Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jejl

#1291
Sitat fra: TpGn på fredag 13. februar 2015, klokken 19:29
Vi har tre barn (1, 3 og 5 år) og vurderte sterkt å kjøpe TMS i 2013. At det er plass nok i en Model S til en familie på 5 er jeg overbevist om. For oss var det andre vurderinger som førte til at vi valgte å reservere Model X i stedet. Barnesetene i trunk er noe av det proffeste jeg har sett på barnestolfronten, de virker knallbra. Det som plagde meg var inn- og utlasting av barn i disse setene. Den eneste måten jeg klarte å gjøre det på (uten å overbelaste ryggen) var å sette en fot inn i trunk og så løfte barnet inn og sette på seler. Store barn klarer sikkert dette selv vil jeg tro, men hvordan kommer de seg inn i trunk uten å skade lakken på bilen? Uansett var dette en temmelig slitsom manøver og med bil som blir skitten etter ti meter i saltsørpa her på østlandet, så ville jeg konstant hatt veimøkk på knærne ved plassering av barn i trunk. Normalt ville jeg dermed heller hatt barna i barnestoler i baksetet.

Det er helt sikkert null problem å finne tre barnestoler som kan sikrest godt ved siden av hverandre i baksetet på Model S. Det som imidlertid er problemet med denne løsningen er at bakdørene på Model S ikke er spesielt store. Bilen er dessuten temmelig lav. Vi hadde Mercedes E-klasse tidligere og der var det langt enklere å komme til med barn i baksetet. Nå kjører vi Nissan Leaf som ventebil og får plass til hele familien i den, selv om minstejenta må sitte framme. Min erfaring er at det er langt enklere adkomst til barnesetene i baksetet på Leaf'en enn det er på Model S (enklere enn på E-klassen også for den saks skyld). Mye av dette skyldes naturligvis at Leaf'en er høyere. I hverdagen med mye inn- og utlasting av barn er dette viktigere enn man skulle tro. Barna skal sikres godt og god adkomst gjør dette langt enklere.

Model X er en bil som er skreddersydd for målgruppen jeg befinner meg i. Hengerfeste er viktig for meg, men ikke avgjørende. At det er plass til 7 voksne pluss bagasje er også en fordel sammenlignet med Model S. Men inn- og utlasting av barn kommer til å være suverent i denne bilen, det er jeg overbevist om. Jeg har kjørt en del moderne minivans med familien i USA og de er suverene på dette området. Model X blir bedre!

Så dersom ikke takboks er et must for deg, mener jeg at valget bør være enkelt. Men det beste du kan gjøre er å bestille prøvekjøring hos Tesla og ta med en eller flere unger. Prøv selv og se om den passer, for ventetiden på MX har vært lang og sånn sett kan det godt være at Model S er å foretrekke...  :P
Når jeg fester minstemann (2år) i trunken har jeg ikke bare en fot innenfor, jeg går rett og slett helt inn i bilen (ihvertfall når det regner), setter meg ned og fester ungen. Det er den enkleste plassen i bilen å plassere et barn synes jeg.
#1292
Jeg kan ikke hjelpe deg, men jeg ville også ha postet innlegget andre plasser enn her under Renault Kangoo. F.eks under enkle batterispørsmål.  Jeg tror ikke det er så mange som leser akkurat her.
#1293
Vi har to små på 2 og 4 år, og i den siste tiden har minst den ene av dem ønsket å sittet helt bak. Barnevognen får lett plass i frunken eller nedi forran de to bakerste setene. Vi har aldri hatt problemer med plassen i bilen, selv med 6-7 personer i bilen + bagasje.
#1294
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer el-bilkjøp, men er veldig usikker
torsdag 12. februar 2015, klokken 01:15
Hvorfor?
#1295
Sitat fra: GOS på lørdag 07. februar 2015, klokken 16:58

Noen som har kjørt direkte fra Stavanger til SC ved Brokelandsheia? Det er ca 340 km og om en fullader til ca 390 så burde det vel gå om det ikke snø/våt vei eller mye motvind?

Videre, er det noen som har kjørt direkte fra Sandefjord til Lillehammer uten ladestopp? Dette er vel en distanse på 308 km som burde gå greit? Alternativt om en tar via Jevnaker så går distansen ned til 274 km og hastigheten går ned så da bør det vel gå greit?

Turen blir i påsken så temperaturen vil vel kunne ligge rundt 0 grader.
Vi kjørte Stavanger-Brokelandsheia uten stopp i begynnelsen av mai. Mener vi hadde ca 110 km rated igjen når vi kom til Brokelandsheia.
#1296
Kangoo / Sv: Dieseltank varsellampe?
lørdag 07. februar 2015, klokken 00:00
Varsellampen tennes først når det er helt tomt for diesel.
Tror ikke du bruker en halv liter i timen ved normal bruk. Du kan kanskje bruke så mye hvis vifta står på trinn 4 med varmen på fullt konstant. Jeg tror ikke det går mer enn kanskje 2 dl i timen for å holde 22 grader når det er rundt 0 grader ute. Jeg tok forresten tiden her om dagen på hvor lang tid det tok for å få isfrie ruter i ca 4-. Jeg startet bilen og dieselvarmeren(jeg hadde ikke forvarmet den morgenen) og satte vifta på 4 med gjennbruk av luften, og etter 8 minutter var rutene 99% isfrie. Jeg har etterisolert vanntanken med 10 mm isolasjon så det er mulig den hadde litt varme igjen fra dagen før.
#1297
e-Golf / Sv: Varmepumpe - et tapsprosjekt?
torsdag 05. februar 2015, klokken 23:56
Hvis varmepumpen gjør at du stort sett kan holde deg til f.eks 20-80% kapasitet på batteriet istedet for 10-90% om vinteren, sparer du batteriet for endel slitasje. Og det kan jo være verd endel om noen år å ha bedre batterikapasitet.
#1298
Model S 2013 - 2022 / Lengst kjørelengde på 24 timer
torsdag 05. februar 2015, klokken 00:02
Prøvde å google hvem som har kjørt lengst på 24 timer i en elbil, og fant bare et rekordforsøk der noen hadde kjørt en Renault Zoe rundt en bane og brukt 43 kw ladere. De endte opp med en snittfart på 67km/t, og havnet i Guinness Rekordbok.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39554
Hvis den rekorden fremdeles står, og noen føler for å få navnet sitt skrevet i Guiness må vel dette være  den enkleste rekorden å slå i hele boka.
#1299
En stor forskjell er at Teslas serviceavtale også inkluderer slitedeler (ikke dekk), og det er mulig å gjøre en 8-års avtale(til 3500 kr/år). Når en fossilbil kommer opp i over 100.000km starter det ofte å bli virkelig dyrt med service og vedlikehold av fossilbilen. Vår forrige fossilbil som ble kjørt fra den var ny til ca 100.000 km krevde over 10.000 kr pr år på service og slitedeler.
I følge ofv (opplysningsrådet for veitrafikken) koster det rundt 9 kr pr kilometer å eie og kjøre en fossilbil tilsvarende Tesla Model S. Det vil si 1.440.000 kr etter 160.000km. Serviceavtalen til Tesla koster 28.000 for 160.000km/8 år. Så har du verdifall, dekkforbruk, forsikring osv i tillegg. Jeg tror Teslaen kommer best ut.
#1300
Vi har også fått denne meldingen, og Tesla sa på telefon at det ikke var noe som trengte å gjøres med så lenge beskjeden ikke blinker.
Etter noen uker begynnte feilmeldingen å blinke og da fikk vi time hos Tesla dagen etter, og de skiftet batteriet. Hvis jeg forsto dem rett så kom beskjeden opp vanligvis pga at batteriet ikke tok imot lading så fort som det burde.
#1301
Model S 2013 - 2022 / Sv: Super Tesla-service
fredag 30. januar 2015, klokken 23:31
Sitat fra: Muffinman på fredag 30. januar 2015, klokken 23:14
Slet med ubalanse i vinterdekkene i fjor vinter. Var inne for ny avbalansering og det ble bedre, men fikk det ikke akseptabelt før jeg fikk ordnet det selv. Oppdaget når to nye R2 skulle avbalanseres på samme felger i høst at den ene hadde kast på innsiden. Regnet med at det var for sent å klage (kjørt langt, nye dekk lagt på etc), så det gjorde jeg ikke. Det fungerer greit med skikkelig avbalansering så lenge den aktuelle felgen står på bakaksel. Cyclone levert sammen med bil 30. oktober 2013.

Men ser ikke helt hva som er så eksepsjonelt med at de bytter hjulene når de ikke klarer å avbalansere dem på tredje forsøket?
Jeg hadde sett for meg at de skiftet ut et eller to hjul, men når de skiftet ut alle 4 hjulene inkl felger med helt nye etter en og en halv vintersesong synes jeg det er veldig bra service.
#1302
Model S 2013 - 2022 / Sv: Super Tesla-service
fredag 30. januar 2015, klokken 22:53
Vi har hatt ubalanse i vinterdekkene og det var prøvd fikset 2 ganger uten vellykket resultat. Kona kjørte til Tesla for 3. gang i dag og kom hjem med 4 helt nye dekk og felger. Det kaller jeg super service.
#1303
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 30. januar 2015, klokken 10:53
http://www.tu.no/industri/2015/01/30/lynkjapp-tesla-blir-enda-kjappere

Både p85d og p85 får raskere aks med sw-oppdatering.
#1304
Kangoo / Sv: Rekkevidde på vinteren?
torsdag 29. januar 2015, klokken 17:39
Jeg har i det siste nullstillt måleren før jeg begynner å kjøre på jobb hver dag for å se forbruket på forskjellig type føre. 143 wh/km fikk jeg en dag der jeg hovedsaklig kjørte riksvei44 strekningen Stavanger - Sandnes t/r og en liten del på motorveien. Fartsgrensen der er 40 til 60 km/t noe som bidro til det lave forbruket.

Jeg tror det høyeste jeg har fått de siste ukene er 176 wh/km på en arbeidsdag. Jeg kjører forskjellige plasser hver dag, og ser at den kan kjøres veldig rimelig når dieselvarmeren brukes. Teslaen bruker nesten det dobble på småkjøring.
#1305
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 28. januar 2015, klokken 18:43
http://www.hegnar.no/motor/artikkel534226.ece

Tesla scorer 99 av 100 poeng på Consumers Reports kundetilfredshetsundersøkelse.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA