Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - leafnor

#1486
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: ChaDeMo i Narvik
fredag 21. april 2017, klokken 23:03
Lader står hverken oppført på fortum https://map.chargedrive.com/ eller grønnkontakt https://gronnkontakt.no/?id=NO3702 som har sin nærmeste i Bjerkvik, så det er med all sannsynlighet ikke mulig å benytte RFID fra de.
GoCharge App er enkel å benytte, du legger inn kredittkort som skal belastes. Har Appen og brukt den noen ganger på ladere som ikke er Fortum/GK.

Ser i app at det er 4kr/min første 15 min, så 2,50 de påfølgende minutter.
Kom og opp at de kadde en kampanje ut 2016 hvor det var fri lading for 30,- per måned. Sikker for fisking av strømkunder.
#1487
Sitat fra: TB på tirsdag 18. april 2017, klokken 23:16
Har også sett fleire knote med SMS både på hurtiglader, ..............
Ein tanke er at det er enklere å skaffe forbrukslån enn RFID kort frå Fortum / Grønn Kontakt..

På den andre side - er jo ein del som betaler med kontanter på bussen. Det er billigere med RFID kort (som er enklere å skaffe enn for hurtiglading) og det finnes APP. 
.......det er nok gjerne og slik at det er sammenheng mellom de som SMS-er for lading og som har betalt mobilen med et forbrukslån!
#1488
Mekanisk / Sv: Bremseklosser
onsdag 19. april 2017, klokken 18:03
Sitat fra: tomrh på onsdag 19. april 2017, klokken 16:15
Fikk alt godkjent på EU i juni i fjor, uten så mye som en bemerkning. Men med snart 115k på telleren bør jeg vel sjekke ved neste dekkskift. Hvor kjøper dere klossene?
Kjøpte på eBay,
http://www.ebay.com/itm/NEW-PREMIUM-COMPLETE-SET-OF-FRONT-CERAMIC-DISC-BRAKE-PADS-WITH-SHIMS-/400757548959?hash=item5d4f02e79f
#1489
Har bare registrert at den kobler av, og kjører kun EL ved hard aksellerasjon.
#1490
Fungert hver gang på min "gamle" leaf.
#1491
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
søndag 16. april 2017, klokken 18:09
Vil si den er utenfor normalen, på den positive siden.
#1492
DRIFTSBATTERI / Sv: Virker batterivarmer mot sin hensikt?
lørdag 15. april 2017, klokken 17:45
Det er like fint når det har tint opp igjen.
Ser et poeng med å kunne varmet batteri for hurtiglading, men en kan løpe risiko å komme til dødt batteri som var fulladet men ikke så varmt at det gikk å kjøre bilen!  Da var det lite hjelp i varmepakke. Dog, står i samme dilemma når Soc er 30. Ingen mer forvarming og risk for bunnspekt batteri.
#1493
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
torsdag 13. april 2017, klokken 22:29
Får ut av det et OK batteri for en 2012 med den lave kjørelengden.
#1494
Leaf 2010-2017 / Sv: Leafbox, erfaringer
tirsdag 11. april 2017, klokken 15:39
@JBS: Regn forbruk i GIDS.
#1495
Leaf 2010-2017 / Sv: Leafbox, erfaringer
lørdag 08. april 2017, klokken 08:35
Sitat fra: sylwester på lørdag 08. april 2017, klokken 01:46
Så det er enpedalkjøring hvor foten av er full regen og et stort nok område som før var mindre aksellerering nå betyr 0 og at man muligens må trykke gassen inn lengre for å få akselerasjon?
Synes som det ja.
#1496
Leaf 2010-2017 / Sv: Leafbox, erfaringer
fredag 07. april 2017, klokken 18:53
Forstått det som at det er et punkt på pedal som etter et sek eller to legger inn 0 i effektpådrag. Slipper man mer så bremser den. Passeres punktet "raskt" merker man ikke noe til det.
Ser det demonstrert her:

https://www.facebook.com/NissanLeafTuning/videos/362192774149207/
#1497
Mekanisk / Sv: Bremser som lugger - SW issue?
onsdag 22. mars 2017, klokken 07:12
En tanke. Slik lugging kan vel ikke komme av at bilen selv har gjort om programmet for hvordan bremsekraften skal fordeles ut av fart på bilen? For den var vel ikke slik da kom fra samlebåndet?
Kan det være at en grundig rengjøring av bremsene er det som egentlig skal til.
Og at SW-fix er en fix på manglende tilsyn med bremser?
Selvfølgelig OK å ha et mindre følsomt bremsesystem med større tolleranse for trege klosser, men før eller siden har bremsene virkelig satt seg, og da er det trolig ikke en ny SW-fix som skal til.
#1498
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
søndag 19. mars 2017, klokken 09:34
Sitat fra: leafnor på tirsdag 15. september 2015, klokken 23:01
2012 Leaf
75785 km
AHr 58,69
SOH 89%
Hx 78.08%
GIDS 242
21 QC. 2397 L1/L2
SOC 92.6%

111,938 km
AHr 55.43
SOH 84%
Hx 70.03%
GIDS 231
93 QC. 3519 L1/L2
SOC 93.0%

Gjennom vinter som de to foregående vintre jeg har fått med meg med bilen, så har verdiene så og si ikke rørt seg. Men maks SOC har gått ned og ned.Tenker da at innen jeg ser høsten i år, har SOH falt til 82%.
Fulladet havner den nå mellom 227-231 GIDS. Da jeg kjøpte den i mai 2015 ladet den til maks 16 flere. Regnet på Ahr har batteriet tapt seg 6% under den tiden. På rapporterte GIDS 6,5%. Siden "ny" regnet mot 281 som maks GIDS, 18%.
Vi har nesten kjørt 50.000km med den på de snart tre år vi har eid den.

Etterkalkyle: Mål mot en Tucson 4x4 bensin som skulle vært alternativet til all småkjøring og bompasseringer med kjøring av barn til kveldsaktiviteter, så har virkemidlene omkring EL-bil spart oss for rundt regnet 70.000 i bensin, 36.000 i bompasseringer. Det er 106.000.
Bilen betalte jeg inkl hjemmeladeboks 125.000,- for.
Innen høsten er jeg i null på bilen målt mot Tucson, og regnet 2kWt/10km og 1kr/kWt, så har jeg brukt 10.000,-
Skattesystem som virkemiddel virker.
Kan og legge til at jeg har lært en del nye ting (saker som gjelder LEAF og elbilen), uten at det har noe verdi ::) i og for seg.
#1499
Det var vell noe med de første modellene som hadde feil med  kortslutte DC/DC og varmekolben under forvarming og start av bil uten å ha ladeledning i.
Skjedde bl.a på min 2012 for forrige eier, og han fikk det på garanti.
#1500
Lading / Sv: Fortum hurtigladere display
søndag 12. mars 2017, klokken 15:24
Nei, det tror jeg ikke.
Vært på lader som regner 80% som det maksimale den skal lade til, og da korrigerer den % vist i display.
Likeså vært på lader som regner in SOH i batteriet. Min har 84% SOH, og alle hurtigladere her i Trondheim jeg har vært på og som viser prosent dividerer SOC med SOH og viser det på display.
Min skulle på en slik lader ha vist 47% X 0,8 x 0,84 = 32% i bilen, omlag 3 strek.

At batteriet ikke skulle kommuniseres til lader ville ha stoppet lader eller gitt feilmelding også, så alt er nok OK om du fikk igang lader.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA