406
Ellers synes jeg det er litt rar tilnærming, først sier du at man ikke trenger mer rekkevidde, så sier du at (en utfaset variant av) X of eTron går for kort på Autobahn.

Det er få land med så lav snitthastighet som Norge på motorvei, men klart 200+ er ikke mulig i eTron, siden den går maks 200 km/t, så der har man ikke valget en gang.

Men det fins en sammenligning på autobahn som jeg kan finne frem, der X90D testes mot eTron. Jeg mener 90D gikk ca 20 prosent lenger hvis jeg husker rett.

Men 90 er faset ut for flere år siden, 100 selges i dag og 100 får nå mer effektive motorer og mest sannsynlig model 3 batteritech, antageligvis også større kapasitet og lavere vekt per energienhet.

Nytt interiør er også forventet for både S og X.
#407
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 09:03
Elbiler fungerer ikke i autobahn-hastighet.

I 200km/t holder en Model X i teslabjørn sin test bare 100km og da har han kjørt fra 99% til 13% på batteriet.


https://m.youtube.com/watch?v=ojUFPKgs6iI

Og en e-tron er testet på samme måte og holdt ca 12,5 mil i 200km/t. Det sier seg selv at man foretrekker diesel eller bensin om man ofte ligger i 200 km/t.


https://m.youtube.com/watch?v=NE2HSfC0f8k

Slik sett må man ha 3-4 ganger så stort batteri som i dag.
For å si det slik vil ikke innføringen av elbiler gå uten eventuelle forbud av fossile biler. Det håper jeg aldri vil skje da jeg forguder flotte bensinbiler. Kjører selv mye V8 og det er noe helt annet enn å kjøre elbil, selv om jeg liker begge deler til hvert sitt bruk.
Igjen er det her to forskjellige tester, gjort på forskjellige tidspunkt og forskjellige forutsetninger. eTron har også misvisning på speedometeret, så den kjører lavere hastighet enn den viser, der Tesla viser svært nøyaktig.

I tillegg har TeslaBjørn en høy km Model X P90D. P serien til S og X bruker ca 10 prosent mer strøm enn vanlig S og X. Så en vanlig. X90D går ca 10 prosent lenger enn XP90D. Dette pga. En veldig kraftig bakre motor på P utgavene som gjør at de kan akse 0-100 på rundt 3 sekunder.

Klart at både eTron og X vil for mange ha for kort rekkevidde på Autobahn, men husk at X100D går veldig mye lenger enn XP90D. 100 har 98 kWh utnyttbar kapasitet, 90 pakken har
81.8 kWh usable.

Så selv om XP90D skulle gå ca som en eTron i 200 km/t, har X100D faktisk 20 prosent mer utnyttbar kapasitet. Så i tillegg er den 10 prosent mer effektiv enn P modellen som Teslabjørn kjører. Altså blir "summen" 30 prosent.

Men klart at Model 3 er før superlader v3 visstnok raskest å kjøre i 180-190 km/t på Autobahn, men med superlader v3 kan man kjøre enda raskere og komme raskere frem. Raskere kjøring betyr selvsagt oftere lading, men mindre tid brukt på kjøring.

Men jo mer luftmotstand man har, jo mindre effektivt blir det å kjøre fortere. Men dagens X er også veldig bra på aerodynamikk, men man må huske at CD tallene ikke bare må ses på alene, det er også det at Tesla kan slå av ene motoren og i tillegg må CD tall ses i sammenheng med bilens frontareal.

Men Audi har en lang vei å gå med aerodynamikk. Tesla er klasseledende der, men selv om S og X har samme CD tall, er S mindre og derfor har mindre drag. Mens Model 3 er jo umulig å slå i høy fart av andre elbiler som selges til mannen i gaten. Jeg tar selvsagt ikke hensyn til dedikert elektriske formel 1 biler osv..
#408
Model 3 / Sv: Verdifall på Model 3
søndag 07. april 2019, klokken 09:32
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 09:13
Om man skal begynne ked utslipps-diskusjon må man ta med utslipp ved produksjon med frakt av deler til og fra fabrikker før montering også og frakt av biler på store ekstremtutslippende dieselskip og trailere før levering. Da blir plutselig f eks amerikansk elbil også ganske lite miljøvennlig i forhold til å kjøpe en tysk dieselbil.

Det mest miljøvennlige er å kjøpe en bil som allerede er produsert og bruke den lite. Men da får noen andre solgt sin gamle bil og bestiller ny så da er man «like langt»...

Hadde det ikke vært for at VW/Audi har veldig mye kobolt i batteriene sine (75 prosent mer enn Tesla): https://www.teslarati.com/tesla-model-3-batteries-cobalt-volkswagen/

Samt en annen sak er at eTron ikke bare har mye mer kobolt, men rekkevidde er mye kortere enn Tesla, derfor blir utslipp per km kjørt desto høyere. Her ser man jo hvor langt eTron kommer med 95 kWh pakke:
https://d2t6ms4cjod3h9.cloudfront.net/wp-content/uploads/2019/04/range.png

Altså 33 mil kommer eTron, som er kortere enn en Leaf med mye mindre batteri og mye mindre enn Tesla.

Så selv om Tesla fraktes fra USA, skal det også påpekes at skipsfrakt per bil transportert faktisk er den reneste fraktmetoden, det forurenser mye mindre enn å ta biler på lastebiler.

Er veldig få biler som kommer på tog....
#409
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
søndag 07. april 2019, klokken 09:29
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 08:24
Poenget her er vel at EPA er ganske streng for E-tron vs andre EPA. Model 3 performance har f eks 490km EPA - skulle like å se om det stemte med min kjøring.
E-tron oppnår sin EPA med tung gassfot og har til og med samme rekkevidde som EPA vinterstid.
Så EPA kan nesten regnes som en slags minimum for e-tron.

Forskjellen mellom egolf og etron er i praksis at e-tron har minst dobbel rekkevidde av egolf, selv om EPA-tallene tydeligvis sier noe annet. Så da er EPA justert ned eller strengere for E-tron enn for E-golf. Eventuelt motsatt; snillere for e-golf enn for e-tron. Jeg har begge bilene så det er ganske lett å vite for meg.
Tesla fikk EPA til å justere ned rekkevidde for Model 3. Så de er ikke snillere, EPA gir et tall, så kan produsent be om å justere det ned noen få prosent, lurer på om det er maks 7 prosent.
#410
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
søndag 07. april 2019, klokken 09:27
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 08:53
Husk at forbruksmåleren i Tesla ikke hensyntar varmetap slik e-tron sin etter all sannsynlighet gjør.
Svakheten til tester som dette er at de regner ut rekkevidden utelukkende basert på forbruket de oppnår inne i bilens instrumenter som dermed kan bli noe forskjellig.

Å kjøre bilene fra 100% med oppvarmet batteri til 0% er det veldig få testere som har gjort til nå. Og e-tron har jo ikke opplevd sommer enda.
Jo, Tesla viser kapasitet som er låst pga. Kulde/intern motstand. I tillegg telles aircondition og alt annet med når man er i drive eller nøytral.
#411
Model 3 / Sv: Teslabjørn krasjet sin TM3P på isbane
søndag 07. april 2019, klokken 09:22
Hvis man ser på TeslaBjørn som en fabrikk, må fabrikken ha råvarer og slite ut maskineri for å produsere noe som selges. Her er råvarer da biler og han produserer VLOGS. Så han må knuse noen egg, men samtidig kan han da selge kake og med salg av kake får han flere egg.

Så at bilene taper verdi på det er egentlig slik det må være.
#412
Model 3 / Sv: Teslabjørn krasjet sin TM3P på isbane
søndag 07. april 2019, klokken 09:09
Svarer deg uten sitat nå :P
Så det ikke blir så lange innlegg.

Jeg har bare eid to Teslaer og begge er kjøpt ny. Men på S og X er det ubegrenset km og 8 år garanti. Så en eldre modell med mye misbruk som nærmer seg 8 år ville nok prises deretter vil jeg anta.

Men strengt tatt mye farligere å kjøpe en brukt RS6 med litt km, turboer osv er veldig dyrt på de bilene.

Videre er det jo mest trøbbel for batteri de som alltid lader til 100 prosent. Teslabjørn har vel fått nytt batteri i X også, så ser sånn sett ikke at det er verste kjøpet så fremt bilen er priset rett ift km-stand og teknisk tilstand.

Men nå gikk jeg fra X til 3P, som Teslabjørn også har gjort. Men bilen hans er jo klart verdt mer enn 0 kr, det er jo fremdeles en veldig rask SUV med hengerfeste, mange seter osv. Men at den ligger litt under snittet i bruktpris må man nok forvente ift bruken.
#413
Model 3 / Sv: Bitrate Spotify
søndag 07. april 2019, klokken 09:04
Sitat fra: Fornybarbil på lørdag 06. april 2019, klokken 20:34
Hvis du tegner abonnement og streamer gjennom tlf tror jeg du får 256 kbps, men det er ikke sikkert bluetoothen kan overføre så bra kvalitet. Det får noen andre svare på.

Ellers har jeg lest at lossless musikk på minnebrikke er måten å teste anlegget på
Android støtter i alle fall høy kvalitet over blåtann. Jeg har ikke så god kjennskap til iPhone. Ellers kan man også ta musikk på minnepinne/SSD disk.
#414
Model 3 / Sv: Virker jeda for noen av dere?
søndag 07. april 2019, klokken 09:03
Ville heller bestilt 12V hurtiglader til sigarett-tenner
#415
Model 3 / Sv: Teslabjørn krasjet sin TM3P på isbane
søndag 07. april 2019, klokken 09:00
Sitat fra: Øyst1 på søndag 07. april 2019, klokken 08:54
Sitat fra: olavxxx på søndag 07. april 2019, klokken 08:37
Sitat fra: Øyst1 på søndag 07. april 2019, klokken 08:28
Prisoverslag fra Tesla på 2300 euro. Kan fort bli dyrere da skadene så ut til å gå litt innover.

Men Tesla Bjørn er kjent for å ikke ta så godt vare på bilene da, om ikke annet tester han dem til det ytterste. Nå selger han Optimus Prime, men er det en bil jeg ikke ville kjøpt er det den. For det er en misbrukt bil, og vel dokumentert misbruk også.
Han fikk XP90D gratis for henvisninger, han fikk før det en SP90D gratis for henvisninger. Begge ble nok solgt for over 0 kr. Så fikk han nylig en SP100D gratis for henvisninger. Jeg tror han har en roadster 2 innkommende også.

Model 3 har han betalt for, men han har nok sikkert hatt credits fra refferal og i tillegg tjener han på slike episoder pga det gir flere visninger, så får han donasjoner på Livestream osv.

Så selv om det koster penger, så er dette gull for TeslaBjørn. Det er jo tross alt jobben hans å kjøre rundt i elbiler, så han lever av engasjement og alle liker å se slikt.

Men klart kjedelig å være uten bil en stund, men ser ut til å være begrenset til plasten.


Vet ikke om du misforstod innlegget mitt, for det var ikke ment som kritikk av selve kanalen hans og det arbeidet han gjør. Er fullstendig klar over at bilene han kjører, foruten Model 3 er biler han har tjent til seg.
Han er drivende god på å lage artig underholdning. Jeg har sett stort sett alt han har lagt ut.

Poenget mitt var, at for å lage god underholdning, presser han bilene lengre enn det som sunt er. De blir tidvis misbrukt. Ja, det skaper gode inntekter for kanalen, men det er ikke biler jeg ville kjøpt brukt.
Neida, misforstod ingen ting. Uten at han drev på slik, hadde han ikke hatt bilene. Så jeg bare påpeker det er litt hønen/egget. Men det er jo bra at han tester slikt, jeg huske feks han testet hva sol skjer om man setter biler i R mens man kjører. Mange lurer sikkert, men ikke vil teste.
#416
Model 3 / Sv: Teslabjørn krasjet sin TM3P på isbane
søndag 07. april 2019, klokken 08:48
Dekktester bør gjøres kontrollert ja, samtidig på samme bane, med identiske biler med g-måler osv. Så bør de kontorollmåles med et "fasit dekk" for å vite at det ikke er avvik på bilene. Ideelt sett bør bilene være like gammel/gått like langt.
#417
Model 3 / Sv: Når får vi oppdatering til AP/FSD?
søndag 07. april 2019, klokken 08:45
Jeg testet navigasjon på autopilot i går, synes den virker bra ift det lille jeg har testet hittil. Fikk den til å kjøre avkjørsler osv. Det kom også opp punkt i rundkjøringen, men den klarte å kjøre gjennom rundkjøringen også. Var ingen biler der og veldig stor rundkjøring, så jeg tenkte jeg skulle teste (jeg skulle avkjøring nr. 2).

Den lå i EAP når jeg bestilte da, men ble vel flyttet til FSD. Men vet ikke om jeg har fått FSD pakken enda, men FSD for min del vil da få nye features når lys og skilt kommer snart.
#418
Model 3 / Sv: Verdifall på Model 3
søndag 07. april 2019, klokken 08:40
Sitat fra: gruffalo på lørdag 06. april 2019, klokken 23:19
Dieselbiler slipper ut CO2.  Det er ikke riktig at de har null utslipp,  selv om de har null Nox.
Det er også PM2.5, PM1 osv. Små partikler fra eksos som går ufiltrert inn i lungene og videre inn i blodet. PM1 fokus kommer mer i tiden fremover, hittil har man primært fokusert på PM2.5 og store PM10.
#419
Model 3 / Sv: Teslabjørn krasjet sin TM3P på isbane
søndag 07. april 2019, klokken 08:37
Sitat fra: Øyst1 på søndag 07. april 2019, klokken 08:28
Prisoverslag fra Tesla på 2300 euro. Kan fort bli dyrere da skadene så ut til å gå litt innover.

Men Tesla Bjørn er kjent for å ikke ta så godt vare på bilene da, om ikke annet tester han dem til det ytterste. Nå selger han Optimus Prime, men er det en bil jeg ikke ville kjøpt er det den. For det er en misbrukt bil, og vel dokumentert misbruk også.
Han fikk XP90D gratis for henvisninger, han fikk før det en SP90D gratis for henvisninger. Begge ble nok solgt for over 0 kr. Så fikk han nylig en SP100D gratis for henvisninger. Jeg tror han har en roadster 2 innkommende også.

Model 3 har han betalt for, men han har nok sikkert hatt credits fra refferal og i tillegg tjener han på slike episoder pga det gir flere visninger, så får han donasjoner på Livestream osv.

Så selv om det koster penger, så er dette gull for TeslaBjørn. Det er jo tross alt jobben hans å kjøre rundt i elbiler, så han lever av engasjement og alle liker å se slikt.

Men klart kjedelig å være uten bil en stund, men ser ut til å være begrenset til plasten.
#420
Model 3 / Sv: Teslabjørn krasjet sin TM3P på isbane
søndag 07. april 2019, klokken 08:26
Han tjener det nok inn på donasjoner og cash for visning på YouTube, fins mange som lever av YouTube. I tillegg har han antageligvis forsikring.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA