EU-bestillingssiden har ikke dette problemet:
http://my.teslamotors.com/en_EU/models/design
http://my.teslamotors.com/en_EU/models/design
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Cowboystrekk på torsdag 02. juli 2015, klokken 13:50
Range mode overstyrer batterivarmeren, gjør såvidt jeg vet ikke noe annet med batteriet:
Når det er kaldt ute varmer range mode opp batteriet til du får ca 3 kW-regen (såvidt på grønt). Etter det skjer all oppvarming fra overskuddsvarme fra motor, varme fra batteriet i seg selv etc.
Hvis du kjører uten range mode så vil alltid batteriet varmes opp til det når 30 kW-regen. På langkjøring har det mindre å si, på korte turer blir forbruket langt høyere uten range mode. Batterivarmeren trekker ca 6 kW-strøm, noe som er mye om du blir stående i kø og bare skal kjøre 3 km.
Range mode er snillere mot batteriet av flere årsaker:
- Du bruker mindre strøm og dermed sliter mindre på batteriet (over flere år vil det kunne ha litt å si)
- Du får flere raske oppvarmingssykluser for batteriet og batteriet holdes på høyere temp mer av tiden. Lav temp gir lengre levetid for batteriet
- Du må lade oftere og bruker mer tid og penger på strøm
Ulemper med range mode som ikke er negative for batteriet:
- Du vil få redusert effekt og regen i en litt lengre periode om det er veldig kaldt, om du bremser mye så vil du regenerere mindre, noe som kan virke negativt på rekkevidda
- Klimaanlegget yter ikke like mye. Min erfaring er at ned til -10C så går det fint, noe særlig kaldere enn det bør du kjøre uten range mode for å få høy nok temp.
- På spesielt P85D gir range mode noen tideler tregere aks pga hvilemodus på bakre motor
Sitat fra: RaBalder på mandag 22. juni 2015, klokken 15:28Sitat fra: SabreMan på mandag 22. juni 2015, klokken 15:26Ehhh.....4kWh....Sitat fra: Sjøhyene på mandag 22. juni 2015, klokken 14:32Sitat fra: SabreMan på mandag 22. juni 2015, klokken 13:35Sitat fra: OleJA på mandag 22. juni 2015, klokken 00:17
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.
Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?
Denne gir en god pekepinn på sammenhengen speed vs range. Men den antar nok ganske ideelle forhold, for syns verdiene i seg selv er litt vel optimistiske for norske veier.
Hva er egentlig forskjellen mellom de to grafene?
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 22. juni 2015, klokken 14:32Sitat fra: SabreMan på mandag 22. juni 2015, klokken 13:35Sitat fra: OleJA på mandag 22. juni 2015, klokken 00:17
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.
Hvilken rekkevidde er det mulig å oppnå ved jevn fart på 70, 80, 90, 100, 110, 120?
Denne gir en god pekepinn på sammenhengen speed vs range. Men den antar nok ganske ideelle forhold, for syns verdiene i seg selv er litt vel optimistiske for norske veier.
Sitat fra: OleJA på mandag 22. juni 2015, klokken 00:17
Alle disse forslagene utgjør bare et 'piss i havet' i forhold til kjørestil eller å senke hastigheten med noen få kmt.
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 07. juni 2015, klokken 06:02
Er katta ut av sekken ? Model X får 100kwh pakke ?
It has also been reported that the all-wheel drive Tesla Model X will have three engine variants whose power will come in 70 kWh, 85 kWh and 100 kWh. It has been said also that the Model X can run a distance of 230 miles without needing to charge its electric batteries.
http://masterherald.com/tesla-model-x-now-undergoing-test-runs-in-the-streets-of-california/18187/
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 06. juni 2015, klokken 17:43
Er nok helt klart gjort noe med forbruk på P85D med siste oppdatering. Ligger nå ganske mye lavere enn før.
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 01. juni 2015, klokken 14:23
Hovedlysene til Tesla er like avansert som lysene på en Golf fra 1990 tallet (Hvis man ser bort fra DRL) så dessverre ikke mange muligheter der. Har ikke en gang automatisk nivåregulering i lyktene, men bruker luftfjæringene til dette eller manuell justering hvis man ikke har luft.
Kurvelysene som lyser opp ved sving står nede ved tåkelysene.
Sitat fra: cra på mandag 01. juni 2015, klokken 14:09Sitat fra: SabreMan på mandag 01. juni 2015, klokken 14:01
Det burde være enkelt for Tesla å implementere en slik innstilling, men det er vel ikke en relevant problemstilling når du bor i USA.
Sikkert ikke videre relevant, nei. Men vil det ikke kreve spesiell hardware å få dette til? Trenger sikkert ikke være spesielt komplisert hardware, men dog.
Sitat fra: cra på mandag 01. juni 2015, klokken 12:53
Er det slutt med slike klistremerker man setter på lykta for å ta bort den delen av lyskjegla som blender motgående? Mener å ha sett at det var "vanlig" (les: eksisterte) for mange år siden.
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 28. mai 2015, klokken 17:34
http://www.tv2.no/2015/05/28/broom/tesla/touchskjerm/audi/6973359