Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GOS

#1171
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mer vampire drain på eldre modeller?
onsdag 17. oktober 2018, klokken 17:29
Sitat fra: SabreMan på onsdag 17. oktober 2018, klokken 17:09
Jeg mistet nettopp 23 km etter en ferie på to uker og nevnte dette i et annet forum. En eier av en 2015 P85D sa at han mistet ca. 7 km eller 2 % per dag.

Er dette vanlig for denne modellen? Han har energisparing på, og Always Connected er av.


23 km på 2 uker er veldig bra, og i så fall så må de nyere bilene bruke mindre energi eller kjemien holde bedre på energien. Jeg har energisparing på, men også Always Connected på, på min S85 fra juni 2014. Det gir meg ca 6 tkm tap per døgn. Når jeg har Allways Connected av så mener jeg at jeg pleide å få ca 4tkm i tap per døgn.
#1172
Model 3 / Sv: Hvor mange nordmenn står på venteliste til Model 3?
tirsdag 16. oktober 2018, klokken 22:20
Sitat fra: S4e på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 18:32
Da er du et eksempel jeg tror det finnes flere av - for du skal vel ikke ha 3 biler?


Nei, jeg skal nok ikke ha 3 biler, men jeg tror alle blir tatt ut. 2 av dem går nok til andre i familien eller til venner (som andre reservasjoner har gjort) uten fortjeneste. Skulle det mangle på interesse fra familie/venner så får jeg gjerne vurdere å selge en
#1173
Model X 2014 - 2022 / Sv: batteri under 10%
tirsdag 16. oktober 2018, klokken 12:59
Sitat fra: fborch på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 12:35
Hei

Jeg ser det står skrevet litt om at batteriet "lekker" når bilen er parkert og under 10% strøm. Hvor fort går denne lekkasjen? Vil jeg for eksempel kunne oppleve at bilen er tom om jeg parkerer bilen med 10% tilgjengelig og jobber en hel dag?

Mvh,

//F

Du bør absolutt unngå å parkere bilen med 10% rest igjen på batteriet. Det er ikke sunt å la det stå lenge med så lav SOC. Om jeg kommer frem med så lite som 20% så setter jeg den alltid til lading med en gang.

Alt etter hvilke innstillinger du har, hvor lav SOC den har, og hvor ofte du "vekker" den så taper den seg 1-2 (3%) i døgnet.

Dess nærmere 0% den er dess mer slår bilen automatisk av forbrukere for å beskytte batteriet. Under 10% så vet jeg ikke om du vil kunne nå den via mobil etc da den kjøres inn i spesiell "sparemodus"
#1174
Model 3 / Sv: Hvor mange nordmenn står på venteliste til Model 3?
tirsdag 16. oktober 2018, klokken 12:54
Sitat fra: bakskj på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 11:58
I min umiddelbare omgangskrets kommer jeg på 7 stk som har sagt de skal ha Model 3. Hvor mange av de som har faktisk reservasjon inkludert meg selv er 4.

Er det flere enn meg som har det slik tipper jeg det er en del nordmenn som venter på bilen neste år.

Med 6500 Audi e-tron reservasjoner så kan jeg ikke skjønne noe annet enn det vil være betydelige mange flere Model 3 reservasjoner. Jeg blir overrasket om det er mindre enn 20.000 Model 3 reservasjoner. (Jeg har reservert 2 stykk og tror mange andre har gjort det samme. Dog har jeg bare reservert en Audi)
#1175
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
mandag 15. oktober 2018, klokken 18:00
Sitat fra: Elmo på mandag 15. oktober 2018, klokken 17:47
Sitat fra: Amoss på mandag 15. oktober 2018, klokken 15:20
Sitat fra: Elmo på søndag 14. oktober 2018, klokken 19:38
Er en tråd om TM3 i Norge på norske prøveskilt i Teslanytt gruppen på Facebook.
Noen vet etter sigende mere enn de ønsker å fortelle. Sier bare at det kommer mere info "om to dager", som er på mandag.
Om det har gått to dager eller ei vet ikke jeg så mye om, men det er i alle fall mandag :)  Noe mer info enda?
Ikke sett noe mere info. Finner heller ikke igjen innlegget >:( 
Men om det er fordi det er slettet eller fordi det ER tilnærmet umulig å finne "gamle" innlegg på FB skal jeg ikke uttale meg om.

Innlegget var det Jim fra "Teslanytt" som la ut, men han har ikke lagt ut noe mer enda....
#1176
Model X 2014 - 2022 / Sv: 4 barneseter i Model X
mandag 15. oktober 2018, klokken 11:27
Sitat fra: Schjell på mandag 15. oktober 2018, klokken 11:00
Det er mulig, eg hadde bilen berre på lån ein liten dag så eg fekk ikkje sjekka det ut så grundig, men i første augekast så såg det ut som at det ikkje var lysåpning under skinna på X'en.
Håper eg tok feil, eg brukar samme løysning som deg på vår noværande bil, en Opel Astra, funkar bra det!
Det ser ikke ut som om det er lysåpning på S heller. Ble dermed overrasket da jeg kunne stikke stroppefestet igjennom.
#1177
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 14. oktober 2018, klokken 12:40
Blir en fryd den dagen rovdyret innser at slaget et tapt og slutter å poste her.

Håper maks ett kvartal til er nok for å innse at slaget er tapt.
#1178
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
søndag 14. oktober 2018, klokken 11:08
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 14. oktober 2018, klokken 10:42

Men informasjonen henger ikke helt på greip. Det står

«
Leveringstid

12-18 måneder

Mens vi øker produksjonen, har Model 3-reservasjoner i dag et estimert leveringstidspunkt tidlig i 2019.»

Jeg tror leveringstid kommer mye an på hvilken konfigurasjon du ønsker. Vil tro se feks vil prioritere ferske Performance ordre høyt.

Enig i det med Performance. Det med tidlig 2019 gjelder nok bare begynnelsen på tidlige reservasjoner. Jeg er helt sikker på at en ikke Tesla eier med en reservasjon av Longe Range idag ikke får bilen i nærheten av 'tidlig 2019'

Personlig så tror jeg det er mange flere reservasjoner i Norge enn de 10-15000 som en del her inne tror. Tror det er nærmere det dobbelte, og jeg tror mesteparten vil bli tatt ut.
#1179
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
søndag 14. oktober 2018, klokken 09:24
Jeg tror  nok de som bestiller Model 3 nå må belage seg på minst de 12-18 månedene som er på Tesla's nettsider. (Med mindre en allerede er Tesla eier)
#1180
Sitat fra: JorEl på lørdag 13. oktober 2018, klokken 17:37
Livsforsikring er så dyrt at man bør heller sette pengene på fond, aksjer, rentefond, høyrentekonto. Forsikringen virker ikke alltid, det er alltid lett å kjøpe den...

Dette er en merkelig uttalelse. Jeg har opplevd forelder, svigerforeldre, kollegaer, venner og bekjente som har nytt veldig godt av livsforsikring når den ene parten har godt bort eller fått en kritisk sykdom. Aldri hørt om noen som har hatt problemer med forsikringen i disse tilfellene.

Om en ikke har passende / tilstrekkelig forsikring igjennom jobb så kan det være greit å supplere med ett tillegg som gjør at en får 'gjort opp' tilstrekkelig del av gjelda til at livet kan gå videre om uhellet / døden er ute.

En skal ha spart lenge i fond etc for å dekke opp det, noe som gjerne er vanskelig i de første 10-årene av voksen livet.
(Etterhvert som en blir eldre så klarer en ofte å få til både det ene og det andre + at en gjerne er blitt gjeldfri)
#1181
Sitat fra: oto på lørdag 13. oktober 2018, klokken 17:34
Er det ikke litt spooky å oppgi Teslabruker+passord til tredjeparts-apper/systemer som LMT? Ikke at jeg mistenker utviklerne, de er nok entusiaster med ærlige hensikter. Men jeg tenker på det sikkerhetsmessig betenkelige i å spre credentials rundt på nettjenester. Om fjerdeprter snapper dem opp er det jo bare å installere Tesla-appen, finne bilen på kartet, låse opp og kjøre. Er jeg for paranoid?

Dette er diskutert i det minste 2 ganger de siste 3 -4 årene. Mikael, utvikleren av LMT, forklarte hvordan han har gjort det. Du kan søke på sidene så finner du diskusjonene.

Det vil selvfølgelig være en økt risiko, men han har ikke skadet meg på de 3 årene jeg har brukt det
#1182
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 13. oktober 2018, klokken 17:02

Milepælen med 100.000 model 3 produsert må jo være verdt litt tankespinn rundt omkring hos rovddyr og andre.

https://electrek.co/2018/10/13/tesla-model-3-100000-milestone/
#1183
Sitat fra: gr på fredag 12. oktober 2018, klokken 20:32
Hvordan ser man mengde supercharging i LinkMyTesla?

Det kan du ikke se direkte. Men om du f.eks. eksporterer hele ladelisten din og trekker ut alle ladninger med høy effekt så vet du hvilke som er ladet med Supercharger. Da jeg selv har 22 kw lader hjemme, så filtrerer jeg ut de som er ladet med høyere snitteffekt enn 22 kw, og dermed så vet jeg hvor mye jeg har ladet på SuC.
#1184
Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. oktober 2018, klokken 17:16
Husk at telleren for total DC-lading ikke ble implementert fra start på så gamle biler, så den vil vise for lite. På vår august-produserte 2015 var det på plass fra dag 1.

Det skjønte jeg når jeg så på tallene fra Canbus. Kun 2-tusen ett eller annet på Total DC lading og 6-tusen ett eller annet på Total AC lading, mens Total lading var 17-tusen ett eller annet
#1185
Bilen er 4 år, og 4 måneder, kjørt 61000 km. 22.7% er ladet på supercharger eller chademo siden 2015 når jeg startet å bruke Linkmytesla. Bruker SuC kun på langturer med mer enn 300 km distanse.

De få langturene i året slår veldig høyt inn på andel SuC bruk når en ellers kjører såpass lite som vi gjør. (3-4 langturer på mellom 500-1500 km i året, og med en årlig kjørelengde på ca 15.000 så stemmer jo dette)

Er overasket om 5% virkelig er snittet.

Snittforbruk rapportert av bilen i løpet av disse 61.000 km er 203 wh/km.
Men, i og med at vi kjører såpass lite så er det en relativt stor andel som går bort i Vampire Drain. Det er totalt ladet 17750 kwh (fra CanBus lesing) på disse 61.000 km, noe som gir ett reelt forbruk ut av kontakten på 291 wh/km. (Kjører bare 5.5 +5.5 km frem og tilbake til jobb på en vanlig dag, så da blir Vampire Drain på ca 4 -6 km/døgn en god andel. Mange av helgene består av 65 +65 km til hytta, så det retter jo opp litt). Lader på 400 V 16A (av og til 32A) hjemme, og tapet i ladeprosessen er typisk 8-9%)
I tillegg så mener jeg det i snitt er 6% tap grunnet høyere indre motstand i batteriet da en ikke klarer å kjøre like forsiktig som det som ligger til grunn for et batteri oppgitte kapasitet.

Om en leker med tallene så går det ikke helt i hop og det er noe mer tap en plass som jeg ikke vet hvor skal plasseres. (Med visse forbehold om at hodet ikke fungerer optimalt her fra solsenga i varmen
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA