Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hemi

#781
Model 3 / Sv: Model 3, 2021, med eller uten FSD?
mandag 16. november 2020, klokken 13:07
Jeg har hatt FSD på 2 tesla, nr 3 som er i bestilling er uten. *nynne på lei av å bli lurt*
#782
Model 3 / Sv: Performance vs Long range - Kjørekomfort
mandag 16. november 2020, klokken 13:05
Samme grunn til at folk velger bmw m3, over en 340, og at høy ytelses sedaner/couper og lignende er en greie.

Overaskende mye TM3P på banekjøring om dagen også.
#783
Model 3 / Sv: Model 3, 2021, med eller uten FSD?
mandag 16. november 2020, klokken 01:08
Da er spm, om bilene var like, lik km spec og alt, hadde du betalt 60k mer for den med FSD? 40k? 10k? 5k?

Eller bare valgt den med FSD siden de koster det samme.
#784
Sitat fra: RJK på søndag 15. november 2020, klokken 23:34
Mulig, men jeg går ikke rundt og husker hvor folk sier de er fra eller holder til. Hadde det stått i signaturen din kunne man tatt det som utgangspunkt.  ;)


Med utgangspunkt fra Oslo, så snakker man t/r ca 400 km, og så legger man til 100 km på diverse småkjøring. Kan du lade der oppe, så ville jeg sagt at alt som gir deg ihvertfall 350 km rekkevidde burde holde greit. Men om du altså nekter å lade før du kommer hjem igjen, så kan vi si rundt 650 km, pga lavere forbruk når du skal hjem igjen. Da tror jeg at jeg har gitt rikelig med tillegg for kjøreforhold og kulde.


Skal du absolutt ha takboks eller ski på takstativ, så må du legge til i snitt 15 % ekstra rekkevidde, og jeg har utelukket henger med flyttelass (ditt store "elbilproblem" om jeg har forstått grunnlag for å gå tilbake fossilt) og høyfartskjøring (20++ fra fartsgrensen).


Men altså, det er ladere i Hemsedal man kan prøve å få ladet på mens man handler siste rest på vei opp, eller på endel av denne småkjøringen der oppe. Dessuten, tipper de fleste har schuko-kontakt på veggen, så det må vel gå greit å definere som nødlading i en periode, til du har fått montert opp lovlig schuko-kontakt for elbillading, om det er din egen hytte. Med forbehold om at du ikke må parkere et sted unna hytta, der du ikke har lademuligheter.

Ikke alle har bilparkering utenfor hytteveggen, så lading utgår. Har ladet i hemsedal flere ganger med elbil da jeg har kjørt mye opp og ned nødvendigvis, det er tragisk, type 2 kontaktene fulle av snø og is, hurtigladere ut av drift,. Bruke masse tid på det er også alltid ett ork, samt man har jo ofte tilbud om en øl eller to i lunsjen, litt vin her og der osv,  hurtiglading tar mindre tid ca alltid dessverre, men særs lite gøy populære datoer.  Men det finnes jo ingen biler med de andre SUV egenskapene, så rekkevidden er jo bare ett av problemene i rekken.

Takboks er en greie på små sedaner, mens med Y feks kunne det ha gått litt bedre, ett evigvarende problem er da at skiene mine er 188-195, så å få de i coupe uten at de stikker ut og frem er og blir =)#"¤%)#%=. Igjen veldig deilig med SUV, da går det på flere av de, det gikk problemfritt på G wagen, og ymse amerikanske SUV jeg har hatt, og ca akkuratt på landcruiserne.

Min model 3 hadde snitt på 217 over 20k+ km sist jeg sjekket, litt lei av produsenter som juger på forbruk, skulle jo ha vært 135-150?  i teorien.   Jeg har vært nede i så lite som 10% gjenstående ved ankomst til hemsedal når det er kaldt.

Lusekjøre  under fartsgrensen og lage kø for å få fine forbrukstall er ikke ett alternativ, lite er så flaut som å lage kø fordi du må kjøre sakte for å komme frem i drittelbilen din fordi du har vært en gjerrig dust ved kjøp.
#785
Sitat fra: Ferry på mandag 16. november 2020, klokken 00:11


Skal det være 20 minus hele veien, begge veier og hele uka? Tror du skal slite med å finne en tidsperiode som matcher. Oslo har vel ikke hatt 20 minus siden elbil kom i vanlig bruk.

om vi sier -5, kommer du noe nærmere i anbefalingen din?
#786
Model 3 / Sv: Performance vs Long range - Kjørekomfort
søndag 15. november 2020, klokken 23:37
model 3 er ingen S klasse, thats for sure, men den er overaskende OK.

Forskjellen mellom LR og performance er ikke så stor heller på komfort biten. Iaf ikke stor nok til at det skulle telle negativt for en performance.
#787
Model 3 / Sv: Model 3, 2021, med eller uten FSD?
søndag 15. november 2020, klokken 23:36
Hadde bilen ute i 3? uker ish før det ble salg, han som endte med å kjøpe den til nesten prisforlangende (solgt av forhandler for meg) vurderte den opp mot en annen, men min var rett og slett finere i lakk og interiør, samt uskadde felger. FSD var ikke ett beslutningstema, pris/finish var. Jeg timet salget mitt bevisst før battery day, og nye horder av biler kom. så kom jo nye priser, rente med mer, og jeg var veldig godt fornøyd med å ha solgt.

TM3P med 2 sett org 20, og faktisk alt utstyr ;)


450 i innbytte var knallbra, hadde ikke giddet finn da eller privatsalg.
#788
90% av de i hemsedal kommer fra oslo eller bergen, så blir litt ett fett, jeg kommer dog fra oslo 
#789
Jeg drømmer om elektrisk SUV som kan erstatte cayenne' jeg har nå, og klare TR hemsedal i -20 + småkjøring der oppe 1 uke, uten angst.

#790
Model 3 / Sv: Model 3, 2021, med eller uten FSD?
søndag 15. november 2020, klokken 22:56
Du får ikke igjen så mye som 1 krone for FSD dessverre. Jeg hadde regnet 10-20k ved salg, men det ble 0.
#791
ID.3 / Sv: Altfor høy pris på ID3
søndag 15. november 2020, klokken 12:49
Elbiler gjør at man havner på merkelige kjøp man ellers aldri hadde gjort.

Gleder meg til vi kan kjøpe elbiler, på lik linje med fossil, utfra rekkevidde behov, størrelse innvendig for folk/bagasje, hengervekt osv. Evnt kanskje bare har lyst på noe sportslig i hverdagen
#792
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 14. november 2020, klokken 22:03
Jeg har prøvd autoparkering mange ganger, alltid uten hell, skal sies at parkeringene mine der jeg trenger sånn ofte er håpløst trange og det er mye jukking. Summen klarer jo ikke 5mm høydeforskjell inn og ut av garasjen
#793
Model Y / Sv: Videresalg av reservasjon
lørdag 14. november 2020, klokken 22:01
Sitat fra: geear på lørdag 14. november 2020, klokken 20:42

Basert på beskrivelsen regner jeg med det er en suv fra Stuttgart. I så måte sammenligner du biler i vidt forskjellige verdener. Jeg har heller ikke spesielt stor interesse for Y, men bilen din koster fort et par hundre tusen per år å eie og bruke, mens en Y kanskje vil ligge på 30-50k, så sammenligningen blir ganske fjern.

Du er første som gjetter rett, så det er jo bra! :) som du sier er nok ikke kostnadene helt like, men min TM3P kostet over 10k i tap per mnd i snitt, (2x20 og FSD som eide regnestykket) men hadde jo flaks og solgte før prisfall etter info på ny modell, den hadde jo fort tapt seg 100 til på 1-2 mnd til. Viser dessverre at P og FSD+ org felger = 100% borkasta penger, men var jo gøy å småsladde litt og sånn, bilen var jo bra.
#794
Tesla SW og AP / Sv: Teslaen var på Autopilot da det smalt.
lørdag 14. november 2020, klokken 04:18
De får legge veiarbeid og slikt nær broer/overganger, da bremser den som F.
#795
om du har boliglån, får du 100% fullfinans, bilbransjen er haier, alle får billån.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA