Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - leafnor

#1936
Sitat fra: kodalse på lørdag 28. mai 2016, klokken 17:13
Batteriprosent:
Her er det ikke så vanskelig som det høres ut for. Selv lader jeg når jeg kan, siden jeg uansett kjører bilen hver dag vil den ikke ligge lenge på 100% lading (som ikke er 100% reelt, men på topp før innebygd buffer stanser lading)
Det er vel ingen som har en norsk Leaf som har opplevd tap i kapasitet før man runder ca 100.000 km. Selv da har du nok til å kjøre 100km på sommerføre.
Lad når du kan er det mange som sier.

Nissan Connect EV:
Her er det kilometervis med tekst på problemer med denne. I beste fall kan den vel kalles ustabil.
Du observerer riktig når du sier at alle turene ikke registreres. Så historikken er heller uinteressant.
Du kan eventuelt laste ned Leaf Manager. Den har vist seg å være langt mer pålitelig til å slå av og på klima og lading.

Leafspy:
Her kan det være versjonen av OBDII som er problemet. Versjon 2.0 fungerer ikke, versjon 1.5 skal fungere knirkefritt.
På min 2012 modell har sjelden opplevd problemer med dette. Kun et par ganger da dongle og telefon ikke vil koble sammen.

Et tips på slutten. Skaff deg bryter som slår av og på varmekolben. Gir deg fort like mye effekt som Nissan sine 100 forbedringer.
Det er en av brukerne på forumet som har laget denne til gibortpris.
http://betterev.tabetalt.no/Produkt/nissan-leaf-heater-controller-kit-v2#product

Også kan du kose deg vel vitende om at motoren din gir 290Nm dreiemoment, mot 250Nm på nyere modeller :)
Slenger meg på:
Lad til 100% når du først lader, i og med du så sjelden kommer til å lade (16 km om dagen). Sett på min at når den kommer ned på de to siste streker slutter batteri  balansere celler, så kanskje da greiest å lade innen en når det stiste strekene.
NIssanEV kan du ikke slå av varme eller lading med.
Leafspy på android har jeg på tablet i bilen, og fungerer utmerket. Men hvilken versjon det er jeg ha husker jeg ikke. Forøvrig så virker data på ditt batterri misunellesverdig gode ut, SOH på 94 er sjelden var på 2012.
Og ja, skaff deg den varmeinovasjonen linket til. 
#1937
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
torsdag 26. mai 2016, klokken 19:05
Sitat fra: leafnor på torsdag 05. mai 2016, klokken 17:12
Etter vinterdvale faller verdiene fortsatt, SOH ned på 87%:

91.614 km
AHr 57.69
SOH 87%
Hx 75.48%
39 QC  2952 L1/L2

I dag tidlig fortsatt synkende verdier:

91.677 km
Spenning 392,26 Volt
AHr 57.50
SOH 87%
Hx 75.16%
39 QC 2955 L1/L2

Den ladet i natt til 241 GIDS. Da var SOC 94%. I vinter pleid å ligge ligge rundt 92%.
Selv om parametre i batteriet synker, lader det så og si like mye i batteriet fordi den kommer lengre opp på SOC synes det som.
For ett år tilbake rett etter bilen anskaffet pleide den å lade 5-6 Gids mer. Lå gjerne på 246-247.
6 Gids færre er 2,4%, så når SOH falt 2%-poeng så stemmer nok det.
:-[ Det går bare en veg, i dag SOH 86, Ahr 57,04 og Hx 73,86. Fortsetter det i samme tempo er jeg uten en bar innen høsten.
Forøvrig, satte forbruksrekord jakobsli dalgård retur, 27 km og forbruk på kun 0,85 kWt/mil.
#1938
Sitat fra: kodalse på tirsdag 24. mai 2016, klokken 15:12
Enda en forhandler som forsøker å selge en 2012 modell som 2013 Accenta!

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76335852

Alt både på bilder, registreringsnummer og vin sier at dette er en 2012 modell.
De påstår tilogmed at den har varmepumpe :)
Hva kaller man slikt? Uvitenhet eller noe helt annet?
Sist endret: 24. mai 2016 15:19, og noen min etter du laget ditt innlegg. Jeg finner ikke noe om varmepumpe nå, så kanskje de selv har sett feilen, eller jeg ikke finner teksten om varmepumpe ???
#1939
Kjørt turen over Dovre to ganger, med 24kw leaf, en sommertur og en på vinter.

Kjøp AR abonnement gjennom Go-Charge appen. Du kommer deg til Oslo med en 30 kW ved å lade for 399,- på Fagerhaug, Dombås, Lillehammer.
Jeg må lade på Hjerkinn også (24 kW som har 18,5 igjen i kapasitet)

399,- er 160 minutter på Fortum/GK, og gjør du 6 ladestopp på 26 minutter hver så er du på samme pris.

Etter Lillehammer tar du Fortum/Statoil på Minnesund, så er du fremme.
På retur opp Gudbrandsdalen må du nok lade på Otta før Dombås.

For min del må jeg lade på:
Berkåk (5 minutter)
Fagerhaug
Dombås
Kvam
Lillehammer
Hamar
Minnesund
Jessheim/Kløfta
#1940
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterikapasitet, 1 prikk mindre...
søndag 22. mai 2016, klokken 21:25
Sitat fra: leafnor på søndag 22. mai 2016, klokken 17:47
Sitat fra: eivisa på søndag 22. mai 2016, klokken 16:21
Da var 1 strek borte for meg og. Passert 125000km.  2011mod.  8)
"Gratulerer"
Forøvrig er det akkurat som å vente om teori gjelder i det praktiske liv, noe det kan synes som det også gjør for Leafbatterier.
Ref denne http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss så vil man en plass mellom 3-5 år i Norge komme ti å miste en prikk. Etter 5 år er batteri 83%, og 2011 Leaf er jo np i sitt 5 år og de fleste vil tippe under SOH 85. Min 2012 har SOH 87 nå på sitt fjerde år, og jeg forventer at om ett år så er også min en prikk ned.
#1941
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterikapasitet, 1 prikk mindre...
søndag 22. mai 2016, klokken 17:47
Sitat fra: eivisa på søndag 22. mai 2016, klokken 16:21
Da var 1 strek borte for meg og. Passert 125000km.  2011mod.  8)
"Gratulerer"
#1942
Sitat fra: Hempe på lørdag 21. mai 2016, klokken 19:05
Sitat fra: leafnor på lørdag 21. mai 2016, klokken 16:19
Men feiger ut litt mellom Dombås og Lillehammer, i og med single ladepunkt på Kvam og Ringebu. Lader på Dombås så jeg kan komme til Ringebu om det er opptatt på Kvam, og ledig på Kvam, lader jeg så jeg kommer meg til Lillehammer.

Til informasjon: Har opplevd ladekø på Otta kun ved én anledning, og da var det kun én bil jeg måtte vente på.
Jeg bor på Kvam, og kan knapt huske at jeg har sett ladepunktet i bruk.
Det er to mil fra Otta til Kvam, og drøyt tre mil fra Kvam til Ringebu.
Du har også ladepunkt ved Kiwi på Øyer, og bør kunne droppe en eller to av ladestoppene gjennom Gudbrandsdalen.
Brukt lader i Kvam 4 ganger jeg, kjørt to turer. En i August -15 til Hamar, og en i november til Oslo.
Sommerturen ladet jeg etter Hjerkinn kun på Kvam før neste ble Lillehammer, så det går å bruke ett punkt. Hadde den gang tenkt å lade på Otta, men der var det en Tesla å ladet, så opptatt.
Men legger nå opp til å lade på Dombås så jeg kan komme til Ringebu om Kvam mot alle odds er opptatt. Neste blir så Lillehammer, og da er det videre flere ladere på hvert sted jeg tenker å lade, så tror det da vil stå ledig et ladepunkt for meg. Hopper over Espa for det blir vell kort mellom Hamar og Minnesund, og virker som Espa er et populært sted å lade, så risko for å være opptatt.
#1943
Ferjebilletter kjøpt for EL17XXX over til Danmark, så da blir det 2012 Leaf til Dana-Cup i sommer.
Fra Trondheim til Sandefjord (Motorhotell) som første etappe, og Fjordline dagen derpå.
Brukt jurassictest.ch/GR/ og erfarte data fra forrige sommers tur til Hamar for å bestemme ladepunkt og nivå.
Ladeplan i vedlagt figur.
Tenker å kjøre "low-soc strategi", og ta mange ladestopp. Men feiger ut litt mellom Dombås og Lillehammer, i og med single ladepunkt på Kvam og Ringebu. Lader på Dombås så jeg kan komme til Ringebu om det er opptatt på Kvam, og ledig på Kvam, lader jeg så jeg kommer meg til Lillehammer. Hopper også over Espa mellom Hamar og Minnesund, samt lader på Minnesund så jeg kommer meg til Kløfta/Lillestrøm og Jessheimlader opptatt.
Vært i kontakt med AR som står ved sitt tilbud om kompensasjon for kald stans i vinter på Hjerkinn, og får låne RFID for denne turen som kompenasjon. Takker for det.
Har fått i hus Clever-Fri RFID kort også, til bruk i Danmark og opp igjen via Sverige fra Gøteborg.

Så med RFID kort/brikke fra AR, Clever, Grønn-Kontakt, Fortum og alle apper jeg har klart å oppdrive installert på telefonen, blir dette en trivelig tur, og kan hende den rimeligste Danamarktur jeg har fått til og kommer få til.

12 hurtigladestopp blir det innen Sandefjord. Beregnet 3 timer lading tilsammen.

I Larvik skal jeg dagen ferjen går se om ikke det finnes mulighet å saktelade på et av punktrene der, for ett av de 6-8 punkter jeg finner på nett må da kunne være ledig for 2-3 timer saktelading innen vi må komme oss til ferjen for avgang 14:30.
#1944
Sitat fra: Anders Prytz på fredag 20. mai 2016, klokken 12:39
Arctic Roads har gått ut med pressemelding 6 hurtigladestasjoner på Alvdal i Arbeidets Rett i dag. Samme sted som Tesla-laderne (Steinmoegga).

Synes det er rart ikke Tesla slipper til andre til å lade mot betaling på deres stasjoner..
Foreløpig litt i "ingenmannsland" for en 24kW-er bil, men Fortum og Grønn Kontakt kommer også med ladere i Østerdalen, så det ser ut til å bli bra med kapasitet om ikke trafikken "tar helt av".
#1945
Leaf 2010-2017 / Sv: GreenRace - realistisk?
torsdag 19. mai 2016, klokken 22:44
Sitat fra: ironduke på torsdag 19. mai 2016, klokken 22:29
Sitat fra: ironduke på mandag 10. august 2015, klokken 10:35
Har ikke elbil pr. i dag, men går med planer om en Leaf i nærmeste fremtid. For å finne ut hvor langt Leafen vil kunne ta meg har jeg simulert i GreenRace, men lurer på hvor realistisk denne er. Se vedlagt bildefil som viser strekningen Stryn - Vestnes ferjekai. Er det rimelig å anslå at jeg står igjen med 14% og 25 km rekkevidde? Dette er Vestlandet, så vi snakker ikke pannekakeflatt akkurat  ;) Har da også lagt inn 70 km/t som snittfart og normal kjøremodus.

Jeg forventer selvsagt ikke at den skal klare dette på verste vinteren, men går det i sommerhalvåret kommer jeg til å bli godt fornøyd med bilen.

Innspill?

Vurderer å prøve ruten i morgen. Hva tror dere? Har 30 kWh-Leafen. Været ser ut til å bli rundt 10 grader og muligens regn.
Hvor mye effekt i beregningen la du til med varme?
Regn, behov for varme (Dugg) og såpass kupert ville jeg ha lagt inn en ladestopp på 6 minutter så det kom inn 4 kWt. Da er du kvitt rekkeviddeangst, og kan kjøre uten tanke på varme og forbruk.
Det økte forbruket på våt veg kan gi deg et puss.
#1946
Leaf 2010-2017 / Sv: Feilmelding Leaf "Motor Power is Limited"
onsdag 18. mai 2016, klokken 18:21
Vet ikke om det er til hjelp, men her er noe om det samme:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=20106
#1947
Sitat fra: e-curious på mandag 16. mai 2016, klokken 12:00
Et alternativ for Clever:
http://webbshop.clever.nu/shop/product/clever-fri
Skal til Danmark i sommer, og bestilte Clever-Fri på svenke hjemmesiden. Kortet kom etter 4 dager.
#1948
LeafSpy / Sv: Leaf Spy - Mer nøyaktig om sommeren?
mandag 16. mai 2016, klokken 17:11
Sitat fra: LeafSwe på mandag 16. mai 2016, klokken 16:59
Sitat fra: Kav på mandag 16. mai 2016, klokken 15:50
Jeg har også opplevd et dramatisk fall i soh.

2. april hadde jeg 95.46 Hx (94% soh)
12. mai hadde jeg 90.85 Hx (90% soh).

Noen som vet hva det skyldes? Er det reelle tall, eller er det leafspy som tuller?

Jag tror sommar värdena är dom korrekta värdena, med varmt batteri. Får bara ca 18-19kwh ur mitt batteri fast haft SOH100% hela vintern, nu börjar värdena sjunka.
Hva får du for SOC da?
#1949
LeafSpy / Sv: Leaf Spy - Mer nøyaktig om sommeren?
mandag 16. mai 2016, klokken 16:58
Sitat fra: Kav på mandag 16. mai 2016, klokken 15:50
Jeg har også opplevd et dramatisk fall i soh.

2. april hadde jeg 95.46 Hx (94% soh)
12. mai hadde jeg 90.85 Hx (90% soh).

Noen som vet hva det skyldes? Er det reelle tall, eller er det leafspy som tuller?
Tipper er riktige. Det virker som batteriet er i dvale under lave temperaturer, så at all endring under vinter først kommer til syne når det er varmere. Hvor mange ladinger har du gjort?
#1950
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Optimal cruise speed
søndag 15. mai 2016, klokken 00:09
Har kjørt bilen to ganger ned på null, stopp i egen gårdsplass. Stopp er det på 4 gids. Rundt 8 gids starter ringer å forsvinne. Har regnet på energi i batteriet, og på så lav soc er en gids omlag 150 wh, ikke 80 sim snitt ellers.

De siste 3-4 gids der ringer forsvinner er ca 0,5 kwt. En kommer seg da omlag 3-4 km på flat veg.

Forbruksmåler i bilen viser etter hva jeg erfarer netto forbruk i bilen. Tap fra batteriet er ikke med, men det får leafspy vist. G
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA