Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Caspar

#121
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sikker vinner på Mosseveien !
onsdag 21. november 2012, klokken 19:05
http://m.youtube.com/watch?v=U41fJ-pd2vE

Jeg skal se den som forsøker å hindre meg der hvor bussfila slutter når jeg kommer med denne. Nye regler for amatørbyggde kjøretøy er jo på gang, så her er det vel bare å starte byggingen
#122
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Hva er for lav 12V spenning ?
torsdag 25. oktober 2012, klokken 10:51
Hvor går nedre grense for hva elektronikken aksepterer av 12 V spenning ? Et par ganger nå har jeg opplevet at jeg ikke får startet Minien pga. for lav 12V spenning. Jeg har kjørelysautomatikk fra Polo og det fungerer slik at lysene kommer på sammen med tenningen, men slukker mens "Starteren" går. Jeghar 100W H4 pærer i hovedlysene forann og 5/21 Bak. Det betyr jo at jeg belaster 12V anlegget med 210 Watt, pluss det eletronikken bruker og da er det tydlig at dette trekker ned spenningen nok til at bilen ikke vil starte. Hvis den først starter så øker jo DC/DC ladespenningen og da er det ikke noe problem lenger. Løsningen er kanskje å koble om kjørelyset slik at det ikke tennes før DC/DC går til trinn 2, evt. bygge en LED kjørelysløsning. Jeg har et Optima batteri som 12V kilde og selv om det er noen år gammelt burde det være i god form.
#123
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Kort rekkevidde
torsdag 27. september 2012, klokken 12:34
Detet temaet har sikekrt vært oppe mange ganger før, men det er så stille i denne delen av Forumet så jeg tar sjangsen på å bringe det opp igjen. Jeg hadde fire batterier som sa takk for seg og skiftet de ut med fire gamle donorbatterier, men som var testet og skulle holde 90Ah. Tidligere så brukte bilen ca. 40 % hjemmenifra og til jobb, det er ca. 2 mil men med svært mye oppover den siste milen. nå kommer jeg meg ikke på jobb uten at bilen bruker 60% og dt erikke spesielt imponerende. Jeg menr å ha lest at SOC meteret er så veldig inteligent, men hvordan kan det forholde seg til annet enn den strømmen som går ut gjennom kablene ? Selve bilen bruker vel ikke noe mer strøm på samme kjøring ? Jegh ar Robometer, men noe må ha falt av under innmonteringen av kassa for nå er det bare den ene spenningssensoren som virker. Pga. dette har jeg ikke så mye info om hva som skjer under kjøring
#124
Oslo og Akershus elbilforening / Nytt skilt ved Operaen
torsdag 27. september 2012, klokken 10:50
Det går en bit kollektivfelt mellom Operaen og den gamle trafikkmaskinen. Der har det kommet opp et slik skilt Med undertekst : Gjelder ikke buss i rute. Betyr dette at selv ikke  taxier kan kjøre der, og lang mindre vi ?
Feltet er ellers merket med vanlig buss og taxi både som skilt og på asfalten
#125
Ladeplasser og ladekabler / Kraftig hurtiglader hjemme
tirsdag 18. september 2012, klokken 15:17
Jeg fikk kjøpt denne billig fra tidligere Østtyskland. Jeg ser jo at den tar litt plass i hagen, så fruen blir sikkert ikke helt fornøyd. Men steike som det lader  ;D

#126
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Godt vant i bussfila
torsdag 06. september 2012, klokken 15:52
Dette er SMS  fra min datter som vanligvis kjører Thinken min inn og ut til byen. Nå sitter hun i sin brors Jeep TJ som er umulig å få under 1,5 liter pr. mil. (og som må stå i køen)



#127
Avansert: Batterier og Lading / Spørsmål om batterier og BMS
tirsdag 28. august 2012, klokken 20:09
Jeg hadde besøk i garasjen for 14 dager siden av en som skulle bygge om en fosilbil med Thinkinnmat på samme måte som jeg har gjort. Jeg har tydligvis klart å overselge min kompetanse på området, for etter noen hyggelige timer så avsluttet jeg med følgende kommentar: "og er det noe mer du lurer på så bare ring, send meg en mail eller kom innom" og etter noen dager kom denne mailen. Kan noen hjelpe meg med noen svar her ?

Hei og takk for hyggelig el-bil lynkurs på lørdag,

For å befeste forståelsen hadde det vært veldig interessant med noen synspunkter fra deg på følgende:


1. Batterier.
Jeg observerte at dine batterier i mini'n var gule og har funnet ut at dette ligner veldig på batterier fra Thundersky/Winston, mens Svein ser ut til å gå for noen blå som ser ut til å være fra CALB, og jeg ser at det er noen forskjeller i spesifikasjonene, f.eks.:
a: Cycle life:
       - Gule: 3000 to 80% DOD, 5000 to 70% DOD
       - Blå  : 2000 to 80% DOD, 3000 to 70% DOD.
       - Dette betyr vel at de gule er garantert å holde ca. 1,7 ganger flere utladningscycler ?

b: Termperaturområde:
      - Gule:  -45 til +85, både for oppladning og utladning.
      - Blå  :     0 til +55 for ladning og -25 til +55 for utladning.
      - Hva er det jeg ikke har forstått her - Mente du sa at lading under null ikke er tillatt ?

c:  1C effekt:
      - 1C kurven for de blå ligger stort  minst 0,1 V lavere enn for de gule.
      - Dette betyr vel at de gule gir ca. 3% mer effekt (W og Wh)
      - D.v.s. vil også gi litt flere km på veien (selv om de veier 0,4 kg mer pr. celle) ?

d: Standard Charge/Discharge current:
      - Blå: maks 0,3CA
      - Gule: 0,5CA.
      - Jeg antar at dette betyr at de gule tåler (litt kraftigere oppladning og nominell utladning (uten å forringe øvrige spesifikasjoner)).
        Er det riktig oppfattet ?

e: Pris.
      - Jeg tok en rask sjekk på listepris (1 stk) (Australia), og der ser det ut for at de blå koster ca. 7,5% mer enn de gule.
      - Dette tyder på at noen mener at de blå er bedre - Har du god(e) forklaring(er)/Hva gjorde at du landet på de gule ?


2. BMS (krav til):
Det kan set ut for at noen batteriparametere og særlig anvisninger fra batteri-produsenten er styrende for prioritering av BMS-egenskaper:

a: Net er nødvendig med dynamisk monitorering av OCV (tomgangsspenning) av hver enkelt celle
b: Utjevning, lading og/eller utladning uten BMS eller PCB (beskyttelseskretser) er forbudt i enhver situasjon
c: Nye batterier har 60 % SOC og skal ikke brukes noe særlig før en har operativ BMS, etc.
d: Det kan være lurt å verifisere produksjonsnummer (bør gi minst produksjonsavvik)
e: Individuelle celler lades med konstant spenning på 3.6 V (de blå) etter at spenning med konstant strøm ladning har kommet opp til denne spenningen..
f: Ladning av N celler i serie: N*3,60V (CCCV lademodus - Lader skal automatisk gå over til CCCV når indifiuelle celler kommer opp til 3,60 V (de blå).
g: Trickle lade strøm for CCCV: 0,05C (I CV lade perioden, skal ladningen ansees å være over når ladestrøm har nådd ned til 0,05C).
h: Ladeavbrudd for individuelle celler dersom spenningen når 3,65V.
i: Individuell vedlikeholdsladning (float voltage): 3,40 V (er vel bare aktuelt for UPS applikasjoner, etc.), og N*3,40V for celler i serie.
j: Alarmnivå for individuelle celler ved utladning: 3,0V (dynamisk verdi @ 0,3C) - Når OCV for individuelle celler har kommet ned til 3,1V, er dybden på utladningen vært over 85%. Når OCV for individuelle celler har kommet ned til 3,0V har dybden på utladningen vært over 90%.
k: Det anbefales sterkt å gjøre grunn (shallow) ladning og utladning av celler dersom BMS finner at individuelle celler har vært nede på 3,0 V, og slike celler lades da på tid.
l: Cut-off spenning for individuelle celler: 2,5V (dynamisk verdi @ 0,3C) (Minimum utladningsspenning er 2,0 V @ --20 grader C. Dersom individuelle celler faller ned til 2,0V, skal utgangsstrøm kuttes umiddelbart - Dersom cellen blir alvorlig overutladet, blir skaden fort uopprettelig).
m: Celle termpertur måles på tilkoplingsterminal.
n: BMS skal slå på kjølevifte når en eller flere celle temperaturer når opp til +40 grader C.
o: BMS skal være i stand til å redusere motorkraften når celletermperaturen når opp til +50 grader C.
p: BMS skal være i stand til å slå motor helt av når celletemperaturen koq: mmer opp til +55 grader C.
q: Standard requirement of charging & discharging is 0,3C (blå).
r: Direkte ladning under 0 grader C er ikke tillatt - Temperaturområde for ladninger fra +5 til +45 grader C.

Har du observert andre krav som bør gjøres gjeldende til BMS ?

På eksakt hvilke punkter mener du løsningen fra Litauen var bedre enn løsningen til Øyvind ?

På spesifikasjon til Elektromotus sin BMS står det:
* Cell Module temperature measurement accuracy    +/- 5ºC
Dette betyr vel at alle høye temperaturgrenser skal stilles 5 grader lavere enn angitt og alle lave temperaturgrenser skal stilles 5 grader høyere en angitt, ref.  #1 og #2 ovenfor, med mindre man verifiserer/kalibrerer med annen referanse. Er det selvkalibrerende på temperatur  (etter noen timer i hvile er det vel samme temperatur i alle celler) ?

Inntil jeg så spesifikasjonen fra Elektromotus med +/- 5ºC nøyaktighet trodde jeg temperatur ble monitorert vesentlig mer nøyaktig for å følge med på batteritilstand, deteksjon av endring i indre motstand/varmeutvikling/svake(ere) celler, etc., men med denne måleunøyaktigheten er jeg veldig i tvil om dette aspektet...

Forøvrig kjører jeg Audi A4 S-Line 3,0 TDI, og har ikke umiddelbare planer om gå dypt inn el-bil bransjen, men er generelt mer enn middels interessert i slike ting fra andre synsvinkler :-)

#128
Jeg vet at det er helligbrøde å kaste Thinkdeler, men for å redde ekteskapet må jeg rydde litt på gården.
Jeg har en blå bil som er greit ribbet, men hvis noen vil overta den for vrakpanten så si ifra
#129
Hvordan skiller jeg disse ? Jeg hard løsnet boltene og har ca. 1 cm klatring og slakk men så er det slutt.  Er det noe låsering eller lignende ?
#130
På Think er det en funksjon som oppdager hvis det skulle være spenningslekkasje fra fremdriftsbatteriet og over på selve bilen. Hvor sitter denne funksjonen ? Jeg har jo ikke lenger orginal BMS og selv om jeg har klamret kablene etter alle kunstens regler så ville jeg gjerne ha denne funksjonen.
Forsvant den sammen med den orginale BMSen ?
#131
Guttungen kom oppglødd hjem etter å ha vært på premieren på The dictator, og han kunne fortelle at de kjørte 2 stk. gullfarget 2008- Think i filmen.
Noen som vet om det stemmer ?

http://www.youtube.com/watch?v=3C3KzALgzIc
#133

Jeg sliter litt med å få integrert den orginale girvelgeren i Minidashbordet og lurer derfor på om den som sitter i Think City fungerer på samme måte med 2 brytre som åpner og lukker avhengig av hvilken posisjon den står i ? Noen som vet ?
#134
Elbiler i media / Trøbbel for Ford
mandag 23. april 2012, klokken 12:46
#135

På den jeg har er det ene festeøret brukket, kan sikkert limes, men hvis noen har liggende så er jeg inntr.
#136
Kjøp og salg av deler og utstyr / Batteri til Fluke 98 Scoopmeter
fredag 20. april 2012, klokken 09:58

Jeg var så heldig å få tak i et gammelt Fluke Scoopmeter (og det er jo et "must" i en hver ELbilgarsje) , men batteriet er ikke lenger i live.
Fluke sier at det er utgått i 98 og kan ikke skaffe. De oppga noen varianter jeg kunne kjøpe som trengte en ekstern lader. Orginalt skal jo dette batteriet lade når nettkabelen er tilkoblet meterert og slik vil jeg jo gjerne ha det fortsatt.
Er det enklest å kjøpe et batteri herfra ? http://www.ebay.com/itm/Battery-for-Fluke-Scopemeter-96B-97-97Auto-98Auto-/360382338315?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53e876150b

Eller kan jeg løse dette med å bygge sammen noen løse celler som er vanlig handelsvare ?



#137

500,- for 4 stk.
#138
Model S 2013 - 2022 / Tesla i Oslo
onsdag 11. april 2012, klokken 15:16
#139
Kollektivfelt O&A / Kollektivfelt ved Operaen
tirsdag 06. mars 2012, klokken 11:10
Jeg kjører daglig inn Mosseveien og opp over Trafikkmaskinen og videre opp Uelandsgate, og etter at Trafikkmaskinen ble til grus har det ikke gått like glatt over den nye broen til Vaterland. Til og begynne med så var kollektivfeltet forbi Operaen merket med "kun buss i rute" men nå er den merket om til vanlig kollektivfelt og det har kommet TAXI i asfalten under der det før bare stod BUSS  ;D ;D ;D
#140
Model S 2013 - 2022 / Lenge å vente på Tesla ?
onsdag 29. februar 2012, klokken 15:03
http://www.youtube.com/watch?v=Ra7-1Wx4exc&feature=player_embedded

Hvis denne er postet før så får dere ha meg unnskyld
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA