Beskjed fra DES om at bilen var ferdig produsert. Levering i månedsskiftet oktober/november
Bekreftet 18 juli.
Bekreftet 18 juli.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: orjan på mandag 07. april 2014, klokken 10:41
Hatt bilen en uke nå og stort sett bare småfeil som har dukket opp:
- Panoramataket blir av og til stuck i åpen posisjon. Må åpne det helt opp før jeg da får lov til å lukke det igjen
- Mest brukerfeil, men likevel: Bommet da jeg skulle endre luftfjærhøyden, men korrigerte dette kjapt. Displayet viste da korrigert høyde men bilen var likevel i den (lave) høyden jeg først hadde valgt. Endte opp med å skrape ned i en ekkel fartshump.
- Etter kraftig regnskyll kommer det noen dråper vann inn i forkant av soltaket
- Har også funnet en vertikal ripe i frontruten, omtrent midt på. Ser den bare når det er sol, men bør nok få dette fikset
- Endel annet småplukk som åpning av ladeluke via umc, en gummilist som ligger litt feil over ene døren osv
Jeg er likevel superfornøyd med bilen, bare så det er sagt
Sitat fra: krister461 på lørdag 08. mars 2014, klokken 23:11
Har faktisk pirellidekk - skal få sjekket dekktrykket. Etter påske blir det 20'' Vredestein Ultrac Sessanta - spent på å prøve de.
Sitat fra: K på mandag 24. februar 2014, klokken 18:12
Rumi:
Kjedelig å høre om ladefeilen du opplevde, jeg fikk forøvrig også ladefeil og nedtappet 12V-batteri etter tre dager første gang jeg ladet min bil, måtte få hjelp fra NAF siden jeg ikke klarte/turte å demontere dekslet i fronten (der man kan koble til en 12V batterilader eller starthjelp i nødsfall). En aldri så liten nedtur, ja.
"Feil" i el-nettet (IT-nett) kan jo for eksempel være at noen i nabolaget har jordfeil, noe det ikke er så lett å gjøre noe med. Og feil kan komme og gå, avhengig av om naboen har slått på eller av en bryter siden sist. Greit å måle litt med et multimeter for den som er teknisk nysgjerrig, men måleresultatet trenger ikke være det samme som da ladefeilen skjedde, eller det samme som det vil være neste gang man lader for den del. Med moderne el-anlegg og jordfeilbrytere skal man også slik jeg ser det kunne slappe av i forhold til dette.
Selv fikk jeg en Mennekes Schuko - type 2 ladekabel en uke eller to etterpå. Bruker den dersom jeg ikke vet at bilen bare skal stå en kort stund. Foreslå at du også får utdelt en slik, det ordner seg nok. (Prosedyren med å justere ned ladestrømmen er ikke en god løsning i mine øyne, siden det fordrer at man ikke får behov for å bruke bilen vesentlig tidligere enn "planlagt".) UMC er uansett kjekt å ha med seg sammen med blått og/eller rødt adapter, i fall man får tilgang til 32A eller 400V lademuligheter på tur.
Heldigvis er selve bilen så bra at jeg har kommet meg over det første "ladesjokket". :-)
Sitat fra: ElKjell på mandag 24. februar 2014, klokken 10:47Sitat fra: rumi på søndag 23. februar 2014, klokken 21:24Sitat fra: MyTess på søndag 23. februar 2014, klokken 20:50
Noen som vet om vi fortsatt får gavekort fordi de ikke har fått adaptere enda? Eller om jeg m belage meg på å betale mattene med cash istedet for gavekortet?
Jeg hentet bilen på fredag og fikk ikke noe gavekort med den begrunnelse om at dette gjaldt kun når blått adapter ikke ble levert med bilen. Jeg manglet kun den røde, og da fikk en ikke gavekort.
Kan ellers fortelle litt om min egen levering hos Tesla Bergen fredag som var:
Fikk framskyndet levering med en dag (spurte selv om det var mulig da jeg var litt utålmodig). Møtt av en ung og blid ungdom (ikke selve DES) som gikk gjennom bilen. Fin gjennomgang.
Hadde noen spørsmål som DES ble hentet for svare på:
- utvidelse av serviceprogram
- her hadde de ikke noe svar da info vedr endringer på service avtale osv. var ganske fersk. Noe lunken og fravikende holdning her fra DES etter min mening.
- mutter til alle hjul
- fikk beskjed om at det kun fulgte med 4 muttre til alle 8 hjulene. Syntes dette var dumt med tanke på framtidig videresalg av felgene, men fikk til svar at det var bare sånn det var.
- gavekort siden alle adaptere ikke fulgte med
- som nevnt så gjaldt dette visst blått adapter. Samme "lunkne" holdning og en nesten litt brydd DES.
- matter
- som mange kjenner til så er frunken blitt mindre. Her hadde de bare satt i gammel type matte og brettet siden litt slik at denne skulle passe. Jeg påpekte dette og fikk en brydd svar om at det var sånn det var og de visste ikke når ny matte var på plass. "Take it or leave it" rett og slett. Når jeg var på prøvekjøring i høst så ble jeg demonstrert at hettehylle passet i frunk når denne ikke brukes (har barneseter). Denne passer selvfølgelig lenger ikke da frunken er mindre. Samme lunkne holdning når dette ble nevnt.
- dekk
- de hadde visst sluttet å ha dekkene på dekkhotell for kundene nå, så sommerdekkene ble lesset i bagasjerommet/baksetene
Oppsummering:
Jeg gledet meg massivt til bilen og så fram til en hyggelig overlevering. Dette føler jeg ble noe ødelagt av den noe lunke og brydde holdningen til DES. Etter min mening må en forhandler nesten tåle å få noen spørsmål av kunde og likevel ha en imøtekommende holdning. Jeg føler at jeg ble bedre ivaretatt når jeg kjøpte min første nye bil for god del år siden som var en Skoda...
Når jeg nå i tillegg har opplevd "Car needs service", "12 volt battery low" o.l. feil (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12635.0.html), så er det en ganske blandet følelse jeg sitter igjen med når jeg endelig har mottatt bilen etter over 5 måneders ventetid)
Høres ut som en ugrei levering , men for å framstå seriøs ville jeg droppet noen av punktene :
- Ekstra muttere Jeg har aldri opplevd å få ekstra muttersett med levering av ny bil med to sett hjul
- Dekkhotell er vel ingen bilforhandler som tilbyr , ihvertfall ikke gratis. Dette har vært en nødløsning når de
ikke har kunnet levere felger til vinterdekk
- Å forvente gavekort på 2.500 som erstatning for utsatt levering på ekstrautstyr til 600,- er vel litt drøyt
Forstår det slik at du fikk blått adapter som følger med bilen.
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. februar 2014, klokken 06:43Sitat fra: rumi på søndag 23. februar 2014, klokken 20:24Litt overrasket over at du mener du vil koble en bil til 6-800.000 til strømnettet ditt, men du vil ikke ta ansvar for å sjekke at strømnettet ditt faktisk er i orden? Dessverre tenker nok mange nordmenn at så lenge lyset er på, varmen kommer fra panelovnene og TV`en gir bilde - da er strømnettet helt fint. Slik er det definitivt ikke. Og når du kobler til det dyreste du noensinne har eid som går på strøm til kontakten hjemme - da sjekker du at anlegget er tipp topp....
Jeg har nyere sikringskap med jordfeilautomater (3 fas IT nett). Har ikke noe jordfeil som jeg vet om. Spenning og diverse andre sjekker kan ikke jeg se hvorfor jeg som forbruker skal bry meg så mye om så lenge det elektriske anlegget fungerer som det skal.
Kjøp deg et multimeter til en hundrelapp og mål spenning mellom hver fase og jord, og finn noen nettartikler om basic elektro. Se på dette som det samme som å vite hva en peilepinne var i gamledager.
(PS: Sier absolutt ikke at problemene med bilen må skyldes det elektriske anlegget, ei heller at bilen burde oppføre seg slik om feilen ligger hos deg. Men sjekke anlegget med multimeter - det bør du )
Sitat fra: bensinhodet på søndag 23. februar 2014, klokken 21:51
var DES eldre kar med briller?
Sitat fra: cstromme på søndag 23. februar 2014, klokken 21:45
Ville helt klart sendt inn en epost med denne opplevelsen til Tesla Norge.
Sitat fra: MyTess på søndag 23. februar 2014, klokken 20:50
Noen som vet om vi fortsatt får gavekort fordi de ikke har fått adaptere enda? Eller om jeg m belage meg på å betale mattene med cash istedet for gavekortet?