Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - olavxxx

#16
Sitat fra: Link på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:54
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:08
Kommer visst mange biler i februar, men er sikkert mange som bestiller for tiden også. Så litt vanskelig å si. Men du har jo valgt sikkert en av kombinasjonene som produseres mest av, så kan godt være at du får en rask match.

Takk for svar! Jeg er fornøyd hvis den kommer innen utgangen av juni; når som helst før det, blir en bonus. Stort steg opp fra min 2001 modell Toyota Yaris.
Ja, det blir litt av et løft.
Jeg har aldri kjørt Yaris selv, men jeg har kjørt mye Turbo Volvoer.
Samboeren hadde en Avensis 2005 når jeg sommeren 2017 fikk en Model X.

Da var ungen ganske nyfødt, så jeg tenkte jeg skulle ha en elbil som krysset av alle boksene.
Men samboeren nektet å kjøre den pga den var så gigantisk. Så hun fortsatte med Avensisen.
Xen ble kjørt bare 12.000 km på ett år, så jeg soglte den og kjøpte en 3P i stedet.

Den har vi hatt fra mars 19 til januar 2023.
Brukt ca 80.000 Km. Den var morsom hver dag :)

Jeg er egentlig mest glad i 3P, men det er to svakheter med 3P:
1) kan ikke ha hengerfeste på P utgaven av 3
2) det er en sedan, denne svakheten ble da ekstra stor i 2022 når ungen begynte å sykle mer.

Fremdeles er egentlig bilstørrelsen og gokartfeelingen i 3 det jeg liker best (da i 3P).
Så 28. des 2022 fikk jeg ut en 2023 VIN YP fra Berlin.

Alt i alt så er bilen bedre enn 3P på alle måter, med unntak av kjørefølelse (gokart) og aksen + toppfarten.
Men ellers er alt bedre, men klart jeg gikk fra en 2019 til en 2023 VIN.

Så man kan faktisk kjøre en YP fra berlin på 21" hjul og den er mer komfortabel enn 3P på 19" hjul.
Det er noe med understellet/demperne. 3P sine er veldig "hoppete". Jeg kjørte derfor en stund på KW V3 på 3P også.

I YP så føler jeg at man har "alt", det eneste jeg savner er å sitte nærmere bakken :P
Og aksen fra 3P, på papiret er det ikke så mye forskjell - men følelsen av aksen i en 3P er jo helt annerledes.
Jeg vet det ikke er den raskeste Teslaen, det vil jo være Plaid med god margin.. Men det er veldig stor forskjell på 3.3 vs 3.7 sekunder. 3.3 gir deg 1g i aks, da føler du det godt i brystkassen.

Men sånn ellers er alt bedre på YPen.
Klart at en 2023 3P vil være mye bedre enn 2019 3P jeg hadde også, har jo skjedd mye der over de årene.
#17
Sitat fra: Link på tirsdag 24. januar 2023, klokken 19:53
Bestilte hvit LR med svarte seter og 20" i går, 23. jan. Det står estimert levering feb - mar. Jeg er ny når det gjelder Tesla og vet ikke om man kan stole noe særlig på estimatene. Ser i tråder fra fjoråret at det fint kunne ta 6-9 måneder for folk å få bilen sin. Tror dere situasjonen er annerledes  nå?
Kommer visst mange biler i februar, men er sikkert mange som bestiller for tiden også. Så litt vanskelig å si. Men du har jo valgt sikkert en av kombinasjonene som produseres mest av, så kan godt være at du får en rask match.
#18
Model Y / Sv: Hvor blir '23 Y SR produsert? Hvilke seter?
tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:07
Sitat fra: heiho på tirsdag 24. januar 2023, klokken 14:30
Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 24. januar 2023, klokken 14:26
Vet ikke svaret på det du spør om, men har du prøvesittet begge? Er forskjellen så stor?

Prøvesittet begge. Ja, faktisk så er det en del forskjell. De nye setene med ekstra søm virker å ha mer støtte/virker fastere og bedre.
Ja, da er det en Berlinbil du vil ha.
Du kan jo se på en brukt LR, hvis budsjettet ditt ikke er på nivå med ny LR. Tror det blir mulig med noen røverkjøp innimellom på brukte LR.

Men det må være en fra Berlin.
#19
Litt kjedelig at de fjernet en feature før ny var på plass, men jeg ville fremdeles kjøpt en 2023 VIN om jeg var deg.
Årsaken er at det er masse forbedringer du får med på kjøpet.
#20
Model Y / Sv: Nyttige og bra deler til Tesla model Y fra Alixpress
tirsdag 24. januar 2023, klokken 12:33
Bare et lite tips om at de her er ganske billig hos TSLA:
https://shop.tesla.com/no_no/product/model-3_y-brett-til-oppbevaring
#21
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekk Model Y
tirsdag 24. januar 2023, klokken 12:09
Jeg synes R5 i 21" på YP er veldig bra, både mtp grep og støy.
Nokian er ofte ganske effektive på rulling/forbruk også.

Jeg har da en 2023 VIN YP fra Berlin, men den er ganske stille på 21" vinterhjul.
Til den prisen er det umulig å slå hjulsettet, men jeg synes det kanskje er litt "kjedelige" hjul.

Men skal man ha kulere hjul, må man nok opp i 50-60K på tredjepartsmarkedet tenker jeg.
#22
Model Y / Sv: Erfaring hvitt interiør?
tirsdag 24. januar 2023, klokken 12:07
Trodde jeg svarte her i går.
Jeg kjøpte min første elbil i 2017 (X), det ble da hvit X med hvitt interiør.
Hvit/hvit komboen var jo det som fikk meg til å se på Tesla i utgangspunktet.

På den tiden var hvit ekstra kostnad for lakk også.
Var egentlig fornøyd med interiøret, men bilen var for gigantisk.
Så jeg solgte den i 2018 og bestilte en 3P som jeg fikk mars 2019.
Den var også hvit/hvit, igjen var hvit lakk ekstrakostnad.

Når jeg nå kjøpte en Berlin YP, så ville jeg ikke ha hvit lakk igjen.
Følte at jeg hadde hatt "nok" hvit lakk, selv om jeg var fornøyd med kvaliteten og finishen, menville ha følelsen av å ha noe helt nytt :P

Så jeg bestilte en blå YP med sort interiør og inkludert AP.
Men da ble den pushet til 2023, så kom jo moms og vektavgift, så derfor la jeg inn bestilling på en hvit YP med sort interiør.

Jeg synes fremdeles det er litt synd jeg endte opp med hvit lakk igjen, men det får nå bare være :P
Interiøret er jeg fornøyd med sort, men jeg kommer til å hive matt karbon over "treverket" på dash og dører.

3Pen tok jeg å kjørte 80.000km og hadde den nesten 4 år.
Da var det litt blått på førersetet, var alltid forsiktig med å vaske jeans.
#23
Model Y / Sv: Vurderer å selge min MYP
tirsdag 24. januar 2023, klokken 00:00
Sitat fra: tklev på lørdag 21. januar 2023, klokken 22:23
Trodde også lydsystemet var bedre på Performance, men var innom Tesla og selgeren der mente iallefall det var lik lyd. Ble litt kjedeligere å velge performance da😱

Long Range seiler opp som det klart «mest for pengene» i 2023. Ser markedet oversvømmes av inventory og brukt.. er nok mange som har spekulert i flipping.. Blir nok vanskelig å få tilnærmet nypris frem til det værste nyttårs-rushet går over..
En ting er hva som er fornuftig, en annen ting er hva som er gøy :-P
#24
Sitat fra: k1 på mandag 23. januar 2023, klokken 15:21
Ser blå YP er flyttet sist i køen på produksjon nå iht konfiguratoren. Blå står nå med edd juli-august, mens cherry red er juni-aug.
Tror jeg gir opp min blå P ganske snart...  :-\
Jeg ville sittet på den frem til den skal leveres i alle fall, se an.. Kanskje du får noe morsomt som du ikke forventer :-)
#25
Model Y / Sv: Performance varmeapparat sluttet å virke
mandag 23. januar 2023, klokken 23:37
Krysser fingrene og tærene fremdeles :-P Fremdeles ingen issues her.
Men jeg har ikke vært inne i servicemenyen å sett.

På generelt basis vil jeg bare si at bilen oppleves som skuddsolid ift 2019 3P jeg hadde før.
#26
Model 3 / Sv: Bytte fra 2019 LR AWD til ny 2023 RWD
fredag 20. januar 2023, klokken 08:59
Jeg tror jeg heller ville kjøpt en "pent brukt" 3P med lav km på finn, enn å kjøpe en 2023 RWD.
Nå er tiden "riktig" for å kjøpe brukt Tesla, særlig P-modellene.
#27
Model Y / Sv: AWD vs RWD
fredag 20. januar 2023, klokken 08:57
Forresten angående Y på bane:
https://electrek.co/2020/06/16/tesla-model-y-performance-supercar-time-racetrack/
(coilovers + camber bars + spacers + andre bremser)
Relativt "små mods" for en banebil med andre ord, ikke noe interiør ribbet eller noe.

Det der var jo før den fikk track mode også (det kom i desember 2022), som nok vil hjelpe mye på banekjøring :-)

Men spørsmålet er hva man snakker om når man snakker om "rask" bil, snakker man om rundetider eller 0-100, snakker man om 0-250km/t? Eller en kombinasjon på bane? En YP er jo rask nok til å vinne 0-201 meter - siden bilene kan bli diskvalifisert for å kjøre for fort. Men det fins jo selvsagt biler som er raskere 0-201 meter.. Men kjører man bare bånn gass, så diskes man jo :P

Så jeg vil vel egentlig påstå at YP er rask på bane, særlig når den uten track mode og små mods kan leke med 911 GT3 som er hardcore banerigget. Med litt interiør fjernet så vil den jo være enda raskere.

Men forskjellen fra YP ned til YLR er ganske stor da, men det skal sies at YLR på bane også gjør det veldig bra med små mods. Og selvsagt så går jo en 3P enda bedre på bane med coilovers osv :-P Og klart man kan kjøpe en hardcore racebil som går raskere på bane, men da er det jo mange ganger prisen - og en bil man ikke kan kjøre t/r barnehagen osv.
#28
Model Y / Sv: AWD vs RWD
fredag 20. januar 2023, klokken 00:46
Sitat fra: Panda4u på søndag 15. januar 2023, klokken 16:28
Sitat fra: peterka på lørdag 14. januar 2023, klokken 18:07
Hadde aldri valgt noko annet enn Tesla Y Performance. Herleg følelse å ha røde kaliprer og carbonspoileren.  Litt status i forhol til LR og denne kjipe bakhjulsdrevne Y. Går som eit uvær også, men er det lite gryn i lommeboka så skjønner eg at ein går for noko billigere. Da er jo Leaf eit alternativ også.

Går jo ikke akkurat så forbanna fort den p utgaven da.. 0-100 kanskje. Men det er det. Og når er det kult? Jo typ 3-5 ganger, så er man lei. Elendig på bane også btw 🙂. Klokt valg nå er LR utgaven.PS, de røde kaliperne er samme som sitter på LR 😉
Spørs hva man sammenligner med, klart at 3P jeg hadde var mye mer gokart (særlgi når jeg hadde den på kw v3). Men Y Performance krenger veldig lite og den henger veldig bra. I Elgtest så tar jo en Y LR samme hastighet som en 3P (ja, Y LR!). YP er nok enda bedre i elgtest.

Elgtest er jo på en måte "gokarttesten", som da tester hvor lett en bil mister grep eller eventuelt velter.
Men hvor bra den går på bane, spørs litt da. YP har jo track mode som 3P og S Plaid har.
Så man kan justere på balanse og oppsettet, kjøle ekstra osv. Man får jo da mulighet for å beholde power lenger under aktiv bruk på bane.

Hvordan den rangeres på bane ift andre biler vet jeg ikke.
Men jeg mistenker at ingen i samme prisklasse klarer å touche den - av SUVer.
Klart at 3P vil jo ha fordel av lavere vekt og lavere tyngdepunkt.

Men plattformen til Y vil jeg si er bedre, stivere, gigacasts osv.
Får håpe de lager en fully casted 2 performance awd med hengerfeste :-P
#29
Model Y / Sv: Spylere
fredag 20. januar 2023, klokken 00:42
Hold inne knappen til de er gått frem/tilbake, ikke bare trykk en gang kort.
Så må du bruke viskervæske laget for vinter, samt jeg blander inn "klare sikt" i spylevæsken.

Da er det veldig bra resultat.
Men du må som sagt av han andre: fjerne is..
SPylerne skal "slippe ut" fint på ruten, det er ikke sånn gammeldags spray.
#30
Model Y / Sv: Vurderer å selge min MYP
fredag 20. januar 2023, klokken 00:40
Sitat fra: Leifen1980 på torsdag 19. januar 2023, klokken 20:57
Innbyttetilbudet fra Tesla på 348k var for øvrig for en grå MY med hvite seter. 27k km og ettermontert hengerfeste.
De er nok ikke så interessert i den, men je tror nok den er verdt mye mer enn 350.. :-)
Hvis det er uoriginalt hengerfeste montert, så vil de kalkulere inn å tilbakestille bilen til original.
Samme hvis du mangler originale hjulene, da trekker de fra kanskje 15.000 per hjulsett eller noe.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA