Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rolf Gjerdsjø

#31
Sitat fra: marcob på mandag 23. november 2020, klokken 11:49
Ja, 80 km synes jeg også bør være nok. Så den videoen fra Danmark var bekymringsverdig.

Det er ikke å bekymre seg for, 80 km er ikke i nærheten av nok helt enkelt. Ikke engang med preconditioning. Og der er heller ikke noe særegent med Model 3. Dette er en erfaring du gjør deg ganske fort som elbileier.

Men normalt er dette ikke noe tema engang, fordi når du lader bilen hjemme trenger du ikke å stoppe så tidlig. Skal du til et sted hvor du ikke kan lade sørger du for å ta hurtigladingen mens batteriet er varmt.
#32
Sitat fra: Thomas Longva på mandag 23. november 2020, klokken 01:25
Vet ikke hvor mye man skal legge vekt på en video, men hvis dette er det nye batteriet, så håper jeg ikke denne hastigheten er vanlig. Kan med fordel spole frem til ca 5:00

https://www.youtube.com/watch?v=7NTexF6SQCU

Ser i kommentafeltene at han hadde kjørt 80 km og ikke hatt preconditioning på batteriet, i +6 grader. Så filmen viser egentlig mest av alt hva man kan forvente av et kaldt batteri, som forsåvidt kan være nyttig nok, spesielt for de som er uerfarne med elbil.
#33
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
fredag 06. november 2020, klokken 19:07
Sitat fra: Zara på fredag 06. november 2020, klokken 18:37
Sitat fra: helge89 på fredag 06. november 2020, klokken 15:42
Da får du et nytt VIN-nummer. Gjerne uten beskjed.

Bilen blir reparert og utlevert til en annen senere.

edit: avhengig av omfang da selvsagt.

Mener du at man kan risikere å betale full pris for en tidligere skadet bil der skaden er reparert/skjult?

Ja, dette er helt normalt å gjøre. Transportskader skjer innimellom, og bilene fikses før utlevering. Du vil i praksis aldri få vite eller se at det har blitt reparert noe.
#34
Sitat fra: lars667 på onsdag 04. november 2020, klokken 22:05
Jepp, vil nok holde  seg 10k høyere i pris på bruktmarkedet bare for minnepinnen alene :)

Ikke glem sorte dørhåndtak på toppen av minnebrikka! Så tenker nok at bare der ser vi på 22k, minst!  :laugh:
#35
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
tirsdag 03. november 2020, klokken 10:36
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 03. november 2020, klokken 10:02
Samtidig er det vanskelig å vite hvor mange som skal bytte ut sin TM3. Folk er vel generelt fornøyd, og nå som verdifallet begynner å normalisere seg, kan det hende at mange velger å beholde TM3 et år eller to ekstra. Eventuelt ha TM3 som bil nr 2, og kvitte seg med fossilbilen/stasjonsvogna eller en annen eldre elbil.

Her er du ved en viktig kjerne. Det har skjedd utallige ganger tidligere at det har kommet en mer attraktiv modell på markedet, uten at biler som allerede er på veien opplever et krakk. Spesielt ikke når den som er på markedet både er populær blant private kjøpere og velfungerende.

At Model 3 vil gå ned i pris, som alle andre bruksgjenstander, er det ingen tvil om. Også at den ligger noe høyt akkurat nå, dels pga få biler tilgjengelig. Men noe krakk fordi Y kommer? Det tror jeg er usannsynlig, selv med en betydelig økning av biler til salgs.
#36
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
tirsdag 03. november 2020, klokken 10:30
Sitat fra: Almis på mandag 02. november 2020, klokken 16:15
Har hatt bilen ute på finn i noen dager nå. Det er helt utrolig hva folk byr.. Altså, den ligger ute til 389 noe som gjør den til den billigste m3n i Norge og jeg har fått bud nede i 320 000. Latterlig.

Det kommer veldig ofte noen av disse luringene, nesten uansett hva du legger ut på Finn. Bare å ignorere dem eller i beste fall ønske dem lykke til videre.
#37
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
søndag 25. oktober 2020, klokken 19:20
Sitat fra: PS2dude på lørdag 24. oktober 2020, klokken 22:58
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 24. oktober 2020, klokken 21:20
Jeg hadde samme problem med bagasjeluka, og i ett enkelt tilfelle fungerte «Polestar dance» (sett bilen i Drive, så i Park, lås den og hold alt av keyfob 20-30 meter unna bilen i en halvtimes tid), men som regel ikke. I mine tilfeller ellers fikk jeg den til slutt opp om jeg dro i den samtidig som jeg brukte åpneknappen på fangeren. Endte til slutt med at Bilia bytta låsekassa på den.

Takk for info. Når det gjelder bytte av låsekasse, var det da en avtale via polestar eller gikk du direkte til Bilia? Utfordringen er vel ikke å få det fikset, men å fysisk komme i kontakt med Polestar.

Gikk direkte til Bilia. Sendte melding om det til Polestar, men fikk ikke svar før etter nesten 4 uker. Da hadde Bilia hatt den inne to ganger for samme problem allerede.

Å gå direkte til Bilia er nok måten å få ordnet ting mest effektivt på.
#38
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
lørdag 24. oktober 2020, klokken 21:30
Sitat fra: TeslaJan på lørdag 24. oktober 2020, klokken 13:19
I forhold til antall Model 3 som er solgt i Norge så synes jeg det er få biler til salgs selvom det har økt mye den siste uka. Det er vel snart 20.000 solgte Model 3 i Norge og rundt 300 til salgs.

Ser man på f.eks. Jaguar I-Pace så er det vel solgt rundt 5000 biler i Norge og det ligger rundt 170 til salgs. Altså mye høyere % I-Pace til salgs i forhold til Model 3.

Tyder vel på at folk er fornøyde med bilene sine..

Nå kjenner jeg ikke Jaguaren så godt, men i utgangspunktet er ikke 300 biler av 20.000 spesielt mye, tvert imot egentlig. Det også en generell tommelfingerregel at biler som er populære i privatmarkedet som nye, er også populære som brukte.

Prisene kommer til å justere seg noe, men neppe dramatiske utslag. At Model Y kommer er veldig godt kjent og jeg tipper at det vil prises inn i bruktprisene på 3 gradvis over de kommende månedene.
#39
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
lørdag 24. oktober 2020, klokken 21:20
Jeg hadde samme problem med bagasjeluka, og i ett enkelt tilfelle fungerte «Polestar dance» (sett bilen i Drive, så i Park, lås den og hold alt av keyfob 20-30 meter unna bilen i en halvtimes tid), men som regel ikke. I mine tilfeller ellers fikk jeg den til slutt opp om jeg dro i den samtidig som jeg brukte åpneknappen på fangeren. Endte til slutt med at Bilia bytta låsekassa på den.
#40
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
lørdag 24. oktober 2020, klokken 21:16
Sitat fra: oivindg på lørdag 24. oktober 2020, klokken 11:55
Jeg har forstått det slik at ABRP oppdaterer forbruksdataene for hver bilmodell fortløpende, og at de første estimatene som ligger inne er veldig grove. Muligens basert på hva andre leverandører oppnår av rekkevidde ut fra WLTP-tallene sine, noe vi har sett ikke er representativt for Polestar 2, dessverre.

Men uansett er det vel et godt forslag, at folk i tillegg til å beskrive rute, fart, terreng osv. legger inn ruta i ABRP og oppgir hvor mange prosent av dette de faktisk klarte å oppnå.

Jeg har god erfaring med ABRP fra tidligere, men da jeg tok turen og så hvordan den bommet, så la jeg merke til at de hadde brukt de forbrukstallene Polestar oppgir. Den blir nok retter opp i, men det kan bli en utfordring at forbrukstall tilsynelatende spriker ganske mye fra bil til bil.
#41
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
lørdag 24. oktober 2020, klokken 11:43
Sitat fra: Contango på lørdag 24. oktober 2020, klokken 10:17
Jeg støtter også rapportering fra «virkeligheten» men har en bønn i så måte. Det er særs vanskelig å vurdere individuelle rapporter fordi samme tur kan ha store variasjoner avhengig av alle variablene vi alle kjenner til. For meg er det viktigste om ABRP estimatene stemmer sånn omtrent. Om det er store variasjoner bilene imellom (hvilket jeg sterkt betviler) er det også litt enklere å finne ut av det mot ABRP enn kun ved en rapport fra en legg til eller fra hytta. Det vil uansett hjelpe alle som enten har bilen eller vurderer den å se at det er stabilitet i forbruk og drift - om den bruker mer enn forventet eller ikke.
For egen del er Polestar utelukket som alternativ til Teslaene fordi den subjektivt sett oppleves som ustabil. Men det er derfor jeg følger med her.

Jeg har forsøkt, men interessen var veldig liten her inne. Da jeg brukte ABRP bommet den kraftig, men BMS fungerte godt nok på samme turen til at den estimerte riktig på navien.
#42
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
lørdag 24. oktober 2020, klokken 11:40
Det er ganske åpenbart at vi som har beskrevet hva vi opplever av rekkevidde og andre problemer har truffet et sårt punkt. Når personangrep kommer tett så kan du være trygg. Men når det i tillegg klages på at jeg, som solgte bilen for FEM dager siden, «agiterer» fordi jeg ikke har skiftet mening om hva Polestar bør gjøre, så, blir det litt desperat. Særlig når der kommer fra samme bruker som vil ettergå en privat bruktbilhandel vedkommende ikke var en del av.   :o

Men ja, jeg tok konsekvensen av at Polestar ikke har levert det jeg betalte for, og solgte den. Eneste utfordringen er at de har ennå ikke greid å hoste opp en fungerende Type 2-kabel og et takstativ, som den nye eieren nå dessverre går og venter på.
#43
Polestar 2 / Sv: Reell rekkevidde og ladehastighet
fredag 23. oktober 2020, klokken 20:23
Sitat fra: Polestar på fredag 23. oktober 2020, klokken 19:38
Som nevnt, fint å få avklart at du agiterer for en sak du ikke er berørt av. At du har problemer med å skjønne logiske poeng kan vi være enige om. Du kan legge til grunn du har samme manglende evne til å forstå sammenhengen mellom WLTP og reell rekkevidde.

Ble det litt brysomt når ikke alle her er fanboys?  :-* Skjønner at det ikke er lett om dagen, men det blir nok bra etterhvert, tøffen. ;)
#44
Skoda Citigo iV / Sv: Plass til barneseter?
fredag 23. oktober 2020, klokken 19:11
Supert, takk. Da bør den kunne fungere som nr 2-bil en måneds tid.
#45
Sitat fra: TiLT på fredag 23. oktober 2020, klokken 08:37
Vet du om Model 3 har FG-godkjent tyverialarm og gjenfinningssystem?

Finnes begrepet FG-godkjent alarm fremdeles? Har knapt hørt noe selskap bruke begrepet på 15 år. De fleste gir fordeler for orginalmontert alarm, og det har Model 3. Gjenfinningssystemet er jo i prinsippet der, men det er ikke ment som tyverisikring og vil neppe gjøre noe forskjell for forsikringsselskapet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA