Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GOS

#1306
Sitat fra: Sandvika på onsdag 28. mars 2018, klokken 08:31
Sitat fra: GOS på tirsdag 27. mars 2018, klokken 16:32
Sitat fra: tuslaman på tirsdag 27. mars 2018, klokken 15:10
Ok..takk muffinman og mthoring

Kom på at ting ofte løser seg av seg selv med Tesla..

Kjørte meg en tur og så satt den på lading igjen. Nå er den i hvert fall oppe i 364km med litt over en time igjen. Så da burde den vel havne på 370-375. Litt rart, for jeg er helt sikker på at jeg hadde den på rundt 400km i sommer..

Det var dog ingen blått snøsymbol over rangen..den har jeg sett før når det har vært eksepsjonelt kald om mårran. Men ikke i solsteka nå.

Meg bekjent så har ingen S85 eller P85 sett 400 tkm siden våren 2014. Da kom det en Software oppdatering som endret litt på hvordan den kalkulerte.
??? Står 400km og fortsatt lader hos meg nå...
S85 eller P85 og den står på Typical Kilometer og ikke Rated? (Ikke S85D eller P85D!) Hvilken Software versjon har du Da? Bilde?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

#1307
Sitat fra: tuslaman på tirsdag 27. mars 2018, klokken 15:10
Ok..takk muffinman og mthoring

Kom på at ting ofte løser seg av seg selv med Tesla..

Kjørte meg en tur og så satt den på lading igjen. Nå er den i hvert fall oppe i 364km med litt over en time igjen. Så da burde den vel havne på 370-375. Litt rart, for jeg er helt sikker på at jeg hadde den på rundt 400km i sommer..

Det var dog ingen blått snøsymbol over rangen..den har jeg sett før når det har vært eksepsjonelt kald om mårran. Men ikke i solsteka nå.

Meg bekjent så har ingen S85 eller P85 sett 400 tkm siden våren 2014. Da kom det en Software oppdatering som endret litt på hvordan den kalkulerte.
#1308
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lang tid før full regen på ny 75D.
tirsdag 27. mars 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. mars 2018, klokken 08:30
Men det forklarer jo ikke forskjellen på 85D og 75D siden de sannsynligvis har samme software? Trådstarter byttet jo bil nettopp, og reagerer på forskjellen mellom de to bilene, ikke på endringer over flere år.
Om han ikke har kjørt S85D denne vinteren og kun S75D'en så kan det forklare det.

Softwaren som er nå holder lenger på effekt og regen begrensning enn den som gjaldt i fjor vinter.
#1309
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lang tid før full regen på ny 75D.
mandag 26. mars 2018, klokken 17:36
Dette har også forandret seg med software versjoner.

Batteripakken krever høyere temperatur for å gi full  regen nå enn på software for 3-4 år siden. Spesielt de to siste vintrene ble det merkbar forskjell.
#1310
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 20. mars 2018, klokken 18:32
Det hadde ikke vært særlig greit for de som venter på bilen sin. Det må finnes andre løsninger.
#1311
Tesla / Sv: Hva skjer om Tesla går konkurs?
tirsdag 13. mars 2018, klokken 17:59
Sitat fra: Inge__1976 på tirsdag 13. mars 2018, klokken 17:41
Jeg ser flere og flere som sier at sannsynligheten for en Tesla konkurs øker. Særlig fordi det kommer nå andre elbiler på markedet som er så mye bedre enn Tesla.

Det var vel større andel som trodde det før. Selv følte jeg at jeg tok en tjangs når jeg bestilte Tesla'en, men jeg er ikke bekymret for utfallet nå.

Nå har de satt så stort fotavtrykk og store aktører har spyttet inn så mye penger at jeg tror det skal godt gjøres at det går råkt til h...., men det kan godt hende at aksjen får seg en skikkelig smell. De som sitter med store poster/lån kommer til å strekke seg langt for å unngå at det går ned.

Om det verste skulle skje så er ideen og produktene såpass gode at en annen stor aktør kjøper opp boet for en billig peng og er superhappy. Og de kommer til å serve bilene våre.

Så jeg er mye mindre bekymret for min neste Tesla enn jeg var for den første.
#1312
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
tirsdag 13. mars 2018, klokken 06:53
Sitat fra: Vidar_H på mandag 12. mars 2018, klokken 22:40
Takk for svar.

GOS: Så det jeg hører om bedre byggekvalitet og bedre lydisolering er ikke nødvendigvis gitt? Jeg har ikke testet TMS nok til å vite dette selv, bare lest om det her i forumet og fått det bekreftet av Marcus Auto (som selger mange TMS).

P85TMS: Ser at mange av de tidlige TMS har byttet ut driveuniten på garanti. De nye driveunitene er ikke mer pålitelige?

Pesonlig så synes jeg de først ble merkbart bedre på støy på de som er produsert midten av 2016 og enda bedre begynnelsen av 2017. De tidlige D bilene synes jeg har irriterende mye støy fra frontmotor.

Jo, de nye driveunitene er mye mer pålitelige så det problemet har de løst. Jeg begynte så vidt å få lyd på min etter 3500 km og kjørte den til 20000 km før den ble byttet. Den nye er nå kjørt 30.000 km og en kan ikke høre noe lyd.

Om du hører ufodring med takluke på gamle utgaver så kom den nye typen takluke rundt sommeren 2015.

#1313
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
mandag 12. mars 2018, klokken 22:34
Sitat fra: Vidar_H på mandag 12. mars 2018, klokken 21:06
Hei, dere,

Jeg har lest en del rundt på forumet den siste uka og allerede lært mye. Flott forum dette! Likevel er jeg litt fristet til å forhøre meg direkte om hva dere tror om følgende bil:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115202512&fks=115202512

Jeg er nemlig interessert i en med AP (delvis pga at jeg har hørt de har bedre byggekvalitet og bedre lydisolering) og en som har en del igjen av garantien. Et poeng for meg er også at den 85, for jeg ønsker så god rekkevidde som mulig (de nye 100D er alt for dyre for meg). Det er ikke noe poeng for meg med firehjulstrekker.

Budsjettet mitt er cirka 500 000, men kan gå opp om dere mener det er en lur ting å gjøre.

Er det en "bucketlist" her på forumet med ting man bør spørre om / sjekke når man kjøper Model S?

Tusen takk for all hjelp :)
Etter min mening: Med unntak av AP så er det ikke noe forskjell på denne og de 2014 modellene som ble levert ca etter mars 2014 bølgen. Ikke stor forskjellen på de i starten av 2014 heller, primært knyttet innfelling av speil.
#1314
Lading av Tesla / Sv: Lade Tesla med Type 2 kabel
søndag 11. mars 2018, klokken 08:47
De har sagt at den skal fint levere 22kw i hele perioden for å lade opp en Tesla. Litt under 4 t er jo også en begrenset periode.

De har også indikert at senere utgaver enn min tidlig utgave har ikke dette problemet.

(Er egentlig ikke noe problem for meg heller da jeg alltid lader på 16A, men tester 32 A innimellom)
#1315
Lading av Tesla / Sv: Lade Tesla med Type 2 kabel
lørdag 10. mars 2018, klokken 14:25
Sitat fra: Griffel på lørdag 10. mars 2018, klokken 14:18
Sitat fra: GOS på lørdag 10. mars 2018, klokken 14:15
@Griffel.
Nei, dette var ikke ny type Leaf, men en 3år gammel som maks kan ha trukket 16A på en fase
For tre år siden var da 32A lader et tilvalg på Leaf.

Det var en 16A type2 til Type1 ladekabel som ble brukt, så definitivt maks 16A
#1316
Lading av Tesla / Sv: Lade Tesla med Type 2 kabel
lørdag 10. mars 2018, klokken 14:15
@Griffel.

Nei, dette var ikke ny type Leaf, men en 3år gammel som maks kan ha trukket 16A på en fase
#1317
Lading av Tesla / Sv: Lade Tesla med Type 2 kabel
lørdag 10. mars 2018, klokken 13:20
@SilverArrow

Da har jeg testet hos oss også. Flyttet bilen til der hvor tre Zaptec ladebokser er koblet til en 400V 63A kurs. Jeg satt min S85 til lading på 400V 32A på en av Zaptec boksene. Etter en liten stund koblet vi til en Leaf til en annen Zaptec boks og da ble den Zaptec boksen jeg sto koblet til strupet til 25A. Stopprt ladingen av Leaf'en og ladeboksen jeg brukte gikk opp igjen til 32A. Eier av Leaf viste ikke hva lader han hadde men utfra erfaring av at den lader mye raskere med Type 2 laderen enn schuko så tror jeg han lader med 16A. Vi prøvde ikke med en tredje bil da den ikke var tilgjengelig, men testen viser at vi har samme utfordring som dere. Tar det oppmed Zaptec til uken slik at vi får mer press på at de får fortgang på Software utviklingen.

Jeg testet også min egen Zaptec boks og den struper ned til 31A når den hadde ladet i 40 min på 400 V 32A. Den hadde ikke strupet ned videre etter 1t og 10min, men jeg mener at den struper helt ned til 27A om den står på lenge. Så jeg får ta dette også opp på nytt med dem.
#1318
Muffinman har nok lest av batteriet under hele denne seansen. Muligens jeg gjør en test med Canbus avlesning jeg også på fredag, men er ganske sikker på at Mufinman har sjekket nok.
#1319
Tesla / Sv: Konkurrenten I-pace
søndag 04. mars 2018, klokken 08:40
@Jeronan.

Det blir enda dummere å sammenligne med Kona som er 416 cm lang, altså mer enn en halvmeter kortere. I-Pace er da mye nærmere Model X enn Kona.

Når det er sagt så er jeg enig i at sammenligning med X er feil.

Men I-Pace har definitivt sin plass. Jeg skal helst ha en mindre elbil enn min S, den skal ha lang rekkevidde og helst kunne trekke båten + henger (=  2 tonn) ut av vannet. Skal da ikke kjøre med båten bakpå, men vanlig tilhengerlass skal den dra. Jeg venter fortsatt på det alternativet, men kan vær at jeg aksepterer en som ikke kan lovlig dra like tungt og går f.eks. for I-Pace
#1320
Tesla / Sv: Konkurrenten I-pace
søndag 04. mars 2018, klokken 08:23
Sitat fra: Tellus på søndag 04. mars 2018, klokken 00:48
Ampera sluker kWh i kulda. Noe den helt sikkert har til felles med din gamle MS 85  :)



Nei, min gamle S85 bruker 7% mer i vintersesongen enn sommersesongen. Så den er ganske vintervennlig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA