Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OneMore

#436
Heisan,

Har jo sett en del tråder om hurtiglading her inne.

Jeg kunne godt tenkt meg å sette inn en ekstra lader,
da snakker jeg om original THINK lader. Slik at jeg får
en ekstra ledning som jeg kan plugge inn der tilgjengelig :-)

Kan noen av proffene her gi meg et hint om det er mulig
uten å rekonstruere hele Thinken ??



OneMore!
#437
Kan jeg få legge til "Kjenn etter varmen før man tar på skiva"
Det gjorde IKKE jeg og svidde fingeren slikkelig.

I det minste trillet latteren voldsomt hos ungene da jeg hoppet rundt!

#438
Hei Håkon T,

Det er aldri smart å kjøpe ekstra dekk hos hos bil forhandler.
Di er som regelt 3 ganger dyrere... Det virker som di skal ta
inn en ekstra bonus her mens du er i lykkerus over den nye bilen.

#439
Takker for innspill.

Jeg la ut dette i full fart, hadde faktisk ikke bedømt pakken fullstendig ennå.
Men slik jeg ser det så går 3,6,9 ut!  2 og 10 tar jeg nok en recon på.
Di er svakere men ikke helt på trynet heller, eventuelt flytter jeg di til flyplass Thinken min ??

Utenom så tar jeg ut, di 2 sprengte blokkene.... Innlysende eller :-)
Tar gjerne imot innspill og tips  ;)

Ken, måten jeg tester på er den jeg har lært og det beste jeg får ut av utstyret mitt :-)
Det beste hadde vel vært å brukt en Nikkometer logg med typisk variabel kjøring,
for å lage en test som gir alt fra 0-250Ah  ??

Men da må man bestille speialbygde enheter som vil gjøre prisen deretter.
Helt klart at 100Ah er hardere en 70Ah, men tror faktisk ikke man får en betydningsmessig dårligere
rapport enn 100Ah.

70Ah snille kosekjører rapport, 100Ah rapport litt snill snitt kjører rapport ??

Men uansett! Disse rapportene avslører det meste, og er vel godt nok?

Innspill er velkommen!

#440
Hei Gordon,

Først må jeg si flott bil.... Shame on you.. selge den??
Har du økonomi så behold den, sikker på at du vil ha glede av den fremdeles.
Men OK! Det er jo ditt valg. Og vi skal hjelpe deg uansett.

For å få skikkelig rapport så må pakken ned.
Da testes alle blokker en og en og du får en rapport på tilstanden.
Det er flere her inne som kan tilby deg det, jeg er en av di.

Når dette er gjort så bør du anbefale ny eier Robometer, det er det enkleste
instrument å bruke for å vite hva som skjer med batteriene dine.
Desverre er det vanskelig og nesten umulig å oppdrive.
Så kontakt Electrolux snarest viss du ønsker et slik, tror han har akkurat nå.
Jeg skal over til han idag for å sikre meg noen :-)

Viss du går for å ta kassen ned så kan den klargjøres for Robometer i samme slengen.
Du kan jo se om kjøper er villig til å ta del av kosten ved dette ?

Legger også ved en rapport fra en av mine, slik at du kan se hva jeg snakker om :-)

Lykke til!

#441
Folks, trenger cash til andre prosjekter!
Så selger en WEBASTO som står i TH!NK!

Har forstått av 4K i er passe pris.

#442
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: havarert batteripakke
lørdag 06. november 2010, klokken 13:32
Heisan, det første du bør gjøre er å finne ut omfanget av ditt havari!
Når du vet det er det sikkert lettere å ta riktig avgjørelse.

Jeg tviler på at Ford forhandlere klarer å gi deg en korrekt rapport.
Det er flere her inne inkludert meg selv som kan bidra til å hjelpe deg.

Du har kommet til riktig plass :-)
#443
Rogaland elbilforening / Ladeplasser igjen!
torsdag 04. november 2010, klokken 15:41
Heisan folks,

Jeg blir ikke klok på ladeplassene i Stavanger.

Av 8 prøvde idag, så virket bare 2 ! Og disse.. Ja opptatt!

Den er av Skagen Hjemmesykepleier e.l. Disse har forøvrig gjort den ene plassen til
sin private plass.

Noe forslag på hvordan vi kan få fikset dette ?
Tror faktisk madamen bare har fått ladet en gang på turer inn i byen på disse plassene.

Vi er jo faktisk avhengig av å få juice inn i kjøretøyet!

#444
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Tidlig Think Classic
mandag 01. november 2010, klokken 20:56
Sitat fra: hens på mandag 01. november 2010, klokken 20:28
Biler med beige chassi og skinner på batteri er prototyper, eller før preserie, laget for hånd i 1997- 98. Hvilken farge og nummer? er det chassinummer i frontvinduet?
Disse bilene ble laget uten galvanisering, og trenger grundig tectylimpregnering for å vare.

Heisan, det skal jeg se etter ! Kan i det minste bekrefte at det er rust tilstede  :'(
Den har også hjemmelaget vann/inspeksjonluke. Ser nærmest ut som det bare er grunning på den.
Di forskjellige batteriblokkene kan ha kommet av bare vanlig utskiftning?

Den kommer på veien igjen...  Mulig jeg ber tilsynet om å få bytte ramma for å spare toll og avgifter på den...haha!
#445
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Tidlig Think Classic
mandag 01. november 2010, klokken 07:19
Sitat fra: Caspar på søndag 31. oktober 2010, klokken 20:28
Jeg har YYCDA1OAOWAA0108 Hva kan det tyde på ? Og den er førstegangsreg. 21. sept. 99, smaker det forseriebil ?

Har du airbag ?
#446
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Slepekrok på Think Classic !
søndag 31. oktober 2010, klokken 16:23
Hei, er det noen som har gått råd for krok på Thinken ?

Har fått tips om en sveis på type ?
Hva med akseltype for P106, finnes det ?

Noen med noe erfaring her ?
#447
Ballansering foregår gjerne med shunting i 5A fasen.


Hvordan vil egentlig balanseringen være når man opererer
spenningene før 5A slår inn ?

Eks: Klattladding rundt 40-70% som er en typisk handledag ?

Det er vel litt av det fine med LFP batterier at di tåler det ?
#448
Sitat fra: 2EL på søndag 31. oktober 2010, klokken 15:05
Hvis jeg hadde invistert i en helt ny lithium pakke hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg hadde satt inn en ny lader og BMS som er beregnet for lithiumbatterier. Den ekstra kostnaden i ny lader vil jeg si er en billig forsikring. Den gamle Think laderen burde det være nok av gamle Thinker som har bruk for vil jeg tro.


Hei 2EL, som du sikkert har lest ut av tråden så er det vel ikke bare å sette inn en ny lader og BMS ? Hadde vært utrolig fint å høre hvilken lader du hadde satt inn og hvilket BMS. Og hvordan dette snakker sammen med resten av systemene ? Og hvordan du hadde løst det!


Forøvrig synes jeg at Electrolux har forklart veldig bra at det ikke er stor variasjon? Skulle 5A være for mye på slutten kan vel det endres med en kontaktor som reduserer 5A til eks. 1A ??
#449
Sitat fra: PerBear på søndag 31. oktober 2010, klokken 10:39
Sitat fra: OneMore på søndag 31. oktober 2010, klokken 09:34

Ser at det nevenes at Think lader er sjelden og dyr, min mening er at det er dyrere å kjøpe en ny for å legge denne på hyllen.
Samtidig, viss man kjøpte en ny hvordan vil den snakke sammen med andre systemer i Thinken ??
Du har truffet spikeren på hodet ;-) To store fordeler med å beholde original lader!
Ulempen er at original lader er vanskelig å få tak i dersom den må byttes. Som har den fordelen at bruktprisen trolig dekker prisen for en ny lithiumlader.
Kommunikasjon mellom Think BMS og original lader er et annet spørsmål som kan fikses på tre måter:
1. Bruke en Think kompatibel lader
2. Lure bms til å tro at lader er all right
3. Bytte både lader og Think BMS.

Jeg tror 1 er løsningen med minst problemer men at 3 er den mest profesjonelle løsningen.

Hei igjen,

Jeg kunne tenkt meg å prøve begge deler, har ikke bare en ekstra Think lader men to. Hadde vært kjekt å vite om en Think kompatibel lader ?

Ditt alternativ nr.3 vil vel gjerne involvere ennå mer ?
Tenker på på motorstyring osv. ??

I det svar 2. Hva mener du, lure think sitt eksisterene BMS eller det nye ettermonterte ?

Jeg tror det er enkleste er å bruke Think lader, men bruke en kontaktor
til å bryte lading ved oppnådd spenning. Men da har man ikke den
myke balanseringsladingen. Men den vil man ikke ha uansett viss man
bryter lading tidligere som man gjør i 50% av tilfeller ?

Dette blir moro å prøve på, men vil helst slippe å svi av en pakke ;-)
#450
Heisan, mye kjekk lesing her.

Det virker som ikke alle er helt enige.

Jeg har rotet mye rundt på google og har funnet denne anbefaling.

Anbefalt ladekurve: IU1U2o

- Normal lading: konstat strøm <0.5CA til 3.5V pr. celle
- Balanserings fase: Konstant strøm 1 amp til 3.65v pr. celle.
- Slutt lading: konstant strøm på 3.65v til strøm <0.01 CA
- Stop - Slå av lading.


Kan noen fortelle hvilken ladekurve Think har og om det er mulig å lage den ladekurven eller et kompromi ? Eks. med kontaktorer ?

Ser at det nevenes at Think lader er sjelden og dyr, min mening er at det er dyrere å kjøpe en ny for å legge denne på hyllen.
Samtidig, viss man kjøpte en ny hvordan vil den snakke sammen med andre systemer i Thinken ??
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA