Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JumboTour

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: De berømte dørhåndtakene
lørdag 08. juni 2019, klokken 17:37
Et halvt år etter at nybilgarantien hadde utgått på kilometer og tre måneder etter at den hadde utgått på tid sviktet dørhåndtaket på min model S på førerdøra.

Jeg fryktet det verste med lange ventetider og dyre reparasjonskostnader.
Så etter en times forskning på internett bestilte jeg nye og forbedrede deler fra EV Tuning og nevenyttig ungdom i huset var mer enn villig til å gjøre reparasjonen. Delene kom i posten i løpet av et par uker og etter et par timers reparasjon, det var jo tross alt første gangen, fungerte håndtaket som om det var nytt! Pris på delen var ca 900kr inkludert frakt og fortolling!

Gutta fikser sikkert dette for en billig penge for andre også som har samme problemet etter at nybilgarantien er utgått. Jeg sparte i alle fall mye tid og penger! :)


#2
Tesla SW og AP / Sv: 2019.16
lørdag 01. juni 2019, klokken 18:30
Etter 16.3.2 oppgraderingen virker ikke lys på førersiden (venstre frontlys), vindusviskerne, i tillegg til at ryggstøtten på førersete fortstatt ikke virker...
Mandagsbil? Eller software svakheter? Mistenker en kombinasjon...(model 3)
#3
Model 3 / Sv: Korsryggstøtten sluttet å fungere?
tirsdag 28. mai 2019, klokken 22:09
Samme på min bil. Den virket før siste software oppgradering. Det kan være software feil eller en svakhet i setet. Interessant å høre om flere har opplevd det samme etter siste oppgradering 2019.16.2
#4
Model 3 / Sv: Eldre Adaptere
torsdag 23. mai 2019, klokken 21:21
Sitat fra: Avh på torsdag 23. mai 2019, klokken 21:16
Mange tråder her så mulig noen har spurt om dette før: kan rødt og blått adapter til tidlige Mod S brukes på M3 ?
Chademo kan ikke benyttes etter hva jeg har hørt.
Jeg har brukt både rødt og blått adapter uten problemer. Chademo har jeg aldri hatt behov for og derfor heller aldri forsøkt.
#5
Tesla SW og AP / Sv: 2019.16
torsdag 23. mai 2019, klokken 19:44
Sitat fra: cra på torsdag 23. mai 2019, klokken 15:08
Sitat fra: JorEl på torsdag 23. mai 2019, klokken 13:09
Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 23. mai 2019, klokken 12:23
Noen er pesimister, andre er optimister..
Er det plass til noen realister også :P

Pessimisten sier glasset er halvtomt, optimisten sier det er halvfullt. Ingeniøren mener glasset er dobbelt så stort som det trenger å være, og mens de diskuterer dette høylydt drikker opportunisten opp alt.
:D :D
Det er Økonomen som sier at glasset et dobbelt så stort som det trenger å være, Ingeniøren fyller glasset opp!
#6
Model 3 / Sv: Model 3 eiere leker seg med SOS knapp
lørdag 09. mars 2019, klokken 14:12
Enig i det men man skal være passe nedsnødd om man bruker en slik nødfunksjon uten å stoppe for å se om man kan hjelpe. Forøvrig plikter man å hjelpe i slike situasjoner. De spurte igjen om posisjonen etter at jeg oppgav den så det virket i alle fall ikke på meg som de brukte posisjonssignalet om dette i det hele tatt ble mottatt. Antar det er ulik teknisk standard på  sentralene rundt om i landet.
#7
Model 3 / Sv: Model 3 eiere leker seg med SOS knapp
lørdag 09. mars 2019, klokken 09:22
Mindre enn 24 timer etter jeg hentet bilen, og takket være denne tråden, fikk jeg testet denne knappen i en ekte situasjon. Kollisjon på E-18 hvor tre biler var innvolvert et par hundre meter foran meg når det skjedde. Samtalen ble koblet opp og både politi og ambulanse var inne på linja. Må si at dette er en stor sikkerhet mht varsling. Systemet fungerte perfekt. Fikk imidlertid en feilmelding om at «emergency call system needs service, contact Tesla» etter en tid. Denne meldingen forsvant når jeg startet bilen på nytt.
#8
Model 3 / Sv: Rekkefølge på reservasjoner
lørdag 02. desember 2017, klokken 08:04
Ja, skal man tro forståsegpåere i fossilbilindustrien, og enkelte aksjespekulanter så er det jo like før Tesla legger inn årere.
Det de ikke forstår er Teslas forsprang på:
-bilenes fullintegrerte software og hvordan dette henger sammen med fremtidige økonomiske modeller (selvstyrte biler og Tesla network)
-superladernettverket og veksten i dette nettverket (dette forstår omtrent bare de som har prøvd)
-Gigabatterifabrikkens betydning (den er langt fra ferdig)
Opprampingsproblemene var ventet og ikke spesielt dramatiske. De som etterhvert kjenner hvordan Elon Musk uttaler seg om sine målsettinger vet at han alltid setter høyere mål enn hans team kan klare å oppnå. Poenget med dette er selvfølgelig at resultatet også blir mye bedre enn hva som ville være realistisk om målsettingene var satt lavere.
Dette henger forøvrig sammen med den amerikanske lønnsmodellen. Den største delen av amerikanske lederlønninger består som regel av bonuser og eller aksjeopsjoner. Når maksimal bonus på lederlønningene settes i forhold til Elons uttalelser i det offentlige, blir dette en sterk intern driver få at bedriften faktisk skal klare å oppnå disse ambisiøse målene. Blir det lite med bonus fordi måloppnåelsen er lav, kan Elon alltids snakke opp aksjen slik at opsjonene kompenserer for tapt bonus.
#9
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
lørdag 02. september 2017, klokken 12:56
Sitat fra: S4e på lørdag 02. september 2017, klokken 09:01
Det som betyr noe er om de lykkes med å etablere volumproduksjon med høy grad av automatisering...
Man kjenner Elon Musk dårlig dersom man fortsatt tror spørsmålet dreier seg "om" Tesla lykkes med volumproduksjon med høy grad av automatisering. De kommer garantert til å lykkes med dette fordi det er nettopp dette Elon Musk har jobbet med de siste to årene. Spørsmålet er heller hvor optimistisk har Elon vært denne gangen i forhold til "når" dette skjer.
#10
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
søndag 09. juli 2017, klokken 12:27
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 09. juli 2017, klokken 12:18
Jasså, mulig å overføre reservasjoner til andre, altså.

Dagens!
;D ;D ;D
#11
Model 3 / Sv: Model 3 "ludocris" 0-60 på 2 sek???
fredag 10. februar 2017, klokken 17:54
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 09. februar 2017, klokken 23:11
Det blir ikke sagt 2,0 sekunder. Når det er ett signifikant siffer så kan det bety alt mellom 2,0 og 2,9.

Personlig forventer jeg rundt 2,5 sekunder i topputgaven, altså på 0-60 mph med rollout.

Når man benytter ett signifikant siffer som i "2 sekunder" betyr dette alt mellom 1,5 og 2,4 sekunder. Ikke alt mellom 2,0 og 2,9 sekunder. Så forventer man 2,5 vil man med ett signifikant siffer måtte si 3 sekunder ::)
#12
Sitat fra: lunitiks på torsdag 20. oktober 2016, klokken 02:24
Eight surround cameras.


Veldig spent på å se hvordan dette skal se ut  :D


EDIT: Ser ut.. De er jo allerede i produksjon!!!!!


Jepp!
Dette er faktisk historisk  :D
#13
Top Global Franchises - Rankings (2016)
Rank   Franchise Name   
1   McDonald's
2   SUBWAY®   
3   KFC
4   Burger King

På samme måte som Steve Jobs stjal ideer fra andre industrier har også Elon Musk evnen til å se hvordan andre industrier har lykkes i å bli store. Selskapene på listen over er ikke blitt verdens største fordi de selger mat. De er verdens største fordi de selger et forretningskonsept som selger mat.

McDonald's henvender seg til ivrige mennesker som har vilje og evne til å skape en lokal virksomhet.
Teslas (fabrikk-) kundegruppe vil være ivrige politikere som har evne og vilje til å legge forholdene til rette for industriell vekst der det er et stort behov for det. På samme måte som statene i Amerika konkurrerte om Gigafactory 1, ser vi nå at det er mer enn nok av land i Asia og Europa som ønsker hjelp til industriell vekst av Tesla. Det er definitivt ikke Tesla som har et problem, det er den etablerte bilindustrien som har et gigantproblem med dette. Og igjen blir det svært spennende å se hvordan de reagerer når/om de våkner.

Som Gandhi (visst nok aldri) sa:
First they ignore you.
Then they laugh at you.
Then they attack you.
Then you win.

For mangfoldets del får vi håpe at konkurrentene våkner før det er for sent.
#14
Jeg tror det kanskje viktigste avsnittet i masterplanen er dette:

SitatWhat really matters to accelerate a sustainable future is being able to scale up production volume as quickly as possible. That is why Tesla engineering has transitioned to focus heavily on designing the machine that makes the machine -- turning the factory itself into a product. A first principles physics analysis of automotive production suggests that somewhere between a 5 to 10 fold improvement is achievable by version 3 on a roughly 2 year iteration cycle. The first Model 3 factory machine should be thought of as version 0.5, with version 1.0 probably in 2018.

At Tesla har stort fokus på å designe maskiner som lager maskiner har vi hørt før i forbindelse med lanseringen av modell 3, eller rettere sagt i forbindelse med fremskyndingen av produksjonskapasiteten. Her i masterplanen sier Elon nokså klart hvordan de planlegger å øke produksjonskapasiteten i praksis. Til og med i uthevet skrift forteller han at planen er å bli god på å levere fabrikker som et produkt i seg selv for å sørge for å få opp volumet på elbiler så raskt som overhodet mulig.

Rykter om ny fabrikk i Kina har versert lenge, EU-land konkurrerer om Teslas gunst mht produksjon av biler i Europa og nylig kunne vi lese at India har tilbudt et landområde for Teslas asiatiske produksjonshub (http://www.thecountrycaller.com/26486-tesla-motors-inc-tsla-offered-land-in-india-to-make-asian-manufacturing-hub/). Vi ser også ut fra navnet på batterifabrikken i Nevada at dette sannsynligvis ikke blir den eneste gigafabrikken.

At Elon Musk har hatt suksess med SpaceX og Tesla viser hvor viljesterk han er når han først har satt seg noen mål (som for folk flest virker uoppnåelige). Det blir derfor svært interessant å se hvordan den øvrige bilindustrien angriper dette. For oss forbrukere, er dette svært gode nyheter fordi det kan bare bety en ting - prisen på elbiler i fremtiden vil gå ned.  8)

#15
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 25. mai 2016, klokken 20:12
Sitat fra: Kanutten på tirsdag 24. mai 2016, klokken 23:43
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 24. mai 2016, klokken 23:27
70D vinner med 1 poeng foran passat Alltrack. Er en del underlige poeng dog. de som skriver synes blant annet at Passat er en penere bil...

Er det underlig? Det er vel en smakssak.

Det er vel nettopp fordi det er en smaksak, dvs umulig å kunne måle objektivt at sånne sammenligninger er underlige. 

For 2-3 år siden vant Modell S forøvrig mot Porshe Panamera i en lignende dustesammenligning mener det var DN. 
;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA