Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rolf Gjerdsjø

#451
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekk
mandag 24. juli 2017, klokken 12:19
Sitat fra: litium på mandag 24. juli 2017, klokken 10:43
Jeg har fått tilbud på 18,500,- for 4 stk 19" hjul med Conti dekk - noen som har fått bedre tilbud en dette noe sted?

Litt avhengig av hvilken felg du får med, så er dette helt OK pris. Jeg betalte 16.000 for Yokohama IG50, men kunne fått det ned mot 14.000 om jeg valgte andre felger. Det var på Megahjul i Oslo.
#452
Bestilling og levering / Sv: Levering august - september 2017
mandag 24. juli 2017, klokken 00:23
Sitat fra: Somni på søndag 23. juli 2017, klokken 21:11
Ikke bare endringer i premium, smart luft er også standard. Min bil uten premium kommer til å bli et sort får på finn om noen år.
Heldigvis har jeg bare 15.000 i depositum. Tilsvarende config, men med premium, luft og oppgradert lader koster nå 6000 mindre. Så da er det nye 3 mnd å vente på bil  >:(

Hvordan er din konfigurert? Med showroom discount på min ble den ca 15k billigere enn om jeg hadde bestilt den ny nå. For meg vil totalkostnad inkludert tap av depositum og leiebil (minilease) i ekstra ventetid beløpe seg til rundt 45k. Så mye taper man neppe på å ikke ha luftfjæring.
#453
Lading av Tesla / Sv: Kostnader ved rødt stikk (400V TN)
søndag 23. juli 2017, klokken 20:17
Sitat fra: 1000kwh på søndag 23. juli 2017, klokken 19:17
Kanskje mulig å bruke den ene ledningen på egen kurs?

Uansett, må ha elektriker på befaring. Men det er lettere sagt enn gjort. Ingen svar eller ikke tid er visst standardsvaret om sommeren :P

Det kommer jo helt an på hvor den kabelen går  ;) Men den må uansett om den faktisk går til sikringsskapet ditt legges om - du kan ikke ha to separate kurser gående igjennom en slik boks.
#454
Sitat fra: Lacaixxa på søndag 23. juli 2017, klokken 17:53
Blir helt feil å bruke en krone i egenkapital når renten er 0.25%. Månedlig kostnad blir dekket av løpende inntekter. Det verste er vel å bruke cash uten å spare opp verdifallet. Da blir man fattigere for hver måned, samt at alternativkostnaden i akslemarkedet fremdeles er 6-7%

Helt feil blir det ikke, fordi det er krav om minst 20% egenkapital. Så litt må du putte i uansett.
#455
Lading av Tesla / Sv: Kostnader ved rødt stikk (400V TN)
søndag 23. juli 2017, klokken 18:51
Sitat fra: 1000kwh på søndag 23. juli 2017, klokken 17:13
Jeg forklarte dårlig. Hvis du ser på bildet så kommer det to stk ledninger inn, men bare én av de brukes. Den andre er bare blendet av. Men hvis den som er blendet også går på samme kurs er det vel ikke noe vits å lage dedikert elbilkontakt ut av den?

I og med at de går inn i samme koblingsboks er det for samme kurs, så denne er i så fall lagt opp til noe helt annet eller utvidelse på eksisterende kurs (om du skjønte hva jeg mente).
#456
Lading av Tesla / Sv: Kostnader ved rødt stikk (400V TN)
søndag 23. juli 2017, klokken 16:57
Litt usikker på hva du spør om, men det ser ut som om du har 1 kurs ut i garasjen. Den vil normalt ta med seg utelys som er montert på selve garasjen.
#457
Model 3 / Sv: Model 3 vs Model S - Kjøpe eller ikke kjøpe
søndag 23. juli 2017, klokken 16:53
Jeg bestilte før config (og pris) ble endret, så en tilsvarende bil nå vil være som følger:

- 75D
- Stoffseter
- Deep Blue metallic
- Glasstak (for å få soltak og feste for takstativ)
- Premium pakke (inkl nå Ultra HiFi, bio defence mode, vinterpakke mm)
- Std 19" Slipstream
- Oppgradert Autopilot
#458
Model 3 / Sv: Model 3 vs Model S - Kjøpe eller ikke kjøpe
søndag 23. juli 2017, klokken 15:33
For oss ligger det an til både og. Planen var først å gå for Model 3, men med to små barn blir den nok litt snau som sedan. Så nå er planen å gå for S (bestilt) og om det er så vellykket som jeg håper blir firma-Mondeoen til en Model 3 når leasingen på den er ferdig (går da over til billønn + km).
#460
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oppgradert lader?
lørdag 22. juli 2017, klokken 21:59
Sitat fra: spirrevipp på lørdag 22. juli 2017, klokken 21:57
Mener du må ha 25A kurs for å få full hastighet med 400V nett. Jeg har 400V nett og 16A kurs, det gir 11 kW.

Kraftselskapet (evt. installatør) var ikke noe særlig gira på å tillate mer enn 16A, men det er egentlig like greit - mer enn raskt nok.

Ja for pokker, tasta feil på kalkulatoren - rettes nå.  :)
#461
Sitat fra: olavxxx på lørdag 22. juli 2017, klokken 21:52
Ryktet på teslaforum er at nye ytelsen var mulig ved å øke amper (amper * volt = watt), at den derfor kan ha ca samme effekten som 90D med lavere volt.

Det gir mening, men samtidig så har de første 75D'ene faktisk kommet med 85kWh/400V batteri. Min står med spec-kode med 75-batteriet (den befinner seg p.t. i Panama-kanalen ifølge MarineTraffic), så jeg er spent på om det allikevel dukker opp flere biler med den batteripakka.
#462
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oppgradert lader?
lørdag 22. juli 2017, klokken 21:50
Sitat fra: krister461 på lørdag 22. juli 2017, klokken 21:39
Ikke veldig praktisk mtp at Tesla ikke kan utnytte mer enn 8,4 kw på 230V...

Kan den ikke lade på 3-fase 230V? I så fall er jo den oppgraderte laderen veldig av akademisk interesse for de fleste av oss, 400V er jo ikke så voldsomt utbredt (ca 20% av norske husstander om jeg ikke husker feil).

Men for å utnytte 16,5 kW fullt ut på 400V kreves da en kurs på 3x25A (17,3 kW). Da skal man uansett ha et ganske solid elektrisk anlegg i huset for å kunne dele ut såpass til bilen.
#463
Men siden performance-oppdateringen av 75D gjør at den er nær på hva 90D yter, og når den såvidt jeg kan se har samme DU som 90D, så tilsier vel det 422 hk?
#464
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oppgradert lader?
lørdag 22. juli 2017, klokken 21:37
Forskjellen er maks 16,5 kW kontra 11 kW på vanlig hjemmelading og AC, men det påvirker ikke hastigheten for Supercharger eller CHAdeMo.
Skal du får utnyttet mer enn 11 kW hjemme må du ha en kurs til bilen som er minst 3x32A på 230V (det gir drøyt 12 kW) sånn for å ha et praktisk bilde på det.
#465
Sjekket selv, og jeg har fått drøyt 41k i showroom discount, hvilket betyr at bilen kommer på 713k (uten vinterhjul, som jeg har kjøpt utenom). Sjekket så hva en ny bil ville kostet, da inkl luft, og den ville kommet på snaut 728'. Legg på tap av 15k i depositum, og "prisen" for luftfjæring ville blitt 30k. I tillegg ville leie av annen bil i den ekstra ventetiden lagt på 12-14k til, og da blir det veldig dyr luft, særlig når jeg ikke egentlig trenger det likevel. Og jeg tviler veldig sterkt på at det utgjør 42-44 laken den dagen bilen skal selges igjen.

Har ikke sett noe til dette nye baksetet og hva som er bedre, men ungene våre er såpass små (hhv 3 år og 2,5 uker) at de uansett skal sitte i barneseter i mange år fremover.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA