Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JumboTour

#16
Model 3 / Sv: Model 3 videoer
fredag 13. mai 2016, klokken 19:23
#17
Model 3 / Sv: Mens man venter
onsdag 04. mai 2016, klokken 14:40
Sitat fra: turfsurf på onsdag 04. mai 2016, klokken 14:22
Hvis man kjører 50000km i året går det vel med ihvertfall 30000 nok i drivstoffkostnader. På 3 år sparer man inn en 3dje del av bilprisen bare i drivstoffkostnader. 
Mitt estimat på besparelse er 1,- nok/km tatt i betraktning det meste i forholde til vår SAAB 95 (som selgeren sa ikke akkurat var en sparebøsse).

Det er mange variabler her så det vil jo variere i forhold til alternativ bil, kjøremønster, strømpriser, superladingandel, bom-og ferge avgifter osv. men etter to år mener jeg fortsatt at estimatet er OK. Kansje noe konservativt for mitt kjøre/lademønster.

Poenget er vel at bil er ingen investering, har aldri vært og kommer aldri til å bli, men valg av riktig bil vil kunne redusere utgiftene eller forsvare de verdiene du har lagt til grunn når du kjøpte bilen.

Kjøp av bil er et verdivalg, ikke en investering! :)
#18
-Regn at model S er fem meter lang og to meter bred +- noen milimeter
-Jeg kjørte i vinter Asker Hovden i drittvær, måtte lade på Åmot for å være på den sikre siden. Du skal kunne ta den strekningen uten superlading men da bør du være sikker på at du kan lade når du kommer fram. Det er mye bedre å stoppe på Åmot i 15 minutter for en beinstrekk.
-Tipper du må punge ut med 500k for en to år gammel s85
-Bilen er større enn du tror og har svært god plass til passasjerer og bagasje.
-Jeg har selv bare en 10A kurs i garasjen og har aldri hatt behov for noe annet. Så lenge du har et normalt kjøremønster. (jeg har kjørt 60 000 på to år nå)
#19
Model 3 / Sv: Gratis Supercharging for Model 3?
mandag 11. april 2016, klokken 19:54
Sitat fra: kjølholdt på mandag 11. april 2016, klokken 14:28
Kan ikke tenke meg noe annet enn at SC tilgang betales på forhånd når man kjøper bilen.Alt annet blir byråkratisk.hvis 325000 betaler 12500 kr for sc tilgang får de jo inn noen kroner :-) å bygge for

Vi må ikke glemme at Elon var en av de som sto bak PayPal. Han ser neppe betaling per bruk som noe byråkratisk eller uforholdsmessig dyrt problem.
#20
Imponerende frunk-rom tatt i betraktning at dette var dual engine modeller.
#21
Dette er en interessant poll N00b!  ;)
Sett i lys av det overraskende store antallet reservasjoner, tror jeg det er viktig å se hva slags forventninger vi har til når vi tror bilen blir levert Norge.

Har selv reservert og tippet opprinnelig Q2-18. Har nå justert forventningene til Q3-18. Det blir uansett spennende å se hvordan Tesla endrer utvidelsesplanene som en følge av den massive reservasjonen.
#22
Model 3 / Sv: Kansellering av reservasjon
lørdag 02. april 2016, klokken 22:35
Sitat fra: Sven-E på lørdag 02. april 2016, klokken 22:31
Sitat fra: asgeirn på lørdag 02. april 2016, klokken 07:52
Jeg forsøkte å kansellere via e-post og nettsiden uten svar.

Til slutt ringte jeg, de tok telefonen med en gang, og jeg fikk pengene i løpet av to dager.
Det vil da si at du fikk bestille Model3 minst 2 døgn før alle andre.  ::)

Og dessuten gikk du glipp av Elons takkegave til de som stilte opp i kø
"Elon Musk (@elonmusk) tweeted at 9:24pm - 2 Apr 16:

Token of appreciation for those who lined up coming via mail. Thought maybe 20-30 people per store would line up, not 800. Gifts on order. "
;D ;D ;D
#23
Model 3 / Sv: Useriøs kørordning for Model 3
lørdag 02. april 2016, klokken 22:31
Klart det!  :)
Prisen på aksjer styres f.eks. av forventninger. Dvs stort sett hva folk TROR om fremtiden.

Du skal ikke undervurdere folks magefølelse. ;D
#24
Model 3 / Sv: Model 3 drivlinje, batteri, chassis
lørdag 02. april 2016, klokken 21:42
At SC er aktivert for alle TM3 betyr ikke at Tesla nødvendigvis vil benytte samme forretningsmodell som med S/X. Tipper at TM3-eiere må betale for bruken når SC benyttes og at prisen vil kunne justeres i forhold til tilbud/etterspørsel på ladere, strømpris, beliggenhet osv og altså ikke ligge innbakt i prisen som ved S og X.

Dette er logisk sett i forhold til at TM3 vil etterhvert utgjøre det store volumet som skal betale for drift og vedlikehold av SC-nettverket.
#25
Model 3 / Sv: Useriøs kørordning for Model 3
lørdag 02. april 2016, klokken 20:16
Hadde vært kult med en poll på når vi tror første Mod 3 kommer til Norge... :)
#26
Sitat fra: ihlhaug på fredag 01. april 2016, klokken 19:54
Har dere ikke fått det med dere?! Prisen skal opp UAVHENGIG av dollarkurs. Prisen går opp i USA også...

Hva nøyaktig er det som tilsier at prisen skal opp?

-Selgere er alltid tjent med at de som kjøper har en følelse at det haster, de selger mer når folk tror de setter opp prisen hvert øyeblikk.
-Teknologien blir bare billigere.
-Erfaringen Tesla etterhvert opparbeider seg skulle tilsi at at de kan stadig gjøre forbedringer i produksjonen slik at produksjonskostnadene går ned.
-Etter hvert som markedet blir mettet, og ikke bare "early adopters" skal kjøpe bilen, vil prisen hos kjøper spille en viktigere rolle.
-Dersom gapet mellom Mod S/X og Mod 3 blir for stort går salget for mye ned på de eksisterende fordi de som vil ha Tesla heller venter i to år.

Så det er mulig det eksisterer mange rykter der ute om at prisen SKAL opp uavhengig av valuta, og disse ryktene tjener til en viss grad Tesla på at eksisterer. Derfor ser de ingen kortsiktig grunn til å dementere disse ryktene.

Jeg ser kun et par grunner til at Tesla skulle sette prisen opp:
-De vi sette prisen opp dersom de vet at dette ikke har signifikant innvirkning på etterspørselen eller de kan gjøre det som et virkemiddel til å holde etterspørselen nede fordi de ikke klarer å øke produksjonskapasiteten.
-Den andre grunnen kan være at de MÅ gjøre det på grunn av at de ikke klarer å finansiere de utvidelsene de gjør i forberedelsene til Modell 3.

Dersom de setter opp prisen samtidig med lanseringen av en facelift og økning av batteri, vil markedet se mildere på økningen fordi den enkelte kjøper kan forklare for seg selv og ikke minst for andre (f.eks. ektefellen
#27
Model S 2013 - 2022 / Sv: Den nye hværdan med Model 3
tirsdag 22. mars 2016, klokken 17:46
Mulig du har rett i nok/min, men problemet med at folk ikke flytter bilen når batteriet er fullt kan jo bare løses med å starte nok/min takstameteret når lading er fullført. F.eks. 10 kr/min ved fullt batteri, det får nok fart på folk. :) Man vil jo uansett bli varslet via app i god tid.

Kø blir ikke noe problem så lenge Tesla har statistikk på hvor stor belastningen er på laderne og så lenge det tjener penger på ladingen, og tallene på belastningen har de jo live. Dessuten kan de jo regulere køen ved å sette opp prisen dersom det ikke er plass til flere superladere.

Så kø blir nok ikke noe stort problem når teknologien finnes, det er jo bare å finne gode løsninger som både forbrukerne og Tesla ser seg tjent med.

Det som kan bli en utfordring for forbrukerne er om Teslas landenett ikke får tilstrekkelig konkurranse, da kan det bli dyrt å superlade på utfartsdager for dem som ikke har modell S/X. Vi er alle tjent med at det er konkurranse også på dette markedet.
#28
Model S 2013 - 2022 / Sv: Den nye hværdan med Model 3
tirsdag 22. mars 2016, klokken 15:47
Jeg tror Tesla er nødt til å endre SC-forretningsmodellen for massemarkedet. Det vil være naturlig å selge strøm via superladerne først og fremst til modell 3 eierne, de er jo ikke monopolister i lademarkedet, så prisen kan reguleres i forhold til etterspørselen som de vil kunne ha stålkontroll på. Vi skal ikke se bort fra at det til og med kan bli butikk av det en gang i fremtiden for Tesla. De har jo heller ikke vært fremmed for å åpne nettverket til andre bilmerker.

Siden det er hvor mye elektroner du pumper inn på batteriet som til syvende og sist teller, regner jeg med at prisen vil bli målt i nok/kWt.

Med superladere ved alle kjøpesentre og app-kontroll for hvor nærmeste ledige superlader er, vil ikke lenger lading og rekkeviddeangst være noe (mentalt) problem.

Dette tror jeg Elon har tenkt ut for lenge siden... :)
#29
Model S 2013 - 2022 / Sv: Den nye hværdan med Model 3
mandag 21. mars 2016, klokken 20:16
Er det egentlig noen grunn til å tro at Tesla vil beholde den samme forretningsmodellen på superladerne for modell 3 som de har på modell S og X? Vi skal huske at superladerne trenger vedlikehold og strøm, dette blir etterhvert en kostnad som modell 3 eierne i hovedsak må bære. Det er da naturlig å tenke seg at modell 3 får tilgang til nettverket og at de betaler for strømmen de lader når de lader på samme måte som andre hurtigladere. For rimeligere modeller er det viktig å presse kapitalutgiftene ned og så tar de noe av dette igjen på operasjonskostnadene.

En slik modell tror jeg dessuten kan sikre installasjon av mange flere superladerne også i byer, til fordel for Alle Tesla eiere og Tesla vil ha en gigantfordel fremfor andre elbiler.
#30
Model S 2013 - 2022 / Sv: Parkering med automatisk parkeringsur
torsdag 03. september 2015, klokken 17:43
Sitat fra: BMW850 på torsdag 03. september 2015, klokken 16:58
Skjønner ikke hvorfor folk gidder å klasse diverse dingser på frontruta. Den her er jo konge... når ikke i bruk sleng den i hanskerommet ;) Fåes kjøpt på Jula :D


Akkurat hva jeg har lett etter!
Takk for tipset
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA