Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - leafnor

#2086
LeafSpy / Sv: Hvilken hardware anbefaler dere til Leafspy?
lørdag 27. februar 2016, klokken 20:00
Sitat fra: Kåre_S på lørdag 27. februar 2016, klokken 19:34
Jeg bestilte denne.

Var det bom ? Noen erfaringer med den?

http://www.dx.com/no/p/icar-obdii-elm327-bluetooth-car-diagnostic-black-282970#.VtHsEpPhAY0
Det er noe med v1.5 og v2.1 Bluetooth for å få LeafSpy til å virke.
LeafSpy krever v1,5.
Samme selges på eBay, og der er oppgitt Software Version: V2.1
Hardware version: V1.5. Spennende da å se om den går.
Selv har jeg en slik "slikk og ingenting" sak, kjøpt flere år før jeg kjøpte Leaf. (Brukt på fosilbil)
Og så kjøpte jeg en Android 7" Tablet på eBay til 380,- med frakt.
Monterte på dashbord:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15502.msg434531.html#msg434531
#2087
Leaf 2010-2017 / Sv: Funker ny Leaf som pendlerbil?
fredag 26. februar 2016, klokken 23:39
Han jeg kjøpte min Leaf av pendlet Trondheim/Selbu, 73km i to år med bilen. Kjørte noe over 60.000km slik.
Tok over hans Carwings i handelen, og ser i kjørehistorikk der at det på vinter gikk ca 25 kWt i døgnet.
En 30kWt Leaf skulle i teorien akkurat ha klart seg frem og tilbake.
https://goo.gl/maps/gMjyVC7MeXr
Simulering på http://www.jurassictest.ch/GR/ viser litt mer forbruk på kjøreruten enn hva han hadde.

#2088
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjørestil-dilemma
onsdag 24. februar 2016, klokken 16:46
#2089
Elektriske utfordringer / Sv: Motorvask
tirsdag 23. februar 2016, klokken 22:01
Vasket min som alle andre biler jeg har hatt, også de med god gammel fordeler.
Dvs, avfetting og såpevann, så spyling. Ekstrem høyttrykk er det ikke behov for, da det ikke er neo oljesøl etc fra gamle lekk pakninger.
#2090
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvilken fossilvarmer er å anbefale?
tirsdag 23. februar 2016, klokken 07:41
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. februar 2016, klokken 23:43
Forvarming i 15 minutter? Jeg forvarmer i 2-3 timer  8) Stiller inn på appen så bilen begynner å fyre kl 0500. Da holder den på til 0700 når jeg står opp. Så sende jeg avgårde en ny beskjed om å starte forvarming som holder det gående til jeg kjører rundt kl 0800. Da kan man grille kylling og bilen trekker minimalt med strøm til oppvarming de første 15-20 minuttene med kjøring.

Jeg mener også at bilen ikke trekker strøm fra batteriet ved forvarming når SOC er 100%. Det gjelder enten man bruker 10A eller 16A. På lavere SOC tappes batteriet hvis det er svinekaldt ute. Slik er det i hvert fall på min bil.
Om den trekker null i 15 minutter og alternativet var snitt 4 kW til varme, blir det 1 kWt spart.
5% av en frisk batteripakke, eller omlag 5 km på vinterføre.
Og om neste timen med kjøring er slik at det trekker 1 kWt mindre til vare på det gjevne, har man ytterligere 5km ekstra. Dvs, 1 mil ekstra fra fullt til tomt batteri.
#2091
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvilken fossilvarmer er å anbefale?
søndag 21. februar 2016, klokken 10:01
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 20. februar 2016, klokken 19:47
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 18. februar 2016, klokken 23:35
Man forvarmer vel for å ikke behøve å bruke så mye batterikraft til å varme kupeen under kjøring.
Jeg forvarmer mest for å slippe runden med å skrape is, lette kosting av eventuell snø, for så å slippe å sette meg inn i ei bil som er så kald at man blåser frostrøyk ;)
Nå skal det sies at min sjelden står på lading hjemme, så forvarming går som regel av batteri uansett.
Vet sannelig ikke hvor mye man sparer på å forvarme med lading jeg, har (u)heldigvis ikke stabil nok arbeidsvei til å sjekke heller. De få gangene jeg har gjort et halvhjertet forsøk på å sjekke ble jeg ikke akkurat overbevist om at forvarmet bil hjelper på videre forbruk.

Frister ikke å prøve på noe særlig langtur på denne årstiden, men blir nok noe helt annet med fossilvarmer :)
Har ikke studert i detalj det med forvarming, men fulgt med litt når jeg har gjort det.
Først, hvilken ladeeffekt man har betyr mye. Om det er 32A (6,6kW) så kan man varme bilen uten å bruke noe av batteriet. 16A gir maks 3,3 kW, og i oppstarten trekker varme 5kW. Og på 10A er det nesten så en trekker fra batteri hele forvarmeperioden.
Men, det blir vell rent frem så enkelt å se på det som at den energi en har tappet fra nettet, er det man sparer fra batteriet.
Forvarming i 15 minutter skulle da spare 0,5 kWt 10A, 0,825 kWt på 16A og er det grisekaldt så har 32A spart 1,25kWt.
SÅ vet vi at når det er kaldt så har batteriet økt indre motstand så en sparer det tapet. Det er så og si opp mot 20% av energien som går "tapt" på et kaldt batteri.
Så, da blir det vell på 15 minutter forvarming, 0,6kWt, 1kWt eller 1,5kWt(32A).
Økt kjørelengde da på vinter med 2kWt/mil blir 3km, 5km eller 7,5km.

Og så skal en ikke undervurdere det å starte i en varm god bil.




Så bør en vell se bort fra komfort effekten, men det er fordel å sette seg i en arm bil
#2092
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
torsdag 18. februar 2016, klokken 18:56
Sitat fra: TMDF80 på torsdag 18. februar 2016, klokken 18:26
Dagens totale kjørelengde ente på 124 km. Da fikk jeg low battery på vei opp en bratt bakke før huset mitt. Ca 15% av batteriet igjen. Er dette "greit" med tanke på dagens kjøreforhold på østlandet? -5 grader.

Eier ikke 30kWt Leaf, men synes dette virker greit det. Tilsvarer jo 24/30x124=99km i en 24kW leaf, og nær 10 mil i de ved -5 er nær normalen det.
#2093
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Virkelig ladetid Chademo
onsdag 17. februar 2016, klokken 23:41
Kjør i maks 95, og det skulle holde frem til Grelland om en ikke holder 30 grader inne i bilen samtidig.
Lader på Grelland til Arctic Road sørover er vell gratis for tiden så "lønnsomt" å lade der lenge kanskje. Den første halvtimen bruker du til å komme til ca 80%. Så vil det ta til 20 minutter til for å få "fullt".
http://www.jurassictest.ch/GR/ virker det å være at 80% på Grelland holder om en kjører "snarvei"via Hvittingfoss til Skien.
Merk, jeg ville ikke holdt mer enn 95 på motorveien, for å sikre nok frem til Grelland.
#2094
Rust / Sv: Rust i motorrommet
tirsdag 16. februar 2016, klokken 19:08
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 16. februar 2016, klokken 18:53
Har sprayet Leafen med zink, spesielt bremsene.
Jeg hadde dessuten Teslaen inne for å oppgradere fra "California bremser" til "Nordiske" forleden. Gjett hva de hadde gjort på servicesenteret til Tesla? Sprayet rundt bremsene med zink! Så mye tyder på at dette er den mest kostnadseffektive måten å holde rusten i sjakk.
:)
#2095
Hei.
Jeg kjøpte min av http://www.ev-institute.no/
Det går kanskje forsiktig å spørre ham om hjelp. Svært hjelpsom fyr, han leverte varen hjem til meg og vi testet på min bil mens hans var hjemme.
Så rotet jeg til det med den "blanke" knappen, men han hjalp meg på sporet.
#2096
Sitat fra: Bliksund på søndag 14. februar 2016, klokken 18:52
Takk for utfyllende svar og hjelp. Nå har jeg stått i garasjen og ristet og koblet og koblet og ristet. Dessverre lader det ikke. 8 amp gir kontinuerlig 0.47 amp lading.  :-\
Jeg er tom for gode forslag, dessverre.
#2097
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
søndag 14. februar 2016, klokken 18:50
Sitat fra: Mazzbot på søndag 14. februar 2016, klokken 18:33
Hei ! Har nettop lastet ned leaf spy på Android , hvordan funker det ? Hvordan info må jeg legge inn ?

Her: http://www.electricvehiclewiki.com/Leaf_Spy_Pro
#2098
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
søndag 14. februar 2016, klokken 18:48
Sitat fra: bjoris på søndag 14. februar 2016, klokken 18:12
Iflg Leaf Spy har en igjen ca 2 kWh når en får "---", det er jo 5-6%. Nå har ikke jeg teste lengre ned enn etter 6%, det kom ikke 5%, men "---" og da kjørt Jeg sikker under en km, da jeg stoppet var det 1,7 kWh igjen.

Om disse 1,7 kWh kunne brukes helt opp så kunne jeg kjørt minst 1 mil til i vanlig tempo. Tipper de har gjort dette bevisst da en blir litt skeptisk når det står "---" og de flest vil da søke lading umiddelbart! Det blir jo dermed slik at når 50% er brukt så har en ikke 50% igjen i praksis uten overhengende fare for å gå tom... 10% margin er minimum syns jeg.
Den siste 0,5 kWt er ikke tilgjengelig til fremdrift eller varme. Kun strøm for å ha styring og brems, samt kunne sette bilen i "N".
#2099
Lading / Sv: Original ladekabel 16A Leaf med Schuko?
søndag 14. februar 2016, klokken 17:45
Sitat fra: Homecast på søndag 14. februar 2016, klokken 17:01
Jeg derimot VET at schuko ikke er designet for fast last 16A og dette er dokumentert. Blant annet med uttalelse fra elko.
16 a gjelder ikke varig, derimot over kortere intervaller.

Er du uenig får du lese deg opp på hva godkjenningen faktisk innebærer og ta det opp med de som designer standarden kontaktene er laget etter.
Hvor langt eller kort er intervallet på 16A?
#2100
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf
søndag 14. februar 2016, klokken 16:44
Sitat fra: Frodese på søndag 14. februar 2016, klokken 15:36
Tenkte jeg måtte ut å teste Leaf'en litt mer i helgen, så kjørte en snartur til hytta, t/r 126 km, 400 MOH. Tenkte jo dette skulle gå veldig greit på bakgrunn av tidligere tester. Kom frem til hytta med nøyaktig halvparten brukt og tenkte fortsatt det ville gå bra med 400 høydemeter som fordel. Men det viste seg å bli svært knapt, kom hjem etter 5 km med --- både på GOM'en og %-en, litt rekkeviddeangst kan jeg bekrefte.

Det som jeg ikke forstår er at måleren viser 17,3, i følge mine beregninger skulle det gi ca 22kwh tilgjengelig, kanskje 23 da ikke helt tomt. Så da blir mitt spørsmål, er forbruksmåleren inkl. varme?

Temperaturen var snittlig ca -10 og snittfart 61km/t.

Jeg hadde forventet litt mer på fine og stort sett bare vinterveier, ett par mil ekstra iallfall. Hadde godt med klær og lav varme/vifte.
Forbruksmåler er med varme.
Derimot, hvor mye som forbrukes pga økt indre motstand i kaldt batteri kommer ikke med.
I minus 10 grader så hadde du trolig også et batteri som startet på minusgrader.
Og det krever sitt i form av at den indre motstanden i batteriet er høyere enn i "sommertemp"
Har testet litt, og noe erfaring gjengitt her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25943.msg449498.html#msg449498
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA