Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GOS

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Import Model S
mandag 30. oktober 2023, klokken 06:24
Antar, håper for din del, at den er bruktimportert fra Europa og ikke fra USA.

Er den fra USA så kan du ikke hurtiglade den hverken på Tesla eller andre sine hurtigladere da den har annen type kontakt.
#2
Lading av Tesla / Sv: TWC 3 i Tesla-appen
tirsdag 19. september 2023, klokken 22:50
Jeg har 4.25.0 og har Wall Charger funksjonen i App'en.

Men jeg har Androoid versjon 13


GOS
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 08. september 2023, klokken 17:18
Sitat fra: Contango på fredag 08. september 2023, klokken 15:26Se denne artikkelen som beskriver det godt. Håper den kan leses uten abonnement. https://www.finansavisen.no/personlig-okonomi/2023/08/06/8026879/anbefaler-rentefond-5-til-12-prosent-avkastning-og-begrenset-risiko

Når ga ett rentefond opp mot 12% sist?

Det må vel kanskje være sent på 80-tallet når boligrenta mi var 16% og studuelånet enda verre. Personmlig så tror jeg overhodet ikke vi kommer der at rentefond gir noe i nærheten av 12% i i tiden vi går inn i. Sikkert artikklenes nedre sjikt, 5+%, for det neste 1-2 årene.

Men det er mulig jeg tar feil og heller burde flytter mine sparepenger fra primært globale indeksfond ril rentefond....men jeg tar tjangsen og lar de stå der og setter inn mer de neste 10-15 år til før jeg høster.

I tillegg så kan det jo være lurt å (snart) kjøpe leilighet for utleie i noen særs sentralt bykjerne deler av landet.
#4
Bestilling og levering / Sv: Prisendring farge + kampanjerente
tirsdag 15. august 2023, klokken 08:41
Sitat fra: geear på mandag 14. august 2023, klokken 16:21Sånne ting pleier komme en til gode automagisk når det kommer til final invoice... jeg tror jeg hadde tatt sjansen på å vente, men kommer vel an på hvor kritisk det er.

Til info:

Er ikke sikker på det lenger.

Når jeg tok ut den (foreløpig) siste Tesla'en,  blå Model Y den 01.12.2022, så var prisen i konfigurator gått ned 5.000 i forhold til når jeg bestilte. Tror det var blåfargen som hadde falt 5000. Det ble ikke ne automatsik justering ned på min faktura og jeg gjorde hemler ikke noe forsøk på å få de til å justere det ned.
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: 90% rekkevidde på X100D?
torsdag 06. juli 2023, klokken 06:31
Sitat fra: tihi på torsdag 06. juli 2023, klokken 01:45Prøver å gjennopplive gammel tråd.

Skal kjøpe første elbil og har en Tesla model X 100D 2019, 70000km i sikte.
Da jeg prøvekjørte denne viste "gjettometeret" 376km ved 90% oppladet batteri.
Gjennomsnittlig forbruk siste 50km står til 224 Wh/km.

Jeg synes dette fremstår som påfallende lav rekkevidde hva tenker dere?


Det tror jeg ikke. Det er 418 km på 100%. Tror ikke X100D noen gang har vist noe mer enn det. På Tesla er det  ikke gjettometer, men basert på et fast forbruk per km. Dette endrer seg ikke med kjørestil, temperatur, føreforhold etc.

X75D hadde vel ca 330 km som ny på 100% om jeg ikke husker feil
#6

Det virker som ingen temker på følgende scenario for disse bremselysene.

Mine siste 3 Tesla'er, hvor 2 av de Model Y 2022 modeller, bremser jo til tider grunnet reelle ting og grunnet 'hallusinasjoner'. Når den da har 'hallusinasjoner', eller ser noe reelt og 'skummelt' i følge den, som jeg ikke ser/ deler syn på, da trykker jeg på gasspedalen og den velger umiddelbart å adlyde meg og ikke bremse ned. (Jeg har hatt foten på gasspedalen i 8-9 år for å raskt overprøve de berømte fantombremsingene')

Jeg er ganske sikker på at bremselysene kommer på når Tesla'en bremser / prøver å bremse, men når jeg da trør på gassen så aksepterer den at jeg vil kjøre og ikke bremse, og vil da slå av bremselysene.

Jeg tror Tesla'en i Bergen 'stadig vekk' på den ferden har prøvd å bremse fordi den 'ser rare hendelser', bremselysene har kommet på, men taxi-sjågøren trør jo så hardt han kan på gassen fodi han tror han trør på bremsen. Tesla'en tillater derfor bilen å kjøre videre, og slå av bremselysene.

Dette er min teori-:)

(Og, jeg synes det skal være slik at jeg bestemmer og ikke Tesla'en inntill systemet er blit mye bedre til å tolke trafikkbildet)
#7
Sitat fra: geear på fredag 05. mai 2023, klokken 08:40Ja, jeg bruker DNB SAGA Mastercard, det gir 16% på all lading, inkl. superchargere. Vanlig DNB MC gir 10%.

Hmmm...sier du her at om jeg legger inn mitt DNB Saga Gold Master Card inn på Tesla konto'en (og andre ladeplasser) istedenfor mitt Euro/Mastercard Gold så får jeg 16% rabatt?

Isåfall takk for tipset.
(Betyr ikke så mye da 98% av ladingen skjer hjemme eller på hyttene, men en bør jo ta imot det en får)


#8
Sitat fra: Ampéreson på torsdag 16. februar 2023, klokken 09:36
Kjapt spørsmål, lenge siden jeg har hatt tid til å oppdatere meg på levering av model y.

Noen som har noe mer info om når det kommer Cherry red Model Y fra Tyskland?

Nesten gitt opp å få bilen min levert som jeg bestillte i 2019 (TMYP Red multicoat).

Portalen ser nå slik ut, viser ikke en bil og det er ingen dato.




Estimert levering bestemmes senere.

Viser bilen hos meg og om leveringstid står det 'Estimert levering: jun - jul 2023' som det var når jeg bestilte den for noen uker siden.
#9
Sitat fra: Motorwatt på mandag 23. januar 2023, klokken 10:06
Ingen mangler sensorer før oktober 2022 mener jeg. Alle mangler etter.

Alle produsert etter en gang i oktober. Denne endrigen dreide seg vel bare om Parkeringssensorer, det er vel også andre UL sensorer på bilen som går mot siden og som vel ikke er berørt!?

Min siste Model Y (LRWYGCEK3NC537xx  som ble levert ut 01.12.2022 har samme sensorer som den jeg hadde som ble levert ut i juni 2022. (LRWYGCEK8NC347xxx)

De som fikk tysk Model Y mot slutten av året fikk uten parkeringssensorer, men vet ikke om noen når har fått Kina produsert Model Y uten parkeringsensorer?

#10
Lading av Tesla / Sv: TWC lav ladeeffektivitet?
fredag 20. januar 2023, klokken 07:42
Sitat fra: orl7368 på torsdag 19. januar 2023, klokken 16:52
Fikk installert Tesla Wall Connector for et par uker siden.
I følge Teslafi er ladeeffektiviteten lav. Altså energi inn i forhold til energi ladet.
Det beste jeg har oppnådd er ca 50 %. Mer vanlig er omlag 30%.

Med Mobile Connector.laderen ligger effektiviteten normalt på 80 % til 95 %.

Er det Teslafi som gir feil verdier? Eller er det noe galt med TWC?

Tenker det er noe med i stillingene av faktorene i TesslFi.

Har du sammenlignet hvor mange km/t du får ladet med TWC verdus UMC?

Hvilken strømstyrke og spenning / type nett er TWC satt opp med?
#11
Gratulerer Muffinmann.

Det tok sin tid før du kom etter, bedre sent enn aldri 8).

Beholder fortsatt S85D'en?
#12
Model 3 / Sv: Rekkevidde visning ny Model 3
torsdag 05. januar 2023, klokken 13:46
Har du kjøpt denne ny nå?
Eller brukt?

Det var vel en periode i 2019 eller 2020 hvor det ble levert SR+ eller noe slikt og den hadde vel ikke 440 i EPA eqnge?
#13
Model 3 / Sv: Brukt model 3 2019 modell - hva bør jeg være obs på
tirsdag 20. desember 2022, klokken 22:55
Sitat fra: K_G på tirsdag 20. desember 2022, klokken 08:46
Tenk deg om. Ville aldri kjøpt model 3 eldre enn 2021, altså før oppgradering til bl.a.varmepumpe og MYE bedre lys. Personlig ville jeg heller valgt en 2021 SR+ i stedet for 2019-2020 LR for ca. samme pris. Nevner ikke forbedring i byggekvalitet en gang... mitt intrykk er at 3ene bygd i Kina er mye bedre enn de fra USA. Kjørte 2019-2020 model 3 SR+ og LR et par tre ganger og de var VESENTLIG dårligere på alle tenkelige områder enn en model 3 SR+ fra 06.2021 jeg bruker av og til. Så tenk deg om  :+1:

Her var det mye rart. Hadde feb 2019 Model 3 LR og har ingen problemer med å anbefale den. Jeg kjørte den 70.000 km på 3 1/2 år. Har også 2 stykk Model Y fra 2022 og en Ioniq 5 fra 2022. (Den ene .odel Y er 2 uker gammel). Det er ikke noen grunn til å frykte 2019 utgaven, men den er 3 år eldre...
#14
Model 3 / Sv: Brukt model 3 2019 modell - hva bør jeg være obs på
mandag 19. desember 2022, klokken 06:41
Det skal ikke være noe problem å komme 400 km sommerstid med den, 500 også om det ikke er mye motorvei med 90+ fargsgrense.

Jeg hadde tilsvarende og min beste langtur sommerstid tilsa at jeg ville klart å ha kjørt 612 km fra 100% til den hadde stoppet. (Jeg hade kjørt 546 km og hadde da fortsatt en god del strøm igjen).

400 km bør du klare vinterstid på langtur. Er det bare småturer med oppvarming via batteriet så stjeler det veldig mye energi
#15
Sitat fra: HOFFERN342 på mandag 05. desember 2022, klokken 14:56
Sitat fra: GOS på mandag 05. desember 2022, klokken 14:42
Sitat fra: doo-kie på mandag 05. desember 2022, klokken 14:25
Sitat fra: Krissulf på mandag 05. desember 2022, klokken 14:22
Jeg finner registreringsdata om bilen min når jeg skriver inn vin i statens vegvesen. men står samtidig at den ikke er registrert. Er ikke det et fremskritt? Mener jeg søkte tidligere uten noe slags funn av data.
Da er nok bilen på vei til Norge. Var det samme med min. Når jeg fikk utlveringsdato var også bilen å finne hos vegvesenet. Min ble resgistrert på meg 30nov.

Korreksjon vil jeg si: Når en finner bilen på Vegvesenet da ER bilen i Norge..og som regelmså er det dag(er) om å gjøre før en får SMS fra Vegvesenet om å godkjenne eierskap....og etter en dag eller 2 (3) typisk så er den registrert med skilt nummer på deg som eier
Sikker? Jeg har funnet min i bortimot en uke nå, men utlevering er ikke før 15.

Betyr det at den da kanskje står i nesten 3 uker i Norge før den registreres?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, er sikker på at de ikke melder bilen inn før den er i Norge. Vil isåfall være helt ny praksis
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA