Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rumi

#46
Model X 2014 - 2022 / Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?
onsdag 31. august 2016, klokken 22:00
Beskjed fra DES om at bilen var ferdig produsert. Levering i månedsskiftet oktober/november 8)

Bekreftet 18 juli.
#47
De har i alle fall satt ned prisen på luftfjæring på x75d til 2500,- kr....

#48
Model X 2014 - 2022 / Sv: X60D!
torsdag 14. juli 2016, klokken 20:35
Fikk mail fra Tesla om mva. vil komme utenom pris for oppgradering av batteriet til 75 kW. Altså om en ser behovet og trenger mer rekkevidde, så kommer det en ekstrakostnad på 25% i tillegg til mellomlegg og gebyr.

Har bestilt 75D og vurderte å endre til 60D. Ble veldig usikker nå som det viser seg at mva vil komme i tillegg....

Noen kommentarer?
#49
Model X 2014 - 2022 / Sv: Premium og vinterpakke unødvendig?
onsdag 06. juli 2016, klokken 09:39
75. 90 ble rett og slett for dyr. Tror ikke vi kommer til å savne ekstra rekkevidden så mye.
#50
Model X 2014 - 2022 / Sv: Premium og vinterpakke unødvendig?
tirsdag 05. juli 2016, klokken 21:43
Klarte ikke la være å bestille... Men vi droppet PIP da vi har unger og perforerte seter blir en dårlig kombinasjon. Da blir igjen en del lange måneder å vente...
#51
Model X 2014 - 2022 / Premium og vinterpakke unødvendig?
søndag 26. juni 2016, klokken 23:49
Vi vurderer å kjøpe en X, men lurte på å droppe premium oppgraderingspakke og vinterpakke. Har aldri savnet vinterpakke da S´en forvarmes alltid. Eneste jeg kunne tenke meg fra premium pakken er dynamiske lys og evt. skinn på midtarmlene.

Har dere andre noen meninger om dette? Tror dere det vil ha mye å si for annenhåndsverdien?

Har i dag en 85D som vi er godt fornøyd med. Vurderer en X med 7 seter pga 3 barn. Vi kan jo alltids sette inn barneseter i MS, men det er jo bedre plass i en X. Ikke lett med så mye fristelser!
#52
Sitat fra: orjan på mandag 07. april 2014, klokken 10:41
Hatt bilen en uke nå og stort sett bare småfeil som har dukket opp:

  • Panoramataket blir av og til stuck i åpen posisjon. Må åpne det helt opp før jeg da får lov til å lukke det igjen
  • Mest brukerfeil, men likevel: Bommet da jeg skulle endre luftfjærhøyden, men korrigerte dette kjapt. Displayet viste da korrigert høyde men bilen var likevel i den (lave) høyden jeg først hadde valgt. Endte opp med å skrape ned i en ekkel fartshump.
  • Etter kraftig regnskyll kommer det noen dråper vann inn i forkant av soltaket
  • Har også funnet en vertikal ripe i frontruten, omtrent midt på. Ser den bare når det er sol, men bør nok få dette fikset
  • Endel annet småplukk som åpning av ladeluke via umc, en gummilist som ligger litt feil over ene døren osv

Jeg er likevel superfornøyd med bilen, bare så det er sagt :D

Fant selv nylig en lang ripe midt i frontruten som du beskriver her. Kan kun ses ved spesiell lys/synsvinkel. Samme problemer som deg med soltaket også (skjedde etter sist SW oppdatering). I tillegg til at soltaket ikke åpner seg alltid, så lukker den seg heller ikke helt heller alltid. Sendt en mail til Tesla Bergen for oppfølging.

Hva er status på feilene dine?

Ellers skal Tesla Bergen og serviceavdelingen der ha skryt for å være serviceinnstilt! Skader heller ikke at bilen er nyvasket når den har vært innom for en sjekk.

#53
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
søndag 09. mars 2014, klokken 19:15
Sitat fra: krister461 på lørdag 08. mars 2014, klokken 23:11
Har faktisk pirellidekk - skal få sjekket dekktrykket. Etter påske blir det 20'' Vredestein Ultrac Sessanta - spent på å prøve de. :)

Jeg opplevde selv noe "grøtete" styring med mine Hakka 7. Løsningen var å skifte til "Standard" i Steering Mode. Du kan jo se om det hjelper for deg.
#54
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tilkoblet lading over lang tid
mandag 24. februar 2014, klokken 21:18
Sitat fra: K på mandag 24. februar 2014, klokken 18:12
Rumi:

Kjedelig å høre om ladefeilen du opplevde, jeg fikk forøvrig også ladefeil og nedtappet 12V-batteri etter tre dager første gang jeg ladet min bil, måtte få hjelp fra NAF siden jeg ikke klarte/turte å demontere dekslet i fronten (der man kan koble til en 12V batterilader eller starthjelp i nødsfall). En aldri så liten nedtur, ja.

"Feil" i el-nettet (IT-nett) kan jo for eksempel være at noen i nabolaget har jordfeil, noe det ikke er så lett å gjøre noe med. Og feil kan komme og gå, avhengig av om naboen har slått på eller av en bryter siden sist. Greit å måle litt med et multimeter for den som er teknisk nysgjerrig, men måleresultatet trenger ikke være det samme som da ladefeilen skjedde, eller det samme som det vil være neste gang man lader for den del. Med moderne el-anlegg og jordfeilbrytere skal man også slik jeg ser det kunne slappe av i forhold til dette.

Selv fikk jeg en Mennekes Schuko - type 2 ladekabel en uke eller to etterpå. Bruker den dersom jeg ikke vet at bilen bare skal stå en kort stund. Foreslå at du også får utdelt en slik, det ordner seg nok. (Prosedyren med å justere ned ladestrømmen er ikke en god løsning i mine øyne, siden det fordrer at man ikke får behov for å bruke bilen vesentlig tidligere enn "planlagt".) UMC er uansett kjekt å ha med seg sammen med blått og/eller rødt adapter, i fall man får tilgang til 32A eller 400V lademuligheter på tur.

Heldigvis er selve bilen så bra at jeg har kommet meg over det første "ladesjokket". :-)

Har vært innom Tesla og hentet en Mennekes kabel og ladingen ser ut til å fungere bra nå. Snakket med både Tesla og BKK som leverer strømnettet der jeg bor. Satt med det inntrykket at Tesla mente at strømleverandør hadde ansvaret for feilen, mens BKK sa at Tesla ikke kunne selge bilene sine i Norge om den ikke tålte ladingen fra IT nett. Rett og slett som mellom barken og veden... Men BKK sa at de skulle stikke innom Tesla og slå av en prat hva de mener BKK kan gjøre annerledes.

Min mening er at Tesla bagatelliserer denne feilen og skylder på strømleverandør/230V IT nettet/el opplegget til kunden. Det kan da ikke komme som en overraskelse på de at i Norge så er 230V IT nett ganske utbredt med de jordingproblemene det medfører. Det rare her er at kabel fra annen leverandør fungerer utmerket, mens den som leveres med bilen ikke fungerer optimalt. Dette sa jeg også til Tesla service når de ringte, men dette prøvde de å forklare med at UMC var mye mer avansert, brannsikring osv. Men det koker jo ned til at UMC ikke fungerer, mens 3parts ladekabel fungerer.
#55
Bestilling og levering / Sv: Din Model S levering.
mandag 24. februar 2014, klokken 21:02
Sitat fra: ElKjell på mandag 24. februar 2014, klokken 10:47
Sitat fra: rumi på søndag 23. februar 2014, klokken 21:24
Sitat fra: MyTess på søndag 23. februar 2014, klokken 20:50
Noen som vet om vi fortsatt får gavekort fordi de ikke har fått adaptere enda? Eller om jeg m belage meg på å betale mattene med cash istedet for gavekortet?

Jeg hentet bilen på fredag og fikk ikke noe gavekort med den begrunnelse om at dette gjaldt kun når blått adapter ikke ble levert med bilen. Jeg manglet kun den røde, og da fikk en ikke gavekort.

Kan ellers fortelle litt om min egen levering hos Tesla Bergen fredag som var:

Fikk framskyndet levering med en dag (spurte selv om det var mulig da jeg var litt utålmodig). Møtt av en ung og blid ungdom (ikke selve DES) som gikk gjennom bilen. Fin gjennomgang.

Hadde noen spørsmål som DES ble hentet for svare på:

- utvidelse av serviceprogram
     - her hadde de ikke noe svar da info vedr endringer på service avtale osv. var ganske fersk. Noe lunken og fravikende holdning her fra DES etter min mening.
- mutter til alle hjul
     - fikk beskjed om at det kun fulgte med 4 muttre til alle 8 hjulene. Syntes dette var dumt med tanke på framtidig videresalg av felgene, men fikk til svar at det var bare sånn det var.
- gavekort siden alle adaptere ikke fulgte med
     - som nevnt så gjaldt dette visst blått adapter. Samme "lunkne" holdning og en nesten litt brydd DES.
- matter
     - som mange kjenner til så er frunken blitt mindre. Her hadde de bare satt i gammel type matte og brettet siden litt slik at denne skulle passe. Jeg påpekte dette og fikk en brydd svar om at det var sånn det var og de visste ikke når ny matte var på plass. "Take it or leave it" rett og slett. Når jeg var på prøvekjøring i høst så ble jeg demonstrert at hettehylle passet i frunk når denne ikke brukes (har barneseter). Denne passer selvfølgelig lenger ikke da frunken er mindre. Samme lunkne holdning når dette ble nevnt.

- dekk
    - de hadde visst sluttet å ha dekkene på dekkhotell for kundene nå, så sommerdekkene ble lesset i bagasjerommet/baksetene


Oppsummering:

Jeg gledet meg massivt til bilen og så fram til en hyggelig overlevering. Dette føler jeg ble noe ødelagt av den noe lunke og brydde holdningen til DES. Etter min mening må en forhandler nesten tåle å få noen spørsmål av kunde og likevel ha en imøtekommende holdning. Jeg føler at jeg ble bedre ivaretatt når jeg kjøpte min første nye bil for god del år siden som var en Skoda...

Når jeg nå i tillegg har opplevd "Car needs service", "12 volt battery low" o.l. feil (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12635.0.html), så er det en ganske blandet følelse jeg sitter igjen med når jeg endelig har mottatt bilen etter over 5 måneders ventetid)

Høres ut som en ugrei levering , men for å framstå seriøs ville jeg droppet noen av punktene :

- Ekstra muttere Jeg har aldri opplevd å få ekstra muttersett med levering av ny bil med to sett hjul

- Dekkhotell er vel ingen bilforhandler som tilbyr , ihvertfall ikke gratis. Dette har vært en nødløsning når de
  ikke har kunnet levere felger til vinterdekk

- Å forvente gavekort på 2.500 som erstatning for utsatt levering på ekstrautstyr til 600,- er vel litt drøyt
  Forstår det slik at du fikk blått adapter som følger med bilen.

Vet ikke om jeg var tydelig nok i første innlegget, men vil presisere at min opplevelse av overleveringen ble hovedsakelig spolert av DES sin lite serviceinnstilte holdning. Spørsmålene jeg stilte var ting jeg lurte på og hadde ikke noen forventninger om jeg skulle få noe ekstra utover det jeg har betalt for. Men jeg mener at Tesla burde informere om at de ikke villle kunne levere adapter som jeg allerede hadde betalt betalt for. Holdningen som jeg tolket som "sånn er det og lev med det" hører ikke til noen sted!

Har nå uannsett mottatt e-post fra Tesla der de ønsker tilbakemelding på overleveringen og det skal de få.
#56
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tilkoblet lading over lang tid
mandag 24. februar 2014, klokken 10:23
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. februar 2014, klokken 06:43
Sitat fra: rumi på søndag 23. februar 2014, klokken 20:24
Jeg har nyere sikringskap med jordfeilautomater (3 fas IT nett). Har ikke noe jordfeil som jeg vet om. Spenning og diverse andre sjekker kan ikke jeg se hvorfor jeg som forbruker skal bry meg så mye om så lenge det elektriske anlegget fungerer som det skal.
Litt overrasket over at du mener du vil koble en bil til 6-800.000 til strømnettet ditt, men du vil ikke ta ansvar for å sjekke at strømnettet ditt faktisk er i orden? Dessverre tenker nok mange nordmenn at så lenge lyset er på, varmen kommer fra panelovnene og TV`en gir bilde - da er strømnettet helt fint. Slik er det definitivt ikke. Og når du kobler til det dyreste du noensinne har eid som går på strøm til kontakten hjemme - da sjekker du at anlegget er tipp topp....

Kjøp deg et multimeter til en hundrelapp og mål spenning mellom hver fase og jord, og finn noen nettartikler om basic elektro. Se på dette som det samme som å vite hva en peilepinne var i gamledager.

(PS: Sier absolutt ikke at problemene med bilen må skyldes det elektriske anlegget, ei heller at bilen burde oppføre seg slik om feilen ligger hos deg. Men sjekke anlegget med multimeter - det bør du :) )

Jeg ser argumentet ditt, men er ikke helt enig. Hva bilen koster er etter min mening irrelevant i denne sammenheng. Når en kjøper en vare så bør den fungere som den skal. Om det er en micro til 1K eller en elbil til 700K. Hadde det derimot blitt kommunisert fra Tesla at jeg burde kvalitetssikre el anlegget mitt osv. i forkant av lading, så hadde saken vært en annen. Men tanke på at så mange har opplevd problemer med lading, gir meg inntrykket av at testing og kvalitetssikring fra Tesla sin side ikke har vært helt optimalt.

Ble litt OT dette, men jeg har nå kontaktet Tesla Bergen. For se hva de mener om saken.
#57
Bestilling og levering / Sv: Din Model S levering.
søndag 23. februar 2014, klokken 22:15
Sånn i tilfelle om jeg faktisk bestemmer meg for å gjøre det, er det noen som har e-post adresse eller en lenke jeg der jeg finner info om det?

EDIT:

Fant bare et kontaktskjema på deres nettsider. Er det noen som har brukt dette tidligere?
#58
Bestilling og levering / Sv: Din Model S levering.
søndag 23. februar 2014, klokken 21:54
Sitat fra: bensinhodet på søndag 23. februar 2014, klokken 21:51
var DES eldre kar med briller?

Var en godt voksen kar ja, husker ikke om han brukte briller (men det kan sikkert stemme)...
#59
Bestilling og levering / Sv: Din Model S levering.
søndag 23. februar 2014, klokken 21:52
Sitat fra: cstromme på søndag 23. februar 2014, klokken 21:45
Ville helt klart sendt inn en epost med denne opplevelsen til Tesla Norge.

Vet ikke hvor mye energi jeg orker å bruke på dette. Har sendt de en mail vedr UMC problemene, får se hva de svarer. Har ikke solgt bensin bilen ennå. Lurer på å beholde den litt til inntil jeg vet at dette fungerer i det lange løp.
#60
Bestilling og levering / Sv: Din Model S levering.
søndag 23. februar 2014, klokken 21:24
Sitat fra: MyTess på søndag 23. februar 2014, klokken 20:50
Noen som vet om vi fortsatt får gavekort fordi de ikke har fått adaptere enda? Eller om jeg m belage meg på å betale mattene med cash istedet for gavekortet?

Jeg hentet bilen på fredag og fikk ikke noe gavekort med den begrunnelse om at dette gjaldt kun når blått adapter ikke ble levert med bilen. Jeg manglet kun den røde, og da fikk en ikke gavekort.

Kan ellers fortelle litt om min egen levering hos Tesla Bergen fredag som var:

Fikk framskyndet levering med en dag (spurte selv om det var mulig da jeg var litt utålmodig). Møtt av en ung og blid ungdom (ikke selve DES) som gikk gjennom bilen. Fin gjennomgang.

Hadde noen spørsmål som DES ble hentet for svare på:

- utvidelse av serviceprogram
     - her hadde de ikke noe svar da info vedr endringer på service avtale osv. var ganske fersk. Noe lunken og fravikende holdning her fra DES etter min mening.
- mutter til alle hjul
     - fikk beskjed om at det kun fulgte med 4 muttre til alle 8 hjulene. Syntes dette var dumt med tanke på framtidig videresalg av felgene, men fikk til svar at det var bare sånn det var.
- gavekort siden alle adaptere ikke fulgte med
     - som nevnt så gjaldt dette visst blått adapter. Samme "lunkne" holdning og en nesten litt brydd DES.
- matter
     - som mange kjenner til så er frunken blitt mindre. Her hadde de bare satt i gammel type matte og brettet siden litt slik at denne skulle passe. Jeg påpekte dette og fikk en brydd svar om at det var sånn det var og de visste ikke når ny matte var på plass. "Take it or leave it" rett og slett. Når jeg var på prøvekjøring i høst så ble jeg demonstrert at hettehylle passet i frunk når denne ikke brukes (har barneseter). Denne passer selvfølgelig lenger ikke da frunken er mindre. Samme lunkne holdning når dette ble nevnt.

- dekk
    - de hadde visst sluttet å ha dekkene på dekkhotell for kundene nå, så sommerdekkene ble lesset i bagasjerommet/baksetene


Oppsummering:

Jeg gledet meg massivt til bilen og så fram til en hyggelig overlevering. Dette føler jeg ble noe ødelagt av den noe lunke og brydde holdningen til DES. Etter min mening må en forhandler nesten tåle å få noen spørsmål av kunde og likevel ha en imøtekommende holdning. Jeg føler at jeg ble bedre ivaretatt når jeg kjøpte min første nye bil for god del år siden som var en Skoda...

Når jeg nå i tillegg har opplevd "Car needs service", "12 volt battery low" o.l. feil (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12635.0.html), så er det en ganske blandet følelse jeg sitter igjen med når jeg endelig har mottatt bilen etter over 5 måneders ventetid)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA