Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - leafnor

#1846
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
mandag 25. juli 2016, klokken 15:14
Enklest å regne på Gids alene.
Nytt lader til 281. Din lader til 258.
Da blir det 258/281=91,8% av et nytt batteri.
#1847
Lading / Sv: Hastighet på QC
mandag 25. juli 2016, klokken 08:47
Med større batteri færre stopp. 30 kwt leaf ville klart seg med halve antallet. Men ladetid rimelig samme unntagen start og stopptiden.
Summert nå og ladet i 120 minutter ned til Sandefjord. Snitteffekt tett på 40 kW. Lagt med ladekurvene fra Drammen og den for AR sin på Grelland som ladet opp i 50kW.
#1848
Samme erfaring fra i dag med 650 km. Over Dovre var det 14 grader, men så fra Kvam og videre over 26 grader og opp i 30 like før Oslo. Fylte temperaturskala men var ikke innom rødt. Dog på en lading var effekten redusert pga varme. Nå er vist ikke Gen1 batterier spesielt gode på å takle over 35 grader. De reduseres av det. Men for en dag eller to står jeg over med det.
#1849
Lading / Sv: Hastighet på QC
søndag 24. juli 2016, klokken 22:38
Kjørt Trondheim-Sandefjord i dag. Vedlagt ladekurver fra Leafspy frem til og med Grønn kontakt lader på kc Berger.
Det var 28 varmegrader fra Lillehammer. På Hamar nådde batteri 52 grader. Ser på ladekurve at lader begrenset ladeeffekt til 40kw når det var så varmt.
Etter hvert som temp steg ladet det full effekt fra mellom 35% til 60%. Stoppet i Oslo og sakteladet mens vi så oss rundt i byen og fikk i oss mat. Da sank temp og de neste to hurtigladinger i Drammen og på AR sin lader på Grelland gikk på full guffe.
AR sin på Grelland var ekstrem. Den makset på 50kw og lå der til 61%.
Takker AR for lån av ladekort som plaster på sår fra i vinter da jeg ikke fikk liv i ladere på Hjerkinn i bitende kulde og servicetlf var stum.
Ladesteder på kurvene er
Berkåk
Fagerhaug
Hjerkinn
Dombås (ladet til stopp da vi handlet mat etc)
Kvam
Lillehammer
Hamar
Minnesund
Berger (begrenset effekt pga hett batteri)


#1850
Leaf 2010-2017 / Sv: DIY-prosjekter (Nissan Leaf)
søndag 24. juli 2016, klokken 22:18
For optimering av varme, isoler kun de rør som blir varme. La de kalde være utsolgt.
#1851
Leaf 2010-2017 / Sv: DIY-prosjekter (Nissan Leaf)
søndag 24. juli 2016, klokken 19:20
Sorry, men det blir feil ja.
#1852
Leaf 2010-2017 / Sv: DIY-prosjekter (Nissan Leaf)
søndag 24. juli 2016, klokken 00:07
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 23. juli 2016, klokken 23:28
Måtte lese det innlegget ditt endel ganger før jeg forstod helt hva du mente.

For å korte det ned litt:
Det kalde røret skal isoleres. Som da burde være det tykkeste røret.

Usikker på hvordan det systemet fungerer på gen2 med varmepumpe. Det er jo kjølevann, men jammen ikke sikker på at det er 2 separate system. Mener AC-rørene blir varme når varme brukes, må sjekke det litt nærmere her en dag  ;)
Det er det tykkeste røret ja, og det er nok helt forskjellig fra Gen2. Min er Gen.1
#1853
Leaf 2010-2017 / Sv: DIY-prosjekter (Nissan Leaf)
lørdag 23. juli 2016, klokken 22:20
En liten forbedring av klimanlegg før lang ferietur i forhåpentlig varm sommer som krever AC.
Like lite isolert som varmeanlegger er AC anlegget på bilen.
Lavtrykksrøret fra kompressor inn til fordamper går med unntak av en strekke med isolert gummislange helt uten isolasjon fra rett bak kondensatorviftene (Som sikkert leverer 50-55 grader luft), og over moter til gjennom torpedovegg.
Så i dag at det kondenserte godt på dette kalde røret, og det er tapt energi. Vil jo ha kulden inne i bilen, ikke i "dead loop" i motorrommet
Hadde en rull med selvklebende isolasjon fra Jula liggende.
Tapet på røret, og mener å merke at det ble kaldere luft inne i bilen på maks. Det blir i snitt til at det brukes mindre energi til AC tenker jeg.
http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vvs-installasjon/rorisolasjon/rorisolasjonsteip-452299/
I alle fall, bedre å bruke rullen med isolasjon der, enn å la den støve ned på en hylle i kjeller.
#1854
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Arctic roads
lørdag 23. juli 2016, klokken 10:35
Sitat fra: 3irikur på lørdag 23. juli 2016, klokken 08:46
Sitat fra: Myrvang på fredag 22. juli 2016, klokken 12:33
Er denne fortsatt gratis? Gidder ikke betale 260,- (?) for en lading, men lader gjerne hos AR om det er gratis :)

Nei, stoppet der for litt siden, da kostet det penger. Fant heller ikke ut hvor jeg skulle sende sms for å betale, så ikke stopp der! Kjørte videre til Holmestrand.

Forøvrig har jeg hørt rykter om at Fortum har satt opp lader ved den samme shell-stasjonen, så det er kanskje greit å stikke innom like vel?
NB: Fortumlader er ikke markert på deres Charedrive.Com lengre! Så det blir med rykte.
#1855
Mekanisk / Sv: Bremser som "lugger"
fredag 22. juli 2016, klokken 23:37
Hei.
Begynn med å ta ut og rengjør bremseklossenes anlegg. Få de til å løpe lett i metallskimsen, og sjekk at caliper "flyter " lett på boltene så det hele sentreres om bremseskiven.
Gjorde bilen ferieklar i går før langtur på søndag, og merket at høyre bakhjul "subbet" på klossene. Også merket litt tenden til nervøse bremser/regen i det siste.
Begge klossene "satt" litt. Gjorde rent ordentlig, og regen/brems ble silkemyk!
Så, før du justerer annet, råder jeg deg å rengjøre alle bremseklossers anlegg så de løper fritt. 
#1856
Elektriske utfordringer / Sv: DAB-adapter - steg for steg
fredag 22. juli 2016, klokken 19:50
Sitat fra: nr1rayner på fredag 22. juli 2016, klokken 19:42
Den sikringssplitteren har jeg aldri sett før, den så jo meget kurant ut  :)
Likte den jeg med, og fant slik på Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Flatsikringsholder-med-uttak-2-stk-2000035590/
#1857
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Arctic roads
fredag 22. juli 2016, klokken 18:41
Sitat fra: Olee på fredag 22. juli 2016, klokken 18:04
Sitat fra: leafnor på fredag 22. juli 2016, klokken 17:35
Sitat fra: Myrvang på fredag 22. juli 2016, klokken 12:33
Er denne fortsatt gratis? Gidder ikke betale 260,- (?) for en lading, men lader gjerne hos AR om det er gratis :)
Nei, ref her:
https://www.facebook.com/arcticroads/?fref=ts
Og "posten" fra 26 mai, om at testperioden er ferdig.
Men et par poster tilbake så står det at den var gratis den 3. juni. Da hjelper det lite hva AR sier den 26. mai!
Ja, det ja.
#1858
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Shell Grelland, Fortumladere
fredag 22. juli 2016, klokken 17:37
 :o   så jeg syner, nå er ikke ladere merket der lengre på https://map.chargedrive.com/?
#1859
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Arctic roads
fredag 22. juli 2016, klokken 17:35
Sitat fra: Myrvang på fredag 22. juli 2016, klokken 12:33
Er denne fortsatt gratis? Gidder ikke betale 260,- (?) for en lading, men lader gjerne hos AR om det er gratis :)
Nei, ref her:
https://www.facebook.com/arcticroads/?fref=ts
Og "posten" fra 26 mai, om at testperioden er ferdig.
#1860
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor mye får man med seg i en Leaf...?
onsdag 20. juli 2016, klokken 20:49
18 plater isopor 120x60x5.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA