Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Allram

#61
Leaf 2010-2017 / Sv: Hund i LEAF., hva gjør man med idiotene?
tirsdag 08. juli 2014, klokken 22:39
Klistre ett termometer fra f.eks Biltema i bakruta, så kan forbipasserende se tempen i bilen :)
#62
Lade hjemme / Sv: Mainpine ladestasjonskit nå til salgs i Norge
mandag 07. juli 2014, klokken 12:17
Er det mulig å koble dette til å bruke 16/32A 3-fas stikk? på Type 1 plugg

Eller MÅ N være med / kan den laskes over fra f.eks L1? :)
#63
Vi får satse på at oppetiden til alle offentlige ladere/hurtigladere blir bedre når NEK 400:2014 nå trer i kraft:

"722.62.2 Intervall for Periodisk verifikasjon
722.62.2.01 Allment tilgjengelige ladestasjoner skal visuelt inspiseres minst èn gang pr. uke for å verifisere at:
- Utstyr ikke er synlig skadet slik at sikkerheten kan være svekket, og
- Ladestasjoner ikke har driftsfeil (Ingen visuelle feilmeldinger).
722.62.02 Allment tilgjengelige ladestasjoner skal verifiseres i samsvar med kravene i 62.1 minst én gang pr. år."
#64
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fortum Hurtigladestasjon, Vestby
torsdag 22. mai 2014, klokken 12:14
Både ishavsveien og fortum sine har virket fint når jeg har kjørt der å ladet nå, 5ganger over en 2ukers periode (siste 2 uker).
Fortum sin i Fredrikstad(Apenesfjellet) har også virket bra etter det jeg har brukt :)
#65
Kjøretips / Sv: Nyttige mobilapplikasjoner for smarttelefoner
onsdag 21. mai 2014, klokken 14:30
Sitat fra: OW på onsdag 07. mai 2014, klokken 14:55
Jeg puffer denne frem igjen. Er det noen som vet om bra apper, eller kart som gir en bedre ladeoversikt enn lade nå appen? Spesielt filtrering skulle jeg gjerne hatt. Det jeg er mest ute etter er 11 - 22 KWh type 2 ladere, som er litt mer praktiske ved langkjøring.

På Android så bruker jeg PlugShare og Ladestasjoner app'ene :) De har bedre valg av lader og er greit oppdaterte.
#66
Lading / Sv: Skjønner ikke et knepp av dette med ladeeffekt!
torsdag 15. mai 2014, klokken 07:50
Sitat fra: MindViruz på onsdag 14. mai 2014, klokken 15:10

Sitat fra: smaug01 på onsdag 14. mai 2014, klokken 14:52
Jeg antar at TS mener at trikkeren legger opp 20A kurs og 3G4 evt 2x4/4 fra tavlen fram til ladestasjonen som er sikret med en egen 16A automat for å få selektivitet på hele greia.
Krav til 4kvmm for 16A kurs er nytt for meg. Hvor står det i NEK'en?

Nei. Stasjonen blir sikret med 20A. Dette for å ikke ha en belastningsgrad på 100%. Ingen behov for 16a sikring. Ib blir aldri høyere enn 16A, så man kan bruke en 50a sikring for den saks skyld så lenge Ik2pmin ikke blir for lav i enden av kursen, og Ikmaks ikke blir for høy for kabelen.

Slik varmtvannsberedere ble installert når de ble koblet til komfyrkursen.

Les boligdelen bakerst i NEK2010. På bolig må man gange In med I2 som må være mindre enn Iz. Derfor er det kommet inn mye 15a og 13a på skjult installasjon på bolig de siste 4 årene. Evt må det komme 16a sikring med veldig lav I2. I praksis mye det samme som en 13/15a med høyere I2.

Installatøren får ett problem hvis DLE tar verifikajson på nye boliger utført etter NEK2010 som et utført med vanlig høy I2 16a på skjult installasjon...

Litt sånn ut av det blå, men en 15A-K karakteristikk har så å si samme utløsekarakteristikker som en 16A-C :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA