Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tkjoerlaug

#256
Model S 2013 - 2022 / Sv: Autopilot eller ikke 70d
søndag 09. august 2015, klokken 13:05
Er faktisk veldig lett å ordne det. Man må bare sørge for å legge inn mer slakk i hva bilen aksepterer av endringer i hastighet og avstand til bilen foran. I stedet for å gi gass over en bakketopp og regenerere etterpå vil bilen akseptere at hastigheten dropper noe god for så å hente seg inn av seg selv etterpå.
#257
Sitat
Det er ikke alle land som har like gode veier som California!

Jeg har kjørt bil flere ganger i California, og standarden på veidekket er mye dårligere enn det vi er vant med i Norge. Veiene er brede og finne, men asfalten og betongen man kjører på er et lappeteppe som gir en svært humpete opplevelse.
#258
Du må uansett ta med renter selv om bilen ikke er belånt, da du kunne plassert pengene i bank eller et fond i stedet.
#259
Perfekt!

Akkurat det bildet jeg har lett etter. Synes den ser bra ut på bilen jeg, så jeg kommer nok til å bestille en sånn.
#260
Har du gjort noen tilpasninger for med packline fsx suv, eller bare montert rett på stativet? Vurderer denne selv også på whispbar, men leser at mange mener at skiboksene steiler uten å bygge opp bak. Om den steiler eller ikke vises ikke så godt på bildet.
#261
Har ikke Elon sagt at autopiloten var inne i siste testfase i slutten i løpet av juni? Tipper også at dette er relatert til autopilot.
#262
Bestilling og levering / Sv: Bil i transitt, hvilket skip?
torsdag 16. juli 2015, klokken 17:23
Sitat fra: ctr46 på torsdag 16. juli 2015, klokken 16:32
Sitat fra: 70D på torsdag 16. juli 2015, klokken 14:02
Sitter i Hellas men må sjekke litt i badepausene. Min er registrert i dag EL681xx. Ikke lenge igjen nå :o

Du skal hente 20. juli? Sjekket min akkurat og den er ikke registrert enda :)

Hvordan sjekker man om bilen er registrert?
#263
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny Tesla P85D som taxi
torsdag 16. juli 2015, klokken 10:19
Sitat fra: fonberg på torsdag 16. juli 2015, klokken 10:13
Sitat fra: Muffinman på onsdag 15. juli 2015, klokken 21:21
Ettermontering av dobbeltlader ble antydet å koste kr. 18.000 ved endringen i vår. Vet ikke hva det endte på reelt.

Jeg ville valgt 85D foran P85D til taxibruk, først og fremst på grunn av rekkevidden. Nå er vel eneste forskjellen mellom disse at P85D er 0,8 sekunder raskere til 100 mot at den har noe kortere rekkevidde. Og prisen, naturligvis.

Er ikke også P85D satt opp stivere enn 85D? Jeg syntes i hvert fall at P-en virket i overkant sportslig satt opp til taxi-standard å være (med forbehold om at jeg ikke har prøvd å være baksetepassasjer i den).

Mener det var forskjell før April, men at P85D og 85D nå har samme oppheng. 19" vs. 21" vil dog utgjøre en forskjell i kjørekomfort.
#264
Bestilling og levering / Sv: Bil i transitt, hvilket skip?
torsdag 16. juli 2015, klokken 08:24
Sitat fra: Rico på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:48
Sitat fra: tkjoerlaug på onsdag 15. juli 2015, klokken 20:04

Når ble din ferdig produsert?

2. mai.

Ok, virker som 4G kom på biler produsert siste uka i mai. Ser ut til å være bekreftet for biler for det amerikanske markedet, men usikkert for biler levert i Europa.
#265
Bestilling og levering / Sv: Bil i transitt, hvilket skip?
onsdag 15. juli 2015, klokken 20:04
Sitat fra: Rico på onsdag 15. juli 2015, klokken 18:07
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 07. juli 2015, klokken 23:24
Meld gjerne tilbake om dere får med 4G og om DAB+ uten Hifi.

Veldig spent på det..

Jeg bestilte i begynnelsen av April, fikk levert 24. juni uten Hifi-pakke. Har DAB+, ikke 4G

Når ble din ferdig produsert?
#266
Model S 2013 - 2022 / Sv: Navigasjonen er en katastrofe
onsdag 08. juli 2015, klokken 11:14
Sitat fra: Joachim@sancon.no på onsdag 08. juli 2015, klokken 11:06
Navigasjon er fin å bruke til å finne ut hvor mye strøm du har igjen når du kommer til neste SC. Min erfaring er at du selv må vite hvor du skal.

Det som er tragisk er at du ikke kan overstyre navigasjonen med å legge inn waypoints.

Jeg skulle f.eks til Tretten fra Trondheim, og da ville den ha meg ned til Alvdal og over fjellet der. Går sikkert en vei der, men ikke mitt første valg. Jeg kjørte via Dombås og det var ikke før jeg kom forbi Oppdal at navigasjonen sluttet og si jeg skulle snu.

Men som sagt, batteri estimering syntes jeg har fungert bra.

Kan godta litt kreativ ruteføring, men som regel vet jeg hvor jeg skal og da hadde det vært fint å ha mulighet til å overstyre dette med egne waypoints.
#267
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware 7
tirsdag 07. juli 2015, klokken 20:46
Sitat fra: VL på tirsdag 07. juli 2015, klokken 20:41
Skjønner! Men nye "duppeditter" taes godt i mot! Hva er en GUI om jeg tør spørre? Er ikke helt inne i alle forkortingene enda! :-[ ;D

Graphical user interface - brukergrensesnitt, menyene vil få annerledes utseende.
#268
Bestilling og levering / Sv: Bil i transitt, hvilket skip?
mandag 06. juli 2015, klokken 18:48
Sitat fra: thoru på mandag 06. juli 2015, klokken 18:11
Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 06. juli 2015, klokken 13:48
Da fikk jeg endelig telefon. 85D ferdig produsert 28. mai, og bekreftet klar til utlevering i Trondheim 28. juli. Jeg er på ferie da, så jeg henter den 30. juli.
kult. min ble produsert ferdig 10 juni. kanskje vi får samme utleveringsdag. fikk du vite noe detaljer om hvilken båt den er på?

Nei, det spurte jeg ikke om.
#269
Bestilling og levering / Sv: Bil i transitt, hvilket skip?
mandag 06. juli 2015, klokken 13:48
Da fikk jeg endelig telefon. 85D ferdig produsert 28. mai, og bekreftet klar til utlevering i Trondheim 28. juli. Jeg er på ferie da, så jeg henter den 30. juli.
#270
Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. juli 2015, klokken 11:56
Sitat fra: pwb på mandag 06. juli 2015, klokken 11:16
he he he he. Igjen, mange Tesla eiere som er førstegangs bilkjøpere skjønner jeg, eller i hvertfall første gangen de kjøper helt ny bil. En 5 år gammel bil skal ha tapt seg minst 60-70%, mer på dyrere biler og mindre på billige biler (ved innbytte, litt mindre tap ved salg privat). Når man snakker om at egenkapitalen blir borte fordi bilen taper seg mye i verdi så har man aldri hatt ny bil før. Bilkjøp er å kaste penger ut av vinduet, men man må gjøre det så man kaster minst mulig penger, derfor bør man enten kjøpe en billig bruktbil man bare kan skrote og kjøpe ny bruktbil hvis noe skjer, eller man kan kjøpe en billig ny bil og bruke den så lenge den holder, kjøper man en ny bil til f.eks 200.000,- så er det bare 40.000,- i tap hvert år om den må skrotes etter at garantien går ut, dette er faktisk da ett knallkjøp sett på sparesiden i forhold til en bil til over 500.000,- Kjører selv en ION og med nesten 30.000km i året (uten hurtiglading da det er for dyrt) så kan jeg bare parkere den når garantien går ut og smile over hvor lite penger jeg har brukt på den bilen de 5 åra den levde, DET er billig bilhold det. Er nok en del Tesla eiere som har gjort ett ok kjøp og både tjent litt eller spart en del, men den tiden er nok historie nå som markedet flommes over av brukte Teslaer så må nok de også ned i normal bruktbilpris, tar nok ikke lang tid før en 2013 S85 nærmer seg 400.000,-

Det behøver ikke å bli all verdens verditap på en Tesla heller, det kommer an på hvor lange man beholder bilen. Jeg regner med et verditap på 50-60k i året på min, og med drivstoffbesparelse alene på 25k blir totalkostnaden ganske hyggelig.

50-60k hørtes naivt lavt ut. Jeg solgte akkurat min 3 år gamle Volvo V70 til fordel for en ny Tesla 85D som kommer om et par uker. Prisfall ble nokså nøyaktig 50k per år, og jeg er mentalt forberedt på at prisfall på Tesla vil være en god del høyere.

Momenter som jeg tror vil påvirke dette.
- Nypris Tesla er 70% høyere enn Volvoen, ved likt prisfall i % vil Tesla tape seg 85k per år
- Volvo er mer "stabil teknologi". Generasjons-skifter kommer hyppigere på Tesla (4-hjulstrekk, autopilot, evt. større og bedre batteripakker) og biler uten det "siste nye" vil tape seg fortere i pris
- En stor del av prisen på bilen er i dag i batteripakken, når gigafactory kommer vil batterier bli billigere
- Model X vil trolig føre til at flere model S kommer ut på bruktmarkedet, og vil føre til en (ihvertfall midlertidig) prisreduksjon når konkurransen økes på bruktmarkedet

Jeg tror nok desverre verditapet ligger nærmere 100k enn 50k per år. Om jeg tar feil, så får jeg ihvertfall en hyggelig overraskelse neste gang jeg skal bytte bil :-)



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA