Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hemi

#556
Model 3 / Sv: Den første tiden - Tanker Opplevelser Spørsmål
fredag 29. januar 2021, klokken 00:15
Min sorte var alltid finfin, kjørte den fra tesla hvor den hadde vært på "klargjøring" og rett på 1 ukes bilspa med ceramic coating hvor den var på faktisk klargjøring og korreksjon før coating ;)

Gjorde samme med nye bilen som erstattet teslaen og, er så drastisk mye enklere bilhold med slike produkter, enn det som var mulig før.
#557
Om du unngår 90-100-110 soner bør det vel gå kanskje, og unngår snø, slaps, motvind.
#558
var ikke så kaldt i snitt, men var peaks på -26 i gol og -22 på ustaoset, og -8 ved avgang.

Bilen stod i oppvarmet garasje, og var "tvangsvarmet" i appen for mest mulig rekkevidde.

Betyr jo også at det hadde blitt vel spennende om de i det hele tatt kom frem, om de startet med kald bil, kaldt batteri, ute.

Det var 3 menn i bilen, alle over 100KG + bagasje, ingen skiboks eller noe som bremsa.

#560
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Har Leaf gått ut på dato?
onsdag 27. januar 2021, klokken 18:44
"god bil" med elendige seter og mangel på rattjustering?

2021 og selge biler med chademo, manglende BMS... krise!
#561
ingenting på taket
#562
Sitat fra: Banon på onsdag 27. januar 2021, klokken 13:54
Hei,

Usikker på om det blir riktig å legge et spørsmål om rekkevidde her, men forsøker meg som nokså fersk bruker.

Vurderer innkjøp av etron 55 modell 2020, men litt usikker på om rekkevidden dekker mine behov. Kjører strekningen Stavanger - Voss (Stavanger-Aksdal-Odda-Hardanger-Voss) nokså ofte, og lurer på om noen har innspill til hvorvidt jeg vil kunne kjøre dette strekket på vinteren uten å lade. Total kjøreavstand er vel omtrent 28mil. Ser for meg 19' tommere for best mulig rekkevidde, men avhengig av skiboks. Bilen vil være familiepakket med bagasje for en helg.

Fraværet av motorvei taler vel for økt rekkevidde, men noe dårlig landevei vil kunne gi lavere flyt enn optimalt (særlig i Hardanger).

Noen som har erfaring med tilsvarende avstander og forbruk vinter?

Venn fikk sin nye sportback 55 nå nylig så de testet da ut en "langtur", de forvarmet på bærumsverk hos han og dro avgårde med 100% lading og 3 i bilen + bagasje, og kjørte til ustaoset uten stopp, ganske nøyaktig 21 mil,, fulgte fartsgrensene (ganske mye lav fart med unntak av 90 sonen), kom frem med 20 km i reserve. var -22 når de kom frem, så kaldt mye av turen.



#563
Elbiler i media / Sv: Årets elbilsuksesser – og skuffelser?
tirsdag 26. januar 2021, klokken 19:29
det var 100%+ prosent utnyttelse av parkeringsplassen, kan si det slik at 4 destinasjonsladere ikke hadde holdt, vi var der 30 min før bakken åpnet, og det var da allerede godt fyllt opp.

mye av turene jeg har ellers er i gokk basicly, så destinasjonsladere løser ikke mitt behov. Skal jeg bytte til elektrisk igjen må jeg ha faktisk 50 mil, og SUV.
#564
Elbiler i media / Sv: Årets elbilsuksesser – og skuffelser?
tirsdag 26. januar 2021, klokken 11:13
Trenden går feil vei på elbilbytter i vennegjengen, enda en bytter sin 75D i ny x5 nå. Fler ser endret bruksmønster, man bruker bare bilen til lengre turer primært da det er mye hjemmekontor, og kollektivt for de i sentrum, eller sykling.

Folk er litt lei av lademaset og som du sier skal hit og dit og vil ikke lade hele tiden, med bomringfordelene fjernet + parkering, skal ofte ikke mer til for folk som kanskje ikke gjorde det fordi de stemte MDG og ville redde verden, men utelukkende fordi det var så ekstremt gunstig økonomisk. Når det ikke lenger er det, ser man på hva man ønsker seg i en bil og da er det masse plass og komfort fort som vinner.

Vi kjørte TR hafjell på dagstur i helgen, 43 mil, snittfart over 100 og -4 til -8 grader, dvs også under 2 timer i bilen + nedkjøling av bil med full skidag. Får du til det i elbil er nok mye gjort. Vi fikk også alle folk i bilen, med all bagasje ( 6 par ski,  fler over 190cm, 5 par støvler etc) siden vi kjørte SUV. I en moderne fossilbil brukte vi da litt over kvart tank bare! . Har fortsatt igjen 70+ mil i rekkevidde når vi kom hjem, og slapp stopp på turen. Med det sagt bytter jeg til elektrisk igjen, når noen lager en fullverdig SUV, med plass og som tar henger, ikke bare joller for barna. 

Ref "straffe fossil enda mer" uttalelsene.. En skikkelig SUV godt over 1 million, og det er eneste grunnen til at man drar inn såpass mye penger til statskasssa, og grunnen til elbil ikke har både full mva og avgift.
#565
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
mandag 25. januar 2021, klokken 14:58
motorvei + kulde ER relevant, samme er ladehastighet når bilen er kald.

ref jeg hadde hafjelltur i helgen, snitthastigheten dit er imponerende høy og 3 siffer, selv med 2 stopp  og ymse småkjøring. 110 sone ca hele veien.
#566
Kanskje det er ledig plass på bilfrakter? koster bare noen få tusenlapper
#567
BMW i3 / Sv: Priser på brukte i3
mandag 25. januar 2021, klokken 10:48
Sitat fra: JorgenM på mandag 25. januar 2021, klokken 10:19
Ja da ble det jaggu meg i3 på meg igjen. Ønsker å skåne i-Pace for all småkjøring til hestestall, skole osv.
Har egentlig savnet den hele tiden siden vi solgte den.

Blir en hvit 60Ah med HK-lyd, stor Navi, comfort access, ryggekamera og såvidt jeg kan se identisk utstyrt med vår forrige.
Skal kjøre den fra Hamar til Namsos, i alle fall litt kortere enn den forrige som jeg hentet i Bergen :)

Betaler 100k.

"riktig" høyde innsteg uten å måtte sette seg ned + superkort svingradius og stor coupe følelse gjør i3 ganske kung i hverdagen på småting.
#568
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
mandag 25. januar 2021, klokken 10:46
Så det er vanlig å ha varmedress på seg i nordnorge under kjøring? er det likt for bensinbiler også?

Hadde vært intressant med logging av coupetemp også.

Vi har hatt mer enn -20 på fler av turene vi har hatt nå siste tiden her nede i "sør" uten at jeg eller andre jeg har sett har brukt det. Har dog sett masse leaf eiere i lue, hansker og store jakker, kanskje varmedress er tingen for de med leaf?

imho imponerte ingen i denne testen, og ladefarten var virkelig ikke imponerende, men viser jo reelt problem med bilene, de må gjøre det mulig å aktivere batterivarme med knapp før man kommer på hurtiglader, og om man glemmer det bør varme fyres med høy effekt og sirkulere igjennom batteri når man først er på en hurtiglader.
#569
Elbiler i media / Sv: Årets elbilsuksesser – og skuffelser?
søndag 24. januar 2021, klokken 22:46
jau, men det rare med tesla er jo at for de som husker å få ting skriftlig på utlevering, utbedrerer de jo de faktisk stortsett. det koster jo myeee i norge, så gir lite mening, med mindre en relativt lav % får gjennomslag, da gir det mer mening.
#570
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
søndag 24. januar 2021, klokken 22:43
Sitat fra: anorway på søndag 24. januar 2021, klokken 10:55
Elbilforeningen - Årets vintertest er publisert.

https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/

Tanker?

Kjøring med varmedress i elbil... ja jo nei... nei nei og atter nei, det kan ikke være slik.

Skuffende ladetall i kulde på de fleste, og da også skuffende oppvarming av batteriet under lading.

Ellers også skuffende av ix3, hadde forventet at erfaringen med i3 skulle gjøre at de hang på porschen, ikke gjorde det likt med polestar, som beviselig er tørst og trenger litt mer SW tweaks.  (kan hende ix3 trenger samme)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA