Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SabreMan

#391
EU-bestillingssiden har ikke dette problemet:
http://my.teslamotors.com/en_EU/models/design
#392
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 02. juli 2015, klokken 13:50
Range mode overstyrer batterivarmeren, gjør såvidt jeg vet ikke noe annet med batteriet:
Når det er kaldt ute varmer range mode opp batteriet til du får ca 3 kW-regen (såvidt på grønt). Etter det skjer all oppvarming fra overskuddsvarme fra motor, varme fra batteriet i seg selv etc.
Hvis du kjører uten range mode så vil alltid batteriet varmes opp til det når 30 kW-regen. På langkjøring har det mindre å si, på korte turer blir forbruket langt høyere uten range mode. Batterivarmeren trekker ca 6 kW-strøm, noe som er mye om du blir stående i kø og bare skal kjøre 3 km.

Range mode er snillere mot batteriet av flere årsaker:
- Du bruker mindre strøm og dermed sliter mindre på batteriet (over flere år vil det kunne ha litt å si)
- Du får flere raske oppvarmingssykluser for batteriet og batteriet holdes på høyere temp mer av tiden. Lav temp gir lengre levetid for batteriet
- Du må lade oftere og bruker mer tid og penger på strøm

Ulemper med range mode som ikke er negative for batteriet:
- Du vil få redusert effekt og regen i en litt lengre periode om det er veldig kaldt, om du bremser mye så vil du regenerere mindre, noe som kan virke negativt på rekkevidda
- Klimaanlegget yter ikke like mye. Min erfaring er at ned til -10C så går det fint, noe særlig kaldere enn det bør du kjøre uten range mode for å få høy nok temp.
- På spesielt P85D gir range mode noen tideler tregere aks pga hvilemodus på bakre motor

Du mener vel at du må lade sjeldnere? Hvis du bruker mindre strøm, trenger du vel ikke å lade så ofte.
#393
Sitat fra: RaBalder på mandag 22. juni 2015, klokken 15:28
Sitat fra: SabreMan på mandag 22. juni 2015, klokken 15:26
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 22. juni 2015, klokken 14:32
Sitat fra: SabreMan på mandag 22. juni 2015, klokken 13:35
Sitat fra: OleJA på mandag 22. juni 2015, klokken 00:17
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.

Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?

Denne gir en god pekepinn på sammenhengen speed vs range. Men den antar nok ganske ideelle forhold, for syns verdiene i seg selv er litt vel optimistiske for norske veier.


Hva er egentlig forskjellen mellom de to grafene?
Ehhh.....4kWh.... ::)

Litt under fullt batteri med andre ord. Jeg bare lurte på hvorfor valgte akkurat 81 kWh, siden det virker noe tilfeldig. Hvorfor ikke vise 60 kWh og 70 kWh i stedet?
#394
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 22. juni 2015, klokken 14:32
Sitat fra: SabreMan på mandag 22. juni 2015, klokken 13:35
Sitat fra: OleJA på mandag 22. juni 2015, klokken 00:17
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.

Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?

Denne gir en god pekepinn på sammenhengen speed vs range. Men den antar nok ganske ideelle forhold, for syns verdiene i seg selv er litt vel optimistiske for norske veier.


Hva er egentlig forskjellen mellom de to grafene?
#395
Sitat fra: OleJA på mandag 22. juni 2015, klokken 00:17
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.

Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?
#396
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 07. juni 2015, klokken 06:02
Er katta ut av sekken ? Model X får 100kwh pakke ?

It has also been reported that the all-wheel drive Tesla Model X will have three engine variants whose power will come in 70 kWh, 85 kWh and 100 kWh. It has been said also that the Model X can run a distance of 230 miles without needing to charge its electric batteries.


http://masterherald.com/tesla-model-x-now-undergoing-test-runs-in-the-streets-of-california/18187/

Jeg er litt skeptisk. De oppgir ingen kilde, bare "it has been reported". Hvis dette var tilfelle, burde det vært enkelt å finne informasjon andre steder. Artikkelen er nesten en uke gammel.
#397
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware 6.2
lørdag 06. juni 2015, klokken 17:57
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 06. juni 2015, klokken 17:43
Er nok helt klart gjort noe med forbruk på P85D med siste oppdatering. Ligger nå ganske mye lavere enn før.

Kanskje bilen har blitt flinkere til å utnytte de to motorene mer optimalt?
#398
Dyr bil betyr ikke nødvendigvis pålitelighet og feilfri bil:
http://www.whatcar.com/car-news/honda-named-uks-reliable-used-car-manufacturer-2015/1342848

"Problemet" med dyre biler er at de ofte har flere ting som kan gå galt enn billige biler. Det som er interessant, er hva produsenten gjør for å utbedre feilene og lage bedre biler.
#399
Model S 2013 - 2022 / Sv: 4G
fredag 05. juni 2015, klokken 20:41
Dette høres lovende ut.
#400
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 01. juni 2015, klokken 14:23
Hovedlysene til Tesla er like avansert som lysene på en Golf fra 1990 tallet (Hvis man ser bort fra DRL) så dessverre ikke mange muligheter der. Har ikke en gang automatisk nivåregulering i lyktene, men bruker luftfjæringene til dette eller manuell justering hvis man ikke har luft.

Kurvelysene som lyser opp ved sving står nede ved tåkelysene.

Takk, nå forstår jeg det bedre.
#401
Sitat fra: cra på mandag 01. juni 2015, klokken 14:09
Sitat fra: SabreMan på mandag 01. juni 2015, klokken 14:01
Det burde være enkelt for Tesla å implementere en slik innstilling, men det er vel ikke en relevant problemstilling når du bor i USA.

Sikkert ikke videre relevant, nei. Men vil det ikke kreve spesiell hardware å få dette til? Trenger sikkert ikke være spesielt komplisert hardware, men dog.

Beveger ikke lysene seg litt når bilen går rundt en sving (adaptive lys)? Da er det kanskje mulig å legge til rette for bytte mellom venstre- og høyrekjøring ved bare å legge til et alternativ i grensesnittet.
#402
Sitat fra: cra på mandag 01. juni 2015, klokken 12:53
Er det slutt med slike klistremerker man setter på lykta for å ta bort den delen av lyskjegla som blender motgående? Mener å ha sett at det var "vanlig" (les: eksisterte) for mange år siden.

De selges fortsatt her i Irland. De to siste bilene mine hadde ratt på venstre side. For noen år siden var det mange biler fra Øst-Europa her. Jeg har også sett dem på fergen mellom Dover og Calais, men det var vel for ti år siden.

Jeg vet at enkelte biler har muligheten til å veksle (VW), men jeg har ennå ikke hatt noen slike. Det burde være enkelt for Tesla å implementere en slik innstilling, men det er vel ikke en relevant problemstilling når du bor i USA.
#403
Det var synd. Håper de kan legge det til senere.
#404
Er det noen som vet om dette mulig, for eksempel hvis du skal på ferie til Storbritannia?
#405
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 28. mai 2015, klokken 19:58
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 28. mai 2015, klokken 17:34
http://www.tv2.no/2015/05/28/broom/tesla/touchskjerm/audi/6973359

Forfatteren har tydeligvis ikke fått med seg at Internett ikke koster ekstra for Model S-eiere:
I ren Apple-stil, kan også Tesla Model S, som den eneste i verden, oppgraderes via nettet, hjemme i eieren egen garasje. Sågar uten at det koster noe som helst, utover bruken av internett naturligvis.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA