Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jejl

#1306
TLC / Sv: Erfaringer med produkter for innvendig vask av ruter?
tirsdag 27. januar 2015, klokken 19:28
Bruk såpevann og nal, alternativt en Jordan mikrofiber glassklut.
#1307
Leaf 2010-2017 / Sv: Isolere vanntanken til varmeaparate
tirsdag 27. januar 2015, klokken 19:25
Hvis vi vet hvor mange liter tanken rommer, kan varmetapet når bilen står i ro regnes ut på denne måten:
Hvis f.eks tanken inneholder 5 liter og temperaturen i vesken måles før isoleringen måles til 70 grader, og etter en time har sunket til la oss si 40 grader. Hvis vi gjør det samme etter isoleringen  og temperaturen er 55 grader blir varmetapet før/etter isolering:

Før:   5 liter*1,14watt* 30 graders tap = 171 wh
Etter: 5 liter*1,14watt* 15 graders tap =  85,5 wh
Besparelse første time = 85,5 wh

Under kjøring kan varmetapet på lignende måte regnes ut ved at vesken varmes opp til en bestemt temperatur og så skrus av, og så kjører en bestemt rute før/etter isoleringen og måler temperaturen i tanken etter det.
Det reelle varmetapet blir naturligvis endel høyere enn utregnet på denne måten, fordi en vil miste mer varme jo høyere temperaturen er i vesken.
#1308
Leaf 2010-2017 / Sv: Isolere vanntanken til varmeaparate
tirsdag 27. januar 2015, klokken 18:50
Tar opp en gammel tråd.
Jeg har nå isolert "vanntanken" til Kangooen vår. Ikke for å spare strøm, for den har dieselvarmer, men for å øke komforten, og raskere kunne fjærne dugg i bilen. Jeg brukte også biltemas lydisolerende plate. At det er mye varmetap i denne tanken er lett å se og kjenne. Den er glovarm på utsiden og vesken koker og bobler. Hvor mye varme som går tapt er vanskelig å vite nøyaktig, men jeg vil tippe at jeg i snitt sparer 50w med varme gjennom arbeidsdagen.
Jeg har kanskje 5-10 start og stopp i løpet av arbeidsdagen og det er varmetap i tanken selv om bilen står i ro noen timer og ikke kjøres. Hvis den taper 50w i snitt blir det da 0,4kwh tap i løpet av en arbeidsdag. Jeg var ute og kjente på tanken ca 2,5 timer etter kjøring, og den er fremdeles over 40 grader på utsiden under isoleringen.
#1309
Kangoo / Sv: Anmeldelse av Renault kangoo Maxi
mandag 26. januar 2015, klokken 21:42
Jeg vet ikke om jeg har fått en trimmet versjon, men min yter 53 kw med "gassen" i bunn. Over 20% mer enn de oppgitte 44 kw. Når ingenting av kraften trenger å gå til varme, så blir den ganske rask fra 0-60km/t.
#1310
Model S 2013 - 2022 / Sv: En real vintertest
mandag 26. januar 2015, klokken 16:24
For noen uker siden hadde vi regn/sludd som frøs på bakken og Teslaen var dekket med ca 5mm ruglete is da vi kom ut på morgenen. Dørhåndtakene gikk ut, men det var en bare dør som ville opp, men den gikk ikke igjen igjen. Løsningen ble noen poser med varmt vann, og etter 4-5 minutt med varmen på fullt var alt isfritt, og alt i bilen fungerte som det skulle. Det tok betydelig legre tid med diesel-Volvoen som sto ved siden av.
#1311
Skal jeg beregne en kw-pris bassert på antall kjørte km?
Vil f.eks skattemyndighetene godta at jeg skriver 2-2,5kr pr mil, eller må det være mer nøyaktig dokumentasjon på antall kwh, og at bilen er ladet hjemme?
#1312
Zoe / Sv: Anslått rekkevidde på vinterstid med Renault Zoe
mandag 26. januar 2015, klokken 08:14
Er det ikke kjøringen siste 20 mil som beregner anslått kjørelengde? På Kangooen står det ca 100-120km nå når den er fulladet.
#1313
Zoe / Sv: Anslått rekkevidde på vinterstid med Renault Zoe
søndag 25. januar 2015, klokken 23:42
Hva bilen viser på anslått rekkevidde er ganske uinteressant synes jeg. (Jeg kjører Kangoo)

Synes det er mer interessant å følge med på wh/km i ulike hastigheter og forskjellig vær. Når du vet hvor kjøreruten går, og i hvilke hastigheter, og hvordan været blir/er, så klarer du å beregne mye bedre selv enn bilen etterhvert.
#1314
Kangoo / Sv: Rekkevidde på vinteren?
torsdag 22. januar 2015, klokken 16:53
Når det har vært bar vei, så har forbruket i det siste ligget på 143wh/km til 155wh/km pr dag. I dag kjørte jeg 89 km på en lading og endte på 169wh/km. Det var -4 til 0 grader, og saltet/fuktig vei den ene veien og bart tilbake. Farten lå for det meste rundt 80km/t og jeg hadde ladet batteriet til ca 92%(det sto 45 min igjen å lade). Parkerte bilen før måleren kom på rødmerkingen på måleren. Hadde nok brukt litt mindre uten takbøyler, stige og utstyr på taket.
#1315
Nissan e-NV200 / Sv: Erfaringer med e-NV200
onsdag 21. januar 2015, klokken 21:16
Du vil få litt bedre rekkevidde hvis den står i oppvarmet garasje ja.
Batteriene yter noe dårligere når det blir kaldt.
Men det som dreper rekkevidden mest er oppvarming av bilen. Teslaen vår bruker i starten de første kilometrene ofte like mye på oppvarming som på fremdrift.
Jeg bare nevner det for deg også: Renault Kangoo har samme oppgitte rekkevidde (17 mil), men har dieselvarmer som standard. Dette burde alle elbiler med så kort rekkevidde ha etter min mening. Jeg har kjørt en i snart 2 mnd nå, og er veldig positivt overrasket over hvor bra denne bilen er. Hvis du f.eks møter på en uventet kø er forskjellen i strømforbruk enorm mellom de to nå på vinteren hvis du kjører med varme på. I går kjørte jeg ca 15 minutter i en kø som gikk så sakte at forbruket til fremdrift lå på ca 1kw. Dieselvarmeren gir 4 kw med varme og det var mest behagelig etter å ha jobbet ute mesteparten av dagen å ha den på fullt. Forskjellen mellom forbruk med/uten dieselvarmer i denne køen blir ca 0,25kwh med dieselvarmer og ca 1,25kwh uten.
Det største minuset med Kangooen er at den er at den ikke kan hurtiglades, men det burde være helt uten betydning for en som bruker bilen som arbeidsbil. Den skal også bare ha service hver 40.000km.
#1316
Model S 2013 - 2022 / Sv: Optimal fart mellom superladere
mandag 19. januar 2015, klokken 23:26
Min plan på autobanen er å lade batteriet så mye at vi kan holde 160-180km/t (der det ikke er fartsgrense) til neste sc. Så får vi heller slakke litt av på farten mot slutten hvis det blir knapt med energi. Det pleier jo å være veldig mye veiarbeid i Tyskland, og det vil være kjedelig å først kjøre i 10 mil i 130km/t for så å oppdage at det er veiarbeid siste 5 milene til sc-eren med 80-sone.
Tror det er mer optimalt å ha høyere fart i begynnelsen av etappen enn slutten pga uforutsette ting som kan føre til at vi må kjøre med redusert fart, og da får vi ikke brukt opp energien.
Utfordringen er hvor mye nervene tåler i forhold til å kjøre batteriet så tomt mulig.
#1317
Kjøpe elbil? / Sv: Min første elbil
mandag 19. januar 2015, klokken 09:28
Har ikke så mye å bidra med, men sjekk forsikringspremien på aktuelle biler før kjøp.
Hvis du får en billig ansvarsforsikring,
kan dette være en smart måte å opparbeide seg bonus på,
med tanke på et fremtidig bilkjøp der du må ha full kasko.
#1318
Nissan e-NV200 / Sv: Bytte batteri etter noen år?
søndag 18. januar 2015, klokken 21:10
Har heller ikke tro på at utskifting av batteripakker vil bli særlig vanlig i fremtiden. For de som trenger lengre rekkevidde vil det nok være bedre å selge bilen og kjøpe en ny med lengre rekkevidde. Tror de fleste bilene vil ha batteripakker som varer hele bilens levetid, men med mindre kapasitet etterhvert.

Bare nevner det for deg også: Har du vurdert Renault kangoo? Hovedfordelen med den er at den leveres med dieselvarmer som standard, som kan opp imot dobble rekkevidden på kalde vinterdager. Hovedulempen er at den ikke kan hurtiglades.
#1319
Model S 2013 - 2022 / Sanntids trafikkinformasjon - erfaringer
søndag 18. januar 2015, klokken 00:38
Fikk erfare hvor nyttig denne funksjonen kan være når vi kjørte fra Stavanger og sørover midt i rushtiden for et par dager siden. Raskeste vei er jo selvfølgelig å bare kjøre på E39 hvis det ikke er mye trafikk, men i rushet går det fryktelig tregt der av og til. Den førte oss inn på flere alternative veier som var omtrent uten kø, og når vi kom inn på E39 etterhvert så ville den at vi skulle kjøre av E39 igjen etter et stykke forbi Sandnes og så rett på igjen etter 500 meter.
Følte meg litt som en juksepave når vi kunne se at vi passerte sikkert 100 biler som sto nesten stille på E39 fordi vi fulgte gps-en.
#1320
Vi skal kjøre nedover Europa til sommeren og kommer til å passere Hamburg ca kl 1 natt til en lørdag. Hvis vi hopper over stasjonen i Hamburg ser jeg det er en avstand på 215 km mellom sc-erne som er nord/sør for denne. Er det noe poeng i å gamble på at vi får ladet i Hamburg? Vi taper jo mye tid hvis vi kjører inn og ikke får ladet her, og ikke har nok på batteriet til å komme oss til neste sc.
Er det fri fart på denne strekningen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA