Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bosonic

#16
Alternativ energi / Sv: fullychargedshow
torsdag 28. juni 2018, klokken 17:02
Sitat fra: bosonic på torsdag 09. november 2017, klokken 18:50
https://www.youtube.com/watch?v=nst2RGtgzfk&t=8s

Historisk "happening" i  London. Verdens første hurtiglader tatt i bruk på en "bensinstasjon". Med sine 43 000 service-stasjoner Worldwide er Shell verdens største aktør i dette markedet. I UK alene betjener de 5 millioner kunder hver dag. Nå har de innsett at må melde seg på...virkeligheten...."The Times They Are-a Changin" . Shell er altså først ut, og det kan se ut il at BP blir nestemann (nei...det er ikke 1.april i dag)


BP UK har kommet på banen......

BP Chargemaster | Fully Charged Breaking News


https://www.youtube.com/watch?v=Qwe6TViZO_w



0:45 British Petroleum have just bought Chargemaster

I tillegg til 50kW hurtigladere på 12000 servicestasjoner rundt om i landet kommer et nettverk med 150kW Ultra rapid Chargers
#17
Lascar EL-USB-3 Voltage Data Logger kan brukes dersom du måler over en motstand som du setter i serie med batteriet, eksempel 1ohm. (1V blir da det samme som 1 A)

Den er superenkel å sette opp og går på batteri. Du starter loggingen på PC'en og kobler den så til der hvor du skal måle.

Dersom du ikke kan kjøpe den gjennom et firma så kan det kanskje være litt problem å finne en leverandør som selger til private.
#18
Nå er ikke  Tazzari en "vanlig elbil", men der er noen slengere der ute med LiFeYPO4 batterier(ThunderSky TS-LFP160)
#19
Jeg har vært med i elbilutviklingen omtrent like lenge som trådstarter, men kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen.
Mitt inntrykk er at menigmann begynner å forstå at elbilen er kommet for å bli.

Det fokuseres fortsatt mye på negative nyheter om elbilen, men mange har nå skjønt at det er mye enklere å eie og kjøre elbil enn diesel/bensin bil.

For å sitere en betjent av meg: Jeg har bare en ting å si om elbilen min, jeg skulle ha kjøpt den for lenge siden!
Elbileiere skjønner mer og mer at den viktigste ladestasjonen er hjemme hos en selv.
Med seriøs faglig info er det ikke vanskelig å overbevise kundene om å investere i ladeuttak hjemme.

En lokal eiendomsforvalter har investert i flere 22kW ladepåler med easy park betaling ved et av sine utleiebygg.
I Eidfjord kan cruise turistene kjøre rundt på sightseeing i Twizzy'er
Det var dette med å se muligheter og ikke bare fokusere på det negative!!!

Var på en weekendtur nå i helgen og møtte flere elbiler med tilhengere og campingvogner. Når flere modeller kommer med mulighet for tilhengerfeste vil enda et motargument falle fra.
#20
Alternativ energi / Sv: fullychargedshow
onsdag 02. mai 2018, klokken 23:37
#21
@ pudderjager:
alvorlig talt, du kan ikke sidestille en elektrikerlærling med en "privatperson" eller kunde!
#22
Andre elektriske doninger / Sv: Elektrifisert melketralle
onsdag 11. april 2018, klokken 18:17
Fint om du kan poste noen bilder, du vet et foto sier mer enn 1000 ord!

Her er noen generelle tips om hva som kan være årsak:
-Spenningsfall i kabler, bryter, sikringsholder, tilkoblingspunkter...
-Underdimensjonert styringsenhet (intern strømbegrensing).
-Underdimensjonert batteri, greier ikke å levere tilstrekkelig med strøm.
-For høy utveksling, motor blir overbelastet.

Jeg har bygget en elektrisk trillebår som fint klarer 75kg i moderat motbakke.
Den har en 250W 24V motor med stor utveksling
Motorstyringen er 1000W (dvs. stor margin)
24Ah batteri ("evner å gi strøm uten tap")
Kabler, sikring, tilkoblingspunkter,bryter etc er dimensjonert for den aktuelle belastningen.

Her kan du se den i aksjon



#23
Har postet denne tidligere, men den er alltid like fornøyelig å se på. Meget interessert bileier som virkelig har fått med seg detaljene.


Har postet denne tidligere, men den er alltid like fornøyelig å se på. Meget interessert bileier som virkelig har fått med seg detaljene

Nå er forresten tiden inne til å mekke sammen spennende prosjekter med ungene :)

#24
Mye bra arbeid her ja.

#25
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Buddy Premium stopper
tirsdag 27. mars 2018, klokken 23:45
Skaff deg et voltmeter og koble til ladepluggen. Få hjelp av en medhjelper til å holde målepinnene mens du forsiktig prøver å kjøre bilen. Mest sannsynlig vil du se at spenningen synker drastisk når motoren begynner å trekke strøm. Motorkontrolleren har en funksjon som kutter motoren når batterispenningen kommer under kritisk spenning. Dersom jeg husker riktig så er nedre grensespenning 49V (for 72V batterispenning) Regner med at bilen har blybatteri (?) Når disse står uten strøm begynner forfallet å sette inn og du må mest sannsynlig erstatte de med nye.


#26
Robert Sund, din liste kan forlenges i det "uendelige": All elektronikk som er tilkoblet til nettstrøm må nødvendigvis ha en likeretterfunksjon i inngangskretsen.
Men du glemmer å nevne en vesentlig forskjell på alle disse dingsene, og en elbil:
Elbilen har i tillegg et batteri med høy likesenning. Det er denne likespenningen som eventuellt er problemet, ikke selve likeretterfunksjonen.
#28
Elbiler i media / Sv: TU.no: Volkswagen - Elbiler
fredag 16. mars 2018, klokken 18:08
Elbilforumet ser for tiden ut til mer og mer miste sin seriøsitet.

Vi har stort sett vært forskånet fra drittslenging og negative personkarakteristikker opp gjennom årene, men nå ser det ut til at dette er i ferd med å endres.
Forumets eminente administrator Lars har i alle år frontet en stor takhøyde, men har alltid slått knallhardt ned på trolling og annen ufin oppførsel.

Beklageligvis så er Lars på vei ut som moderator her på forumet, men jeg håper at en ny person er på gang slik at vi slipper å se en utvikling i negativ retning.


PS
Stå på doldis 1, ditt bidrag her på forumet verdsetter jeg høyt!
#29
Du nevner ikke hvilke avstander det blir fra panel til regulator. Effekttapet i overføringen fra panel til "forbruker" er helt avhengig av riktig dimensjonering av kabeltverrsnitt.

Her er mitt forslag;

255W panel, 30,4 V (ved maks belastning)  pris inklusiv mva: Kr 1595,-

DC/DC omformer, 1200W 20A CC/CV Boost Converter DC 8V-60V to 12V-80V Volt Step-up Power Module pris ca Kr 133,-

Fordelen med dette oppsettet er høy spenning fra panel som gir lavt effekttap.
Benytter du 4mm2 kabel og avstanden er 10m så vil du kun få et effekttap på 5,28W ved max strøm fra panelet (8A)

DC/DC converteren stilles inn på ønsket spenning og strøm og kobles direkte inn på batteriet.
Dette forutsetter at batteriet har innebygget BMS.
#30
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilverksteder Sverige?
onsdag 07. mars 2018, klokken 09:48
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 07. mars 2018, klokken 07:17
Bare for å sette det i perspektiv. 400 VDC er ikke spesielt mye farligere enn 230VAC, som man jo har overalt i alle hjem. (Men man bør ikke ta lett på sikkerheten, verken når det gjelder 400 VDC eller 230VAC. Begge spenningene kan drepe.)

Vekselspenning er ("heldigvis") 5-6 ganger farligere enn likespenning mht personsikkerhet (strømgjennomgang). Den fundamentale forskjellen med batterispenning kontra "annen likespenning" er det store potensiale for kortslutningsstrømmer som lett forandrer metaller til en "gass sky".

I så måte er det like farlig å jobbe med en gammel 48V Kewet /Reva, som en 300V(+) moderne elbil.
Kjenner en ikke til disse faremomentene så skal en holde seg langt unna "batterisystemer"

(Det er jo en grunn til at elektrikere har lovpålagt årlig FSE + førstehjelpskurs)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA